OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Routeparameter

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6083
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door Milco »

@Regenmaker: welke notatie voeren we dan in bij Lijn 22 Rijswijk De Schilp - Den Haag Duindorp? De lijn komt in drie plaatsen dus kan met dikgedrukte plaatsen af, maar komt tweemaal in Den Haag dus worden het er feitelijk vier.
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 8016
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Routeparameter

Bericht door regenmaker »

Die mag dus gewoon met dikgedrukte plaatsen. Het gaat erom dat bij alle plaatsen maar de stadsdelen zijn vermeld.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.

Dienstregelingswijzigingen NRW
Planning volgt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34367
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door Daniel »

En wat te doen met een nachtlijn als lijn 428? Dat is echt puur een stadsbus die de volledige route door stedelijk gebied rijdt, alleen komt 'ie toevallig in vier plaatsen (Utrecht, De Meern, Vleuten en Maarssenbroek)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6083
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door Milco »

Het maximum voor het gebruik als stadsbus-notatie is drie, dus lijn 428 zou ik als streekbus weergeven in de routeparameter.
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34367
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door Daniel »

Dat is dus al de huidige weergave, maar was meer een voorbeeld dat je altijd wel tegen een grens aan loopt ergens. Net zoiets als dat je je zou kunnen afvragen in hoeverre een lijn als de Utrechtse 77 nog een streekbus is gezien die amper dichtbebouwd gebied verlaat. (Op de lijnen richting Zeist is juist weer veel meer het geval, dat zijn dus ook wel terecht streekbussen nu)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 8016
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Routeparameter

Bericht door regenmaker »

Milco schreef:Het maximum voor het gebruik als stadsbus-notatie is drie.
Ik dacht dat we van het maximum af gingen stappen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.

Dienstregelingswijzigingen NRW
Planning volgt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6083
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door Milco »

Ik dacht in je uitleg op de vorige pagina te begrijpen dat er een maximum zou zijn nu van drie dikgedrukte plaatsen in de routeparameter, maar dat mogen er dus ook meer zijn?
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 8016
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Routeparameter

Bericht door regenmaker »

Ja van mij wel of jij wil per se een maximum van drie? Anders heb je nog steeds grensgevallen zoals lijn 23 in Den Haag, terwijl dat duidelijk een stadsbus is met alleen maar stadsdelen benoemd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.

Dienstregelingswijzigingen NRW
Planning volgt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6083
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door Milco »

Neer hoor, van mij hoeft er echt geen maximum te zijn.
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TLP
Berichten: 1119
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routeparameter

Bericht door TLP »

regenmaker schreef:Ja van mij wel of jij wil per se een maximum van drie? Anders heb je nog steeds grensgevallen zoals lijn 23 in Den Haag, terwijl dat duidelijk een stadsbus is met alleen maar stadsdelen benoemd.
Sorry dat het wat achteraf en naar aanleiding van een bericht van Milco is, maar wil je voor Nederlandse lijnen de dikgedrukte notatie nog steeds bij voorkeur beperken tot stadslijnen, of mogen lijnen tussen twee plaatsen en lijnen die een stedelijk karakter hebben maar 1-2 keer de bebouwde kom tussen de 2 en 5 kilometer verlaten, die notatie bijvoorbeeld ook hebben?
Concreet: is de notatie wat jou betreft akkoord op de volgende lijnen waar ik deze toegepast heb? Zo niet, zou je dan in de richtlijnen duidelijker kunnen maken waar eventueel de grens ligt.
  • Lijnen 174/242/347/348/357/358: grotendeels stedelijk, verlaten één keer de bebouwde kom voor 2,5 kilometer, alleen lijn 242 rijdt tussen Uithoorn en Mijdrecht ook ongeveer 5 kilometer buiten de bebouwde kom.
  • Lijnen 160/162/244/346: rijden tussen twee plaatsen.
Daarnaast dacht ik er ook aan om lijnen als 322/323/327/328 naar Almere of 301/304/306/307/308/309 naar Purmerend notatie 112 te geven, omdat deze lijnen binnen Almere en Purmerend gericht zijn op de diverse wijken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15907
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Routeparameter

Bericht door Meltrain »

Mijn voorkeur heeft het om de stadsnotatie alleen te gebruiken bij lijnen die niet of nauwelijks de bebouwde kom verlaten. Alkmaar en Heerhugowaard (lijn 160 en 162) of Rotterdam en Barendrecht (lijn 82, 84, 183 en 283) liggen zowat tegen elkaar aan, maar Amsterdam en Haarlem (lijn 244 en 346) duidelijk niet.
De eerder genoemde lijnen verlaten ook nauwelijks de bebouwde kom, maar die doen veel meer plaatsen aan, waardoor je je moet afvragen of het wel nodig is om veel tussenpunten op te nemen. Ik neem de tussenpunten zelf met name op om de route te verduidelijken wanneer er meer logsche opties zijn of om het onderscheid tussen twee vrijwel identieke lijnen aan te geven.
(In het voorbeeld van lijn 160 en 162 zou het zonder nadere uitleg allebei "Alkmaar - Heerhugowaard" zijn.)
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6083
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door Milco »

Sowieso vind ik buslijnen als 244 en 346 geen stadslijnen, zeker niet gezien het grote traject over de snelweg tussen Amsterdam en Haarlem. Mijn voorkeur is toch echt om de stadsnotatie enkel te gebruiken bij:
- lijnen binnen één plaats (stadslijnen);
- lijnen in meerdere plaatsen die tegen elkaar zijn aangegroeid (Amsterdam, Diemen, Duivendrecht).

Ook bij de bundel Amsterdam-Amstelveen-Uithoorn/Aalsmeer zie ik graag de streeknotatie: Amsterdam en Amstelveen liggen weliswaar tegen elkaar aan en bij lijnen binnen deze plaatsen vind ik een stadsnotatie prima, maar tussen Amstelveen en Uithoorn/Aalsmeer wordt toch echt een groot deel buiten de bebouwde kom gereden en dan kun je het echt geen stadslijn meer noemen naar mijn mening.
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TLP
Berichten: 1119
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routeparameter

Bericht door TLP »

Ik vind het goed om wat aan de tussenpunten snoeien, maar voor wat betreft de lijnbundel tussen Amsterdam-Amstelveen-Uithoorn/Aalsmeer heb ik deze uiteindelijk ook toegevoegd omdat de lijnen tussen de haltes VUmc en Sportlaan dezelfde route rijden, maar als bundel van twee daarbuiten verschillende richtingen opgaan. Ook rijden in Uithoorn de lijnen 174 en 242 via Legmeer (westelijke route) en de lijnen 347 en 348 via Zijdelwaard (oostelijke route). Verder rijdt lijn 174 tussen Amstelveen en Uithoorn een heel andere route dan de lijnen 347 en 348.
Overigens, wat is een groot stuk buiten de bebouwde kom? Tussen Amstelveen en Uithoorn is de afstand tussen de komgrenzen ongeveer 2,1 kilometer, tussen Amstelveen en Aalsmeer is deze afstand ongeveer 2,8 kilometer. Ter vergelijking: de afstand tussen Alkmaar en Heerhugowaard Stad van de Zon is ongeveer 3,5 kilometer en tussen Alkmaar en Heerhugowaard Zuidwijk ongeveer 4,2 kilometer. Gebruik Streetview om de afstanden te verifiëren, want Google is niet altijd even nauwkeurig met de plaatsnamen.
Tenslotte, alle genoemde lijnen doen maximaal vier plaatsen aan en met name in Amsterdam worden veel bestemmingen aangedaan die grote regionale/nationale bekendheid genieten. Andere genoemde tussenpunten zijn in principe allen OV-knooppunten of belangrijke focal points op de route.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6083
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door Milco »

Het aantal kilometer maakt mij niet uit, het gaat erom dat er enige tijd door onbebouwd gebied danwel over een lang stuk provincialeweg (en soms zelfs snelweg) wordt gereden. Daardoor is het naar mijn mening nog steeds een streeklijn en die lijnsoort hebben de lijnen dan ook in de infobox. Ook de lijnen 160/162 tussen Alkmaar en Heerhugowaard verdienen wat mij betreft geen stadsbus- maar een streekbus-parameter.

Dat je onderscheid maakt tussen de routes vind ik prima, maar houd het aantal tussenpunten beperkt in de routeparameter. Benoem niet iedere wijk waar de bus doorheen rijdt, maar enkel de middelste of belangrijkste van de wijken waar de route afwijkt van de overige lijnen bijvoorbeeld.
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TLP
Berichten: 1119
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routeparameter

Bericht door TLP »

Ik vind je bericht duidelijk, behalve dit stuk:
Milco schreef:Het aantal kilometer maakt mij niet uit, het gaat erom dat er enige tijd door onbebouwd gebied danwel over een lang stuk provincialeweg (en soms zelfs snelweg) wordt gereden.
De rijtijden zijn in alle gelinkte gevallen tussen de 2 en 5 minuten, en tussen Amstelveen en Uithoorn/Aalsmeer heb ik het idee dat ik de bebouwde kom amper verlaat als ik daar rijd. Tussen Amstelveen en Aalsmeer mag je bovendien maar 60 en is er wat lintbebouwing langs de weg aanwezig.

Overigens heb ik de parameters van vrijwel alle lijnen die ik had aangepast weer van de notatie 114 gezien, maar vind je het echt een verbetering zo? Ik denk wel dat het huidige aantal tussenpunten minimaal nodig is om de contouren van de route duidelijk te maken, wat ik bij een eerste kennismaking van de lijn (waar de routeparameter veelal voor zorgt) wel belangrijk vind. Daarbij is een paar berichten eerder nog gezegd:
regenmaker schreef:Die mag dus gewoon met dikgedrukte plaatsen. Het gaat erom dat bij alle plaatsen maar de stadsdelen zijn vermeld.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6083
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door Milco »

Ja, dat ging over lijn 22 van de HTM die al als stadsbus wordt benoemd. De lijnen waarover ik het hierboven had zijn streeklijnen.
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TLP
Berichten: 1119
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routeparameter

Bericht door TLP »

Het ging me dan ook hoofdzakelijk om de tweede zin in het bericht (zal ik voortaan beter citeren). Daarbij zijn de Duitse lijnen waarvoor deze notatie in de eerste plaats is uitgebreid ook vrijwel allemaal streeklijnen die soms wel door zes plaatsen rijden.
Toegegeven, de richtlijnpagina heeft het nog steeds over notatie semi-stadslijnen maar de beperkende regels over de dikgedrukte notatie die er eerder stonden zijn eruit gehaald, met uitzondering van de regel dat voor iedere plaats stadsdelen moeten worden vermeld. Tenslotte ging het me daar juist om: buslijnen die (deels) en stedelijk karakter en onderscheidende routes binnen een lijnbundel hebben, nader te specificeren. Dat kan evengoed voor de lijnbundel tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Purmerend.
TLP
Berichten: 1119
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routeparameter

Bericht door TLP »

Om terug te komen op bovenstaand bericht: een goed voorbeeld van een lijn waarvan de routeparameter door gebruik van de dikgedrukte notatie vereenvoudigd kan worden zonder informatie te verliezen, is lijn N22 in Almere.

Almere Station Oostvaarders - Almere Station Buiten - Almere Tussen de Vaarten - Almere Station Parkwijk - Almere Station Centrum - Almere Kruidenwijk - Almere Station Muziekwijk - Almere Literatuurwijk - Almere Homeruskwartier - Almere Station Poort - Muiden P+R - Amsterdam Amstel - Amsterdam Centrum

wordt, afgezien van een aantal aanpassingen in de locatieaanduidingen die ik zou willen doorvoeren, bij gebruik van de dikgedrukte notatie:

Almere: Station Oostvaarders - Station Buiten - Tussen de Vaarten - Station Parkwijk - Station Centrum - Kruidenwijk - Station Muziekwijk - Literatuurwijk - Homeruskwartier - Station Poort - Muiden: P+R - Amsterdam: Amstel - Centrum

Dit lijkt mij wenselijker dan in het aantal bestemmingen snoeien, omdat lijn N22 nu eenmaal behoorlijk door Almere slingert en buiten de stations ook nog diverse wijken aandoet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6083
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door Milco »

Ook dit is een streeklijn en behoort naar mijn mening dus geen stadsbus-notatie te krijgen.
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15907
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Routeparameter

Bericht door Meltrain »

Ergens ben ik het wel met je eens, maar het voorstel van TLP maakt het wel beter leesbaar.
Maar wat is dan je mening over de Duitse streeklijnen die Regenmaker als voorbeeld gebruikte?
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6083
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door Milco »

Heel simpel: zolang een lijn in de infobox streekbus wordt genoemd, verdient hij wat mij betreft niet de stadsbusnotatie. Daarom heeft lijn 49 van GVB (Amsterdam Bijlmer - Weesp) ook de streekbusnotatie gekregen.
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15907
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Routeparameter

Bericht door Meltrain »

Oh, maar dat valt heel gemakkelijk aan te passen. :mrgreen:
Ik neem trouwens aan dat bovenstaand antwoord ook voor buitenlandse lijnen geldt.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
TLP
Berichten: 1119
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routeparameter

Bericht door TLP »

Meltrain schreef:Oh, maar dat valt heel gemakkelijk aan te passen. :mrgreen:
Ik neem aan dat je dan bedoelt dat lijn 49 heel makkelijk een stadsbus kan worden genoemd?
Overigens is lijn 4 in Maastricht net zo'n grensgeval: de lijn wordt in de infobox als stadsbus aangeduid en heeft zodoende de dikgedrukte notatie. In Maastricht is de lijn ook daadwerkelijk een stadsbus, maar tussen Maastricht en Valkenburg heeft de lijn een vergelijkbaar karakter als dat van lijn 49 en de bundel 347/348/357/358. Waar leg je dan de grens? In het geval van lijn 4 zou ik toch pleiten om de stadsbusnotatie te behouden, omdat de lijn een grote route door Maastricht rijdt.
Milco schreef:Heel simpel: zolang een lijn in de infobox streekbus wordt genoemd, verdient hij wat mij betreft niet de stadsbusnotatie. Daarom heeft lijn 49 van GVB (Amsterdam Bijlmer - Weesp) ook de streekbusnotatie gekregen.
En inderdaad zou dit ook moeten impliceren dat je eigenlijk niet akkoord bent met de meeste Duitse lijnen die de dikgedrukte notatie hebben gekregen, ook al heeft Regenmaker daarvoor beargumenteerd dat het systeem anders is. Desondanks ben ik nog altijd van mening dat lijnen die specifieke routes hebben binnen een stad en voornamelijk een stedelijk (zoals lijn 4, 49, 347/348/357/358) of pendelend karakter hebben (lijn N22 en de andere lijnen Amsterdam-Almere, de lijnen Amsterdam-Purmerend, maar ook de veilinglijnen naar Honselersdijk en Qlink in Groningen) de dikgedrukte notatie zouden mogen hebben.
umbusko
Berichten: 2019
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Routeparameter

Bericht door umbusko »

Arriva zelf vindt de 4 onderdeel van de stadsdienst en hij heeft dan ook een lijnkleur, in tegenstelling tot de streekbussen (die echter bijna nooit te zien is omdat er standaard alleen streekmaterieel op de 4 rijdt, maar dat is weer een ander punt).

Ik zie het probleem niet zo van de dikgedrukte notatie bij een streekbus en ben het met TLP eens. Het gaat erom wat het handigste is voor de weergave, toch? Waarom dan vasthouden aan stadsbus/streekbus als criterium voor de routeparameter? Dat onderscheid hoef je helemaal niet uit de routeparameter te halen, want het staat er los bij.
TLP
Berichten: 1119
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routeparameter

Bericht door TLP »

regenmaker schreef:Lokquote
Wat is eigenlijk jouw mening over het wel of niet uitbreiden van de dikgedrukte notatie op Nederlandse lijnen, gelet op bovenstaande discussie?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast