Vakanties en feestdagen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door umbusko »

Ziet er goed uit, vind ik. :D Ik zou alleen de zin "Tenzij anders vermeld, rijden de Qliners 315 en 335 in de vakantieperioden volgens de reguliere dienstregeling." weghalen en dat ook in de tabel verwerken.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door regenmaker »

Ziet er goed uit, al zou ik hem liever op een andere locatie zien, het liefst onder de wijzigingen. Nu moet ik steeds verder naar beneden scrollen voor de wijzigingen en dat is het belangrijkste op de pagina. Overigens zou ik graag een sjabloon ontwikkelen met een wat minder saaie tabelkleur.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door bys1 »

Je bedoelt bij elke vakantie vermelden "reguliere dienstregeling"?

Punt is wel dat er meerdere lijnen zijn die geen vakantiedienstregeling kennen, dis vind ik het dan vaag om de 315 in de tabel te vermelden en die lijnen niet. Al speelt dat op deze manier ook wel een beetje.

Verder is het natuurlijk maar een begin en het moet nog verder uitgewerkt worden. Zo zou ik bijvoorbeeld ook nog op de een of andere manier willen weergeven dat zomerbus 5 op Schiermonnikoog in juli en augustus rijdt en ik weet ook nog niet wat ik met lijn 66 aan moet.


Onder de wijzigingen lijkt me persoonlijk ook niet handig, want dan moet je voor de kalender weer te ver scrollen -o-
Daarbij is het natuurlijk een pagina "Dienstregeling 2020" en niet "Wijzigingen 2020" :Y

Kleurtjes lijken me goed en ik zat ook aan een sjabloon te denken, maar dat is iets voor later en ik ben niet zo goed met tabellen hier.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door umbusko »

bys1 schreef:Je bedoelt bij elke vakantie vermelden "reguliere dienstregeling"?

Punt is wel dat er meerdere lijnen zijn die geen vakantiedienstregeling kennen, dis vind ik het dan vaag om de 315 in de tabel te vermelden en die lijnen niet. Al speelt dat op deze manier ook wel een beetje.
Bij de lijnen die überhaupt geen vakantiedienstregeling kennen kun je op de betreffende lijnpagina's zetten dat de vakantiedienstregeling hetzelfde is als de reguliere dienstregeling. Dan is er ook niks aan gelogen als er staat dat er volgens de vakantiedienstregeling gereden wordt. Of je neemt ze natuurlijk allemaal in de tabel op...
De 315 en dergelijke zou ik dan inderdaad inderdaad opnemen met reguliere dienstregeling en vakantiedienstregeling (in de zomer), óf op de lijnpagina zetten dat de vakantiedienstregeling hetzelfde is als de reguliere dienstregeling, behalve tijdens de zomervakantie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door umbusko »

regenmaker schreef:Ziet er goed uit, al zou ik hem liever op een andere locatie zien, het liefst onder de wijzigingen. Nu moet ik steeds verder naar beneden scrollen voor de wijzigingen en dat is het belangrijkste op de pagina.
Daar valt over te discussiëren; je kunt ook zeggen dat de wijzigingen al op iedere lijnpagina staan en dus minder belangrijk zijn. :wink: Ik vind de buskalender bovenaan wel fijn. :)

Hoe dan ook ben ik benieuwd naar een eventueel sjabloon; ik heb er 0 ervaring mee dus aan de ontwikkeling meehelpen kan ik niet echt, maar ik juich het natuurlijk van harte toe. :D
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door bys1 »

Het lijkt me nogal overbodig om op elke lijnpagina te vermelden dat de vakantiedienstregeling hetzelfde is als dat het geval is. Er staat nu ook geen afwijkende frequentie in de infobox dus dat lijkt me verder prima zoals het is.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door umbusko »

Oh ja, dat is wel waar. Dan zou ik voor de lijnen die een beperkte vakantiedienstregeling hebben inderdaad "reguliere dienstregeling" in de tabel zetten indien van toepassing. In de zomer wordt de vakantiedienstregeling gereden en hoeft dus juist geen extra info in de tabel.

Dat lijkt mij duidelijker dan "normaal geen vakantiedienstregeling" vóór de tabel en "zomervakantiedienstregeling" in de tabel.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door Milco »

Sorry mensen, heb wel meegelezen hier maar nog niet gereageerd :@

Ik vind het best een goed idee om een dergelijke tabel te handhaven op de concessiepagina mits het uiteraard wordt bijgehouden en het overzichtelijk blijft in die tabel. Een tabel met honderdduizend regels en uitzonderingen zie ik liever niet zitten, details kun je denk ik beter op de lijnpagina zelf kwijt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door bys1 »

Daarom lijkt het mij dus inderdaad beter om voor lijnen als de 315 (en evt lijn 21) boven de tabel in de tekst te vermelden dat er in de vakanties de reguliere dienstregeling wordt gereden en in de tabel alleen zomerdienstregeling voor die lijn expliciet te vermelden zoals nu het geval is. Zo is het wat mij betreft wel duidelijk.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door umbusko »

Eens met Milco. Daarom zou ik als er verschillende lijnen zijn die hetzelfde afwijkende doen, dat in één regel zetten. Bijvoorbeeld Kerst:
alle lijnen zondagdienstregeling
lijn 1, lijn 2, lijn 3 zaterdagdienstregeling.

Dat zijn dus twee regels in de tabel en geen vier.

Verder vind ik alles prima, zolang het maar duidelijk is. Als je 315 zomerdienstregeling in de tabel zet, moet je op de lijnpagina duidelijk maken dat vakantiedienstregeling = reguliere dienstregeling, en dat de zomerdienstregeling daar los van staat. Dan hoeft er ook geen aparte zin boven de tabel.

Als je echter - maar dat lijkt mij een minder goede oplossing - vindt dat zomerdienstregeling = vakantiedienstregeling, dan moet je in de tabel opnemen wanneer NIET volgens de vakantiedienstregeling gereden wordt, en moet juist 315 zomerdienstregeling er niet in. Dat is dan immers de vakantiedienstregeling en daarmee wijk je dan juist in de zomer niet af van alle overige lijnen. :wink:

Kortom: je moet duidelijk maken wat de uitzondering is, en alleen de uitzondering opnemen. Zo'n extra zin boven de tabel is dan in alle gevallen overbodig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door Meltrain »

Als een lijn alleen in de zomervakantie volgens een vakantiedienstregeling rijdt, staat dat tussen haakjes toch al vermeld op de lijnpagina?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door umbusko »

Het punt is dat in de nieuwe tabel bij alle vakanties zal komen te staan: Alle lijnen - vakantiedienstregeling. Bij zo'n lijn die alleen in de zomervakantie een aparte dienstregeling rijdt, zijn er in feite twee vakantiedienstregelingen: de reguliere dienstregeling (alle vakanties behalve zomer) en de zomervakantiedienstregeling (zomer). Als je daar helemaal niets over zegt, wordt het wellicht onduidelijk. De vraag is dus of dat in de tabel moet, naast de tabel of alleen op de lijnpagina zelf. Als je voor het laatste kiest, zou ik er wel voor kiezen dat met tekst te doen en niet alleen met "(zomer)" in de infobox. Bijvoorbeeld: "De vakantiedienstregeling wijkt in principe niet af van de reguliere dienstregeling; alleen in de zomervakantie wordt een aparte zomervakantiedienstregeling gereden."
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door bys1 »

Of je zet dus gewoon boven de tabel dat bepaalde lijnen geen reguliere vakantiedienstregeling kennen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door Meltrain »

Inderdaad. Je maakt een tabel met de "naam" van de vakanties en de data erachter en boven of onder de tabel zet je een disclaimer dat het op lijnniveau anders kan zijn.
Op de lijnpagina kun je dan de afwijkingen zetten. Als alleen in de zomervakantie volgens de vakantiedienstregeling wordt gereden, volstaat i.m.o. de huidige oplossing, maar als er grotere verschillen zijn, moet dat wel in de tekst worden opgenomen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door bys1 »

Zoals gezegd kunnen er misschien ook meer parameters worden opgenomen zoals bijvoorbeeld Zomervakantie, Zomer- en Kerstvakantie, etc. Als regenmaker het goed vindt kan ik zelf ook wel even kijken of ik eea kan toevoegen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door regenmaker »

Het lijkt mij geen goed idee om nog meer parameters toe te voegen. Daarvan wordt de infobox alleen maar minder overzichtelijk. Dit soort dingen kun je kwijt in de tekst.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door bys1 »

Een parameter Zomervakantie zou voor lijn 315 bijvoorbeeld Dal (zomervakantie): 1x/uur laten zien ipv Dal (vakantie): 1x/uur (zomer). Voor een lijn die bijvoorbeeld in reguliere vakanties 2x/uur rijdt en in de zomervakantie 1x/uur krijg je dan bijvoorbeeld:
Dal (vakantie): 2x/uur
Dal (zomervakantie): 1x/uur
in plaats van:
Dal (vakantie): 2x/uur (regulier)<br>1x/uur (zomer)
Lijkt mij de eerste variant overzichtelijker. Denk ook niet dat het iets is wat je op elke pagina tegen zult komen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door regenmaker »

Hoeveel lijnen van die laatste variant zijn er nu? Volgens mij zijn die op 1 hand te tellen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door Milco »

Ik zie liever niet nog meer regels in de infobox, dit puur om de tabel niet langer te maken. Ik zie liever dat er bijvoorbeeld 2-4x/uur bij een vakantie-regel staat met in de tekst nadere informatie bij het kopje over de dienstregeling.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten