Vakanties en feestdagen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Vakanties en feestdagen

Bericht door umbusko »

Hoi! Ik ben een aantal lijnen aan het bewerken die in meerdere concessies/landen komen en daardoor een afwijkende regeling hebben voor feestdagen. Nou vind ik het geen probleem om dat op de lijnpagina te vermelden, maar ik heb opgemerkt dat het vaak helemaal niet zo gemakkelijk is om te achterhalen wat überhaupt de normaal geldende vakantieperiodes en feestdagen zijn. Achterhalen wat nou precies afwijkend is, is daardoor niet eens zo gemakkelijk. Iedere vervoerder stopt het ergens anders weg, dus ik dacht: dat kan beter.

Daarom vraag ik mij af of het een idee is om per concessie op de wiki een overzicht met schoolvakanties en feestdagen op te nemen. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Een aantal gedachten alvast om de discussie op te starten:
  • Een dergelijke pagina is niet geheel onderhoudsvrij: 1x per jaar zullen de nieuwe data moeten worden ingevoerd.
  • Dat kan tegelijkertijd gedaan worden met het nalopen van de concessie en hoeft natuurlijk maar 1x per concessie; de hoeveelheid extra werk lijkt mij dus verwaarloosbaar. Met een beetje geluk kun je het grootste deel nog copy-pasten ook.
  • Uitzonderingen kunnen het beste op de betreffende lijnpagina's komen denk ik, maar het is dus wel handig als je daarbij kunt verwijzen naar de standaardvakanties en -feestdagen. Als je het echt goed wilt doen, kun je op die algemene pagina toevoegen: "Lijn x, lijn y en lijn z hebben afwijkende regelingen voor sommige feestdagen; zie de betreffende lijnpagina's voor details."
  • Dan nog de vraag waar deze pagina's geplaatst zouden moeten worden. Ik denk op eenzelfde manier als pagina's met de wijzigingen in de dienstregeling, zodat je per jaar een pagina kunt aanmaken. Je zou ook nog kunnen overwegen om geen aparte pagina per jaar te maken, maar gewoon één pagina met vakanties en feestdagen te maken waar voorgaande jaren naar lagere kopjes op dezelfde pagina verschuiven. Dat is misschien nog wel het gemakkelijkste. Ik zou er in ieder geval wel een aparte pagina van maken, zodat de concessiepagina zelf (waar je het anders kwijt zou moeten) niet vol komt te staan met feestdagen uit eerdere jaren.
  • Wat natuurlijk helemaal mooi zou zijn, is als de infobox op de lijnpagina automatisch naar de vakantie- en feestdagenpagina van de betreffende concessie zou kunnen linken, op dezelfde manier als dat er nu "Vragen? Zie onze OV Vraagbaak" staat. Maar dat is misschien ingewikkeld (al helemaal als de paginanaam ieder jaar zou veranderen) en lijkt mij meer een leuke bijkomstigheid dan een echte voorwaarde.
Ik ben benieuwd of jullie hier ook wat in zien. :)
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door bys1 »

Je moet je in dit geval eerst afvragen: is het nuttig om feestdagen van voorbije jaren überhaupt aan te geven? Wat is de toegevoegde waarde hiervan? Je zou natuurlijk ook gewoon één pagina kunnen maken voor het huidige jaar die je steeds bijwerkt (met een kopje dienstregelingsjaar erbij met dat leuke sjabloon waar iedereen een trauma aan heeft :mrgreen:).

Het lijkt mij goed om dan een tabel te maken waar je data van feestdagen/vakanties aangeeft en ernaast de bijbehorende dienstregeling (kleine/grote vakantiedienstregeling, zaterdagdienstregeling, feestdagendienstregeling).

Waar we ook rekening mee moeten houden:
- Op feestdagen wordt over het algemeen de zondagsdienstregeling toegepast, maar voor sommige lijnen geldt er op feestdagen ook een afwijkende dienstregeling t.o.v. zondagen. Hierbij verwijs ik bijvoorbeeld naar lijn 315, die op zondagavond extra ritten rijdt van Emmeloord naar Groningen t.b.v. studenten, maar die niet in de vakanties (op zondagen voorafgaand een "vakantieweek") en op feestdagen rijdt.
- Eventuele data voor zomerdienstregelingen lijken me hierbij ook niet verkeerd, maar dan moet je ook weer onderscheid maken tussen verschillende zomerdienstregelingen. Op de Waddeneilanden geldt bijvoorbeeld een zomer- en winterdienstregeling van elk een halfjaar, maar daar heb je dan bijvoorbeeld weer zomerbussen bij zoals lijn 5 op Schiermonnikoog die alleen in juli en augustus rijdt. Vroeger had je ook nog Qliner 351 die alleen in juli en augustus reed. Verder heb je dan ook de bijbehorende onregelmatigheden in bijvoorbeeld lijn 66 Leeuwarden - Holwerd.
- Soms heb je ook binnen concessies onderscheid in vakantiedienstregeling. Zo rijden bijvoorbeeld in IJsselmond de scholierenlijnen naar Amersfoort een andere vakantiedienstregeling dan andere lijnen.
- Willen we ook periodes met aangepaste dienstregelingen aangeven? Zoals bijvoorbeeld het Reuzenweekend in Leeuwarden in 2018 waarin de dienstregeling compleet werd omgegooid.

Verder lijkt dit me dan ook een goed moment om de mogelijkheden in frequentietabellen uit te breiden met bijvoorbeeld zomervakantie, zomer- en kerstvakantie (die kerstvakantie wordt als er ook zomervakantie wordt gebruikt), feestdagen / zondag-vakantie (zie opmerking 350) en misschien iets met zomerperiodes.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door Daniel »

Het lastigste hieraan is denk ik nog het achterhalen van de vakantieperiodes, die zijn bij lang niet alle vervoerders al aan het begin van de dienstregeling te zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door bys1 »

Des te nuttiger is het vermelden van die periodes op de wiki; zo kunnen reizigers die makkelijk opvragen.

En volgens mij valt dat best mee als je weet waar je moet zoeken. Bovendien kun je vakantieperiodes vaak ook in OVinfo zien. Gewoon even kijken wanneer de schoollijntjes niet rijden.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door Daniel »

Dat valt soms nog vies tegen: Arriva publiceert bijvoorbeeld keurig een kalender in de online dienstregeling, maar Qbuzz niet.
En in DMG heb je dus doodleuk lijnen met in de lijnfolder "Lijn 191 rijdt niet in de zomer- en kerstvakantie", maar staat nergens wanneer dat dan is. De online dienstregeling van Qbuzz kan je ook maar kort vooruit in kijken, dus daar zie je het ook niet. En in OVinfo zie je dus ook niet de volledige info (hooguit wanneer de zomerdienstregeling begint).

Bij U-OV overigens hetzelfde, maar daar is nog een openbaar vervoerplan waar je het in kunt zien. (En da's ook een concessie zonder scholierenlijnen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door bys1 »

Ik zie hij Qbuzz GD anders keurig een buskalender staan. En anders kun je natuurlijk altijd de vervoerder schriftelijk vragen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door Daniel »

Qbuzz GD is een uitzondering, daar kan je bijvoorbeeld ook zien wat je busritje kost (dat is bij Qbuzz DMG kennelijk strikt geheim, die hebben alleen een stukje over meldingen van teveel afgeschreven saldo online staan - waarbij ik zo'n donkerbruin vermoeden heb dat het gewoon de nieuwe tarieven zijn die ze niet gecommuniceerd hebben). U-OV is al net zo cryptisch en blijkt bijvoorbeeld tarieven te hebben die niet op de website staan :roll:

En ik wil best wel eens wat dingen uitzoeken voor de wiki hoor, maar de vervoerder speciaal te gaan vragen om normale reisinformatie te publiceren gaat me net wat te ver.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door umbusko »

Volgens mij bevestigt dat allemaal alleen maar dat mijn suggestie een schot in de roos was: de informatie is niet zo toegankelijk als we zouden willen. :P Neemt niet weg dat er natuurlijk wel informatie beschikbaar moet zijn om hem op te kunnen nemen. Maar bij de meeste vervoerders is die er denk ik wel.
bys1 schreef:Je moet je in dit geval eerst afvragen: is het nuttig om feestdagen van voorbije jaren überhaupt aan te geven? Wat is de toegevoegde waarde hiervan? Je zou natuurlijk ook gewoon één pagina kunnen maken voor het huidige jaar die je steeds bijwerkt (met een kopje dienstregelingsjaar erbij met dat leuke sjabloon waar iedereen een trauma aan heeft :mrgreen:).
Waarom oude data behouden? Ik denk voornamelijk omdat de wiki een naslagwerk is. Als je lijn met uitzonderingen voormalig wordt, is het toch prettig als je een paar jaar later kunt bekijken waarop het ook al weer uitzonderingen waren. Of je kunt kijken wat er door de jaren heen veranderd is, etcetera. We hoeven niet per se met terugwerkende kracht informatie op te gaan nemen, maar ik zie ook niet in waarom je eenmaal opgenomen informatie weg zou gooien. In het geval dat er nog maar beperkt informatie is voor het nieuwe jaar, wat Daniel terecht noemt, lijkt het me zelfs heel prettig als er nog gegevens over eerdere jaren staan.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door bys1 »

Klopt. Maar bijvoorbeeld tarieven worden ook niet behouden. Behalve dan kilometertarieven, die dan weer wel...
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat het belangrijk is om na te denken hoe dit vorm te geven. Het is namelijk weer een extra stukje werk wat je toevoegt aan het pakket. Ik zit zelf te denken aan één gezamenlijke pagina voor alle concessies. Om elk jaar voor elke concessie een vakantiepagina aan te maken gaat in mijn ogen wat ver.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door umbusko »

Ik ben bang dat als je dat gaat doen, dat je dan door de bomen het bos niet meer ziet. Dan is week X vakantie in concessie A, B en C - maar niet voor lijn 600 - en week X+1 is vakantie in concessie B, D en E en ook nog voor lijn 500 en 750 en, oh ja, in de vakantie wordt op feestdag ∏ ook nog eens een zondagsdienstregeling gereden behalve door lijn 836 want die rijdt gewoon niet. :wink:
Als je het per concessie doet is 1. duidelijk wie het gaat bewerken; 2. heb je kans om het overzichtelijk te houden.

En mijn voorstel is dat het gewoon één pagina kan zijn waar informatie voor een nieuw jaar vanaf de bovenkant erbij komt. Dan hoef je niet ieder jaar een nieuwe pagina aan te maken; je hoeft hem alleen maar bij te werken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door Daniel »

Voor de zomervakanties valt het nog wel mee denk ik, maar vooral de andere vakanties kunnen weleens een rommeltje worden inderdaad. Niet rijdende schoolbussen is nog vrij overzichtelijk, maar er zijn ook nogal eens kerstvakantiedienstregelingen die op sommige lijnen in een concessie wel gereden worden en in andere delen niet.
Zomervakanties met een afwijkende dienst in de eerste weken zijn er weliswaar ook nog, maar komen relatief beperkt voor.

Bijwerken door degene die de concessie bijwerkt ligt verder voor de hand, dan heb je de dienstregeling immers toch al erbij gepakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door bys1 »

Ik zou concreet het volgende voorstellen:

Voor elke concessie een pagina met bijvoorbeeld de naam: Kalender Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Daarop een tabel met vlnr de volgende kolommen:
- Datum/periode: bijvoorbeeld 1 januari 2020 of 1 juli t/m 31 augustus 2020
- Benaming: bijvoorbeeld Nieuwjaarsdag of Zomervakantie
- Verbindingen (meerdere rijen per datum/periode/benaming): bijvoorbeeld "Alle lijnen" en daaronder "Lijn 315 Emmeloord - Groningen"
- Effect: bijvoorbeeld "Zondagdienstregeling" of "Zomervakantiedienstregeling" en daaronder "Rijdt niet" (315 op Nieuwjaarsdag)
regenmaker schreef:Waarom wordt geschiedenis van tarieven niet weergegeven? Kunnen we aan de hand daarvan kijken of we dat hiermee wel willen doen
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door TLP »

Voorlopig stel ik mezelf neutraal op in deze discussie. Ik zie dit voorstel als iets verduidelijken wat op dit moment op verschillende manieren gecommuniceerd wordt en daardoor moeilijk overzichtelijk te houden is. Enerzijds zie ik daar het voordeel van in, anderzijds vraag ik me af wat de toegevoegde waarde ervan is als vervoerders reizigers min of meer forceren op andere manieren hun reis te plannen. Zo kan er op de website van Connexxion sinds de revisie alleen maar op datum gepland worden, waardoor het verschil in dienstregelingstypen nog amper zichtbaar is. Volgens mij geldt iets soortgelijks voor Qbuzz. Arriva sorteert haar dienstregelingen op de website dan wel weer op dienstregelingstypen en EBS maakt nog gebruik van traditionele busboekjes. Wat de primaire informatiebron van Keolis is heb ik geen weet van.

Ik wacht wel af wat de concrete afspraken worden en geef dan nog mijn mening over wat er eventueel bijgesteld kan worden.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door bys1 »

Ik weet in elk geval dat Arriva en Qbuzz GD busboekjes en buskalenders hebben. Bij Syntus vind je als je geluk hebt na lang zoeken een pagina "Dienstregeling" met verschillende lijnfolders. Daarin vind je dan weer een overzicht van feestdagen en vakanties, al staan de vakantieperioden bij bijvoorbeeld Overijssel verborgen onder de dienstregelingstabellen.

De websites van Connexxion, Keolis en EBS zijn allemaal even kut en ik vind bij Connexxion en EBS ook nergens een busboekje of kalender.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door Daniel »

Bij Syntus kan je al vanaf het begin van de dienstregeling de vakantieperiodes zien staan en kiezen. Qbuzz werkt wel op datum op de website, maar als je een datum kiest komt er wel boven de dienstregeling te staan of het een normale of vakantiedienst is. Nadeel daar is alleen dat je op de website slechts zeer beperkt vooruit in de tijd kunt kijken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door Meltrain »

Zo'n overzicht van vakanties en feestdagen lijkt mij wel mooi, maar dan alleen voor het huidige jaar, zodat de pagina beknopt blijft. (Wie wil er daarnaast weten dat Goede Vrijdag in 2013 op 29 maart was?) Op de lijnpagina's kunnen dat soort dingen uiteraard wel (blijven) staan.
bys1 schreef: ik vind bij <knip> EBS ook nergens een busboekje of kalender.
Alstublieft ;)

De RET heeft overigens ook nog dienstregelingfolders met daarin de data waarop een afwijkende dienstregeling geldt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Wie wil er daarnaast weten dat Goede Vrijdag in 2013 op 29 maart was?
Voldoende mensen om het Googlebaar te maken kennelijk :lol:

Maar voor het huidige jaar een overzicht lijkt me hier op zich ook wel voldoende ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door Vinny »

In Emmen viel me afgelopen kerstvakantie :mrgreen: op dat de bushaltes ook een kalendertje hebben waarop staat aangegeven wat voor 'soort' dag de betreffende datum is (werkdag, weekenddag, vakantiedag, feestdag). Blijkbaar is dat niet meer echt eenduidig geregeld in Nederland. Ik denk dat het nog best lastig kan zijn om de informatie up-to-date en eenvoudig presentabel te houden. Ik vrees dat je al snel op een systeem met 25 voetnoten terecht komt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door Chrysa »

Elke concessie heeft toch al per jaar een dienstregelingspagina? Daar kan wel een tabelletje bij met alle feestdagen en vakanties waarop afwijkende diensten werden gereden lijkt mij. Veel meer dan dat lijkt me overbodig.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door bys1 »

Ook dat is een prima oplossing. Moeten we wel kijken of we daar fatsoenlijk naar kunnen linken vanaf de lijnpagina's, maar ik denk dat dat geen groot probleem is.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door Daniel »

Je kunt prima linken naar een paragraaf op een pagina, kwestie van "#paragraafnaam" achter de link zetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door umbusko »

Chrysa schreef:Elke concessie heeft toch al per jaar een dienstregelingspagina? Daar kan wel een tabelletje bij met alle feestdagen en vakanties waarop afwijkende diensten werden gereden lijkt mij. Veel meer dan dat lijkt me overbodig.
Veel meer dan dat was ook niet mijn insteek. :pos: Klinkt goed. :Y
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door Meltrain »

Chrysa schreef:Elke concessie heeft toch al per jaar een dienstregelingspagina? Daar kan wel een tabelletje bij met alle feestdagen en vakanties waarop afwijkende diensten werden gereden lijkt mij. Veel meer dan dat lijkt me overbodig.
Dat is wel een goed idee. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Vakanties en feestdagen

Bericht door bys1 »

Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten