Doelgroep vs. inhoud

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Doelgroep vs. inhoud

Bericht door Lijn 45 »

Ik heb me een tijd terug al afgevraagd wat precies de doelgroepen zijn die we als wiki proberen te bereiken. Die vraag (en het bijbehorende idee om dit topic te openen) is me kort daarna weer ontschoten, maar sinds er een kleine discussie in het onderaannemers-in-de-infoboxtopic is kwam ik er weer op. Dus bij deze de vraag:
Wat zijn de doelgroepen waar de wiki zich op richt en in hoeverre sluit de huidige informatie bij hun behoeften aan?

Ik ben benieuwd naar alle meningen hierover. :)
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Doelgroep vs. inhoud

Bericht door umbusko »

Laat ik eens een heel brede definitie hanteren: iedereen voor wie een reisplanner en/of klantenservice niet voldoet.

Dat kan zijn omdat je:
  • Geschiedenis wilt weten van een verbinding.
  • Wilt weten waar je vanaf een bepaalde plek naartoe kunt.
  • Wilt weten welke soorten tarieven er zijn (om je daarna verder te kunnen oriënteren).
  • Wijs wilt worden uit ingewikkelde lijnvoeringen.
  • Wilt weten welk type materieel op je lijn zou kunnen rijden.
  • In (grens)gebieden met meerdere vervoerders: een compleet overzicht van lijnen wilt krijgen.
  • Iets op wilt steken over concessies.
  • Inspiratie wilt opdoen voor een rondje reizen. ( (A) )
  • ...
Volgens mij lukt dat wel aardig. :)
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Doelgroep vs. inhoud

Bericht door TLP »

Hoewel de actieve geregistreerde gebruikers over het algemeen hobbyisten zijn, welke vooral geïnteresseerd zijn in aanvullende informatie over lijnvoeringen (onderaannemers, materieeltypes, exacte concessienamen, etc.) zal er ook een aanzienlijke groep mensen zijn die zonder account de site bezoeken en vooral geïnteresseerd zijn in functionele informatie over lijnvoeringen (lijnnummers, routes, frequenties etc.). En waar de hobbyisten vooral geïnteresseerd zijn in details zijn veel mensen zonder account volgens mij geïnteresseerd in globale informatie.

Volgens mij hebben we er belang bij om beide groepen goed te bedienen. Hoofdzakelijk zou ik daarom pleiten voor:
  • Complete informatie
  • Informatie met een aanvullend karakter (geschiedenis, onderaannemers etc.) in principe onder de functionele informatie (lijnnummers, routes, dienstregelingen) zetten voor zover dit past binnen de bekende paginastructuren, tenzij dergelijke informatie goed past in een infobox.
  • Functionele informatie compact weergeven met tussenkopjes en opsommingslijsten in plaats van lange lappen tekst.
Over het algemeen wordt volgens mij aan deze drie punten al voldaan, al denk ik dat soms de balans tussen te veel en te weinig informatie nog verbeterd kan worden. Sommige gebruikers lijken er bewust voor te kiezen details weg te laten die wel interessant/wenselijk kunnen zijn (zoals exacte materieeltypen, precies frequentieverloop en bepaalde wijzigingen die een lijn heeft gehad), anderzijds lijkt het bij complexe lijnen moeilijk om de tekst op de pagina compact te houden. Ik denk dat een oplossing ligt in het verduidelijken van de richtlijnen (sowieso denk ik dat de bestaande hulppagina's samengevoegd/beter gestructureerd kunnen worden) maar om daar goede suggesties voor te geven moet ik daar even voor gaan zitten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Doelgroep vs. inhoud

Bericht door Wubbo »

De wiki scoort erg goed in Google, er zijn veel incidentele bezoekers die kennelijk iets willen weten over (vaak) een bepaalde buslijn. De Zuidtangent was lange tijd de meest bezochte pagina van de wiki, ik weet niet of dat nu nog zo is.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Doelgroep vs. inhoud

Bericht door TLP »

Wubbo schreef:De Zuidtangent was lange tijd de meest bezochte pagina van de wiki, ik weet niet of dat nu nog zo is.
Ik ben wel geïnteresseerd in dergelijke statistieken. In topics van een aantal jaar geleden werd daar af en toe weleens over gerept, ook door gebruikers die geen beheerder zijn. Ik heb de bijbehorende pagina's alleen nog niet terug weten te vinden in de lijst van speciale pagina's.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doelgroep vs. inhoud

Bericht door Suus »

Volgens mij zijn de statistieken enige tijd geleden uitgeschakeld om de performance van de wiki te verbeteren. In december was de wiki ook weer relatief traag, waardoor in ieder geval bij mij het vermoeden bestond dat het aantal bezoekers flink toeneemt wanneer de communicatie bij de vervoerders start over een nieuwe dienstregeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Doelgroep vs. inhoud

Bericht door regenmaker »

Rond de dienstregelingswijziging hadden we zo'n 5000 unieke bezoekers per dag. Tijdens de kerst daalde dit naar ongeveer 1700. Gemiddeld zitten we op zo'n 3500 bezoekers per dag voor een doordeweekse dag.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doelgroep vs. inhoud

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Volgens mij zijn de statistieken enige tijd geleden uitgeschakeld om de performance van de wiki te verbeteren.
Dat is waarschijnlijk op de vorige server geweest, momenteel staan de statistieken op de wiki ook gewoon aan.
In december was de wiki ook weer relatief traag, waardoor in ieder geval bij mij het vermoeden bestond dat het aantal bezoekers flink toeneemt wanneer de communicatie bij de vervoerders start over een nieuwe dienstregeling.
Sowieso zijn de lijnpagina's op onze wiki vaak beter vindbaar dan de dienstregeling bij de vervoerder. Maar je moet je ook niet vergissen in het effect van alle automatische tabellen: na aanpassing van alle lijnpagina's moeten die ook allemaal opnieuw geindexeerd worden wat simpelweg servercapaciteit vreet.

Overigens, de top 3 van wikipagina's vanaf februari 2019 t/m eind januari 2020 (even uitgezonderd de hoofdpagina en de recente wijzigingen, die logischerwijs hoog staan):
- 1: Daluren
- 2: Lijn 300 Haarlem Station - Amsterdam Bijlmer ArenA
- 3: Lijn 1 Scheveningen Noorderstrand - Delft Tanthof

(Dat is een trendbreuk, want volgens mij stond er jarenlang altijd een lijnpagina bovenaan)

Overigens is de wiki ook veruit het populairste onderdeel van OVNL, met in genoemde periode 1.142.222 bezoekers tegenover "slechts" 572.987 bezoeken aan het forum. Van die wikibezoekers komen er 988.830 uit Nederland, maar ook nog 48.729 uit België.
De top 5 van landen waaruit de bezoekers komen bestaat verder uit:
3. Onbekend
4. Verenigde Staten
5. Verenigd Koninkrijk

Tot slot komt 30% van de bezoeken direct op de wiki terecht en 67% via zoekmachines binnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doelgroep vs. inhoud

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Rond de dienstregelingswijziging hadden we zo'n 5000 unieke bezoekers per dag. Tijdens de kerst daalde dit naar ongeveer 1700. Gemiddeld zitten we op zo'n 3500 bezoekers per dag voor een doordeweekse dag.
Ik weet niet waar jij zit te kijken, maar in de statistieken zie ik geen echt significante piek rond de dienstregelingswissel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Doelgroep vs. inhoud

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:
Suus schreef:Volgens mij zijn de statistieken enige tijd geleden uitgeschakeld om de performance van de wiki te verbeteren.
Dat is waarschijnlijk op de vorige server geweest, momenteel staan de statistieken op de wiki ook gewoon aan.
In een ver verleden stond ook onderaan elke pagina hoeveel bezoeken die pagina heeft gehad, maar dat is al een tijdje niet meer zichtbaar.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doelgroep vs. inhoud

Bericht door Daniel »

Ah, de statistieken van Mediawiki zelf. Voor zover die überhaupt heel betrouwbaar waren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Doelgroep vs. inhoud

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Ik weet niet waar jij zit te kijken, maar in de statistieken zie ik geen echt significante piek rond de dienstregelingswissel.
Ik zie in Matomo toch echt een kleine piek bij maandag 16 december qua bezoekers, niet zo significant als de jaren daarvoor maar sowieso lag het aantal bezoekers in december en november al wat hoger dan normaal.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doelgroep vs. inhoud

Bericht door Daniel »

Tja, op weekniveau is die piek al vrijwel verdwenen. Dus inderdaad stukken minder dan voorheen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Doelgroep vs. inhoud

Bericht door ODRAIL »

Meltrain schreef:In een ver verleden stond ook onderaan elke pagina hoeveel bezoeken die pagina heeft gehad, maar dat is al een tijdje niet meer zichtbaar.
Ligt dit aan de software die gebruikt wordt / is of heeft het beheer deze optie uitgeschakeld?
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Doelgroep vs. inhoud

Bericht door TLP »

regenmaker schreef:
Daniel schreef:Ik weet niet waar jij zit te kijken, maar in de statistieken zie ik geen echt significante piek rond de dienstregelingswissel.
Ik zie in Matomo toch echt een kleine piek bij maandag 16 december qua bezoekers, niet zo significant als de jaren daarvoor maar sowieso lag het aantal bezoekers in december en november al wat hoger dan normaal.
Mag ik vragen of dat vrij toegankelijke informatie is, en zo ja, hoe ik daar kom?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doelgroep vs. inhoud

Bericht door Daniel »

Dat is geen vrij toegankelijke informatie, maar betreft de statistieken van heel OVNL die we als beheerders wel allemaal kunnen inzien.
Maar vragen stellen mag natuurlijk altijd :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten