Stationsnamen in paginatitels

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Stationsnamen in paginatitels

Bericht door TLP »

In welke mate willen wij stationsnamen in paginatitels standaardiseren? Het enige aan richtlijn wat ik er daadwerkelijk over kan vinden is dit:
De haltes bij stations worden altijd aangeduid met enkel Station of Centraal Station, hierbij wordt alternatieven als Station NS, Busstation of Station Arriva dus niet toegestaan.
...maar bij mijn weten is het ook gebruikelijk om altijd het woord Station in de titel te hebben, ook als het station een toevoeging heeft (bijvoorbeeld Zuid).
Bij de langeafstandsbussen is door umbusko het woord Station wanneer het betreffende station een toevoeging heeft bij de meeste lijnen uit de titel gehaald en ook in België wordt inconsequent met het woord omgesprongen. Zo is in Luik zojuist alleen lijn 57 hernoemd (waarschijnlijk vanuit de gexachte de bus naar het vliegveld in de buurt van Luik gaat) en zijn de lijnen die op Charleroi-Sud eindigen, en "Charleroi Gare du Sud" dan wel "Charleroi Sud" in de paginatitel hebben, ongeveer gelijk verdeeld. Ook zijn er enkele tientallen pagina's met "(Gare) SNCB" in de titel, hierbij bestaat een aanzienlijk deel uit huidige pagina's.

Willen we hier een standaard in aanbrengen (omwille van de vindbaarheid van de pagina's in de zoekmachine) of vinden we de huidige variatie in paginanamen prima?
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door umbusko »

Ik reageer nu even op die 57, daar stond in de titel "Liège, Gare de Guillemins" (en het is Gare des Guillemins, dus dat moest sowieso anders). Ik heb er nu "Liège Guillemins" van gemaakt met de gedachte Stad Wijknaam, een paar andere lijnen (iig. 140, 240, E20) hebben dat ook in de titel staan. (Daarom dus ook niet Liège-Guillemins met een koppelteken.) Er zijn daar nog meer lijnpagina's met "Gare de Guillemins" in de titel; daar wilde ik hetzelfde mee doen. (Dat ik nu alleen de 57 heb hernoemd is omdat ik die net op 2021 heb gezet.)

Verder heb ik in België meerdere pagina's zo hernoemd dat ze in de titel "Gare" hebben staan in plaats van Gare SNCB of Gare IR of Gare IC of iets dergelijks, inderdaad met de gedachte om dat te standaardiseren net als in Nederland. Maar dat heb ik alleen gedaan op basis van toevalligheid, ik heb geen systematische hernoemingsacties gedaan. ;)

Die langeafstandsbussen is een verhaal apart en ik had inderdaad beloofd dat ik daar op terug zou komen... komt nog!
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door Etienne »

Wat meer standaardiseren vind ik sowiso geen kwaad kunnen; ik ben nu ook vooral in België bezig en wil dat ook een beetje gaan meenemen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door nvdw »

De richtlijn was er vooral voor bedoeld om de stationsnamen op buslijnpagina's in de titel zo neutraal mogelijk te houden, ongeacht de naam die de vervoerder aan het station geeft of gaf. Volgens mij hadden we destijds afgesproken dat we dan nog steeds een Station Zuid of een Station Muiderpoort zouden handhaven, maar geen 'Muiderpoortstation' zoals bijvoorbeeld Centraal Nederland gebruikte. 'Amsterdam Station Sloterdijk' zoals ik nu op de Flixbuspagina's tegenkom is dus correct.

Voor de niet-Nederlandse pagina's, dat zijn dus vooral de Duitse en Belgische, zou het beheer opnieuw een beslissing moeten nemen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door TLP »

Interessant wat je daar stelt over Station Zuid en Station Muiderpoort. Hoe inconsequent misschien ook, GVB gebruikt voor sommige stations nog altijd de notatie <naam>station: Amstelstation, Muiderpoortstation, Kraaienneststation daar waar het bij andere stations gewoon Station Sloterdijk, Station Zuid, Station Noord etc. is. Dat verschil stoort me dan weer niet, maar zou je voor nog meer eenduidigheid wel kunnen opheffen. Overigens gebruiken de Vlamingen veel consequenter aanduidingen als Noordstation, Zuidstation en Weststation, althans als het om windrichtingen gaat.

Bij nader inzien heb je bij FlixBus deels gelijk want het is ook maar net welke lijn je pakt, of die "Amsterdam Station Sloterdijk" of "Amsterdam Sloterdijk" in de paginatitel heeft (vergelijk lijn 011 met lijn 027).

Wat ik overigens niet heb genoemd is de structurele toevoeging van de stationszijdes van Utrecht Centraal in de paginatitels. Valt dat niet onder de toevoegingen als Station NS (ook al gaat het hier niet om een vervoerder)?
Laatst gewijzigd door TLP op do 20 mei 2021, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door Daniel »

Nee dat gaat om twee fysiek aparte busstations nogal een eind uit elkaar en is daarmee eigenlijk ook wel een unieke situatie in Nederland. Ondertussen is Utrecht Centraal immers het enige station in Nederland met twee busstations die ook beide een eindpunt zijn.
(Er zijn er wel meer met een splitsing in de routestrip/haltetabellen, bv Nijmegen, maar daar is er maar eentje een eindpunt en volstaat de algemene naam).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door TLP »

Dat is waar, al vraag ik me af of de precieze locatie van het eindpunt voldoende is af te leiden wanneer je de stationspagina of de routestrip op de lijnpagina van een buslijn bekijkt. Hoeveel mensen weten door het lezen van de titel daadwerkelijk dat ze aan een bepaalde kant van Utrecht Centraal moeten zijn om hun bus te pakken?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door Daniel »

Alle, want de Jaarbeurs is toch wel een bekende locatie. Waarvan bekend is dat die niet aan de kant van het centrum zit.
Sowieso staat de naam ook op alle bewegwijzering, da's bijvoorbeeld in Amsterdam niet het geval.

Maar het gaat er vooral om dat het verschil zichtbaar is (en je dus niet moet denken dat je even makkelijk snel overstapt tussen een lijn naar Jaarbeurszijde en van Centrumzijde).
Dat ik dit überhaupt nog moet verdedigen trouwens... We noemen de pagina's van lijnen vanaf Amsterdam Holendrecht en Amsterdam Bijlmer ArenA toch ook niet allebei met "Station Ergens-in-Zuidoost". En da's qua afstand tussen beide vergelijkbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door Suus »

Het Holendrechtstation en het Bijlmerstation liggen 1,7 kilometer van elkaar. De loopafstanden op Utrecht Centraal zijn beduidend korter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door Daniel »

Het blijven twee verschillende busstations kort op elkaar, net als in Utrecht dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef: vr 21 mei 2021, 05:42 Alle, want de Jaarbeurs is toch wel een bekende locatie. Waarvan bekend is dat die niet aan de kant van het centrum zit.
Dit is sowieso niet waar. Mensen die nooit in Utrecht komen hebben geen idee. Er zijn zat mensen die niet weten dat Groningen in noord-Nederland ligt en Maastricht in zuid-Nederland, en dat zijn niet alleen toeristen. Het is een illusie om te denken dat die mensen weten waar de Jaarbeurs ligt.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door Klaasje »

Zolang het ter oriëntatie wordt gebruikt en namen consequent worden toegepast in bestemmingen en bewegwijzering is dat denk ik geen issue. Als dat niet meer gebeurt wordt het snel ondoorzichtig voor niet lokaal superbekende gebruikers. Ik kom geregeld in Utrecht maar heb bijvoorbeeld maar beperkt een idee waar ik welke bus kan verwachten. De gemiddelde forens die altijd dezelfde bus neemt zal ook niet veel verder komen dan dat niveau schat ik in.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door Meltrain »

TLP schreef: do 20 mei 2021, 23:58 Dat is waar, al vraag ik me af of de precieze locatie van het eindpunt voldoende is af te leiden wanneer je de stationspagina of de routestrip op de lijnpagina van een buslijn bekijkt.
Dat vraag ik me ook af, dus wat mij betreft houden we het zoals het nu is. :Y
Daniel schreef: vr 21 mei 2021, 05:42 Dat ik dit überhaupt nog moet verdedigen trouwens... We noemen de pagina's van lijnen vanaf Amsterdam Holendrecht en Amsterdam Bijlmer ArenA toch ook niet allebei met "Station Ergens-in-Zuidoost". En da's qua afstand tussen beide vergelijkbaar.
Hoewel ik je mening deel :!: , vind ik dit een uitermate slecht argument, aangezien het twee verschillende treinstations zijn.
In de routeparamater van streeklijnen staat (of stond) overigens wel vaak "Amsterdam-Zuidoost", wat in mijn ogen niet duidelijk genoeg is.
Wubbo schreef: vr 21 mei 2021, 11:17 Dit is sowieso niet waar. Mensen die nooit in Utrecht komen hebben geen idee. Er zijn zat mensen die niet weten dat Groningen in noord-Nederland ligt en Maastricht in zuid-Nederland, en dat zijn niet alleen toeristen. Het is een illusie om te denken dat die mensen weten waar de Jaarbeurs ligt.
Ik denk inderdaad dat de topografische kennis van de gebruikers van dit forum fors hoger ligt dan het landelijk gemiddelde.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door TLP »

Klaasje schreef: vr 21 mei 2021, 11:28 Zolang het ter oriëntatie wordt gebruikt en namen consequent worden toegepast in bestemmingen en bewegwijzering is dat denk ik geen issue. Als dat niet meer gebeurt wordt het snel ondoorzichtig voor niet lokaal superbekende gebruikers. Ik kom geregeld in Utrecht maar heb bijvoorbeeld maar beperkt een idee waar ik welke bus kan verwachten. De gemiddelde forens die altijd dezelfde bus neemt zal ook niet veel verder komen dan dat niveau schat ik in.
Ik begrijp even niet op welke manier je nu aan de situatie op de wiki refereert. Kun je dat uitleggen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: vr 21 mei 2021, 14:45Hoewel ik je mening deel :!: , vind ik dit een uitermate slecht argument, aangezien het twee verschillende treinstations zijn.
Dat het twee verschillende stations zijn was juist de reden voor dit argument. In Utrecht zijn het immers ook twee verschillende busstations.
Het gaat er gewoon om dat je niet alles wat toevallig maar bij elkaar in de buurt ligt zomaar onder één benaming kunt samenvoegen.

Waarbij nu overigens wel opvalt dat de Zaanse en Waterlandse lijnen bij Amsterdam Centraal dan dus eigenlijk niet de juiste paginatitel hebben. (Bij de Waterlandse wordt heel de verhuizing van Oosterdokseiland naar IJzijde überhaupt nergens op de pagina vermeld, dat gebeurt bij de Zaanse dan wel weer)
In de routeparamater van streeklijnen staat (of stond) overigens wel vaak "Amsterdam-Zuidoost", wat in mijn ogen niet duidelijk genoeg is.
Tja, soms is het ook wel lastig te bepalen hoeveel detail je wilt in de routeparameter. Al is Zuidoost inderdaad wel wat heel algemeen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door TLP »

Daniel schreef: vr 21 mei 2021, 21:16 Dat het twee verschillende stations zijn was juist de reden voor dit argument. In Utrecht zijn het immers ook twee verschillende busstations.
Het gaat er gewoon om dat je niet alles wat toevallig maar bij elkaar in de buurt ligt zomaar onder één benaming kunt samenvoegen.

Waarbij nu overigens wel opvalt dat de Zaanse en Waterlandse lijnen bij Amsterdam Centraal dan dus eigenlijk niet de juiste paginatitel hebben.
Afhankelijk van de meetmethode die je gebruikt kom je tussen de Jaarbeurszijde en de Centrumzijde qua afstand op niet meer dan 200-400 meter uit, dat is zelfs in het gunstigste geval minder dan een kwart van de afstand tussen de stations Bijlmer ArenA en Holendrecht waar je het over had. Dan heb ik nog niet benoemd dat in het geval van Utrecht Centraal beide busstations onderdeel uitmaken van hetzelfde gebouw omdat ze met elkaar via de stationshal verbonden zijn. Ik kwam er zelf niet op dat de situatie op Amsterdam Centraal eigenlijk heel vergelijkbaar is, maar dat onderstreept voor mij wel het argument om de benaming van de stationszijde niet in de titel op te nemen.
(Bij de Waterlandse wordt heel de verhuizing van Oosterdokseiland naar IJzijde überhaupt nergens op de pagina vermeld, dat gebeurt bij de Zaanse dan wel weer)
Goed punt, komt omdat de Waterlandse lijnen al eind 2009 naar het nieuwe busstation verhuisden en de geschiedenis van de lijnen in die tijd überhaupt wel een opknapbeurt kan gebruiken. Alleen ben ik niet zo van in de busboekjes duiken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door Daniel »

TLP schreef: za 22 mei 2021, 00:14Afhankelijk van de meetmethode die je gebruikt kom je tussen de Jaarbeurszijde en de Centrumzijde qua afstand op niet meer dan 200-400 meter uit, dat is zelfs in het gunstigste geval minder dan een kwart van de afstand tussen de stations Bijlmer ArenA en Holendrecht waar je het over had.
Nogmaals, het gaat niet om de exacte afstand maar om dat je twee fysiek gescheiden busstations niet moet gaan generaliseren onder één naam. Dan sla je te ver door met de standaardisatie op de wiki.
Overigens weet ik niet hoe jij meet, maar als je een kaartje in de bus hebt gekocht (en dus via de poortvrije passage moet lopen) liggen de beide busstations een halve kilometer uit elkaar.

Het gaat hier ook niet om iets als een dubbele plaatsnaam of naam van een vervoerder in de haltenaam (die zijn logischer om eruit te halen). De hele naam "Centraal Station" komt überhaupt niet voor in de dienstregelingen. Bij geen enkele vervoerder ook. Het staat bij Arriva, Qbuzz en Syntus allemaal als "CS Jaarbeurszijde" in de dienstregeling.
Overigens ook iets wat al vele jaren zo is, bij het GVU werd de naam van het busstation al vermeld in plaats van "Centraal Station" sinds stad- en streek door elkaar stond. (Er is zelfs een buslijn tussen beide busstations geweest, wil je die dan "Lijn 18 Utrecht, Centraal Station - Centraal Station" noemen? Als er iets vaak Station in een titel veroorzaakt :mrgreen:
Het onderscheid voorkomt ook wel veel jaartallen in de titels trouwens, gezien grote routewijzigingen vaak al samenvielen met wisselingen van busstation.
Dan heb ik nog niet benoemd dat in het geval van Utrecht Centraal beide busstations onderdeel uitmaken van hetzelfde gebouw omdat ze met elkaar via de stationshal verbonden zijn.
Er zijn in Utrecht drie busstations, waarbij CS Jaarbeursplein absoluut niet verbonden is met het gebouw. En als dat de voorwaarde zou zijn dan moet je overigens in Amsterdam juist gaan splitsen ;)
Ik kwam er zelf niet op dat de situatie op Amsterdam Centraal eigenlijk heel vergelijkbaar is, maar dat onderstreept voor mij wel het argument om de benaming van de stationszijde niet in de titel op te nemen.
De situatie op Amsterdam Centraal is helemaal niet zo vergelijkbaar als jij nu beweert. Ik heb namelijk zelf wel even onderzoek gedaan voordat ik wat riep en daaruit blijkt dat in oude dienstregelingen gewoon alles "Centraal Station" werd genoemd, of de bus nou op het Oosterdokseiland, het stationsplein (vooruit, dat zijn trams) of het Prins Hendrikplantsoen stopte. En aangezien de haltenaam in de dienstregeling leidend is (zolang die niet "Station GVB" ofzo is) zie ik geen reden om op de wiki te splitsen als de vervoerder dat ook niet doet.

Pas sinds het busstation aan de IJzijde er ligt kom je een onderscheid tegen waarbij, net als in Utrecht, alle streekvervoerders dat maken. Arriva Waterland deed het al, Connexxion Zaanstreek en EBS later ook.
Echter is in Amsterdam het onderscheid er inmiddels al weer uit. Logisch ook, want nu GVB ook via de IJzijde rijdt is er nog maar één busstation bij Amsterdam Centraal.
In Amsterdam zou het dus hooguit een enkele historische pagina betreffen die qua titel aangepast zou moeten worden. Als je dat überhaupt al zou willen, want in tegenstelling tot Utrecht is er in Amsterdam altijd wel een vrij duidelijk onderscheid geweest. Het waren immers altijd alle lijnen van een bepaalde concessie die een bepaald busstation gebruikten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door TLP »

Oké, je punt is duidelijk en ik heb inmiddels gevonden dat elders op de wiki ook stationszijdes in de titel worden vermeld, bijvoorbeeld op lijnen van/naar Duisburg Hauptbahnhof Osteingang. Mijn bron voor de afstand was trouwens www.afstandmeten.nl, maar ik weet niet hoe ik daarop routes kan delen als link.

Overigens staat in de richtlijnen wel expliciet dat het alternatief Busstation niet is toegestaan voor lijnen die bij een treinstation eindigen, maar ik ben twee voorbeelden gekomen die desondanks wel Busstation (of een vertaling daarvan) in de titel hebben.
Moeten deze lijnen in ieder geval wel hernoemd worden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door Daniel »

Heinsberg lijkt om een busstation te gaan wat toevallig vlak in de buurt van het station ligt, dat lijkt me nog een twijfelgeval.

In Leeuwarden is de boel nogal inconsequent nu: de halte heet voor de streeklijnen ook "Busstation" maar die hebben wel "Station" in de paginatitel. Daar zou hernoemen dus voor de hand liggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door regenmaker »

In Duitsland heb ik in principe gewoon de haltes vernoemd naar wat de vervoerder gebruikt en dat klopt in de meeste gevallen wel met de situatie ter plekken. Daar zijn ze over het algemeen best consequent in het naamgebruik bij haltes. Soms komen er wel vijf vervoerders verschillende bij een station die allemaal dezelfde naam gebruiken.

Bij Nederland ligt dat anders. Zo heeft Apeldoorn station door de jaren heen de volgende namen gehad: Busstation/NS, Busstation en nu Station. Om dat gelijk te trekken hebben we destijds die richtlijn ingevoerd. Het werd door gebruikers sowieso nooit consequent gewijzigd bij haltehernoemingen. Het is dus meer orde in de chaos scheppen. Zelfde geldt voor Utrecht, mij maakt het niet uit wat er wordt gebruikt als er maar consequent de locatie wordt gebruikt, maar bij oudere lijnen wordt nu alleen Centraal Station gebruikt. Terwijl ik begreep dat dat niet standaard werd toegepast.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef: zo 23 mei 2021, 09:11maar bij oudere lijnen wordt nu alleen Centraal Station gebruikt. Terwijl ik begreep dat dat niet standaard werd toegepast.
De benamingen van de busstations werden sinds 2011 door het GVU toegepast (dat toen lijnen vanaf twee verschillende busstations kreeg), daarvoor was er überhaupt maar één busstation wat gewoon overal "Centraal Station" heette in de dienstregelingen. Dus dat bij oudere lijnen alleen Centraal Station gebruikt wordt klopt gewoon.

Sinds de zomer van 2013 wordt de splitsing overal toegepast aangezien er vanaf dat moment een busstation aan beide kanten van het station was. Ook op de wiki is de nieuwe benaming toen voor het eerst verschenen voor de lijnen die naar het nieuwe busstation aan de Jaarbeurszijde verhuisden.
Met de concessiewissel eind 2013 is dat allemaal consequent in de paginatitels verwerkt en sindsdien dus ook steeds overal gebruikt. (Ook in de reisinformatie en de bewegwijzering op het station zelf zie je sinds die tijd geen afwijkende namen meer)

Er hebben in Utrecht dus wel meerdere namen bestaan, maar die verwezen ook naar fysiek verschillende busstations.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: zo 23 mei 2021, 12:38
regenmaker schreef: zo 23 mei 2021, 09:11maar bij oudere lijnen wordt nu alleen Centraal Station gebruikt. Terwijl ik begreep dat dat niet standaard werd toegepast.
De benamingen van de busstations werden sinds 2011 door het GVU toegepast (dat toen lijnen vanaf twee verschillende busstations kreeg), daarvoor was er überhaupt maar één busstation wat gewoon overal "Centraal Station" heette in de dienstregelingen. Dus dat bij oudere lijnen alleen Centraal Station gebruikt wordt klopt gewoon.
Je had voor die tijd (in elk geval in 2009) al wel het "Stadsbusstation" en het "Streekbusstation", maar die lagen wel vlak naast elkaar.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door Daniel »

Klopt, maar dat onderscheid werd in de dienstregeling toen niet gemaakt. Daar stond altijd "Centraal station" in, wat ook volstond omdat vanuit het station komend de stadsbussen altijd links stonden en de streekbussen rechts.
Pas toen in 2011 het logische onderscheid verdween omdat er GVU-stadslijnen van het voormalige streekbusstation gingen vertrekken (dat inmiddels al naar Busstation Zuid hernoemd was) gingen de GVU-dienstregelingen het onderscheid maken. Connexxion deed dat even eerder al, toen hun lijnen naar de westkant van de provincie naar het Jaarbeursplein verhuisden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door nvdw »

Er is altijd een busstation Jaarbeursplein geweest, maar die wordt ook niet in de paginatitel vermeld van bijvoorbeeld de oude lijn 140 Utrecht-Haarlem.

Mijn twee cents: je kunt er probleemloos Centraal Station van maken, ongeacht of de bus/tram op Centrumzijde, Jaarbeurszijde of Jaarbeursplein stopt. Dat onderscheid kun je prima in de routestrip maken; dat gebeurt in voorkomende gevallen nu al, inclusief verwerking in afzonderlijke automatische tabellen op de Utrecht CS-pagina.

En U-OV-bussen hebben gewoon ‘Utrecht CS’ erop staan, ongeacht naar welk busstation ze rijden ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Stationsnamen in paginatitels

Bericht door TLP »

Toch nog even een ander balletje opgooien: de lijn 18 waar hier eerder over is gesproken reed van Busstation Oost op Utrecht Centraal naar Busstation West op Utrecht Centraal, maar die zou je ook als ringlijn kunnen zien en dus een tussenhalte kunnen gebruiken in de titel. In ieder geval is het volgens mij niet minder een ringlijn dan lijn 3 van de zuidzijde naar de noordzijde van station Woerden, en die wordt wel gezien als ringlijn gelet op het tussenpunt in de titel.
Een Lijn 18 Utrecht, Centraal Station - Dichterswijk zou zodoende niet misstaan, of wel? En nu ik inmiddels weet dat stadsvervoerder U-OV toch geen onderscheid maakt tussen beide busstations...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten