Op versus Vanaf

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Op versus Vanaf

Bericht door Meltrain »

Op de pagina van Lijn 90 Oss Centraal Station - 's-Hertogenbosch Centraal Station staat:
"Op 9 januari 2022 vervielen alle ritten in de avonduren na circa 20:00 en in het weekend de gehele dag." In mijn ogen is dat niet goed Nederlands en moet het zijn: "Vanaf 9 januari 2022 vervielen alle ritten in de avonduren na circa 20:00 en in het weekend de gehele dag.", aangezien "op" suggereert dat iets alléén op die datum plaatsvindt. "Vanaf" geeft aan dat iets nog voortduurt.
Regenmaker is het echter niet met me eens, dus wil ik dit onderwerp graag bespreken.
Wat vinden jullie?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7625
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Op versus Vanaf

Bericht door waldo79 »

Het woord 'op' is gekoppeld aan een specifieke datum. Ik zou zeggen 'vanaf' of 'met ingang van'.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Op versus Vanaf

Bericht door regenmaker »

Het is een wijziging die op een bepaalde datum plaatsvindt (de ritten vervallen specifiek op die datum) en niet vanaf. Ritten kunnen maar eenmaal vervallen. Ook worden wellicht in de toekomst weer avond- of weekendritten toegevoegd dan klopt vanaf ook niet meer.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Op versus Vanaf

Bericht door Chrysa »

De wijziging is op die dag ingegaan, maar de ritten zijn vanaf die dag vervallen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Op versus Vanaf

Bericht door Suus »

Hier moet vanaf gebruikt worden. Als het in de toekomst weer veranderd is het “vanaf 9 januari 2023 tot en met 17 augustus 2023”.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iamthedutchdude
Berichten: 978
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Op versus Vanaf

Bericht door iamthedutchdude »

"Op" kan in een constructie als "Op 9 februari 2022 wijzigde de dienstregeling. Voortaan vervielen alle ritten in de avonduren na 20:00. Ook vervielen de ritten in het weekend". De zin wijst je dan op het feit dat 9 februari de dag van wijziging.is.

In de zin "Op 9 januari 2022 vervielen alle ritten in de avonduren na circa 20:00 en in het weekend de gehele dag" wordt de datum 9 januari juist aangewezen als de dag van uitval. Het is dan ook bijzonder dat er gewezen wordt op een weekend, aangezien 9 januari slechts één dag in het weekend was.

In dit geval zou "Op" mijns inziens dus moeten worden vervangen door "Vanaf".
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Op versus Vanaf

Bericht door regenmaker »

Aangepast in:
Op 9 januari 2022 wijzigde de dienstregeling. Vanaf dat moment vervielen...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7625
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Op versus Vanaf

Bericht door waldo79 »

Keurig opgelost zo.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten