Parameter "stad"

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Parameter "stad"

Bericht door Daniel »

We hebben in de lijninfo-infobox al een tijdje de parameter "stad=" zitten, wat de pagina in de categorie "Stadsdienst <stad>" indeelt. Maar nu ik eens naar het gebruik ervan zat te kijken (n.a.v. een bewerking van David die ze in Gorinchem en Vianen toevoegde), vraag in me af waarom eigenlijk.

De categorie "Stadsdienst <stad>" wordt op de pagina's "Openbaar vervoer in <stad>" gebruikt als filter voor de tabel met stadsbussen, maar filteren op "Plaats <stad>" zoals we voor de streekbussen doen zou daar toch ook werken? Gaat alleen mis als een stadsbus op geen enkel (bus)station komt, maar dan zou je de categorie nog handmatig toe kunnen voegen (en voor streekbussen gaat dat dan sowieso nu al mis).

Ik zou nog een nuttig gebruik zien als we die parameter toepassen waar stadsdiensten grotendeels door streekbussen gereden worden (Vianen is daar wel een mooi voorbeeld van , Nieuwegein ook wel, met stadsbussen die alleen een spitsverbinding naar het industrieterrein zijn), maar dat zou nu dubbele vermeldingen in de automatische tabellen opleveren.

Of zie ik nu wat over het hoofd?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
david

Re: Parameter "stad"

Bericht door david »

Als 'aanstichter' van deze vraag dan maar meteen een reactie van mij. Ik ben geen dagelijks gebruiker van informatie over de stadsdienst van Vianen of Gorinchem en denk dat ook niet te worden ;) . Maar voor mij heeft de parameter wel meerwaarde bij grotere steden, vooral als ik in het verleden duik. Voornaamste redenen zijn het onderscheid tussen stads- en streeklijnen en het omvatten van lijnen van zowel voor als na de introductie van de concessies. Als ik een tabel van voormalige lijnen in een regio rond een grote stad bekijk, staan stads- en streeklijnen daar immers door elkaar in.

Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat ik voor een overzicht van voormalige stadslijnen in een bepaalde stad gebruik moet maken van een categorie-pagina, en die bevat minder informatie dan een automatische tabel. Zou het een idee zijn om aan de pagina 'Openbaar vervoer in x' een automatische tabel met voormalige stadslijnen toe te voegen? Of daar een aparte pagina voor te maken?

Verder zijn er soms lijnen die een functie als stadslijn in meer dan één stad hebben (bijv. Rotterdam en Schiedam). De noodzaak om een keuze te maken gaat m.i. soms ten koste van het overzicht. Is het mogelijk om ook een parameter 'stad2=' (en evt. 'stad3=') toe te voegen?

Ik snap de suggestie van Daniel om de parameter ook te gebruiken bij streeklijnen met een duidelijke stadsfunctie. Ik vraag me alleen af of het gaat lukken om voor die duidelijke stadsfunctie een eenduidige werkwijze te bedenken, zodat we met z'n allen op een consistente manier die aanpak kunnen gaan toepassen. En bij steden als Vianen vraag ik me af of de winst aan overzichtelijkheid groot genoeg is om deze gewijzigde aanpak voor te gaan invoeren. Zo lang is de lijst aan voormalige lijnen in Vianen toch niet?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Parameter "stad"

Bericht door Daniel »

david schreef: wo 15 jan 2025, 08:33 Maar voor mij heeft de parameter wel meerwaarde bij grotere steden, vooral als ik in het verleden duik. Voornaamste redenen zijn het onderscheid tussen stads- en streeklijnen en het omvatten van lijnen van zowel voor als na de introductie van de concessies. Als ik een tabel van voormalige lijnen in een regio rond een grote stad bekijk, staan stads- en streeklijnen daar immers door elkaar in.

Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat ik voor een overzicht van voormalige stadslijnen in een bepaalde stad gebruik moet maken van een categorie-pagina, en die bevat minder informatie dan een automatische tabel. Zou het een idee zijn om aan de pagina 'Openbaar vervoer in x' een automatische tabel met voormalige stadslijnen toe te voegen? Of daar een aparte pagina voor te maken?
Volgens mij hebben we inderdaad nooit die parameter stad aan oude lijnen toegevoegd. Maar voormalige stadslijnen op stadsniveau kan inderdaad best handig zijn. Zou op zich trouwens al kunnen zonder die parameter toe te voegen, immers kan je al filteren op buslijnen en stadsbussen en volgens mij zitten links naar (bus)stations er wel consequenter in bij oude pagina's waarmee je op plaats kunt filteren als je er een extra pagina voor maakt.
Verder zijn er soms lijnen die een functie als stadslijn in meer dan één stad hebben (bijv. Rotterdam en Schiedam). De noodzaak om een keuze te maken gaat m.i. soms ten koste van het overzicht. Is het mogelijk om ook een parameter 'stad2=' (en evt. 'stad3=') toe te voegen?

Onderscheid lijkt me prima, maar vaak kan je dan toch al wel filteren op de plaatscategorie van (bus)stations of niet?
Ik snap de suggestie van Daniel om de parameter ook te gebruiken bij streeklijnen met een duidelijke stadsfunctie. Ik vraag me alleen af of het gaat lukken om voor die duidelijke stadsfunctie een eenduidige werkwijze te bedenken, zodat we met z'n allen op een consistente manier die aanpak kunnen gaan toepassen.
Eens, daar zal nog wel wat discussie over nodig zijn.
En bij steden als Vianen vraag ik me af of de winst aan overzichtelijkheid groot genoeg is om deze gewijzigde aanpak voor te gaan invoeren. Zo lang is de lijst aan voormalige lijnen in Vianen toch niet?
Mwoh, valt nog tegen. Er is heel veel vernummerd in die omgeving bij eerdere concessiewissels. Maar eigenlijk was dit ook de reden voor m'n vraag op je overlegpagina: een overzicht van het OV in Vianen zie ik me niet zo snel maken.
(En er is inderdaad maar één voormalige stadsbus in Vianen, namelijk de voorganger van de huidige lijn 64)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie