Pagina 1 van 1

Keringen

Geplaatst: ma 20 jul 2009, 15:44
door Etienne
Is het nuttig om bij buslijnen de keringen toe te voegen. Mij lijkt van niet, omdat in sommige concessies de diensten (BRU bijvoorbeeld) aan elkaar gekoppeld zijn, zodat hij eigenlijk altijd wel op een andere lijn kan overgaan.

Jullie mening?

Re: Keringen

Geplaatst: ma 20 jul 2009, 16:10
door Daniel
Ligt aan de situatie ter plekke. Als 'n bus op vanalles wat kan overgaan is het niet zinvol, maar als ergens lijn X standaard als lijn Y verder gaat kan het op zich nut hebben. Dan heb je immers eenzelfde situatie als bij de treinseries waar we ze wel vermelden.

Re: Keringen

Geplaatst: ma 20 jul 2009, 23:06
door Geert
Dat lijkt me net name relevant voor buslijnen die (bijna-) gegarandeerd overgaan op een andere lijn, dus waar dat in de dienstregeling vermeld is. Alle andere soorten keringen/overgangen kunnen immers spontaan wijzigen wanneer de vervoer het belieft.

Re: Keringen

Geplaatst: vr 24 jul 2009, 22:18
door Bart
Geert schreef:Dat lijkt me net name relevant voor buslijnen die (bijna-) gegarandeerd overgaan op een andere lijn, dus waar dat in de dienstregeling vermeld is.
Maar soms wordt het juist niet in de dienstregeling vermeld en dan is het extra handig om zoiets in de wiki op te nemen. Voordat Qbuzz in Rotterdam kwam reed bus 204 Rotterdam - Zoetermeer in Zoetermeer altijd door als bus 206 Zoetermeer - Leiden. Dat werd niet vermeld in de dienstregelingen maar is een historisch gegroeide doorkoppeling, uit de tijd dat er nog een volledige bus 204 Rotterdam - Leiden reed.

Ik herinner me ook nog een stadsbus in Hoorn (lijn 41) die van het station naar 'Sporthal Risdam' reed, vanwaar bus 37 door zou gaan naar Abbekerk. Het bleek dat die lijnen gekoppeld waren en nadat ik uitgestapt was reed de bus gewoon door naar Abbekerk. Logisch, zou je zeggen, als een streeklijn ergens in een buitenwijk begint, maar in de dienstregeling van lijn 37 stond vermeld dat die rit zou worden gereden met een taxibus en de stadsbus was een 2000NL.