Routestrip

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Routestrip

Bericht door Etienne »

Onder het mom van: 'Een wiki is nooit af' heb ik weer even wat nieuws geprobeerd.

Voor 2 lijnen heb in Google Maps de route ingetekend en met de zwarte bolletjes een indicatie gegeven van waar de haltes ongeveer liggen.
Het resultaat kunnen jullie hieronder zien:

Een streeklijn
Een stadslijn

Graag jullie meningen!
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Routestrip

Bericht door math1985 »

Ik zou de coördinaten opgeven, en dan vlaggetjes (of rondjes) op de map laten plotten. Dan kun je ook makkelijk inzoomen, en later als je wil nog eens alle lijnen tegelijk weergeven of iets in die richting. En je kunt later ook makkelijker haltes weghalen of toevoegen.
Weet nog niet helemaal hoe dat technisch het makkelijkst uitgevoerd kan worden, maar iets in deze richting is denk ik nuttiger.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrip

Bericht door Daniel »

Je kunt dergelijke kaartjes ook online in Google Maps zelf intekenen, vervolgens opslaan en daar naar linken. Dan zien je lijntjes er over het algemeen mooier uit en kan je ook gewoon op de kaart in en uitzoomen.
Dat lijkt me een betere variant hiervan, want het idee op zich vindt ik best leuk.

Hier een voorbeeldje van wat je op die manier kunt maken.

Voordeel van op deze manier Google Maps gebruiken is ook dat de haltes er al in staan :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Routestrip

Bericht door Etienne »

Reiziger Ddrs schreef:Je kunt dergelijke kaartjes ook online in Google Maps zelf intekenen, vervolgens opslaan en daar naar linken. Dan zien je lijntjes er over het algemeen mooier uit en kan je ook gewoon op de kaart in en uitzoomen.
Dat lijkt me een betere variant hiervan, want het idee op zich vindt ik best leuk.

Hier een voorbeeldje van wat je op die manier kunt maken.

Voordeel van op deze manier Google Maps gebruiken is ook dat de haltes er al in staan :wink:
Dat is ook wel het beste ja, die andere manier kost veel meer tijd.

Is het ook niet makkelijker om van alle lijnen 1 een kaart te maken en die dan linken naar de pagina van lijn 1.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Routestrip

Bericht door Chauf21 »

Die Google-routes van de stadsdienst van Dordrecht zijn met de hand ingetekend en niet bepaald a.d.h.v. coördinaten?
Bij routeplanners zal je tegen het probleem lopen dat bussluizen e.d. niet worden meegenomen in routeberekeningen :)
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Routestrip

Bericht door Gekko123 »

Het grootste probleem bij Google Maps vind ik dat je op plekken, zoals het busstation van Ut, geen route over de weg kan nemen. Alles moet je dan met de hand de goede route geven, is nogal veel werk voor streeklijnen. Een voorbeeld is lijn 41 (Utrecht CS - Wijk bij Duurstede) :roll: Voor overige lijnen die constant over de openbare weg rijden is het wel een optie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrip

Bericht door Daniel »

@Chauf21: inderdaad, die zijn handmatig ingetekend. En of dat nu persé meer werk moet zijn dan handmatig de coördinaten opzoeken en opgeven betwijfel ik.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Routestrip

Bericht door Geert »

De geuploade plaatjes kunnen we in ieder geval niet gebruiken, want er rust copyright op het kaartmateriaal van Google.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Routestrip

Bericht door tsov »

Is het makkelijk kaartjes via OpenStreetMap te tekenen? Ik heb niet echt veel ervaring met die site, maar het ziet er goed uit.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten