Lijnsoorten

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lijnsoorten

Bericht door Geert »

Begreep je de strekking van het topic wel? Er werd gevraagd om een lijst met lijnsoorten, niet om alle mogelijke formules die gebruikt worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lijnsoorten

Bericht door Suus »

Bart schreef:Belbus en Lijnbelbus zijn inderdaad hetzelfde en heten eigenlijk hetzelfde. Een lijntaxi is bij Connexxion een belbus
Bijna. Niet alle lijntaxi's zijn belbussen, maar wel alle belbussen zijn lijntaxi's. Zie lijn 527 in Leiden of de lijntaxi's in de Zaanstreek.

Kortom, je hebt dus een verschil is vraagafhankelijke lijntaxi's (verkapte manier om op dienstregelingsuren te besparen) of lijntaxi's die altijd rijden, en dus eigenlijk meer een soort buurtbus zijn, maar dan zonder vrijwilligers. Zou je dat duidelijk willen uitleggen dan kan je dus niet alleen de term lijntaxi gebruiken denk ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Lijnsoorten

Bericht door Bart »

Dat schreef ik al: bij Connexxion is een lijntaxi vraagafhankelijk, bij Arriva niet. Het eerste kun je als lijnsoort 'belbus' noemen (dat is duidelijk), het tweede 'streekbus'.

Wat ook een verschil is tussen Connexxion en Arriva is dat Connexxion van belbussen aparte lijnen maakt, bijvoorbeeld 175 is de gewone lijn en op zondag rijdt 675. Arriva vat het allemaal onder één nummer.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Lijnsoorten

Bericht door find_your_spot »

Volgens mij zodra het woord lijn erin valt heeft die belbustaxilijn een vaste route.

Dit heb je ook met stadsmobiel in Amsterdam die voor het GVB personeel alleen nog maar vaste routes rijdt ipv van remise tot deur afgezet te worden.
For Your Railroad Adventures
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Lijnsoorten

Bericht door Roelof88 »

Sjabloon voor voormalige lijnen en nachtbuslijnen heb ik aangepast. Bij de buurtbussen is nu ook de mogelijk toegevoegd om de naam van het buurtbusproject in te voegen, zie als voorbeeld http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... Langelille.

Daarnaast heb ik bij deze sjablonen ook de mogelijkheid toegevoegd om een 2e concessie in de infobox te vermelden, zoals bij http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn% ... Ziekenhuis

Over het verschil tussen lijntaxi, lijnbelbussen en belbussen. Ik denk dat de manier waarop het nu gebeurt de beste is, dus in de meeste gevallen de lijnsoort neerzetten zoals de vervoerder het noemt. Een streekbus is voor mijn gevoel een grote bus, en een lijntaxi een 8-persoonsbus. Het lijkt mij dan niet logisch om bij een lijntaxi die zonder reservering rijdt "streekbus" in de infobox te zetten.

In de concessie KVV-GD noemt men de belbus LijnBelBus, zo staat dat ook in de infobox, en dat vind ik de mooiste oplossing, i.p.v. er gewoon Belbus in te zetten. De lijntaxi's in deze concessie rijden hier gewoon een vaste dienstregeling. Als er bij Connexxion in bepaalde concessies lijntaxi's zijn die gereserveerd moeten worden, lijkt het mij wel weer beter om er dan belbus neer te zetten, met eventueel vermelding in de tekst dat het een lijntaxi is die gereserveerd moet worden. Dus mijn mening, dit gewoon laten zoals het nu is.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Lijnsoorten

Bericht door Roelof88 »

Deze lijn is wel een leuke: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ntrum_West. Lijntaxi of Belbus?
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Lijnsoorten

Bericht door Bart »

Roelof88 schreef:Over het verschil tussen lijntaxi, lijnbelbussen en belbussen. Ik denk dat de manier waarop het nu gebeurt de beste is, dus in de meeste gevallen de lijnsoort neerzetten zoals de vervoerder het noemt.
Het lijkt mij juist niet consequent om hetzelfde vervoer bij verschillende lijnen anders te noemen. Dan moet je maar net weten dat de ene vervoerder het een lijntaxi noemt en de ander het een belbus.
Roelof88 schreef:Een streekbus is voor mijn gevoel een grote bus, en een lijntaxi een 8-persoonsbus. Het lijkt mij dan niet logisch om bij een lijntaxi die zonder reservering rijdt "streekbus" in de infobox te zetten.
En daarom kun je in het vakje 'Materieel' dan invullen dat er een 8-persoonsbus rijdt. Qua vervoersaanbod is het een streekbus, dus de lijnsoort is gewoon een streekbus.
Roelof88 schreef:Deze lijn is wel een leuke: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ntrum_West. Lijntaxi of Belbus?
Belbus, want rijdt na bellen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lijnsoorten

Bericht door Daniel »

Ook een leuk geval: Lijn 72 Leerdam Station - Noordeloos Dorp
Slechts 4 spitsritten zijn lijntaxi, de rest belbus. Hoe noem je dat nu op de pagina, daar vindt ik eigenlijk de huidige vermelding "Streekbus" nog het meest logisch.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Lijnsoorten

Bericht door Chauf21 »

Bart schreef:En daarom kun je in het vakje 'Materieel' dan invullen dat er een 8-persoonsbus rijdt. Qua vervoersaanbod is het een streekbus, dus de lijnsoort is gewoon een streekbus.
Mee eens. Ook nu rijden er op 'stads- en streekbussen' verschillende bussen, waaronder 10-meter bussen en 20-persoonsbusjes (zie bv. lijn 46). In de infobox is ook opgenomen welk materieel er op die lijn rijdt. Op basis daarvan kan je dus opmaken welk type bus er rijdt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Lijnsoorten

Bericht door fogeltje »

Wat gaan we nu met Novio/Breng doen? Laten zoals het is? Onder vervoerder "Novio" neerzetten en onder formule "Breng" (hoewel ik formule nu eerder als specificatie op lijnsoort begrijp en niet op vervoerder).

Of misschien onder het kopje vervoerder "Novio (Breng)" of iets dergelijks?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lijnsoorten

Bericht door Meltrain »

Roelof88 schreef:In de concessie KVV-GD noemt men de belbus LijnBelBus, zo staat dat ook in de infobox, en dat vind ik de mooiste oplossing, i.p.v. er gewoon Belbus in te zetten.
Waarom? :?
Het voldoet precies aan de definitie van belbus, dus gewoon belus neerzetten voldoet prima in mijn ogen.
Daniel schreef: De Maxx-kaart...
- kost in Almere 2,50 euro voor 30 minuten of 5,00 euro voor 60 minuten met stads- en streeklijnen
- kost in Amersfoort 1,25 euro voor één rit met uitsluitend stadslijnen
- heeft in Leeuwarden een geheime prijs (waarom staat dat niet op de XX-site?) en is anderhalf uur geldig met recht op één overstap
- heeft in Alkmaar eveneens een geheime prijs en is geldig voor één rit zonder overstaprecht
Sowieso is Maxx Alkmaar een vrremde eend in de bijt, aangezien alleen de lijnen 2, 3, 4 en 5 als Maxx worden gereden.
De overige stadslijnen van Alkmaar dus niet. (Al keert streeklijn 10 dan weer wel op lijn 5, dus ik neem aan dat die ook met Maxx-bussen rijdt.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Lijnsoorten

Bericht door Tochjo »

fogeltje schreef:Wat gaan we nu met Novio/Breng doen?
Vervoerder Novio, formule Breng heeft mijn voorkeur.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Lijnsoorten

Bericht door webguy »

En in Arnhem dan? Dat was Connexxion, neem niet aan dat dat allemaal Breng is geworden.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Lijnsoorten

Bericht door Chauf21 »

Alles dat met 'Breng' rijdt, is nu van Novio. Er is volgens mij geen Connexxion meer in Arnhem (maar ik laat me graag verbeteren door mensen die ter plaatse beter bekend zijn ;)).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Lijnsoorten

Bericht door fogeltje »

Zover ik weet klopt dat. Alles wat eerst Novio, Connexxion en Hermes was is nu Novio onder de naam Breng. Als er nog Connexxion ergens zou rijden, dan moet dat uit een andere concessie komen.
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Lijnsoorten

Bericht door Wubbo »

De discussie over verkeerde kleding etc is verplaatst naar hier.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lijnsoorten

Bericht door reisthijs »

Roelof88 schreef:Qliner, Hanzeliner, Schiphol Sternet e.d. moet dus vervangen worden door HOV-bus. Qliner en Hanzeliner wordt dan vermeld bij formule
"HOV-bus" lijkt me niet zo'n handige term omdat er zoveel verschillende soorten lijnen als "HOV" worden bestempeld. De verschillende ...-liners zijn eigenlijk gewoon luxe snelbussen, dus waarom noemen we die niet gewoon 'snelbus'? De andere HOV-lijnen (Zuidtangent, Phileas, Volans, de Utrechtse lijnen 11/12 enzovoorts) zijn uiteindelijk gewoon stads- of streekbussen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Lijnsoorten

Bericht door Roelof88 »

reisthijs schreef:
Roelof88 schreef:Qliner, Hanzeliner, Schiphol Sternet e.d. moet dus vervangen worden door HOV-bus. Qliner en Hanzeliner wordt dan vermeld bij formule
"HOV-bus" lijkt me niet zo'n handige term omdat er zoveel verschillende soorten lijnen als "HOV" worden bestempeld. De verschillende ...-liners zijn eigenlijk gewoon luxe snelbussen, dus waarom noemen we die niet gewoon 'snelbus'? De andere HOV-lijnen (Zuidtangent, Phileas, Volans, de Utrechtse lijnen 11/12 enzovoorts) zijn uiteindelijk gewoon stads- of streekbussen.
Dat is inderdaad een betere oplossing.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Lijnsoorten

Bericht door Etienne »

*gigantische topickick*
Ik kon zo gauw geen topic vinden om dit neer te zetten, dus dan maar hier.
Ik heb ten behoeve van de TEC twee nieuwe afbeeldingen gemaakt die bij de parameter 'formule' passen. De eerste is het Expresslogo, niet exact overgenomen, maar ongeveer op basis van wat ik op de TEC-website vond en de tweede is het RapidOBus-logo die ik vanaf een foto nagemaakt heb, ook niet helemaal correct, maar het komt in de buurt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Lijnsoorten

Bericht door huibf »

Ik was wild aan de slag gegaan met een nieuw bustype. Althans hij was er al. De people-mover in Rotterdam.
Nu komt er op korte termijn een 2de lijn bij

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... randevoort

Ik krijg alleen met mijn softwarepakket een nieuw bussymbool niet voorelkaar, althans niet zo fraai als de andere busjes.
het is de bedoeling dat het een busje is met een wifi signaal erboven :-)

Wie o wie kan dat fixen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten