Lijnsoorten

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Lijnsoorten

Bericht door Milco »

Ik heb een vraag, ik zie dat er op de wiki in diverse lijninfoboxen diverse 'lijnsoorten' staan: Stadsbus, Streekbus, Snelbus, Sppitsbus, Nachtbus, Belbus, Buurtbus, Schiphol Sternet, Interliner, Qliner, Hanzeliner enz.
Is het misschien een idee om bij alle Maxx-lijnen (Almere, Amersfoort, Alkmaar, Leeuwarden) 'Maxx' in te vullen bij de lijnsoort, ipv 'Stadsbus'?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lijnsoorten

Bericht door Daniel »

Lijkt me vrij onzinnig. Immers, wat is het verschil tussen Maxx en een stadsbus? Weinig naar mijn idee.

Schiphol Sternet, Interliner, Qliner en Hanzeliner zijn herkenbare productformules en daarmee beter bruikbaar. Maxx verschilt eigenlijk weer van plaats tot plaats.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Lijnsoorten

Bericht door Bart »

Maxx is net zo goed een productformule als Interliner. Wat dat betreft zou je ook een nieuw gegeven in de box kunnen zetten, namelijk een eventuele productformule. Dan krijg je zoiets:
  • In Almere is het type stadsbus, de formule Maxx.
  • In Twente is het type trein, stads- of streekbus, de formule is Twents.
  • In Groningen is het type HOV-bus, de formule Qliner.
  • In Breda is het type streekbus, de formule Volans.
  • etc. etc.
Een productformule lijkt me toch ook vrij informatief. Nu er vrijwel overal productformules gebruikt worden, variërend van een tekst op de zijkant tot een volledig gele bus, is dat zeker handig.

EDIT: ik zie nu ook dat de KAN-bussen als vervoerder 'Breng' hebben. Dan is het zeker tijd om daar een goede scheiding te maken. Dus als vervoerder 'Novio', als formule 'Breng' en als type 'stadsbus'.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lijnsoorten

Bericht door Daniel »

Bart schreef:Maxx is net zo goed een productformule als Interliner.
De vraag is alleen, wat is de formule dan... krijg meer de indruk dat 't slechts een naam is die Connexxion aan een stadsdienst koppelt dan dat er echt sprake is van een formule. De uitvoering verschilt namelijk aanzienlijk van stad tot stad.

Om maar wat te noemen, de Maxx-Meerreizen kaart...
- kost in Almere 13 euro voor 10 reizen
- kost in Amersfoort 10 euro voor 9 reizen
- bestaat niet in Leeuwarden en Alkmaar

De Maxx-kaart...
- kost in Almere 2,50 euro voor 30 minuten of 5,00 euro voor 60 minuten met stads- en streeklijnen
- kost in Amersfoort 1,25 euro voor één rit met uitsluitend stadslijnen
- heeft in Leeuwarden een geheime prijs (waarom staat dat niet op de XX-site?) en is anderhalf uur geldig met recht op één overstap
- heeft in Alkmaar eveneens een geheime prijs en is geldig voor één rit zonder overstaprecht

Verder heb je nog het open instapregime wat er alleen in Almere is en heeft de formule weer niks te maken met de frequenties die geboden worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Lijnsoorten

Bericht door Bart »

Dat is ook waar. Je zou kunnen stellen dat er verschillende productformules zijn, namelijk 'Maxx Almere', 'Maxx Amersfoort', etc. Feit is wel dat er in veel gebieden er een productformule op de zijkant van de bus staat. En het lijkt me gewoon handig om die ook te vermelden, naast het bustype en de vervoerder. Bijvoorbeeld 'Breng'. Breng is duidelijk geen vervoerder, ook geen bustype, maar een formule.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lijnsoorten

Bericht door Daniel »

Maar dan wel onder een kopje formule zou ik zeggen, zodat we bij de lijnsoort gewoon benamingen kunnen gebruiken die niet afhankelijk zijn van de vervoerder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Lijnsoorten

Bericht door Chauf21 »

Bart schreef:Maxx is net zo goed een productformule als Interliner. Wat dat betreft zou je ook een nieuw gegeven in de box kunnen zetten, namelijk een eventuele productformule. Dan krijg je zoiets:
  • In Almere is het type stadsbus, de formule Maxx.
  • In Twente is het type trein, stads- of streekbus, de formule is Twents.
  • In Groningen is het type HOV-bus, de formule Qliner.
  • In Breda is het type streekbus, de formule Volans.
  • etc. etc.
Ik vind dit eigenlijk wel een mooie oplossing :) Dan ben je ook gelijk af van het Interliner/Q-liner/Brabantliner verhaal, want in de basis zijn dat natuurlijk allemaal dezelfde soort bussen (luxere, langere afstandbussen).
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lijnsoorten

Bericht door tsov »

Breng is alleen wel een moeilijk verhaal, want dat hangt tussen een formule en een vervoerder in. Juridisch is het een formule (want de vervoerder is Novio), alleen Novio bestaat niet echt meer. Qua uitdossing en marketing is het netzoveel een vervoerder als GVU of Hermes. Er staat namelijk alleen Breng op de bussen en nergens dat dat een onderdeel is van Connexxion. In Twente staat bijvoorbeeld duidelijk ook Connexxion/Syntus op de bussen, net als in BRU.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Lijnsoorten

Bericht door Bart »

Wat mij betreft is Breng toch gewoon een formule. De reden: Breng is bedacht door de aanbesteder. Als Novio die aanbesteding niet had gewonnen maar bijvoorbeeld Arriva, had het nog steeds Breng geheten. Breng is onafhankelijk van de vervoerder. (Daarmee zeg ik niet dat er geen formules zijn die wel afhankelijk zijn van de vervoerder. Maxx is daar een voorbeeld van.)
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lijnsoorten

Bericht door tsov »

Een ander argument voor Breng als vervoerder: het personeel heeft eigen uniformen. Ik ken geen formule die dat heeft.
(Wat mij betreft houden we Breng dus als vervoerder),
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Lijnsoorten

Bericht door Bart »

Tja, er zijn verschillende graden van hoe de huisstijl van een formule wordt doorgevoerd. Het kan gaan van een naam op de zijkant tot een kleurstelling tot een uniform. In Engeland gaat het bijvoorbeeld vrij vaak zo ver: bij concessies als London Midland wordt de huisstijl overal doorgevoerd. Maar ik kan Breng echt niet als vervoerder beschouwen. Het vervoer in Arnhem-Nijmegen is openbaar aanbesteed. Door Breng als vervoerder te zien, zal deze concessie altijd in handen van Breng blijven (een onderhandse aanbesteding).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lijnsoorten

Bericht door Suus »

Is de idee van de stadsregio dan niet het idee van een eigen OV-bedrijf te wekken?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Lijnsoorten

Bericht door Bart »

Maar waar was dan die aanbesteding voor nodig?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Lijnsoorten

Bericht door Chauf21 »

We moeten eenduidig zijn: Breng is, hoe je het ook went of keert, een formule en geen bedrijf.
Als we ervoor kiezen om op een bepaalde pagina zowel de vervoerder (het bedrijf) als de formule te tonen (wat mij een prima oplossing lijkt), moeten we dat ook voor Breng consequent doorvoeren. Daarnaast wordt het alleen maar onduidelijker wanneer we Breng wel als vervoerder gaan gebruiken. Waar leg je dan het onderscheid tussen formule en vervoerder? In de buurt van 's-Hertogenbosch reden/rijden toch ook bussen waarbij het logo van de vervoerder goed weggestopt zit?
Tot slot wordt Breng op de eigen Wiki-pagina ook als formule beschreven. Mocht je besluiten om Breng als vervoerder te gaan gebruiken, zal je op een of andere manier duidelijk moeten maken waarom het op de ene pagina een formule wordt genoemd en op een andere pagina een vervoerder.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Lijnsoorten

Bericht door Roelof88 »

Heb deze infobox aangepast:"http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Sjabloon:LijnInfo. Ik heb de code zo gemaakt dat als er niks ingevuld is dat het blokje met formule wegblijft. Heb de Hanzeliner en Brabantliner aangepast
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Lijnsoorten

Bericht door huibe »

Welke lijnsoorten gaan we nu nog hanteren? Ik zie nu alweer een volgende lijnsoort ontstaan.

Een voorzet, wie vult het lijstje aan?
- stadsbus
- streekbus
- HOV-bus
- Buurtbus
- spitsbus
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Lijnsoorten

Bericht door Roelof88 »

huibe schreef:Welke lijnsoorten gaan we nu nog hanteren? Ik zie nu alweer een volgende lijnsoort ontstaan.

Een voorzet, wie vult het lijstje aan?
- stadsbus
- streekbus
- HOV-bus
- Buurtbus
- spitsbus
- Belbus
- Lijnbelbus
- Lijntaxi
- Nachtbus
- Schoolbus
- Zomerbus
- Evenementenbus ?
Laatst gewijzigd door Roelof88 op zo 12 sep 2010, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Lijnsoorten

Bericht door Roelof88 »

Qliner, Hanzeliner, Schiphol Sternet e.d. moet dus vervangen worden door HOV-bus. Qliner en Hanzeliner wordt dan vermeld bij formule
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Lijnsoorten

Bericht door huibe »

Roelof88 schreef: - Belbus
- Lijnbelbus
- Lijntaxi
Wat is het verschil tussen deze soorten? Een Belbus en een Lijnbelbus zijn m.i. gelijk en een lijntaxi is gewoon een klein voertuig dat de dienstregeling rijdt ipv een grote bus. Of zit ik er naast?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Lijnsoorten

Bericht door Bart »

Belbus en Lijnbelbus zijn inderdaad hetzelfde en heten eigenlijk hetzelfde. Een lijntaxi is bij Connexxion een belbus, en bij Arriva betekent het dat een taxibusje er rijdt. Maar het probleem is dat veel lijnen op sommige tijden een lijntaxi zijn en op sommige tijden een gewone streekbus. Beter om gewoon alles 'streekbus' te noemen en dan in het artikel te zeggen dat sommige ritten vraagafhankelijk zijn.

Ik wil ook eigenlijk liever een verschil tussen een HOV-bus als Zuidtangent en een HOV-bus als een Qliner.

Dit lijstje lijkt me prima:
- stadsbus
- streekbus
- HOV-bus
- buurtbus
- spitsbus
- schoolbus
- nachtbus
- zomerbus
- evenementenbus
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Lijnsoorten

Bericht door Milco »

Zou er iemand de Nachtbus-lijninfobox ook even kunnen aanpassen, zodat ik daar ook een 'formule' kan toevoegen (bijvoorbeeld bij lijn N30 (Zuidtangent) en lijn N57 (Regionet))? Ik weet namelijk niet hoe dit moet.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Lijnsoorten

Bericht door Bart »

Die laatste moet dus MRAnet worden hè.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Lijnsoorten

Bericht door huibe »

Bart schreef:Belbus en Lijnbelbus zijn inderdaad hetzelfde en heten eigenlijk hetzelfde. Een lijntaxi is bij Connexxion een belbus, en bij Arriva betekent het dat een taxibusje er rijdt. Maar het probleem is dat veel lijnen op sommige tijden een lijntaxi zijn en op sommige tijden een gewone streekbus. Beter om gewoon alles 'streekbus' te noemen en dan in het artikel te zeggen dat sommige ritten vraagafhankelijk zijn.
Mee eens als het enkele ritten van een lijn zijn, maar je ziet veel dat de belbuslijnen aparte lijnnummers hebben. Dus ik denk dat de belbus wel als lijnsoort moet bestaan.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Lijnsoorten

Bericht door Milco »

De voormalige-lijninfobox mag ook aangepast worden wat mij betreft, want de opgeheven lijn 341 was ook een Hanzeliner / HOV-bus.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Lijnsoorten

Bericht door find_your_spot »

Vergeet de cabriobus van Wimlex en Max niet

Afbeelding


Wat mij betreft is dit een complete lijst:

Stadbus
Streekbus
Schoolbus
HOV-bus
Spitsbus
Nachtbus
Cabriobus

Buurtbus
Belbus
Opstapper
De Overstapper

Interliner
Qliner
Hanzeliner
Brabantliner

Maxx Almere
Maxx Leeuwarden
Maxx Alkmaar
Maxx Amersfoort
Breng
Waalsprinter
Valleilijn
Phileas
Zuidtangent
Regioliner
Schiphol Sternet
Fast Flying Ferry
Voor U
Parkshuttle
Twents
Volans

Schiphol Travel Taxi
Schiphol Hotel Shuttle
Regiotaxi
Taxibus
Stadsregio Taxi
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten