Routestrips

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routestrips

Bericht door Meltrain »

Die SGM ziet er wel herkenbaar uit als trein inderdaad. :pos:
Verder vind ik de VIRM ook wel herkenbaar. De SNG daarentegen lijkt op
Ardan schreef: een auto met een bolle toet en grote grill :@
Voor de eenrichtingshaltes gaat mijn voorkeur uit naar pijltjes in plaats van halve bolletjes. Ik vrees dat een halve trein (of metro enz.) niet voldoende herkend zal worden als zodanig.
Is het symbool voor trams (ook) bedoeld als vervanging voor de S bij sneltramhaltes?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door regenmaker »

Ja, dat is wel mijn intensie. Die S zegt vrij weinig, het werd ook gebruikt als snelbussymbool.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Daniel »

Die S voor de sneltramhaltes is oorspronkelijk bedacht voor de SUNIJ-lijn, waar de trams ook lange tijd met zo'n grote S erop rondreden. Daar was 'ie dus best passend, maar dat wordt de komende tijd steeds meer achterhaald.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door ArrivaBas »

Gegeven het feit dat er binnen afzienbare tijd binnen Nederland alleen nog sneltrams in Rotterdam rijden, zou ik opteren voor het metrosymbool bij de Nederlandse sneltramhaltes. Het onderscheid bestaat slechts uit de aanwezigheid van gelijkvloerse kruisingen met ander verkeer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

Daar snijd je een interessante discussie aan.
ArrivaBas schreef:Gegeven het feit dat er binnen afzienbare tijd binnen Nederland alleen nog sneltrams in Rotterdam rijden
Ik wilde dat argument gaan weerleggen met "en de Uithoflijn dan", maar toen ik dat zojuist verifieerde zag ik dat die lijn in de reisinformatie tegenwoordig door het leven gaat als tram. Wellicht is dat een opmaat om aan te geven dat de Utrechtse SUNIJ en de Amstelveenlijn (in het bijzonder lijn 25) straks ook als tram aangeduid gaan worden, omdat er reguliere trams op rijden.

Die discussie over de metro-achtige sneltrams in Rotterdam is enige tijd geleden al in dit topic gevoerd, waarbij de discussie ook is uitgewijd naar andere gebieden. In het Rotterdamse netwerk zijn de sneltramhaltes inmiddels metrostations geworden op de wiki en voor veel metro-achtige sneltrams in Duitsland (die in de infobox en in de volksmond nota bene als metro aangeduid worden) zou ik daar ook nog steeds voor pleiten, maar moeten we de Haagse lijnen 3 en 4 dan ook metro's gaan noemen? Die lijnen rijden tussen de Haagse tramtunnel en Zoetermeer min of meer als tramtrein, en hebben daardoor voor de haltes op dat traject een pagina, maar de lijnen staan echt bekend als tram. Om onduidelijkheid te vermijden zijn de stations op het samenlooptraject met metro E gecategoriseerd als metrostations, maar moet dat dan ook voor de rest van de haltes/stations met een pagina gebeuren? Ik weet het niet.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Lijn 45 »

Mijn SGM staat bij het rijtje op de testpagina van Regenmaker.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routestrips

Bericht door Meltrain »

TLP schreef:In het Rotterdamse netwerk zijn de sneltramhaltes inmiddels metrostations geworden op de wiki en voor veel metro-achtige sneltrams in Duitsland (die in de infobox en in de volksmond nota bene als metro aangeduid worden) zou ik daar ook nog steeds voor pleiten,
Eens.
maar moeten we de Haagse lijnen 3 en 4 dan ook metro's gaan noemen? Die lijnen rijden tussen de Haagse tramtunnel en Zoetermeer min of meer als tramtrein, en hebben daardoor voor de haltes op dat traject een pagina, maar de lijnen staan echt bekend als tram. Om onduidelijkheid te vermijden zijn de stations op het samenlooptraject met metro E gecategoriseerd als metrostations, maar moet dat dan ook voor de rest van de haltes/stations met een pagina gebeuren? Ik weet het niet.
Ik zou de overige haltes dan het nieuwe tramsymbool geven. Dat zou ik ook doen bij de haltes van de Amsterdamse lijn 25 en de Utrechtse sneltram.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door ArrivaBas »

Moderne trams met hoge instap/perrons zijn voor mij sneltrams. Dat is mijns inziens een redelijk dichtgetimmerde voorwaarde. In de praktijk komt dit neer op alle Stadtbahnen in Duitsland (ook in Bielefeld) en grote delen van de S-Bahn Karlsruhe*. Daar zijn lijnen S1, S2 en S11 volgens mijn voorwaarde gewone trams.
*Mij lijkt het niet meer dan logisch om juist de referentie van de moeilijkste case in Nederland bij deze afbakening te betrekken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Suus »

En wat is die moeilijkste case in Nederland? We hebben voor de wiki al besloten dat alle plekken waar de lijnen A t/m E van de RET stoppen worden gecommuniceerd als metrostation en in routestrips worden aangeduid als metrostation (tenzij er treinen stoppen natuurlijk, dan komt er een treinstationicoontje in de routestrip), voornamelijk omdat in de volksmond niemand het traject in de Alexanderpolder de sneltram noemt, maar gewoon de metro.

P.S.: Lijn S1 en S11 zijn voor de Duitse wet zowel een tram als een trein, afhankelijk van de plek waar het voertuig rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Milco »

Over icoontjes gesproken trouwens: wat is eigenlijk de reden dat de Utrechtse tramlijnen 60 en 61 wel Sneltramicoontjes hebben, maar lijn 22 niet? Wordt deze niet aangeduid als sneltram of zouden de lijnpagina's van buslijnen over De Uithof en langs overstappunt Galgenwaard dat op de wiki staat sneltramicoontjes moeten hebben?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Daniel »

Lijn 22 wordt inderdaad niet aangeduid als sneltram, lijn 60 en 61 oorspronkelijk wel (rara waar staat die S in SUNIJ voor :wink: )
Maar in de tweede helft dan dit jaar verdwijnt dat onderscheid door de introductie van de nieuwe tramstellen.

Overigens vindt ik de SGM van Lijn45 ook in het klein zoals hij nu op de wiki staat best goed herkenbaar als trein, veel meer dan de modernere treinen er boven :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routestrips

Bericht door Meltrain »

Eens. :pos: En als het niet de SGM wordt, dan maar de VIRM.
(Overigens blijkt nu weer hoe zeer modern stoptreinmaterieel ("LightRail") op trams of metro's lijken.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

ArrivaBas schreef:Moderne trams met hoge instap/perrons zijn voor mij sneltrams. Dat is mijns inziens een redelijk dichtgetimmerde voorwaarde. In de praktijk komt dit neer op alle Stadtbahnen in Duitsland
Uh, en Keulen dan met die Flexity Swifts die - in tegenstelling tot de voertuigen in Rotterdam - voor 70% een lage vloer hebben zoals de RegioCitadis?
Meltrain schreef:Ik zou de overige haltes dan het nieuwe tramsymbool geven. Dat zou ik ook doen bij de haltes van de Amsterdamse lijn 25 en de Utrechtse sneltram.
Of we doen het zoals Regenmaker in o.a. Keulen doet: in de routestrip krijgen sneltramhaltes het reguliere haltebolletje en op de haltepagina's zelf wordt de infobox met het tramsymbool gebruikt, om aan te geven dat het een (snel)tramhalte is. Alleen mis je dan in de routestrip de herkenbaarheid van een ander symbool om aan te geven dat die halte een "speciale" functie heeft, dat vind ik persoonlijk wel prettig.

De SGM heeft trouwens een verrassend goede uitwerking in het klein, wel blijf ik pleiten voor een doorlopende rand aan beide zijkanten, want ik schat in dat dit van belang gaat zijn bij de halve symbooltjes.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routestrips

Bericht door Meltrain »

TLP schreef:
ArrivaBas schreef:Moderne trams met hoge instap/perrons zijn voor mij sneltrams. Dat is mijns inziens een redelijk dichtgetimmerde voorwaarde. In de praktijk komt dit neer op alle Stadtbahnen in Duitsland
Uh, en Keulen dan met die Flexity Swifts die - in tegenstelling tot de voertuigen in Rotterdam - voor 70% een lage vloer hebben zoals de RegioCitadis?
Keulen is natuurlijk een speciaal geval, aangezien de lijnen 1, 7, 9, 12 en 15 met lagevloertrams rijden en de overige lijnen met hogevloertrams. Op beide netten rijden trams van het type Flexity Swift.
TLP schreef:
Meltrain schreef:Ik zou de overige haltes dan het nieuwe tramsymbool geven. Dat zou ik ook doen bij de haltes van de Amsterdamse lijn 25 en de Utrechtse sneltram.
Of we doen het zoals Regenmaker in o.a. Keulen doet: in de routestrip krijgen sneltramhaltes het reguliere haltebolletje en op de haltepagina's zelf wordt de infobox met het tramsymbool gebruikt, om aan te geven dat het een (snel)tramhalte is. Alleen mis je dan in de routestrip de herkenbaarheid van een ander symbool om aan te geven dat die halte een "speciale" functie heeft, dat vind ik persoonlijk wel prettig.
Daarom stel ik dus voor om het symbool voor een tram te gebruiken.
TLP schreef:De SGM heeft trouwens een verrassend goede uitwerking in het klein, wel blijf ik pleiten voor een doorlopende rand aan beide zijkanten, want ik schat in dat dit van belang gaat zijn bij de halve symbooltjes.
Waarvan ik hoop dat de niet worden ingevoerd. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

Ik moet eerlijk zeggen: ik vind de witte pijlen in de bussen bij nader inzien niet eens misstaan. Ik vraag me echter af of dat ook geldt voor de andere symbolen, met name de metro en tram.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Daniel »

Ze zijn ook niet lelijk nee die pijlen, maar ze vallen ook niet bepaald op. Naast dat het onderscheid tussen de modaliteiten dan wellicht niet meer zo opvalt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door regenmaker »

Is er niet iets mogelijk met een ingebouwde pijl aan de zijkant van het symbool in plaats van over het symbool?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

Gaat bij aftakkingen in de routestrip niet werken denk ik, de suboptimaliteit van de huidige weergave krijg je er niet zomaar uit, want overlappingen met de strip zijn niet zomaar te voorkomen. Voorbeeld van de huidige weergave.

Overigens vind ik de witte pijltjes in de bus ook niet misstaan in de zin dat ze wel redelijk opvallen naar mijn idee. Maar ook hiervoor geldt dat ik verwacht dat het bij de metro en tram een ander verhaal wordt, ook als voor de metro een blauwe kleur gebruikt zou worden..

Het lukt me niet echt om een alternatief te bedenken anders dan toch de halve symbooltjes, en ben eigenlijk vooral benieuwd naar de halve symbooltjes van metro, tram en trein.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Daniel »

Tja daar geef je ook een gedrocht van een lijn als voorbeeld zeg :P Maar met de SGM als treinsymbool is het symbool smaller en zou je in dit geval de pijl aan de linkerkant kunnen zetten bij aftakkingen naar rechts.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routestrips

Bericht door umbusko »

Sorry, maar je moet een ander voorbeeld kiezen. Lusjes doen wonderen. (A)
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

:X

Goed, de pijltjes kunnen in de meeste gevallen ook prima aan de linkerkant. Ik neem aan dat dit bij lusroutes in één richting (zoals in dit geval waar ik de pijltjes maar vanwege de overzichtelijkheid heb weggehaald) voor haltes aan de rechterkant van de lus (dus waarbij pijltjes dan aan de binnenkant zouden komen) geen overlappingsproblemen veroorzaakt?
Maar voor dit soort gedrochten (onderste routestrip) wil je toch liever dat de pijltjes opgeheven worden. Alhoewel, ik heb nog steeds het beeld dat dit soort gevallen verspreid over de wiki mondjesmaat voorkomen (met name bij langeafstandsbussen en Belgische lijnen) maar ik kan verder geen goede voorbeelden vinden. :X
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Pascal1998 »

Daniel schreef:Lijn 22 wordt inderdaad niet aangeduid als sneltram, lijn 60 en 61 oorspronkelijk wel (rara waar staat die S in SUNIJ voor :wink: )
Maar in de tweede helft dan dit jaar verdwijnt dat onderscheid door de introductie van de nieuwe tramstellen.
Het begrip sneltram in Utrecht vervalt in september, dat is wat ik weet en begrepen heb, vanaf dan zijn de sneltram haltes, normale tramhaltes, dus kan de S die gebruikt is voor de Sneltram weg van de wiki.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routestrips

Bericht door Meltrain »

TLP schreef: Maar voor dit soort gedrochten (onderste routestrip) wil je toch liever dat de pijltjes opgeheven worden. Alhoewel, ik heb nog steeds het beeld dat dit soort gevallen verspreid over de wiki mondjesmaat voorkomen (met name bij langeafstandsbussen en Belgische lijnen) maar ik kan verder geen goede voorbeelden vinden. :X
De "losse" pijltjes moeten inderdaad verdwijnen, daar gaat de hele discussie over. De vraag is alleen of we halve bolletjes gaan gebruiken of dat we pijltjes gaan integreren in de symbolen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

Alleen komen we daar vooralsnog niet uit, want beide hebben een aantal nadelen. Vandaar dat regenmaker toch een (ingebouwde) pijl aan de zijkant voorstelde een paar posts terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door regenmaker »

Ja, maar dat wordt inderdaad lastig met aftakkingen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten