Actueel houden van de Wiki

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Actueel houden van de Wiki

Bericht door Wubbo »

Onze wiki bevat een schat aan informatie. Dat merken we, niet alleen op dit forum maar ook aan anderen. Kort geleden kwam er een mail binnen van iemand van een vervoerbedrijf (ik noem bewust geen namen), dat een reiziger een klacht had ingediend bij dat bedrijf omdat die er van uitging dat de informatie op onze Wiki actueel is. Dat bleek die informatie alleen niet te zijn. Inmiddels hebben wij die informatie aangepast, maar dat was natuurlijk eigenlijk te laat. Hoe zorgen we ervoor dat de informatie op onze wiki actueel blijft?

In relatie hiermee: we zoeken nog steeds Wikibeheerders (m/v), mogelijk kunnen die hier ook een rol in spelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door fogeltje »

Zou het in het kader van die gedachte niet sowieso een idee zijn om boven alle actuele pagina's (dus niet bij VLijnen en VConcessies maar wel bijvoorbeeld alle lijnen met de LijnInfo infobox en aanverwanten) een disclaimer te plaatsen dat mogelijk dat de data niet meer actueel is? Dat moet wel in het sjabloon in te bouwen zijn denk ik. Ook met wikibeheerders is er namelijk altijd een kans dat er toch ergens iets doorheen glipt. Eventueel met een verwijzing naar de website van de vervoerder (die dynamisch uit de infobox te halen zou kunnen zijn door te kijken welke vervoerder ingevuld staat).
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Wubbo »

Het gaat niet alleen om lijnen maar ook om allerlei andere informatie die op de Wiki staat (oa verschillende kaartsoorten).
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Thom91 »

Wellicht een idee om een pagina te maken op dit forum met pagina's die relatief vaak wijzigen ten opzichte van anderen door bijvoorbeeld concessie's of wat dan ook? Soort maandelijkse check, of halfjaarlijks die dan in een tabel bijgehouden kan worden?
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Wubbo »

Wel een leuke suggestie. Even doordenkend: je zou eigenlijk op alle pagina's met info die kunnen verouderen (historische treinseries bijvoorbeeld hoeven niet meer bekeken te worden) een soort trigger willen zetten, zodat we in een lijstje kunnen zien welke pagina als eerste gecheckt moet worden op actualiteit van de info. Alleen nog uitzoeken of zoiets bestaat.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door deadlock »

Goeie god, is dit serieus?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Thom91 »

Wubbo schreef:Wel een leuke suggestie. Even doordenkend: je zou eigenlijk op alle pagina's met info die kunnen verouderen (historische treinseries bijvoorbeeld hoeven niet meer bekeken te worden) een soort trigger willen zetten, zodat we in een lijstje kunnen zien welke pagina als eerste gecheckt moet worden op actualiteit van de info. Alleen nog uitzoeken of zoiets bestaat.
Ja zoiets. Rond de wijzigingsbladen bijvoorbeeld en concessie-overgangen.
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Fles »

deadlock schreef:Goeie god, is dit serieus?
Die vraag leeft ook bij mij. Dit is simpelweg niet ons probleem. Ajuu.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door deadlock »

Fles schreef:
deadlock schreef:Goeie god, is dit serieus?
Die vraag leeft ook bij mij. Dit is simpelweg niet ons probleem. Ajuu.
Inderdaad zeg. Wat wil je dan, een megadisclaimer onderaan een pagina LUISTER DIT IS DOOR HOBBYISTEN IN ELKAAR GEZET EN HET KAN AFWIJKEN? Dat moet je toch niet willen? Wat is er gebeurd met eigen verantwoordelijkheid? wtf?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door WSM »

Precies. Je gaat allerlei verantwoordelijkheid naar je toe trekken die je helemaal niet hoort te hebben.
Een duidelijke disclaimer (iets met eigen risico en check de site van de vervoerder) is voldoende.

Edit: dit was een reactie op Fles.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Ardan »

Die reiziger was zo dom zijn informatie niet bij de vervoerder op te zoeken, maar kon wél het emailadres van hen opzoeken om bij hen huilie te doen? Schiet toch op man :D
Voor zoveel domheid moet je je niet willen indekken.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door deadlock »

Die disclaimer moet je ook écht niet willen. Echt echt echt niet. Al was het alleen maar omdat je anders minder kans hebt op dit soort grappige dingen. En ten tweede is dit de eerste keer in het bijna zesjarige bestaan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Wubbo »

Een disclaimer erbij zetten kan geen kwaad (dat staat ook al op diverse pagina's). Maar er van uitgaande dat we met de Wiki meer mensen willen bereiken dan een stelletje hobbyisten (en daar ga ik wel van uit) kan het geen kwaad om er ook wat moeite voor te doen om informatie actueel te houden. Als dat achterlijk veel werk is zou ik dat vooral niet doen, maar wat is er mis met wat technische ondersteuning om ons (als gebruikers) te helpen om dat af en toe te checken?

@deadlock: ik ben wel benieuwd hoe jij weet dat het de eerste keer is?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Wubbo »

Ardan schreef:Die reiziger was zo dom zijn informatie niet bij de vervoerder op te zoeken, maar kon wél het emailadres van hen opzoeken om bij hen huilie te doen? Schiet toch op man :D
Voor zoveel domheid moet je je niet willen indekken.
Nee, de reiziger klaagde bij de vervoerder, de vervoerder reageerde naar ons.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Ardan »

'het emailadres van hen' = dat van de vervoerder ;)

Overigens ben ik het eens met het idee op zich hoor, dat sommige pagina's een beetje beter mogen worden nagekeken op actualiteit. Maar alleen de reden / het verhaal vind ik gewoon absurd :P
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 27 jan 2014, 22:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door deadlock »

Omdat het de eerste keer is dat er een topic over geopend wordt. Geen melding? Geen probleem!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Chauf21 »

Naar aanleiding van het meest recente voorbeeld hebben we dit topic geopend. We krijgen bijna dagelijks vragen en/of klachten over dienstregelingen. Daar gaan we al niet eens meer op in. Het gebeurt bijna maandelijks dat er vanuit officiële kanalen verzoeken komen om onjuiste informatie aan te passen..
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Ardan »

Linkje hiernaar staat onder elke pagina. Misschien dat die tekst iets duidelijker kan? http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/OV_in ... voorbehoud
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door deadlock »

Chauf21 schreef:Naar aanleiding van het meest recente voorbeeld hebben we dit topic geopend. We krijgen bijna dagelijks vragen en/of klachten over dienstregelingen. Daar gaan we al niet eens meer op in. Het gebeurt bijna maandelijks dat er vanuit officiële kanalen verzoeken komen om onjuiste informatie aan te passen..
Verzoeken negeren of terugmailen dat het zelf aanpassen minder moeite had gekost dan het mailtje sturen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Linkje hiernaar staat onder elke pagina. Misschien dat die tekst iets duidelijker kan? http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/OV_in ... voorbehoud
Een link is een extra klik, dat gaat niet werken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Suus »

Even deze onzinnig zware discussie doorbreken.

Ik denk dat een klein automatische berichtje aan het einde van een busroutetabel met een strekking van "route onder voorbehoud van wijzigingen en actuele omleidingen" niemand kwaad doet. Het kan automatisch gegenereerd worden door een aanpassing van het sjabloon, staat niet in de weg en maakt toch duidelijk dat er altijd wel een foutje in kan zitten. Zelfs in een lijnfolder van de vervoerders staan dergelijke regeltjes, dus waarom zouden we het op de wiki niet doen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Daniel »

Het gaat niet alleen om busroutes he, maar ook om tarieven en andere info die aan verandering onderhevig is. Desondanks lijkt zoiets mij ook de beste manier om te kunnen zeggen "had je dat maar moeten lezen" als er klachten komen.
Als er iets duidelijk is dan is het namelijk wel dat dat soort teksten gewoon niet gelezen worden: boven ons reactieformulier staat ook dat het niet bestemd is voor verzoeken om reisinformatie. Drie keer raden wat het onderwerp van 99% van de mailtjes die via die weg binnenkomen is... :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Thom91 »

Nou ben ik wel benieuwd naar cijfers, en waar de meeste klachten of vragen over komen. Wellicht die pagina's eerder oppakken. Verder vraag ik me af of communitybreed hetzelfde van de wiki verwacht wordt, want in de reacties hierboven is te zien dat iedereen een ander beeld erbij heeft.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Daniel »

Het varieert heel erg, maar je ziet wel trends dat concessiewisselingen of nieuwe dienstregelingen een hoop vragen van reizigers oproepen die ze vervolgens naar ons mailen om een of andere duistere reden.
Ook OV-chipkaartvragen komen eens in de zoveel tijd, waarbij er zelfs mensen zijn die doodleuk al hun persoonlijke gegevens naar ons doorsturen.

Van de vervoerders lijkt Connexxion het meest actief met het doormelden van foutjes, hoewel ook buurtbuscomités ons geregeld aanvullende informatie toesturen. En recent bv. nog het stadsgewest Haaglanden dat de juiste OVC-tarieven doorstuurde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Thom91 »

Misschien een idee om de vervoerders zelf ook mee te laten onderhouden? Kunnen ze uiteraard maar misschien hebben ze een extra duwtje in de rug nodig.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 18 gasten