Voordat ik op R,dam CS ben moet ik nog even de metro nemen, ik loop vanaf de hogeschool naar station Colhaven. Lijn C is net weg maar aangezien de metro naar Nesselanden maar Een minuut later is dan lijn C naar Capelle a d Ijssel, hoef ik niet lang te wachten :) . De metro die mij gaat vervoeren is een oude type T, dit is een metro die naar mij mening nog karakter heeft. Ik twijfel of ik er op de Eendrachtsplein uit gaat of pas in Beurs, ik heb het stuk Beurs- Centraal de laatste tijd niet vaak gedaan en aangezien ik tijd over heb reis ik eens via Beurs.
Nadat ik vrij snel over gestapt ben op de beurs naar Centraal moet ik nog 10 minuutjes door brengen op perron 11, gelukkig is de sprinter naar Uitgeest al open :) , dus de 10 bakken SLT treinen zijn een prima wachtlokaal.
Na een paar minuten komt de 189 lok met z’n bakken vanuit Feijenoord aangereden. Inmiddels ben ik benieuwd hoe m’n eerste ervaring gaat zijn met een Hogesnelheidstrein.
De trein vertrekt en we worden door een wat zwaar accent begroet
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Volgens de treinplanner gaat de rit naar Schiphol 25 minuten duren en ik zie dat in de personenwagon waar ik zit ongeveer voor een derde gevuld is.
Vlak voor schiphol komt de drankkar langs, wat er te koop is en hoeveel het kost weet ik niet want het A4 papiertje op het wagentje is erg moeilijk te lezen als ze je voorbij rijden. Voor het gevoel heeft de rit langer dan 25 minuten geduurd misschien komt het door al die tunnels en geluidsschermen die we gepasseerd hebben, deze dingen maakt het naar buiten kijken niet zo interessant :neg: . Ik heb een paar uur uit getrokken om schiphol te bekijken en ik moet zeggen dat het kleiner is dan ik dacht, wel komen er veel streekbussen van Connexxion langs en een pendelbusje van de HTM.
Om 15.10 uur neem ik de trein terug naar Rotterdam, de spits begint langzaam op gang te komen maar in de Fyra is het niet te merken, de personenrijtuig waar ik plaats heb genomen is slechts voor een kwart gevuld
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Nadat de conducteur en de drankenwagentje kort na elkaar langs gekomen zijn besluit ik om het sanitair eens te bekijken. Ik zit in de achterste bak en ik loop drie bakken vooruit maar ik zie nog steeds geen WC :N , ik geef het maar op ik pis wel in een gewone trein . Om 15.35 stap ik uit en ik heb net zoals op de heen reis een bak gekozen die dichtbij de uitgang stopt. Ik heb nog een paar minuten over en ik kijk even naar het perron voor internationaal busvervoer, er staat een bus naar de hoofdstad van Polen klaar, er zitten slechts 4 passagiers in deze bus, ik zou niet graag als nummer 5 melden.
Om 15.45 staat de stopper naar Dord klaar en in de trouwe DDM 2 is gelukkig wel een WC die ook nog open is ook *O* . Om 16.03 stap ik in Zwijndrecht uit, onverwachts heb ik het genoegen om de 88 naar H.I. Ambacht nog net te halen *bus* .
Rond 16.15 ben ik thuis en als je mij vraagt wil je een toeslag betalen voor de service die verleend is op de trein, dan zou ik nee zeggen het is te spartaans voor de prijs die je betaald en ik reis wel een halfuurtje langer met een beter uitzicht voor een zachter prijsje :Y .