Gestrand

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Gestrand

Bericht door Mikos »

Gestrand

Het is vrijdagavond en ik breng een Intercity van Roosendaal naar Zwolle. In Roosendaal staat er al in de borden dat we niet verder zullen gaan dan Zutphen en even later blijkt waarom; er is een wisselstoring. In Den Bosch stapt een Zwolse collega conducteur op die met me mee zal gaan naar Zwolle. Naast hem stappen er ook heel veel reizigers in onze ICM die van evenementen terugkomen, waaronder de Vuelta in Utrecht. We vertrekken op tijd.

Net voor Oss word ik gebeld door de Bijsturing; die bevestigt me dat we niet verder zullen rijden dan Zutphen en overlegt met me hoe we dan het beste naar Zwolle kunnen komen. Op dat moment roept de machinist ons op via de portofoon;
'De treindienstleider meldt me dat we niet verder zullen gaan dan Oss. Reden onbekend.'
En dus komen we in Oss langs spoor 1 binnen, het andere perron dan gebruikelijk. Daar staan heel wat reizigers die vragen of we naar Nijmegen rijden, want er staat op het bord boven het perron dat we naar Roosendaal gaan. Kort erna verschijnt een verstoringsbericht op onze telefoon; er staat een defecte trein tussen Ravenstein en Wijchen. Daar gaan we nu niet langs komen. De machinist komt onze kant op gelopen, wij staan de klanten te woord. De reizigers ondergaan het kalm, ze komen vragen of we weten welke trein er dan wel doorrijdt. Maar dat kunnen we op dit moment nog niet zeggen.
Niet iedereen is trouwens zo gedwee; er komt een oudere man een partij tegen me aan mopperen ('En het is ook altijd wat met jullie!') op een dwingende toon die maakt dat ik tegen hem zeg:
'Om te beginnen heb ik het niet veroorzaakt, he...'
Daarin geeft de man me gelijk. Daarna verleg ik mijn focus weer op de andere reizigers er omheen die vragen stellen, de man druipt af. Om het vervolgens bij mijn collega te proberen. Daar kwam hij uiteindelijk ook niet veel verder; hoe vervelend het ook is, er valt op dit moment helemaal niks aan te doen. En wij vertellen ook maar zo goed en zo kwaad als het gaat wat we weten en wat ons persoonlijke advies is aan de reizigers.

We krijgen een nieuw treinnummer toegewezen en het sein komt veilig, terug richting Den Bosch. Dat is ook het moment dat een reiziger komt melden dat er in de trein iemand zit die hyperventileert. Dus stuur ik mijn collega daar op af en ga ik de machinist informeren. Het sein wordt herroepen, waarna ik ook naar de situatie in de trein loop.

Afbeelding

Ik vind mijn collega op een balkon naast een meisje dat inderdaad even de weg kwijt is. Ik pak de situatie van hem over en vraag of het goed is dat ik even naast haar kom zitten. Tussen haar tranen en onregelmatige ademhaling door krijg ik te horen dat ze dat goed vindt. Ik maak een praatje met haar en ontdek dat ze op weg was naar haar ouders in Apeldoorn, maar dat ze daar door de verstoring nu niet meer gaat komen en dat even te veel werd. Ik vraag haar waar ze nu naar toe gaat en ze antwoordt Breda. Dat is mooi, want dan kunnen we in ieder geval nu uit Oss vertrekken. En dus licht ik de machinist in dat we gereed zijn voor vertrek, waarna het sein veilig wordt gezet en we kunnen vertrekken. Voor vertrek nog een laatste keer omroepen dat we richting Den Bosch rijden en we kunnen eindelijk weg.

Ik loop terug naar de collega en het meisje en stel voor dat ze met ons meeloopt naar de eerste klas, zodat ze daar rustig kan zitten. Dat lijkt haar een goed idee. Als ze in een zespersoons coupé een plekje heeft gevonden praat ik nog wat verder met haar. Normaal zou ik een taxi voor haar hebben gebeld, maar de collega van de Bijsturing die ik sprak over de situatie in Zutphen had me al heel voorzichtig voorbereid dat er vanavond heel weinig taxi's te krijgen waren en de taxi's die er zijn een flinke tijd nodig hebben voordat ze er zijn en dat de beste oplossing in Zutphen zou zijn een half uur te wachten op de laatste trein die wel door zou rijden. En dus vertel ik het meisje dat ik normaal een taxi voor haar zou hebben besteld, maar dat dat er vanavond niet in zit. Daar heeft ze gelukkig begrip voor. Bovendien zit ze in een rechtstreekse trein naar Breda. Ze vertelt dat ze sinds kort in een studentenhuis in Rotterdam zit en dat ook dat een beetje tegenvalt, met name de buurt. Ze ziet het niet zitten om daar midden in de nacht terug naar toe te gaan, dus het alternatief is Breda. De paniekaanval is al een heel eind gezakt; er is een oplossing in zicht door naar Breda te gaan. We maken duidelijke afspraken voor het geval het niet goed met haar gaat en laten haar daarna in overleg met een gerust hart alleen.

Net voor Den Bosch halen mijn collega en ik onze spullen uit de cabine bij de machinist, want die zijn in allerijl daar blijven liggen.
'We hebben er een probleem bij,' zegt de machinist wanneer we binnen komen lopen, 'Hij doet niks meer...'
Alle storingslampen van de ICM waarmee we op pad zijn branden, in jargon noemen we dat 'de hele kerstboom brandt'. Gelukkig zijn we de fly-over al over en rollen we zonder problemen naar het perron van Den Bosch, maar dit stel gaat nergens meer heen. En de eerste aan wie ik denk... is dat meisje.

Wanneer we langs het perron staan en de trein inderdaad defect blijkt, stap ik op het meisje af. Ik vraag haar of ze de term 'de gifbeker moet leeg' kent, maar dat zegt haar niks. Ik trek de pleister er meteen af en vertel haar dat de trein niet verder gaat. Ik zie de paniek in haar ogen en beloof haar dat we het op een andere manier op gaan lossen. De eerste tranen rollen over haar wangen wanneer ze haar spullen pakt om uit te stappen.
Ik zie het niet goed komen; ik kan haar nu op een trein naar Tilburg zetten waar ze zelf weer over kan stappen, maar daarmee laat ik haar aan haar lot over en dat lijkt me geen goed idee. En dus beloof ik dat ik alsnog een taxi voor haar zal regelen. En dus bel ik de centrale en leg de situatie uit. De collega aan de telefoon begrijpt het meteen en regelt een van de laatst beschikbare taxi's voor het meisje rechtstreeks naar het adres waar ze heen wil. Ik regel vervolgens de collega's van Veiligheid&Service om het meisje te begeleiden, zodat ze niet alleen komt te staan. De collega's zijn heel begripvol en nemen haar mee richting de taxistandplaats. Het meisje bedankt ons voor de goede zorgen. Ze gaat nu naar vrienden om te overnachten en probeert het morgen nog een keer om bij haar ouders te komen.

Dan kunnen wij ook met de trein via Utrecht naar Zwolle. Al met al leggen de collega en ik anderhalf uur bij.

Raar
Het is eerste Kerstdag en door een defecte trein gaat mijn dienstkaartje overhoop. Zo kan het gebeuren dat ik in Amsterdam een Zwolse collega tref met wie ik veertien jaar geleden bij dezelfde mentor in opleiding heb gelopen. Sindsdien hebben we een band. En de zeldzame keer dat we samen op de trein zitten, gebeurt er ook altijd wel iets. Zo hebben we al eens een drietal van het toilet weten te plukken omdat ze geen kaartje hadden.
'Mike, als ik met jou mee ga maak ik altijd van die rare dingen mee!' heeft hij al eens gezegd.

Nu mag ik met hem mee op de Intercity naar Almere.
'Zullen we die voorste controleren?' vraagt hij. Ik stem in. Het is niet heel druk in de trein, na vertrek beginnen we met controleren. Alles loopt voorspoedig tot ik iemand tref met een toeslag voor de HSL van Rotterdam naar Amsterdam. Die is hier natuurlijk niet geldig en dus maak ik een kaartje voor hem. Mijn collega vervolgt zijn controleronde intussen.

Even later kom ik weer bij hem, hij komt net bij de laatste reiziger vandaan.
'Mike, we moeten even bellen, want hier zit een jongen die niet mee wil werken.'
Hij wijst naar een jongen achteraan in de hoek, hij zit onderuitgezakt op zijn stoel. Ik loop met mijn collega naar hem toe en pak alvast mijn telefoon.
'Hij wil niet meewerken,' herhaalt mijn collega nog een keer schouderophalend.
'Waarom niet? Wat is er aan de hand?' vraag ik de jongen.
Die kijkt me aan en haalt zijn schouders op. Hij mompelt er iets bij en ik denk op te vangen:
'Iedereen wil mijn kaartje zien.'
'Joh, laat dat kaartje even zien, want anders moeten we gaan bellen, komen er allemaal mensen bij...' spoor ik hem zachtjes aan.
Waarna hij uit zijn broekzak een stel pasjes haalt, waaronder zijn persoonlijke chipkaart. Die lees ik uit; netjes ingecheckt in Utrecht.
'Nou, die is toch prima? Waarom liet je nou je kaart niet zien, man?' vraag ik hem verbaasd.
Hij haalt nog eens zijn schouders op terwijl hij de kaart aanneemt. Hij mompelt er nog eens bij:
'Iedereen wil mijn kaart zien.'
Ik wens hem een fijne avond en we lopen de coupé uit. Je kunt wel raden wat mijn collega toen zei:
'Wij maken altijd van die rare dingen mee...'

Vanzelfsprekend
Met een Sprinter naar Groningen kom ik aan in Assen. De reizigers stappen uit en in en ik overzie het geheel vanuit het midden van de trein. Wanneer ik naar links kijk, zie ik een paar deuren verderop een man met een blindenstok naar een van de deuren lopen. Iets verderop op het perron lopen twee jongens die net uit de trein zijn gestapt. Ze komen een beetje 'van de straat' over; de ene heeft bijvoorbeeld een nektasje om. Onderweg heb ik ze gecontroleerd en waren ze al heel vriendelijk tegen me.
Zij zien hetzelfde gebeuren als ik: de deuren van de trein sluiten automatisch, zoals ze dat bij al onze sprinters na zoveel seconden doen. Maar zij zijn er veel dichterbij. Een van de jongens versnelt zijn pas, waarschuwt de blinde man voor de sluitende deur waar hij tussen dreigt te raken en drukt op de knop op de deur om deze weer voor de man te openen. De man stapt vervolgens in. De jongens lopen verder in mijn richting.

Ik stap op ze af en geef de ene jongen een compliment voor zijn handelen.
'Vanzelfsprekend,' zegt hij, schouderophalend.
'Daar denken sommige mensen anders over,' reageer ik.
'Ja, mensen zijn bang, ofzo, ik weet niet.'
En hoe vanzelfsprekend hij het ook vindt en het eigenlijk ook is, ik besluit het te waarderen in de vorm van een coupon om iets bij de Stationshuiskamer te gaan halen.
'Kijk, wie goed doet, goed ontmoet,' zegt de jongen. Ik krijg een boks als bedankje van beide en ze wensen me nog een fijne avond. Ze gaan op weg naar de Stationshuiskamer.
Hij heeft helemaal gelijk.

Conducteur Mike
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Gestrand

Bericht door T-hijs »

Wat een mooie verhalen weer, Mike! Heel fijn om dit te lezen!
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gestrand

Bericht door Daniel »

Mooie verhalen wederom :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gestrand

Bericht door waldo79 »

Weinig aan toe te voegen ;)
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Gestrand

Bericht door umbusko »

Met name het eerste verhaal geeft me weer een beetje hoop voor de mensheid. De juiste conducteur op de juiste plek. Als ik een Stationshuiskamercoupon had zou ik je er een geven. ;)
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Gestrand

Bericht door Etienne »

Interessante blog weer.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Gestrand

Bericht door Milco »

Mooie verhalen weer!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Gestrand

Bericht door Mikos »

umbusko schreef: wo 01 mar 2023, 23:55Als ik een Stationshuiskamercoupon had zou ik je er een geven. ;)
Geef die maar aan mijn collega, die miste zijn laatste trein naar huis en was daardoor niet om 1 uur thuis, maar pas om kwart voor vier. Want ja, taxi's waren die nacht nog steeds héél moeilijk te verkrijgen... :X
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Gestrand

Bericht door Meltrain »

Goede verhalen weer. :pos:
Maar als er alleen een storing bij Zutphen was, had dat meisje zonder taxi toch nog wel in Apeldoorn kunnen komen? Het probleem was dus de defecte trein bij Ravenstein (die waarschijnlijk precies op het enkelsporige stuk stond).
Was omreizen via Utrecht ook geen optie voor haar?
Is die ICM dezelfde avond nog hersteld?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Gestrand

Bericht door Mikos »

Iemand die begint te hyperventileren door een paniekaanval moet je niet nog allerlei kanten opsturen. Dat het alternatieve plan er was, naar Breda in plaats van Apeldoorn, is een uitweg uit de tunnel waarin zo iemand zit; er is een oplossing voorhanden en dat creëert rust. Dat het alternatieve plan vervolgens niet door kon gaan door een defect aan de trein, is al genoeg ruis om iemand dan weer terug te laten zakken naar het dieptepunt. Het oorspronkelijke plan ging niet door, we vinden een alternatief plan dat haalbaar is (hoewel zelfs per taxi) en daar moet je dan aan vasthouden voor de rust.

Haar nog via Utrecht naar Apeldoorn sturen was wat dat betreft hetzelfde als haar in Den Bosch op een trein naar Tilburg zetten en zoek het dan maar uit. Dat was niet goed gekomen.

Wat er met die trein gedaan is, is me onbekend.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Gestrand

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de heldere uitleg. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gestrand

Bericht door waldo79 »

Echt goud, die actie richting dat meisje :Y
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Gestrand

Bericht door ODRAIL »

Wederom een mooie column ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten