Longread: een schone lei

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Longread: een schone lei

Bericht door Visgraatmodel »

Een nieuwe baan, nieuwe avonturen en nieuwe verhalen. Je leest het goed: het is weer tijd voor een dosis vliegtuig op een OV-forum. Ik ben nooit gestopt met schrijven, ik ben alleen gepauzeerd om mij te focussen op mijn nieuwe werk.

Wat voor werk ben ik gaan doen? Na een voor-de-grap-sollicitatie bij een Aziatische luchtvaartmaatschappij ben ik een Flight Supervisor geworden die direct rapporteert aan de Station Manager.

Wie ben ik en wat heb ik gedaan? Ik ben Visgraatmodel, 24 jaar en heb sinds mijn 17e werkervaring opgedaan op de luchthaven als grondsteward in de aankomsthal, check-in en gate voor verschillende luchtvaartmaatschappijen.

Het verhaal van vandaag heeft enkele dagen geleden plaatsgevonden. Alles wat beschreven wordt is waargebeurd en is nog vers in het geheugen.

Disclaimer – Vanwege privacy zijn alleen de tijden veranderd. Ook komen scheldwoorden voor in dit verhaal.
Schematische aankomsttijd van het toestel 21:05

Schematische vertrektijd 23:30

Schematische instaptijd 22:50

Configuratie van het toestel Circa 70 in Business, Circa 240 in Economy


17:00
Ik klok in en begroet mijn collega’s. Het weer is grijs en lijkt alsof het elk moment kan regenen, bij aankomst van de ruimte trek ik mijn schoenen uit en ga ik over op mijn kantoor-pantoffels.

Ter voorbereiding van de vlucht kijk ik in mijn mail. Ik weet niet waarom maar ik word ontiegelijk vaak in de CC geplaatst om zaken waarvan ik mij afvraag waarom ik er iets mee te maken heb.

17:25
Ik begin met het maken van een vergaderingsformulier. Op dit formulier schrijf ik op hoe laat het toestel binnenkomt, hoeveel passagiers wij verwachten, of er speciale zaken zijn en alle bestemmingen waar onze geboekte passagiers naartoe vliegen of juist vandaan komen. Dit voor zowel de binnenkomende vlucht als de uitgaande vlucht.

Onze vlucht is een zogenaamde “quick-turn”. Het toestel overnacht niet op Schiphol maar gaat na welgeteld 2:25U weer weg, althans: dat is de bedoeling.

De bemanning blijft maar één nacht in Amsterdam. Een meerdaagse overnachting komt niet voor.

17:45
Ik krijg een mail binnen vanuit hoofdkantoor terwijl ik nog bezig ben met het vergaderingsformulier. Een passagier reist vanaf Amsterdam door met de Thalys naar Antwerpen. Helaas heeft de grondsteward(ess) de koffer doorgestickerd naar Antwerpen treinstation in plaats van Amsterdam.

Hoe kan dit? In ons check-insysteem zijn alle Thalys-bestemmingen geregistreerd met drielettercodes zoals luchthavens die hebben. Een pop-up hoort te verschijnen als een passagier aan de balie wordt ingecheckt om juist te voorkomen dat de koffer verkeerd gestickerd wordt. Helaas is het hiermee misgegaan.

In de mail wordt beschreven dat de koffer in een transfer-container is geladen. Dat betekent dat de bagagemedewerkers bij het uitladen per koffer naar het bagagelabel moet kijken om die ene koffer te vinden. Letterlijk een speld in de hooiberg.
In grote toestellen worden koffers eerst in een container geladen waarbij de container wordt geladen in het vrachtruim. Dit heeft verschillende redenen:
  • Het toestel is vrij hoog.
  • Als alles goed gaat is het efficiënt, stel dat wij 25 passagiers hebben die een korte overstap hebben kunnen wij een speciale container inrichten met alleen deze koffers. Container uit het toestel, rijden naar het nieuwe toestel en dan heb je alle koffers in één keer bij het andere toestel.

17:55
Ik ben klaar met het vergaderingsformulier. Ik ga over op het bestellen van de containers met elk hun doel. Ik bestel zes containers: één voor Business Class, één voor Economy Priority, drie voor Economy Class en één Transfer-container.

Zes is best weinig voor een toestel, maar dat komt omdat wij niet volgeboekt zijn. Normaliter gaan er, naast de gebruikelijke vracht, ongeveer acht containers aan passagierskoffers in.

18:10
Ik ga weer over op mijn mailtjes wegwerken. Mijn administratieve taartpunten zijn voornamelijk juridische zaken. Ik heb veel contact met collega’s van andere luchthavens om ervaringen te delen in de gezamenlijke administratie.

18:25
Tijd voor de vergadering! Het is een dagelijkse samenkomst van alle vluchtverantwoordelijke medewerkers om te bespreken hoe de vlucht eruitziet en wie wat doet.

De meeste luchtvaartmaatschappijen met mensen in mijn functie plaatsen maar één of twee personen bij de gehele vlucht. Onze luchtvaartmaatschappij plaatst er welgeteld vijf. Eén voor elk aspect van de vlucht: check-in/gate, bagageafhandeling, toestel-afhandeling, crew-communicatie/support en één vliegende kiep.
Mijn taak voor vandaag is het toestel opvangen en daarna werken als crew communicator & cabine support.

Later in dit verhaal meer informatie.

18:50
Pauzetijd! Vanwege de vluchtafhandeling hebben wij vrij snel pauze dus het is heel belangrijk dat je al eten mee van huis meeneemt. Dit is een moment waarbij de Albert Heijn een slagveld is van kantoorpersoneel en passagiers die de supermarkten nog net niet leeghalen.
Ik eet een goedgevulde groentenwrap met geraspte Cheddar-kaas. Heer-lijk! Na het eten van mijn maaltijd zit ik helemaal vol. Ik vraag mij af hoe ik nog ga passen in mijn strakke kleding.

19:20
Mijn pauze is voorbij, na wat tikken en grollen op mijn telefoon ga ik verder met de vluchtvoorbereiding. Ik bel andere partijen zoals de schoonmaak en catering met de vraag of zij genoeg mankracht hebben om ons toestel af te handelen zodat wij kunnen analyseren of de kist op tijd vertrekt. Iets wat zeker is in de luchtvaart is de onzekerheid. Een garantie is nooit een volledige garantie.

19:35
Ik kleed mij om in de kleedkamer. Mijn normale kleren ruil ik in voor het uniform van het cabinepersoneel. Iedereen draagt het cabine-uniform. Ik verruil mijn bril voor mijn lenzen en mijn haar gaat van wild en ongecontroleerd naar glad in een zijscheiding.

Tijdens het omkleden pas ik met voorzichtigheid mijn broek. Aziatische kledingmaten zijn heel anders dan die van Westerse kledij. Gelukkig past mijn broek nog en kan ik opgelucht ademhalen (met mate).

19:55
Tijd om met mijn collega’s naar het rookhok te gaan. Hoewel ik niet rook sta ik naast het rookhok, mijn uniform ontkomt de rooklucht vanwege de harde wind die staat. We hebben over van alles en nog wat: mijn relatie dit, jouw relatie dat, de nieuwste Dyson-stofzuigers, onze geplande vakanties, mensen die wij niet mogen etc. Hedendaags normale zaken.

20:10
Tijd om met zijn zessen (Station Manager is de zesde persoon) naar de check-inbalie te gaan. Omdat wij als een grote groep lopen worden wij vaak verward met écht cabinepersoneel. Het heeft zijn voordelen: passagiers laten je overal voor en je wordt bekeken met admiratie. Het uniform van ons heeft een opvallend design met dito kleuren, het steekt best uit ja.

20:20
Wij ontmoeten onze collega’s bij de check-inbalie en informeren hen over de vlucht. Dit op basis van het vergaderingsformulier dat ik heb gemaakt.
Net zoals alle andere luchtvaartmaatschappijen hebben wij onze dienstverlening uitbesteed aan een afhandelaar. Deze partij doet de check-in, boarding, toilet- en waterservice, bagage en vracht-afhandeling voor ons.

Wat doen wij met ons vijven er nog? Het observeren, corrigeren en waarborgen van de kwaliteit die wij verwachten van onze afhandeling.

20:30
De check-inbalie opent, een rij aan passagiers bestormt de paden om hun koffers af te geven.

Mijn collega die verantwoordelijk is voor de check-in/gate neemt plek achter een speciaal ingerichte balie voor de Flight Supervisor. Mijn Station Manager en de drie andere collega Flight Supervisors lopen heen en weer om de eerstvolgende passagiers te sturen, passagiersvragen te beantwoorden en de collega’s van de check-in te observeren op hun verbale en non-verbale etiquette (paspoorten/instapkaarten met twee handen teruggeven, dingen aanwijzen met een hele hand in plaats van een vinger etc.).

Een collega komt naar mij toe met de vraag over paspoortrestricties naar Amerika. Deze beantwoord ik inhoudelijk waarna de passagier mij dingen vraagt over stoelen in het toestel. Hij wenst een stoel met meer beenruimte waarna ik aangeef deze beschikbaar te hebben.
Terwijl de collega grondstewardess toekijkt op onze conversatie leg ik de passagier uit dat wij een stoel aan de raamzijde overhebben op de nooduitgang. Hierbij dient er rekening gehouden mee te worden dat de deur van het toestel een heel klein raam heeft en de passagier niet van een uitzicht kan genieten. De passagier gaat hier mee akkoord.

Na de conversatie kijk ik op mijn werktelefoon. Het toestel blijkt tien minuten later te landen te komen dan verwacht. Ik blijf de tijd in de gaten houden voordat ik naar de gate ga.

21:00
Het is tijd om naar de gate te gaan. Normaal split het team vanaf hier in ‘team aankomst’ en ‘team vertrek’. Vanwege de drukte bij de balies is het noodzakelijk geworden dat ik solistisch naar de gate ga.

Mijn collega Flight Supervisor die zich verantwoordt over de vertrekkende vlucht informeert mij dat de transfer-containers van de binnenkomende vlucht niet mogen vertrekken van het Vliegtuig Opstel Plaats voordat ik hem heb gebeld. Dit komt omdat hij iemand van ons naar de loskade van de bagagekelder zal sturen om de Thalys-koffer te zoeken die gelost dient te worden in Amsterdam.

21:20
Ik kom aan bij de gate en zie onze twee opvang-collega's.
Bij elke aankomst van ons vliegtuig hebben wij twee personeelsleden van het afhandelingsbedrijf die de opvang aanbieden.

Concreet houdt dit in dat de brug wordt aangesloten waarna één collega bij de deur staat en de ander aan het einde van de brug om overstapinformatie te verlenen. Wij laten één brug aansluiten in Amsterdam.

21:28
Ik loop naar beneden en zie de voorman van de bagageafhandeling op het platform. Ik leg hem uit dat de transfer-containers pas uitgereden mogen worden na mijn teken. Dit noteert hij waarna wij een langeafstandstoestel van ons met 35 km/h aan zien taxiën richting onze positie.

21:31 (target-tijd van aankomst toestel 21:05)
Het toestel is binnengereden op het Vliegtuig Opstel Plaats waarna een teken wordt gegeven door de voorman om de brug te laten aansluiten.
Twee opvangers en ik staan in de brug waarna de assistentiedienst aan komt lopen om rolstoelpassagiers op te halen.

Eén van de opvangers begint na hun aankomst met het aansluiten van de aviobrug.

21:35
De brug is aangesloten, echter staat de positionering verkeerd. Het is dermate gepositioneerd dat de deur naar buiten kan zwenken maar klem zal komen en niet meer dicht kan.

Ik vraag de aansluitende opvanger om de brug te corrigeren, echter wordt mij verteld dat dit alleen kan nadat de brug weer volledig wordt ingetrokken en vanaf 0 start.

Licht zuchtend ga ik akkoord wetende dat ik geen andere keus heb.

21:39
Een alarm gaat af, tijdens het terugtrekken van de brug is een mechanisch onderdeel versleten waarna de automatische noodstop is ingezet. Het luide alarm overheerst onze stemmen waarna ik snel improviseer en de opdracht geef om één opvanger in de brug te laten staan en om de Technische Dienst van de luchthaven te bellen terwijl de andere opvanger de andere, in de eerste instantie ongebruikte, brug op de andere deur aansluit.

21:43
Na het verplaatsen naar de andere brug wordt deze probleemloos aangesloten. Er wordt opgedaan door een pissige purser (hoofdsteward) die vraagt waarom wij afwijken van de voorgeschreven opvang-procedure.

Ik antwoord hier enigszins geïrriteerd op dat de brug mank is en dat er gebeld voor wordt.
Het uitstappen begint meteen en iedereen sprint door de brug naar de paspoortcontrole, niet wetende dat er een te kort aan controlerend personeel zal zijn waarna zij minimaal 30 minuten in de rij zullen wachten.

21:55
Het uitstappen is klaar en het cabine- en cockpitpersoneel zijn vertrokken, de cateraar is aangekomen met hun vrachtwagens waarna ik haastig naar achteren wil lopen om te kijken of de schoonmaak aangekomen is. Voordat ik een stap in de cabine kan zetten geeft de opvanger van de tweede brug door dat de voorman mij wil spreken. Terwijl allebei de opvangers in de brug blijven staan loop ik haastig naar beneden waarop ik containers zie voor transfer-doeleinden.

Ik bedank de voorman voor het erbij halen van mijn aanwezigheid en bel mijn collega's aan de balie dat de transfer-containers onderweg zijn naar de loskade in de bagagekelder.

21:59
Eindelijk kan ik een stap zetten in de cabine. Ik loop naar achter en zie door een geopende deuropening dat de schoonmaak er niet is. Ik bel de coördinatie van de schoonmaakdienst op met de vraag waar het team is en met hoeveel zij zijn omdat zij veels te laat zijn. Ik krijg 10 man binnen enkele minuten. Joepie

Ik zucht en wacht af tot zij zullen arriveren.
Nadat de schoonmaak zal arriveren dien ik zo spoedig mogelijk naar de aankomsthal te gaan om onze luchtvaartmaatschappij te representeren in het geval van achtergebleven/beschadigde bagage om de passagiers te woord te staan over vervolgstappen en eventuele compensatie.

22:01
De schoonmaakploeg arriveert. Ik ben blij om hen te zien waarna ik het toestel verlaat voor de aankomsthal.
De ploeg komt binnen met een leger aan schoonmaakapparaten: stofzuigers, dweilen, draadloze stofzuigers en zakken vol met doeken. Dat moet ook wel, veertien uur doet wat met een drukcabine. Jullie willen niet weten hoe deze soms wordt achtergelaten.

22:04
Voordat ik naar de aankomsthal kan gaan zie ik vanuit de aangesloten brug een monteur in een hesje in de andere brug. Ik zie dat deze wordt aangesloten aan de deur waar deze tegen had moeten staan. Ik ben heel opgelucht dat de brug gemaakt is en vraag allebei de opvangers om de eerste brug in te trekken en de tweede brug weer aan te sluiten.

22:08
Alle vliegtuigdeuren aan de voorzijde worden door mij gesloten waarna de wisseltruc plaatsvindt. Na de wisseltruc bedank ik de opvangers waarna zij vertrekken en ik mijn weg zal bewandelen naar de aankomsthal.

22:19
Aangekomen in de aankomsthal begint een groot deel van de koffers opgehaald te worden door de passagiers, echter liggen er een twintig koffers die nog niet zijn opgehaald. De Thalys-koffer zie ik opgehaald worden door de eigenaar waarna die case afgesloten kan worden. Ik besluit om in de aankomsthal te blijven tot ik een goed moment vind om weer terug te gaan naar de gate.

22:36 (target-tijd van instappen toestel 22:50)
Alle koffer zijn opgehaald en geen enkel rapport is opgemaakt. Ik ben heel tevreden.

Via de interne groepschat van alle Flight Supervisors lees ik dat onze Station Manager aan boord is en alle vertrekkende bemanningsleden aan boord heeft gelaten maar de schoonmaak nog lang niet klaar is, zij zijn op welgeteld 30% van hun werkzaamheden.

Als een kip zonder kop snelwandel ik weer terug naar het toestel om de situatie met eigen ogen te zien.

22:45
Ik kom aan de gate. Twee Flight Supervisors zitten in het gatekantoor de administratieve gewicht en balans van het toestel te berekenen, één Flight Supervisor staat vooraan om de passagiers te woord te staan voor eventuele vragen en de laatst overgebleven Flight Supervisor staat beneden om de bagageafhandeling voor vertrek te observeren.

Aan de gate hebben wij vier grondstewardessen: twee die instapkaarten scannen, één die vooraan staat om de zones te verdelen en één die, samen met twee Flight Supervisors, in het gatekantoor zit om het computersysteem in de gaten te houden. De laatstgenoemde grondstewardess is ook de leider van alle vier.

Ik ga aan boord en aanschouw de materialistische chaos, het is één grote bende en de schoonmaakploeg is erg traag bezig.

Voordat ik naar de teamleider van de ploeg kan word ik door één stewardess benaderd of ik de cateraar-lader kan bellen omdat zij bepaalde maaltijdcomponenten niet kan vinden. Ik bel de lader waarna hij reageert met dat hij aan boord zal komen.
Vijftien stappen verder en ik word door een andere stewardess benaderd dat de bekleding van een stoel erg vies is. Hierop bel ik de speciale technische cabine-dienst om de bekleding te vervangen.
Als ik vraag waar de reserve-bekleding ligt krijg ik een verbaasd gezicht van de stewardess. Ze weet niet waar het ligt.

Ik zucht iets harder dan dat ik zou moeten en zeg binnensmonds ‘stomme kut’. De confrontatie met de teamleider van de schoonmaakploeg moet even wachten. Als een ware generaal mars ik door het toestel en doe ik elk kastje open om te zien waar reserve-bekledingen liggen. Ik kan oprecht niks vinden.
Na drie minuten brainstormen met hoofdpijn krijg ik een idee: het wisselen vieze bekleding met een schone van een andere stoel die leeg is! Ik bel een Flight Supervisor met zicht op het stoelplan met de vraag welke stoelen leeg blijven. Na het uitleggen van mijn idee zetten wij het plan in werking.

22:58 (target-tijd van instappen toestel 22:50)
De technische cabine-dienst arriveert en ik leg uit wat mijn idee is. Na het verwisselen van de bekleding van de stoelen ga ik verder met mijn heksenjacht op de teamleider van de schoonmaak.

Nadat ik hem heb gevonden vraag ik waarom het niet gaat op de snelheid als hoe het zou moeten. Ik krijg hierop een vaag antwoord wat neerkomt op ‘ik heb nieuw personeel en zij zijn niet zo snel’.

23:05
Vanaf dat moment zie ik geen andere mogelijkheid dan om de schoonmaak te helpen en mee te doen. Ik informeer de andere Flight Supervisors van mijn besluit en vertel dat ik een signaal geef wanneer we kunnen instappen.
Met de draadloze stofzuiger op mijn rug snelwandel ik door de cabine. Ik probeer geen enkele ruimte te missen dat vies kan zijn. Elke vloer die vies is wordt door mij begroet met een gepassioneerde "tyfuszooi'' waarna ik het schoonmaak.

Op het moment dat ik het gevoel heb dat de vloer schoon is ga ik met een doekje langs elke cabinesectie om te kijken waar vlekken zijn en wat schoon is. Ik ondervind dat enkele armleuningen een doekje kunnen gebruiken en zo anticipeer ik op de viezigheid.

23:25
Het is momenteel een waar slagveld in de cabine. 14 stewardessen, 10 schoonmaaklieden en één pissige Flight Supervisor ronden hun taken af in een kleine langwerpige ruimte. Hoe vaak ik iemand welniet omstoot of met mijn arm tegen een kast aan loop is ontelbaar.

23:31 (target-tijd van vertrek 23:30)
Ik vind het mooi geweest en het cabinepersoneel ook. De schoonmaak is via de achterdeur vertrokken waarna deze is dichtgegaan.

Wij verklaren de cabine voor gereed om in te stappen en ik geef het teken dat we kunnen. Ik verwelkom de eerste passagiers aan de deur en help de stewardessen om de passagiers aan boord te laten. Vóórdat ik terug wil lopen naar de gate hoor ik een luide “DEAR COLLEAGUE” waarna ik twee seconden stilsta en zachtjes “wat wil deze stomme hoer?” in mijzelf fluister.

Het blijkt dat de vuilnisbakken van de achterste boordkeukens nooit zijn geleegd. De schoonmaak is allang vertrokken waarop ik de schoonmaakploeg bel. Zij sturen iemand onze kant op. De purser wil het instappen niet onderbreken voor de schoonmaak waarna ik evalueer met haar wat de twee beste opties zijn.
Na enkele ideeën zit er niks anders op dan het instappen afmaken waarna de schoonmaker met de vuilniszak van achter naar voren gaat.

23:45
Het instappen is voltooid en de schoonmaker is gearriveerd. Hij loopt naar achter waarna ik hem begeleid. Hij duwt uit het niets de hele afval-trolleykar mijn kant op waarna ik niet eens de tijd heb om te vragen wat hij doet. In plaats van de blote zak te vervoeren doen wij dat in de trolleykar. Prima, jij je zin. Ik wil dit toestel niet meer zien dus dan doen we het zo.

23:47
Semi beschaamd en wegkijkend van de passagiers lopen wij terug naar de deur waarbij de zak uit de trolleykar wordt gehaald. Mijn Station Manager kijkt mij in verbazing aan met zijn hand voor zijn mond.

De schoonmaker plaatst een nieuwe lege zak in de kar en loopt weg met de volle richting de gate om deze af te laten voeren.
“Jij brengt de kar terug, doei!”

Na het horen van deze zin krijg ik een interne error, ik besluit niet eens na te denken en duw de lege afvalkar terug naar de achterste boordkeuken. Mijn Station Manager slaakt een semi-harde “huh?” waarbij een cabinelid het oppakt bij nadering van de keuken.

23:48
Ik hoor een omroep “ground staff, please leave the aircraft. Door will close soon” galmen vanuit de cockpit en ren als Usain Bolt naar de deur waarbij de deur elk moment dicht kan gaan.

De purser ziet dat ik intens geïrriteerd ben en zegt dat ik genoeg heb gedaan om het toestel gereed te maken. Ik lach terug als een boer met kiespijn terwijl ik denk aan hoe hard ik wil schreeuwen nadat ik nog net niet elke opening van het toestel heb gezien en iedereen omver heb gelopen. Waar wij op wachten is een teken vanuit de cockpit om de deur te sluiten.

23:55
De deur gaat dicht. Mijn Station Manager en ik doen de traditionele diepe buiging die veel Aziatische luchtvaartmaatschappijen doen wanneer de deur wordt gesloten. Iemand van de afhandeling is inmiddels begonnen met het intrekken van de brug en staat in een hoek toe te kijken hoe ik aan het afkoelen ben.

Mijn Station Manager begint keihard te schaterlachen en geeft mij een stevige schouderklop. “You are very annoyed, are you?” waarop ik hem antwoord met “no shit, Sherlock”. Hij lacht nog harder terwijl hij bijna omver valt door de plotselinge schommelingen van de brug.

23:59
Ik kom terug naar de gate en we beginnen allemaal te zuchten over hoe deze vlucht onze hoofden hebben geknald. Omdat wij de volgende dag vrij zijn besluiten wij om na de post-flight-administratie naar het crewhotel te gaan om een borrel te doen.
Na dit besluit lopen wij terug naar ons kantoor om de vluchtadministratie te doen. Een gezellige borrel sluit de avond af waarna ik in de auto het idee krijg om dit als verhaal te delen met jullie.

Ik hoop dat jullie ervan hebben genoten, welkom in een willekeurige dag van mijn werk. Mochten jullie vragen hebben kunnen jullie deze gerust stellen!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Longread: een schone lei

Bericht door Milco »

Leuk geschreven en mooi om te lezen, uiteraard ook omdat ik de verhalen op het platform enigszins ken van mijn vader die de vliegtuigen catert. Al durf ik niet te zeggen of KCS ook jouw maatschappij catert...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Longread: een schone lei

Bericht door Daantje »

Je schrijft echt leuk. Boeiend om te lezen wat er allemaal bij komt kijken, als reiziger heb je dat helemaal niet door.

Ik ben wel eens benieuwd hoeveel stappen jij zet in een dienst.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Longread: een schone lei

Bericht door waldo79 »

Zeer vermakelijk en ik mis de foto's niet.
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: Longread: een schone lei

Bericht door mp623 »

Geweldig verslag om te lezen! Ik kijk uit naar de volgende ;)
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Longread: een schone lei

Bericht door Anne »

Mooi inkijkje in je werkzaamheden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten