[Dagboek van een conducteur] Actie

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5890
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

[Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door Mikos »

Actie

Actieavond
Het is een vrijdagmiddag in mei en met 7 Zwolse conducteurs zijn we in Groningen om samen met Veiligheid&Service van Groningen en Leeuwarden een actieavond te houden. De lijn tussen Zwolle en Groningen wordt al langere tijd geplaagd door voorvallen die ontstaan door een gebrek aan een geldig vervoerbewijs en de problemen die daardoor kunnen ontstaan. Daarom houden we vanavond een actie op het station van Groningen: 100% controle. Dat betekent dat iedereen die een NS-trein in-, maar ook uit wil stappen gecontroleerd wordt op een geldig vervoerbewijs.

Vrijdagavond is een traditioneel drukke avond. De forenzen gaan naar huis, net als de vele Groningse studenten die het weekend bij ouders of vrienden willen spenderen, evenals de studenten die buiten de stad Groningen wonen of studeren en juist terug naar Groningen komen. En dan heb je de weekendgangers nog; mensen die om wat voor reden dan ook het weekend op pad gaan. Combineer dat alles en dan heb je een drukke avondspits. Omdat we ook een groot deel van deze avondspits meepakken tijdens de actie, is het van belang om in groten getale aanwezig te zijn om een vlotte doorstroming te bevorderen.

Met in totaal vijftien collega's gaan we het perron op. Er wordt tactisch opgesteld, zodat de perronopgangen aan alle kanten zijn afgezet en zo wachten we de eerste treinen af. Reizigers die het perron op komen om met de trein te vertrekken worden gecontroleerd of ze een geldig vervoerbewijs hebben, reizigers die de trein uitstappen en het station willen verlaten worden ook gecontroleerd of ze wel een geldig vervoerbewijs voor de gemaakte reis hebben. En zo niet, dan schrijven we ze een Uitstel van Betaling uit. De eerste trein die aankomt is een niet gek drukke Sprinter, maar de trein erna is een volledig bezette Intercity die de hele spits heeft doorkruist. Er ontstaat een kleine file aan reizigers die hun vervoerbewijs tonen, hun vervoerbewijs moeten zoeken en reizigers die op zoek gaan naar hun identiteitsbewijs dat bij een E-ticket hoort. Maar de meesten kunnen vlot doorlopen.

Honderden reizigers passeren onze controle. Het overgrote merendeel heeft gewoon een geldig vervoerbewijs en kan zonder problemen zijn weg vervolgen. Maar een enkeling loopt vast in onze fuik. Reizigers die met een fiets in de spitsuren de trein in willen stappen komen niet verder. Jongeren met een E-ticket dat alleen in de Daluren geldig is kunnen niet mee voor de spits voorbij is. Reizigers die erop gegokt hebben voor niks mee te kunnen, lopen tegen de lamp bij onze uitgangscontrole. Maar ook worden alle foto's op chipkaarten bekeken. Zo tref ik een knul die me de studentenkaart van een meisje geeft. Hij is het er duidelijk niet mee eens, maar hij krijgt van mij een vervangend vervoerbewijs van Amsterdam Zuid naar Groningen. En de kaart wordt ingetrokken. Een proces-verbaal voor het misbruik maken van een vervoerbewijs wordt opgemaakt.

Nadat we even pauze hebben gehad, controleer ik een gereedstaande Intercity samen met drie collega's. De ene collega stuit op een dame wiens bankpas niet is ingecheckt. De vriendin ertegenover wil me haar telefoon uit laten lezen waarop een digitale creditcard staat. Maar het uitlezen lukt niet. Gelukkig heeft ze de kaart ook fysiek bij zich. Maar ook het uitlezen daarvan lukt niet. Zelfs niet met de kaartlezer van mijn collega. Met het advies haar bankafschriften aan de klantenservice te laten zien bij wijze van bewijs dat ze wel voor de reis heeft betaald ('Dat kan ik pas zien op mijn rekening wanneer de reis is afgerond'), krijgt ze van mij een Uitstel van Betaling en kan ze haar reis voortzetten.

Even later vraagt een collega van V&S mij of ik die man die verderop op het perron van spoor 6b zit te roken aan wil spreken en zijn identiteitsbewijs wil vragen, zodat zij een proces-verbaal voor het roken op kunnen maken.
'Ik heb hem nu drie keer op afstand aangesproken en hij zit nog te roken,' is de motivatie.
Maar de man heeft daar maar weinig zin in, blijkt wanneer ik bij hem sta. Om te beginnen wil hij de sigaret niet uitmaken. En mijn vraag om zijn identiteitsbewijs is gesteld in het luchtledige. De man brabbelt wat onnavolgbaar over dat hij agent is. Maar maakt na wat aandringen van mijn kant toch de sigaret uit. Het ene moment is hij boos, het volgende moment lacht hij manisch. De collega van V&S die erbij komt staan en het identiteitsbewijs van de man vordert krijgt die uiteindelijk. Terwijl hij het proces-verbaal uit staat te schrijven, brabbelt de man vrolijk verder. Hoewel hij eerst niet van me gecharmeerd was, ben ik kennelijk ineens verschoven naar de categorie vriend, want hij lacht breeduit naar me.
'Heb je gedronken?' vraagt de collega op een bepaald moment aan de man.
'No,' zegt hij resoluut.
Mijn collega en ik kijken elkaar aan; daar geloven we niks van.
'Echt niet?'
De man begint te lachen en zegt:
'Home...'
Ja, dus.
Hij lacht vriendelijk, babbelt vrolijk maar onverstaanbaar verder en moet uiteindelijk gemaand worden op te schieten, want de trein naar Meppel staat gereed voor vertrek op spoor 7. Net voor hij instapt, met een proces-verbaal dat hem zal worden nagestuurd voor het roken, zwaait hij nog even vriendelijk.

Dat niet iedereen de controle prettig vindt, blijkt uit sommige reacties. Niet enkel van de mensen die betrapt worden op het niet hebben van een geldig vervoerbewijs.
'Waarom moeten jullie dit zo intimiderend doen?' vraagt een knul die een geldig kaartje aan een collega heeft laten zien hardop.
Mijn reactie dat als hij om zich heen kijkt, hij zal zien dat er veel meer reizigers dan personeel op het station aanwezig zijn, mist zijn doel. Hij komt alleen om zijn mening te geven, is niet van plan naar een reactie te luisteren. Dat we met drie collega's naast elkaar staan en vriendelijk om een kaartje vragen is kennelijk intimiderend voor hem.
Wij snappen ook heus wel dat zo'n actie anders is dan anders en door iedereen ook verschillend ervaren wordt. Maar dat heeft er vaak mee te maken dat mensen alleen vanuit zichzelf redeneren. En dan is zo'n controle op het perron niets meer dan een extra horde om te nemen. Terwijl het niks voorstelt als je een geldig vervoerbewijs hebt, want of ik in de trein naar je kaartje vraag of hier op het perron; het is hetzelfde.

Wie ook niet blij is, is de knul die met de Intercity op spoor 7 mee wil. Het is drie minuten voor vertrektijd wanneer hij bij ons controlepunt aan komt lopen. Ik vraag hem om zijn kaartje, waarna hij van me wegloopt en met zijn telefoon gaat staan prutsen. In de tussentijd handel ik de tientallen reizigers die nog het perron op druppelen samen met de collega naast me af. Wanneer het dan bijna vertrektijd is, is de knul klaar met zijn telefoon. Er staat intussen een meisje bij me dat haar vriendje heeft weggebracht naar het station en niet aan ons voorbij is gekomen omdat ze zelf geen kaartje heeft. Ze komt heel vriendelijk informeren naar de controle en snapt het proces wel, ze ziet er de handigheid wel van in. De knul van de telefoon komt naar me toegelopen en laat me een net aangekocht E-ticket op zijn telefoon zien. Net als bij ieder ander met een E-ticket vraag ik hem bij het scannen om zijn identiteitsbewijs. Dat is kennelijk ook het moment dat de deuren van de Intercity sluiten. De knul raakt lichtelijk in paniek, want hij wil met die trein mee. Hij graait een keer in zijn tas, maar vindt zijn identiteitsbewijs zo snel niet. Zodra die dan eindelijk boven water komt, rijdt de trein al weg. Niet tot genoegen van de jongen. En dat zal hij laten merken ook.
'Waarom doe je dat nou?!' schreeuwt hij me toe. 'Je vraagt niemand om zijn ID, maar mij wel!'
Ik probeer uit te leggen dat hij de enige is met een E-ticket en dat het tonen van een identiteitsbewijs daarbij hoort. Maar dat komt niet aan. Hij stapt boos weg.
'Wat ben je toch een...'
Daarna blijft het stil. Ik kijk het meisje aan. Die kijkt naar de knul en dan naar mij. Ze wenst ons lachend succes en loopt weg.
'Je bent een eikel!' heeft de jongen uiteindelijk hardop besloten. En ik kan zijn ergernis wel begrijpen, maar dat is nooit reden om iemand uit te schelden. Ik probeer te vertellen dat als hij eerder op was komen dagen en vooraf zijn kaartje al had geregeld in plaats van pas op het moment dat hem daarom werd gevraagd...
'Eikel!' schreeuwt hij me nog eens onderbrekend toe.
Dat is het moment voor V&S om in te grijpen. Ze duwen hem bij me weg en de ene collega gaat een praatje met hem aan. Niet dat de jongen luistert, sterker nog: hij kletst dwars door de collega heen.
'Ik heb een kutdag gehad, hoe denk je dat dit voor mij is?!' roept de jongen de collega toe.
Die probeert het nog eens opnieuw, maar het heeft hetzelfde resultaat: de jongen blijft door hem heen praten.
'Dan ben ik er wel klaar mee, wegwezen.' En zo wordt de jongen het perron afgestuurd. Ook daar is hij het niet mee eens. Hij gaat verderop op een bankje zitten mokken. Een andere collega loopt even later nog naar hem toe om vriendelijk te peilen hoe het ervoor staat, maar ze komt al rap weer bij hem vandaan: hopeloos.

Op een enkeling die geen geldig kaartje kan laten zien na, blijft het verder redelijk rustig. Niet qua aantallen, want het blijft de hele avond best druk. Maar er zijn weinig voorvallen meer. Vooral vrolijke en vriendelijke reizigers die hun kaartje laten zien en hun reis beginnen of juist eindigen.

Dat de actie geslaagd is, blijkt bij het optellen van de resultaten: bij vertrek van de 7 conducteurs hebben we met die 7 collega's maar liefst 27 Uitstellen van Betaling geschreven en zijn er 3 chipkaarten ingetrokken. De collega's van Veiligheid&Service zijn daarna nog een tijdje doorgegaan met de controle en uiteindelijk kwam het totaal op ruim 70 Uitstellen van Betaling. Al met al een geslaagde actie, waarbij een duidelijk signaal is afgegeven dat je in de trein een geldig vervoerbewijs moet hebben!

Afbeelding

Net op tijd
Het is vrijdagavond en met de collega met wie ik samen de trein op ga vanavond sta ik in Amersfoort op het perron te wachten op de Intercity naar Groningen Europapark. De dubbeldekkers komen het station binnenrijden en we kijken naar de reizigers die in de trein zitten. Terwijl de trein tot stilstand komt, zien we in de benedencoupé voor ons een man zitten. Hij hangt voorover, heeft zijn telefoon in zijn handen en vooral zijn ogen dicht.
'Zal ik maar even vragen waar die naartoe moet?' vraag ik zonder op antwoord te wachten aan mijn collega.
Ik stap de trein in en spreek de man aan met luide stem. Dat helpt niet. Ik tik hem eens op zijn schouder en als ook dat niet helpt, pak ik zijn schouder vast en roep nog eens luid 'hallo'.
De man schrikt wakker en kijkt me verbaasd aan.
'Waar moet u naartoe?' vraag ik hem.
De man kijkt snel om zich heen in de verder lege coupé.
'Amersfoort,' is zijn antwoord.
Ik wijs naar de trap aan het einde van de coupé en zeg:
'Dan ben ik blij dat ik u nu wakker maak.'
De man staat snel op, bedankt me en stapt uit.
Zodra hij voor me uit de trein uitstapt waar mijn collega op het perron de trein ondertussen overgenomen heeft van de collega's die met de trein uit Amsterdam kwamen, kijkt zij me lachend aan.
'Hij moest naar Amersfoort?'
Ik knik.
'Amersfoort.'
De man draait zich nog eens op en groet nog eens hartelijk. Met de trein was hij vandaag anders niet meer thuisgekomen...

Taxi
Middenin de donderdagmiddagspits ben ik een Sprinter naar Groningen aan het controleren tussen Zwolle en Meppel. Het is nog zomervakantie, dus het is rustiger dan gebruikelijk op dit tijdstip. Ik controleer een vrouw die me een E-ticket laat zien naar Hoogeveen. Ik scan het ticket dat goed is en loop door naar de vrouw die een tweezitter verderop zit. Terwijl die haar kaart aan me geeft, vraagt de eerste vrouw zachtjes of ze me zo ook nog wat mag vragen.
'Zolang het mijn pincode niet is,' grap ik nadat ik de kaart van de tweede vrouw heb teruggegeven.
'Ik ben mijn chipkaart vergeten en heb nu maar een E-ticket gekocht,' zegt ze wijzend naar haar telefoon.
'Maar kan ik daar zo meteen in Hoogeveen ook een OV-fiets mee huren?'
Ik moet de vrouw teleurstellen, dat gaat alleen via haar chipkaart. Ze kijkt er wat bedrukt bij.
'Dat is wel ver lopen...'
'Misschien een taxi? Dat loopt natuurlijk wel wat in de papieren.'
'Mja, het gebeurt in Hoogeveen regelmatig dat je er dan een half uur op kunt staan wachten. In die tijd ben ik ook al wel naar mijn moeder gewandeld.'

Dan kijkt de vrouw die een tweezitter verderop zit om.
'Waar moet u precies heen dan?'
De eerste vrouw noemt een straatnaam.
'Oh, maar dan mag u wel met mij meerijden, hoor. Ik ben toch met de auto en kom daar langs.'
'En zo lost het probleem zichzelf op!' zeg ik lachend.

Terwijl de vrouwen met elkaar in gesprek raken, controleer ik verder. Om daarna toch nog even naar de eerste vrouw terug te lopen.
'En niet vergeten om nog even contact op te nemen met de Klantenservice voor het prijsverschil tussen het E-ticket en uw abonnement.'
De vrouw kijkt me een seconde aan en zegt dan:
'Och ja. Nou, zo wordt het toch nog een mooie dag,' lacht ze.

In Hoogeveen stappen ze even later druk pratend samen het perron af.

Belletje
Er zijn grootschalige werkzaamheden in Leeuwarden, waardoor de treinen vanuit Zwolle niet verder kunnen rijden dan Akkrum. Aangezien de situatie een aantal weken gaat duren, is er voor het personeel speciaal een ruimte vrijgemaakt in het stationsgebouw. Nadat ik een twintig minuten pauze heb gehad, loop ik naar de Sprinter richting Lelystad waarmee ik eerder vanuit Zwolle ben aangekomen. Op het bankje op het perron zit een Leeuwarder collega, naast hem staat een collega uit Lelystad. We babbelen wat over en weer en wanneer de vertrektijd nadert, neem ik afscheid en vertrek ik met de trein.

Net voor ik aankom in Heerenveen, gaat mijn telefoon. Het is de Leeuwarder collega die meldt dat er een OV-chipkaart in Akkrum op het perron is blijven liggen en dat hij hem daar in het verblijf zal leggen. Mocht ik iemand treffen die zijn kaart niet kan vinden…

Het duurt dan ook niet lang tot ik bij twee jongens kom, waarvan de ene zijn kaart geeft en de ander hem niet kan vinden. Ik vraag de jongen die zijn kaart niet kan vinden om zijn identiteitsbewijs en nadat ik zijn achternaam heb zien staan geef ik die direct weer terug. Ik bel de collega op om te horen welke naam er op de kaart staat, want dat had ik nog niet gedaan.
‘Eh, uit mijn hoofd eindigt die op ..sma.’
Bingo. De jongens hebben dan ook door hoe of wat.
Tegenwoordig is er de regel dat gevonden goed waar een naam op staat, zoals een paspoort, pinpas of OV-chipkaart, niet meer teruggegeven mag worden aan de eigenaar via de Klantenservice. Iets met AVG. Zodra wij de kaart officieel inleveren, is de eigenaar het verloren ding dus kwijt en moet er een nieuwe besteld worden.
De jongen is dan ook maar wat blij dat ik hem meld dat hij de kaart in Akkrum weer op kan halen. Hoe hij dat doet, laat ik aan hem over.
Het was maar een kort belletje van de collega dat de knul een hoop gedoe zal besparen.

Conducteur Mike
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
MaartenD
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door MaartenD »

Tegenwoordig is er de regel dat gevonden goed waar een naam op staat, zoals een paspoort, pinpas of OV-chipkaart, niet meer teruggegeven mag worden aan de eigenaar via de Klantenservice. Iets met AVG.
Daar zou ik heel graag de details van willen weten want ik kan me niet indenken dat dat in de geest van de AVG is.

En je geeft voorbeelden, maar een koffer met een naam, mag die dan ook niet meer teruggegeven worden? (en even realiseren dat je bij de SNCF verplicht je bagage moet labelen met voor- en achternaam)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5890
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door Mikos »

https://www.ns.nl/klantenservice/verloren-gestolen/verloren-of-gevonden.html schreef:Let op: Ben je jouw persoonlijke OV-chipkaart of legitimatiebewijs verloren? Dan kun je helaas geen melding doen. Deze passen mogen wij niet bewaren en worden overgedragen aan de verantwoordelijke instanties. Je moet deze zelf blokkeren en vervangen.
Waarom kan ik geen identiteitsbewijs meer registreren?
Paspoorten en identiteitsbewijzen kun je niet aanmelden als verloren voorwerp, omdat ze worden overgedragen aan de marechaussee als ze worden gevonden. (...)
Waarom kan ik geen OV-chipkaart meer registreren?
OV-chipkaarten kun je niet aanmelden als verloren voorwerp, omdat wij deze niet mogen bewaren. Ze worden overgedragen aan de verantwoordelijke instantie. (...)
Waarom kan ik geen losse pasjes meer registreren?
Losse passen zoals bank- of zorgpassen mogen wij niet bewaren en worden overgedragen aan de verantwoordelijke instanties. (...)
Andere zaken met een naam erop (zoals de genoemde koffer met label) uiteraard wel. Ook in Nederland is een label met naam en/of telefoonnummer aan een koffer aan te raden, dat kan ervoor zorgen dat je sneller je verloren voorwerp terugkrijgt dan wanneer er geen label aan zit. Al was het maar een andere reiziger of een medewerker die je direct kan contacteren. Wat voor de volledigheid geen garantie is dat het daardoor sneller gaat. En of je je naam en telefoonnummer aan je koffer wilt plakken is uiteraard een eigen keuze.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
rvdborgt
Berichten: 175
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door rvdborgt »

Mikos schreef: di 05 nov 2024, 17:54 Ook in Nederland is een label met naam en/of telefoonnummer aan een koffer aan te raden, dat kan ervoor zorgen dat je sneller je verloren voorwerp terugkrijgt dan wanneer er geen label aan zit. Al was het maar een andere reiziger of een medewerker die je direct kan contacteren. Wat voor de volledigheid geen garantie is dat het daardoor sneller gaat. En of je je naam en telefoonnummer aan je koffer wilt plakken is uiteraard een eigen keuze.
Je telefoonnummer aan de buitenkant zichtbaar maken is sterk af te raden.
MaartenD
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door MaartenD »

Mikos schreef: di 05 nov 2024, 17:54
Dat is NS die zegt dat ze dat niet mogen doen en nog niet eens met een uitleg waarom.
Ook gaat het opeens van "gevonden goed waar een naam op staat niet meer teruggegeven mag worden" naar "zaken met een naam erop uiteraard wel". Dus gaat het alleen om identiteitspapieren (maar dat is een OV-Chipkaart ook niet)?

En als het vanwege de AVG is, dan graag een linkje naar het artikel dat dit kan verbieden. Het algemene "persoonsgegevens alleen verwerken als er een doel voor is" gaat niet op. Er is een doel. Een gevonden goed terugbrengen.
Zelfs bij het waarom gaat het fout. Alleen een cirkelredenring (we mogen het niet omdat we het niet mogen).

Telefoonnummer op een koffer heb ik nooit gezegd, maar zoals ik zeg: bij de SNCF ben je VERPLICHT een label met voor- en achternaam aan je bagage te hebben of je loopt het risico dat een overijverige medewerker die de regels niet goed interpreteert je een boete geeft.

Ik zoek dus de reden, niet de regels.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5890
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door Mikos »

Als je dieper op de materie in wilt gaan, zal ik je echt moeten verwijzen naar de Klantenservice. Wellicht dat die je van de juiste antwoorden kan voorzien.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
John Hill
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door John Hill »

Identiteitsbewijzen, OV-chipkaarten en bankpassen zijn geen eigendom van de gebruiker, maar van respectievelijk de Nederlandse Staat, TransLink en de betreffende bank. Ze worden dus teruggestuurd naar de eigenaar. De AVG heeft er niks mee te maken.
Karl
Berichten: 4161
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door Karl »

Prima dat er een uitgangscontrole plaatsvindt.

Wat ik als reiziger fijn vind: laat een paar minuten voor aankomst omroepen in de trein dat er uitgangscontrole plaatsvindt, dan kan je vast je plaatsbewijs en identiteitsbewijs opzoeken als je met een eticket reist pakken.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11030
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door trolly »

Dat lijkt me heel fijn voor de bonafide reiziger, maar zou het resultaat van zo'n actie natuurlijk weleens negatief kunnen beïnvloeden, omdat de minder bonafide reiziger dan ook de gelegenheid heeft zich te organiseren.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Dionysusnu
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door Dionysusnu »

Is dat erg, als het een mogelijk conflict reduceert, en de reiziger alsnog voor de reis betaalt?
Je zou overigens naar de aanschaftijd van het e-ticket kunnen* kijken, als die na de laatste stationsstop is dan was men dus aan het grijsrijden.
*Lees: in theorie zou je dat zo kunnen doen; ik weet niet of het huidige systeem de aanschaftijd kenbaar maakt bij controle.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11030
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door trolly »

Dionysusnu schreef: wo 06 nov 2024, 22:58 Is dat erg [...] ?
Dat is een leuke maar nogal theoretische vraag. Maar waar in de trein conflictreductie best een handig streven is, is dat op de wal een heel stuk minder van toepassing. Er is niet voor niks een bescheiden kudde HC's aanwezig, en nog wat V&C-tiepjes, en als het gierend uit de klauwen loopt is binnen redelijke tijd een cordon ME'ers op te trommelen. En ja, het is leuk als de reiziger alsnog betaald, maar je wil in dit geval vooral ook een preventief effect hebben. Dan werkt een schrikeffect en een boete volgens mij echt beter dan de zachte aanpak. Waar ik overigens niet à priori tegen ben, maar zo af en toe een tik uitdelen kan geen kwaad.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Jef400
Berichten: 5765
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door Jef400 »

-Even terug op het forum, daar ik al ruim twee jaar op inhuurbasis bij de NS zit, en hier een zinnige inhoudelijke discussie zie ontstaan-

Ik ben zelf ook wel eens betrokken bij ingangscontroles. Denk dan aan werkzaamheden bij poortrijen, bij buitendienststellingen of tijdens grote evenementen. Op het moment dat besloten moet worden of iemand door mag of niet houd ik mij altijd met drie vragen bezig.

Zelf houd ik mij op het moment dat ik iemand zonder geldig vervoersbewijs zie altijd met drie vragen bezig:

- Welk type ticket heeft diegene?
- Wat is de intentie van het persoon?
- Komt dit vaker voor of is dit een incident?

Type ticket: Er is een tariefstructuur waarbij het reizen in de daluren wordt aangemoedigd, en zelfs veel goedkoper is dan in de spitsuren. Daarom zijn dalurenkaarten iets waar ik persoonlijk heel streng op ben. Juist omdat deze regels bedoeld zijn om overcrowding tijdens de spitsuren te voorkomen. Bij de poortjes is het dan ook niet doorlaten. Bij uitgangscontroles ben ik dan ook genegen te zeggen dat je moet schrijven. Hetzelfde (na een waarschuwingsperiode) met fietsen in de Spits. Die ruimte is er in de treinen gewoonweg niet.

Intentie:
Wat is de intentie van het persoon? Reist deze bewust zonder vervoersbewijs, is er een verhaspeling in de kaartsoorten, of komt iemand gepland voor Spitsbegin aan, en loopt de trein 10 minuten vertraging op zodat deze nu per ongeluk in de Spits terecht komt. Het is bij mij de toon die de muziek maakt. Waar ik wel allergisch voor ben, zijn mensen die een E-ticket kopen als ze de conducteur of V&S aan zien komen. Dan is de intentie verkeerd en zit je bij mij gelijk in de allergiezone. Ook als je tien keer zeurt of je naar binnen mag met je dalkaartje is het lastig. Op de huishoudbeurs 2023 nog een Limburgse moeder en dochter gehad die daarvoor allerlei trucs uithaalden. Om maar door te mogen lopen. Koop dan een normale kaart...

Incident: Het kan altijd zijn dat iemand door drukte, omstandigheden of andersoortige problemen niet in kon checken. Als ik zie dat iemand 9 van de 10 keer is ingecheckt, en nu toevallig niet. Dan is het voor mij een menselijke vergissing en strijk ik over mijn hart. Ik laat je eruit en laat je even goed inchecken. Hetzelfde met een storing bij poortjes of andersoortige ellende. Het komt af en toe voor, en dan zit er geen frequentie achter.
Mocht het vaker voorkomen heb je wel een probleem met mij. Dan doe je het in mijn ogen bewust en ben ik veel sneller genegen collega's te laten schrijven. Het zelfde met mensen die steeds weer met excuses komen. Je hebt nou eenmaal mensen die iedere controle weer het excuus van hun dode kat gebruiken zeg maar. Je kunt mij veel vertellen, maar niet dat hun kat 10x per jaar dood gaat ;)

Maar goed dat is hoe ik er persoonlijk in zit zeg maar.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
waldo79
Berichten: 8055
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door waldo79 »

Dank weer voor het inkijkje.
Timon91
Berichten: 886
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door Timon91 »

Bedankt voor het delen Mikos! :D
Mijn Flickr account.
umbusko
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door umbusko »

Leuke column, Mikos! :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22213
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door Meltrain »

Mooi verhaal weer. :pos:
Mikos schreef: di 05 nov 2024, 12:35 De vriendin ertegenover wil me haar telefoon uit laten lezen waarop een digitale creditcard staat. Maar het uitlezen lukt niet. Gelukkig heeft ze de kaart ook fysiek bij zich. Maar ook het uitlezen daarvan lukt niet. Zelfs niet met de kaartlezer van mijn collega.
Hoe kan dit? Werken jullie kaartlezers niet bij credit cards of zal haar credit card stuk zijn?
Mikos schreef: di 05 nov 2024, 12:35 Even later vraagt een collega van V&S mij of ik die man die verderop op het perron van spoor 6b zit te roken aan wil spreken en zijn identiteitsbewijs wil vragen, zodat zij een proces-verbaal voor het roken op kunnen maken.
Waarom deed die collega dat niet zelf? Het lijkt mij dat dat juist één van de taken van V&S is.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
waldo79
Berichten: 8055
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door waldo79 »

Het zal zijn dat het niet lukt een virtuele kaart op een smartphone of iets dergelijks uit te lezen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39904
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door Daniel »

Maar in dat geval heeft het niet veel zin om de fysieke kaart te laten zien, want die heeft een ander kaartnummer en daar maakt OVpay onderscheid in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51489
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door Suus »

Ik heb wel eens in de tram gehad dat de kaartlezer niet mijn creditcard op mijn horloge kon lezen. Gelukkig had ik de (virtuele) creditcard op mijn horloge al aan de RET-app toegevoegd, waardoor ik realtime kon aantonen ingecheckt te zijn. Zit zo’n functie eigenlijk ook in de NS-app?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door ODRAIL »

Wederom een mooie column ;) .
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5890
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door Mikos »

Meltrain schreef: do 14 nov 2024, 19:16 Hoe kan dit? Werken jullie kaartlezers niet bij credit cards of zal haar credit card stuk zijn?
Niet iedere bankpas of creditcard is automatisch geschikt; er zijn nog altijd passen in omloop die niet geschikt zijn om contactloos mee te kunnen betalen. Waarschijnlijk had zij een oude(re) kaart.
Meltrain schreef: do 14 nov 2024, 19:16 Waarom deed die collega dat niet zelf? Het lijkt mij dat dat juist één van de taken van V&S is.
Omdat we grote aantallen reizigers tegelijkertijd aan het afhandelen zijn. Als ik dan meer in de buurt ben en wel tijd heb, kan ik alvast initiëren. De collega komt het dan overnemen op het moment dat hij er wel tijd voor heeft.
Suus schreef: do 14 nov 2024, 21:18 Zit zo’n functie eigenlijk ook in de NS-app?
Voor chipkaarten ben ik daar zeker van. Dat is ook een tip die ik meegeef aan reizigers die vaak of altijd twijfelen of ze wel of niet hebben ingecheckt bij een paaltje; koppel je chipkaart aan je account in de NS-app en je kunt meteen nakijken of je wel of niet bent ingecheckt.
Van andere kaarten durf ik dat niet te zeggen, ik hoor vaak dat bij creditcards pas achteraf aangetoond kan worden dat er wel of niet op is gereisd. Ook als er mee is ingecheckt. Wellicht ook afhankelijk van de bank?
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13259
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door Hainje »

Mikos schreef: vr 29 nov 2024, 13:33 Voor chipkaarten ben ik daar zeker van. Dat is ook een tip die ik meegeef aan reizigers die vaak of altijd twijfelen of ze wel of niet hebben ingecheckt bij een paaltje; koppel je chipkaart aan je account in de NS-app en je kunt meteen nakijken of je wel of niet bent ingecheckt.
Maar dat is denk ik alleen bij NS Flex? (Heb wel een gewone OVC, maar die gebruik ik eigenlijk niet). En dan kun je denk ik alleen zien of je ingecheckt bent bij NS en niet bij een regionale vervoerder (in de bus). Staat me uit de begintijd van de OVC bij dat dit soort dingen namelijk heel erg fraudegevoeligkannietingewikkeld!!11!! was.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Als je gewend bent aan privilege, dan voelt gelijkheid als onderdrukking.
Als je je stoort aan iemands bevrijding, dan profiteer je waarschijnlijk van hun onderdrukking.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5890
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door Mikos »

Voor zover ik weet alle chipkaarten die te koppelen zijn aan je NS-account. Ik kan enkele spreken voor NS, dus ik durf geen uitspraken te doen over andere vervoerders. Maar het is altijd de moeite waard om het een keer uit te proberen in de NS-app :)
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39904
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door Daniel »

"Meteen nakijken" zou ik het niet noemen trouwens, de historie in de NS app loopt notoir achter. Zo stond er toen ik net de app opende dat ik op 26 oktober had uitgecheckt in de widget.
Pas na even heen en weer tikken naar de reishistorie ververste de widget zich en stond er wel dat ik op 30 november uitgecheckt had.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22213
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Dagboek van een conducteur] Actie

Bericht door Meltrain »

Mikos schreef: vr 29 nov 2024, 13:33
Meltrain schreef: do 14 nov 2024, 19:16 Waarom deed die collega dat niet zelf? Het lijkt mij dat dat juist één van de taken van V&S is.
Omdat we grote aantallen reizigers tegelijkertijd aan het afhandelen zijn. Als ik dan meer in de buurt ben en wel tijd heb, kan ik alvast initiëren. De collega komt het dan overnemen op het moment dat hij er wel tijd voor heeft.
Maar waarom zou jij er dan wel tijd voor hebben? Jij was toch ook bezig met de ingangscontrole?
Juist iemand aanspreken en beboeten lijkt me een taak voor een BOA.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast