Soms zit het mee...

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Soms zit het mee...

Bericht door Mikos »

Soms zit het mee...

Ik ben onderweg met een Intercity van Roosendaal richting Zwolle. Samen met een Zwolse collega controleer ik de trein. Ik kom een ouder echtpaar tegen dat meteen duidelijk maakt dat ze me wat te vertellen hebben. Ze zouden een dagje naar hun kleinkinderen in Middelburg vanuit Hengelo, maar de heenreis was alles behalve soepel verlopen. Door een aanrijding met persoon bij Tilburg zijn ze vanaf Den Bosch via Utrecht richting Roosendaal gereisd. In Dordrecht moesten ze echter de trein verlaten omdat die defect raakte. Met een Sprinter kwamen ze alsnog in Roosendaal, waar ze over konden stappen richting Middelburg. Uiteindelijk had de heenreis twee uur langer geduurd dan de bedoeling was. Ik hoor het verhaal aan en geef, als klein goedmakertje, de man en de vrouw een Overgangskaartje naar de eerste klas, zodat ze de volgende keer lekker eerste klas kunnen reizen. Dat wordt matig gewaardeerd, maar vooruit, ze nemen het maar aan. Ik zeg er nog bij: "Maar dan gaan we nu gewoon richting huis en dan zonder gekke dingen, hè!" Daar zijn we het over eens.

Tijdens de controle knippert de verlichting in de trein een keer kort. Mijn collega en ik kijken elkaar een keer aan, maar er gebeurt verder niks. We vervolgen de reis, maar na Tilburg knippert de verlichting wederom kort. Dan roept de machinist iets over de portofoon: "Jongens, ik heb nog maar halve tractie, dus ik hoop dat we Zwolle halen." Als we in Den Bosch langs het perron staan, loop ik even naar de Zutphense machinist om hem wat meer te kunnen vragen. "Ja, er zit ergens een storing in, maar de storingscentrale zegt dat we gewoon door kunnen rijden. Het gaat alleen misschien iets minder snel met optrekken." Prima. We vertrekken vanuit Den Bosch.

Maar ter hoogte van Rosmalen knippert de verlichting wederom. Ik zeg tegen mijn collega dat ik even naar de machinist loop. Als ik bij hem binnen kom, is hij druk bezig met wat knoppen te bedienen. Hij kijkt me even aan en zegt dan: "Ik hoop dat we Oss halen, want momenteel doet het stel helemaal niets meer. De snelschakelaar ligt eruit en ik krijg hem niet meer in. Dus rollen we maar naar Oss, meer kan ik nu niet doen." Terwijl we richting Oss rijden, belt hij nog eens met de storingscentrale. Die geeft hem nog wat handvaten om verder mee te kunnen, maar dan moeten we wel eerst stil staan. Dus zodra we in Oss aankomen, roep ik om dat we door een storing even niet verder kunnen rijden en dat we bezig gaan het probleem te verhelpen. Een van de manieren om de storing eruit te krijgen is het hele treinstel 'plat' te gooien, waardoor de systemen even uitgeschakeld worden en daarna weer in. Het haalt echter niks uit en er wordt al snel besloten om dan de volgende Intercity naar Zwolle aan onze trein vast te maken en dan opnieuw te proberen. Ik breng de reizigers daarvan op de hoogte en vervolgens moeten we wachten tot de volgende trein er is.

Afbeelding
Zodra die trein er eenmaal is, worden de twee treinstellen gecombineerd en gaan de beide machinisten aan de gang om de trein gereed te maken. Zodra dat gedaan is, trekt de Zutphense machinist de trein een stuk op, zodat ook het achterste treinstel helemaal langs het perron komt te staan en de reizigers voor Oss daar uit kunnen stappen. Ik loop naar de Zutphense machinist die helemaal voorop de trein zit en stap bij hem in de cabine. Als iedereen in- en uitgestapt is, zet de treindienstleider het sein op groen en vertrekken we. Althans, dat is de bedoeling; als we vijftig meter gereden hebben, zet de trein zichzelf weer stil. "Misschien heb ik te snel opgetrokken, laten we het nog eens heel voorzichtig proberen," zegt de machinist. Maar het maakt geen verschil; twintig meter verderop komen we met een hoop gesis weer tot stilstand. Ik roep om dat we de storing nog niet hebben kunnen verhelpen en we wat anders gaan proberen. De storingscentrale komt met een oplossing, die we vervolgens proberen: Het achterste treinstel duwt nu het voorste treinstel op en we komen zowaar in beweging. Dan gaat het voorspoedig; de trein raast met normale snelheid door Ravenstein.

Net voorbij de brug van Ravenstein houdt de trein het echter voor gezien, deze keer definitief. Er zit geen leven meer in en de storingscentrale, die we voor de zoveelste keer aan de telefoon hebben, komt ook tot de conclusie dat we ter plekke weinig meer kunnen doen. Er wordt een hulpploeg op touw gezet in de vorm van een ander treinstel met twee storingsmonteurs die vanuit Nijmegen in onze richting gestuurd zullen worden om ons te komen helpen.

Er is alleen wel een kleinigheidje bijgekomen: De batterijspanning van het voorste treinstel begint te laag te worden, met als gevolg dat de treinverlichting begint te knipperen. Uit, kort aan en dan weer uit. Kort aan en dan weer uit. En we kunnen er niets tegen doen, dus roep ik dat maar om. Terwijl de machinist aan het bellen is, begint ook de deurenzoemer, een irritant geluid dat klinkt als er ergens een deur geopend is zodra de trein rijdt (wat helemaal niet kan, want we staan stil), onophoudelijk te piepen. Gelukkig valt dat te resetten, maar dat is steeds van korte duur en het maakt het bellen met de storingscentrale er niet gemakkelijker op.

Als de machinist klaar is met bellen naar de storingscentrale en ik eindelijk de telefoon op kan hangen na het regelen van vervangend vervoer voor de gestrande reizigers, maar ook het kijken naar andere alternatieven, ga ik met een noodzaklamp de trein door om de reizigers te vertellen hoe het ervoor staat. De meeste reizigers ondergaan het gelaten; vooral het knipperen van de treinverlichting vinden ze irritant. Ik vertel ze dat ik daar geen hand in heb, want anders zou ik de verlichting of aan of uit zetten. Maar het treinstel maakt zijn eigen keuzes momenteel. De een probeert wat te lezen, de ander zit met een mobiel of tablet in de hand en weer anderen vinden het wel prima zo; de serie of film die ze op hun laptop aan het kijken zijn duurt toch nog wel even. Maar er zijn uiteraard ook een handvol reizigers die niet zo gecharmeerd zijn van het geheel. In de eerste coupé kom ik een man tegen die heel erg op zoek is naar ruzie, want hij begint meteen te gooien met dingen als: "Het is belachelijk om ons in een trein zonder verlichting te laten zitten! Je had veel eerder met je zaklamp langs kunnen komen!" Als ik de man probeer uit te leggen dat ook ik niet stil heb gezeten, wuift hij dat meteen weg. Reden voor mij om het gesprek af te kappen en de rest van de trein ook van informatie te voorzien. Alsof ik zo zit te wachten op deze situatie...

Ik kom natuurlijk ook weer bij het oudere echtpaar langs. Die waren al niet echt te genieten, maar het zal geen verrassing zijn als ik vertel dat ze het nu helemaal hebben gehad. Ik kom ook een jongen tegen die de hele situatie wel best vindt, maar hij 'moet nu echt plassen'. Aangezien de toiletdeuren van een DDZ elektrisch werken, gaan die ook niet meer open. Ik open de cabinedeur naar buiten en hij mag vanuit de cabine zijn behoefte doen. Stiekem vindt hij het allemaal wel spannend én hij heeft de cabine van de trein een keer gezien. Toch een blije reiziger.

Als ik de hele trein heb voorzien van informatie en heb verteld dat er een hulptrein onderweg is, kom ik weer bij de machinist uit. Hij is nog altijd aan het bellen, in de hoop dat we nog iets anders kunnen doen.

Dan valt de verlichting in de trein uit. We proberen die handmatig nog aan te zetten, maar dat mag niet baten. In de verte komt er iemand met een ontzettend felle lamp in onze richting gelopen. Het blijkt een ploegleider van ProRail te zijn. Hij is uit bed getrommeld om ter plaatse te kijken wat we kunnen doen. We overwegen een evacuatie van de reizigers, maar dan moeten ze allemaal een sloot over en een hekwerk en staan we eigenlijk nog nergens. Nu zitten ze droog en redelijk warm en er is zicht op een oplossing, want de hulptrein komt aangereden. Ik loop naar het midden van de trein om daar mijn rugzak te halen met eten en drinken, want ik heb de anderhalf uur ervoor geen moment gehad waarop ik even aan mezelf kon denken. Daar tref ik ook de Zwolse collega die met de andere collega's van de Intercity na ons op het achterste stel is gebleven. Samen lopen we nog een keer door het volledig donkere treinstel en gaan we iedereen nog een keer af om ze te voorzien van de informatie die we op dat moment hebben. De vragen beginnen wat lastiger te worden - ik zeg niet dat dat niet terecht is- en we staan iedereen zo goed en zo kwaad als het gaat te woord. Natuurlijk zouden wij ook willen dat we meteen in Oss over hadden kunnen stappen op de volgende trein en ja, ook wij vinden het raar dat het allemaal zo lang moet duren. Maar achteraf kijk je een koe in de kont en ter plekke hebben we er op dat moment niets aan. We voelen dan ook dat de hulptrein aan onze trein wordt gekoppeld en eenmaal voor in de trein is het ineens een drukte van jewelste. Er staat op het spoor naast ons een lege trein en de machinist daarvan geeft aan dat hij gereed is om onze reizigers op te vangen in die trein. De storingsmonteurs die met de hulptrein voor onze trein zijn meegekomen zijn druk bezig de trein gereed te maken om weg te slepen richting Nijmegen. En dat is nog altijd beter dan iedereen uit de trein halen en in de evacuatietrein te zetten, want daar gaat meer tijd in zitten. Plus dat iedereen dan de hele trein door moet om over te kunnen stappen. Op dat moment zorgen de storingsmonteurs weer voor licht in de trein. Dat is alvast een stap vooruit.

Maar ergens loopt er nog steeds lucht weg en het ziet er niet naar uit dat de trein á la minuut van zijn plek gaat komen. De ploegleider van ProRail oppert dan nogmaals de mogelijkheid tot evacuatie en we halen een deur van een van de kasten uit zijn scharnieren en gebruiken die als loopplank. De verlichting in de trein valt wederom uit, maar de omroep werkt op dat moment wel en dus roep ik om dat we het voorste stel gaan evacueren. Twee collega's lopen de hele trein door om ervoor te zorgen dat iedereen met al zijn of haar spullen naar de voorste deur komt, waar ze over kunnen stappen op de evacuatietrein. Als iedereen uit het voorste stel is, wordt de evacuatietrein een stukje achteruit gereden, zodat iedereen uit het achterste stel bij de achterste deur van de evacuatietrein in kan stappen. Door de collega's van het achterste stel worden we gewezen op een licht agressieve jongeman. Zodra hij doorkrijgt dat we het over hem hebben, reageert hij heel agressief. We zetten hem apart in een hoekje en besteden eerst onze aandacht aan de reizigers die aan het overstappen zijn.

Als iedereen dan over is gestapt, vertrekken we direct richting Nijmegen. In de tussentijd heb ik al telefonisch contact gehad; er staat een bus richting Arnhem te wachten en met een collega conductrice die in Nijmegen op ons staat te wachten spreek ik af dat zij inventariseert waar iedereen naartoe moet, zodat we zoveel mogelijk gericht en zo snel mogelijk iedereen thuis kunnen krijgen. Dan is er tijd om de agressieve jongen te vragen wat zijn probleem precies is. Er komt een onsamenhangend verhaal uit dat iemand niet midden in de nacht de deur voor hem open zal doen als hij aanbelt en dat hij nu de hele nacht op straat moet blijven. Als we hem vragen wat we voor hem kunnen betekenen, komen we al snel tot de conclusie: Helemaal niets. Hij blijkt net uit de gevangenis te zijn en op weg naar huis. Een hoop frustratie van zijn kant en dus weinig waar wij wat mee kunnen.

In Nijmegen staan er twee bussen klaar. De ene bus rijdt richting Arnhem, de andere bus rijdt richting Zutphen en Zwolle. Van daaruit zullen de reizigers voor andere bestemmingen naar huis worden gebracht per taxi. Ook het oudere echtpaar stapt in de bus richting Zutphen. Ik verwacht niet dat we die voorlopig nog terug zullen zien in de trein... Zij hebben vandaag echt dubbel pech gehad.

Als de bussen dan vertrekken, staat er een taxi voor het personeel klaar. We nemen afscheid van de Zutphense machinist; onze taxi is vol, dus hij gaat met een andere. Terwijl we stil stonden in het weiland, zei hij nog: "Ik zit nu dertig jaar op de trein, ik heb nog niet één keer kapot gestaan. En nu moet ik nog maar vijf maanden..." Laten we hopen dat het bij die ene keer blijft.

Uiteindelijk komen we vier uur later dan de bedoeling is in Zwolle aan. Snel naar huis, want het is midden in de nacht en ook bij ons is het energiepeil erg laag. De dag erna verschijnt er een prachtig 'nieuwsartikel' op de site van Omroep Brabant. Daarin wordt de situatie natuurlijk behoorlijk aangedikt (anders heeft het geen nieuwswaarde). Ja, het heeft erg lang geduurd. Naar het idee van het treinpersoneel ook te lang. Dat het 'kantje boord' was voor sommige reizigers is onzin; er heeft echt niemand op de vloer gelegen omdat er 'te weinig zuurstof' was. Als dat zo zou zijn geweest, hadden we de noodramen wel geopend. Er is ook niemand in paniek geraakt (in het achterste stel werd zelfs de polonaise gelopen door een groep reizigers die er het beste van hebben gemaakt, zo hoorde ik van mijn collega's op het achterste stel) en 'ze raakten agressief' bleef ook bij die ene jongen die op problemen uit was om opgepakt te worden, zodat hij de komende nacht niet op straat hoefde te lopen. En om het plaatje compleet te maken: Er is geen machinist geweest die heeft omgeroepen in het geheel. Dat was ik. En ik ben nog altijd conducteur. Het geeft maar aan van wat voor niveau dergelijke nieuwsartikelen in de media zijn. Één persoon die iets heeft meegemaakt, flink opblazen en dan belangrijk doen. Dat is tegenwoordig helemaal hip en op basis daarvan is het flink tegen NS aanschoppen, zie ook de reacties onder het artikel.

Het was donker in de trein, het duurde te lang en achteraf gezien had het allemaal beter gekund. Daaraan is niets gelogen of aangedikt. Maar als treinpersoneel doe je op dat moment wat er binnen je bereik ligt en waar je toestemming voor krijgt. Het liefst hadden wij ook meteen de trein geëvacueerd om met een andere trein verder te gaan en hooguit een half uur later thuis te zijn. Maar soms zijn dergelijke plannen niet realistisch en zijn er andere manieren om hetzelfde doel te bereiken. Dat mocht in dit geval helaas niet baten. Wij hadden het ook graag anders gezien.

Mikos, Hoofdconducteur
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Soms zit het mee...

Bericht door ArrivaBas »

Wat een heerlijk leesvoer voor in een verloren uurtje! :pos: :pos:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Soms zit het mee...

Bericht door Hainje »

Jammer dat je niet meer kunt reageren op de Omroep Brabant artikel, anders had ik de link naar hier toe gepost.
🍉
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Soms zit het mee...

Bericht door Milco »

Heel mooi verhaal en eens met Hainje.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Soms zit het mee...

Bericht door Meltrain »

Goed verhaal. :pos:
Achteraf gezien had het anders gekund, maar dat weet je inderdaad achteraf pas. En mocht de eerste oplossing wel hebben gewerkt, dan was dat inderdaad de beste oplossing geweest.
Maar wat ik nog niet helemaal snap: kon het achterste stel ook niet meer afgekoppeld worden en om het eerste stel heen geleid worden (met evacuatie naar dat stel)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Soms zit het mee...

Bericht door AppleMoose »

Bedankt voor je verhaal :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Soms zit het mee...

Bericht door Mikos »

Meltrain schreef:Maar wat ik nog niet helemaal snap: kon het achterste stel ook niet meer afgekoppeld worden en om het eerste stel heen geleid worden (met evacuatie naar dat stel)?
Achteraf gezien hadden we helemaal niet moeten combineren met dat stel. Maar dan hadden we een treinstel in Oss moeten laten staan en dat levert ook weer de nodige problemen op. Dan wel niet voor de reiziger, vandaar dat ze dat eerst proberen. Toen we eenmaal kapot stonden halverwege Wijchen, werd er direct een hulptrein op touw gezet, dat duurde echter langer dan we op dat moment hadden voorzien, dus ja, achteraf gezien hadden we dat beter kunnen doen, maar als een oplossing voor handen is, probeer je dat eerst. Dat duurde jammer genoeg langer dan we hadden verwacht. De volgende keer (waarvan ik hoop dat die er niet komt), pakken we het allemaal anders aan :wink:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Soms zit het mee...

Bericht door Ardan »

Tsjonge, wat een belevenis. Ik had het nieuwsbericht wel gelezen maar had natuurlijk kunnen weten dat er een hoop onzin bijverzonnen was :')
Ik snap ook nooit zo goed waarom mensen zo fel naar conducteurs kunnen doen, jij kunt immers ook niet harder rennen dan je al doet. Is het treintje kapot dan is-ie kapot, deal with it..
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Soms zit het mee...

Bericht door Jef400 »

Beste Mikos, hoe ben jij er onder?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Soms zit het mee...

Bericht door Daniel »

Mooi om ook jouw kant van dit verhaal te lezen. Had dat artikel van Omroep Brabant al eerder gezien en dat leek me al zo'n bizarre situatie. Maar duidelijk nogal aangedikt dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
benvankeulen
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 28 aug 2015, 16:42

Re: Soms zit het mee...

Bericht door benvankeulen »

Mooi stukje :pos:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Soms zit het mee...

Bericht door Mikos »

JeffreyMeijer schreef:Beste Mikos, hoe ben jij er onder?
Mikos kan wel wat hebben, hoor :wink: De dag erna was het weer op tijd het bed uit, want er moest weer gewerkt worden, maar ook dat heb ik overleefd!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Soms zit het mee...

Bericht door Jef400 »

Gelukkig maar. Ik hoop voor je dat je dit nooit meer mee hoeft te maken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Soms zit het mee...

Bericht door deadlock »

Volledig met je eens dat het treinpersoneel er niets aan kan doen en goed afgehandeld (y) Dat oudere echtpaar en enkele andere mensen neem ik niets kwalijk, mja, moeilijke mensen, zijn we allemaal wel eens en al helemaal als je dit regelmatiger meemaakt ;)

Maar fijn om te lezen verder (y) Goed gedaan weer :)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Soms zit het mee...

Bericht door huibf »

Leuk verhaal.
Maar dan nog. De oplossing duurt te lang. NS heeft altijd moeite met dit soort zaken. Verschuilen achter protocollen.

De reiziger staat helaas al jaren niet meer op plaatst 1, 2 of 3. In dit soort situaties lijkt me een een aantal dagkaarten per reiziger enigszinds gepast.
Ik snap al helemaal niet de NS het lef heeft om een prijsverhoging door te voeren in 2016. Met het vooruitzicht op minder zichtplaatsen en meer buiten dienststelling lijkt met een verlaging wat meer gepast.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Soms zit het mee...

Bericht door Hainje »

huibf schreef:Ik snap al helemaal niet de NS het lef heeft om een prijsverhoging door te voeren in 2016.
Dat zijn gewoon afspraken met de overheid. Ze hebben een punctualiteit hoger dan geëist, dus dan mogen ze prijsverhogingen doorvoeren. Niets meer, niets minder.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Soms zit het mee...

Bericht door huibf »

Hainje schreef:
huibf schreef:Ik snap al helemaal niet de NS het lef heeft om een prijsverhoging door te voeren in 2016.
Dat zijn gewoon afspraken met de overheid. Ze hebben een punctualiteit hoger dan geëist, dus dan mogen ze prijsverhogingen doorvoeren. Niets meer, niets minder.
Klopt maar het hoeft niet. Als je als bedrijf in de maatschappij staat en enigzinds maar een beetje luistert zie je af van een prijsstijging.
Er zijn genoeg bedrijven die de kwaliteitscertificaat iso 9002 dragen. Dat zegt niets over de KWALITEIT van hun product, alleen maar om de het proces eromheen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Soms zit het mee...

Bericht door Hainje »

huibf schreef:
Hainje schreef:
huibf schreef:Ik snap al helemaal niet de NS het lef heeft om een prijsverhoging door te voeren in 2016.
Dat zijn gewoon afspraken met de overheid. Ze hebben een punctualiteit hoger dan geëist, dus dan mogen ze prijsverhogingen doorvoeren. Niets meer, niets minder.
Klopt maar het hoeft niet. Als je als bedrijf in de maatschappij staat en enigzinds maar een beetje luistert zie je af van een prijsstijging.
Er zijn genoeg bedrijven die de kwaliteitscertificaat iso 9002 dragen. Dat zegt niets over de KWALITEIT van hun product, alleen maar om de het proces eromheen.
De NS luistert anders prima naar hun klant hoor. Dat is namelijk de Nederlandse Overheid. Als die zegt dat het mag, dan staat NS in haar recht om een prijsstijging door te voeren. Als je het anders wilt, dan moet je zorgen dat de overheid andere eisen gaat stellen aan het recht om tarieven te verhogen. Klagen op een forum heeft in ieder geval geen nut kan ik je zeggen. :P
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Soms zit het mee...

Bericht door huibf »

De Staat is de klant. Vreemd toch?
Het is wat je klagen noemt. NS verwijt de reiziger ook dat ie in de spits reist.
Klagen heeft geen zin op dit forum, bij NS ook niet.
Ik tref wel mijn eigen maatregelen naar NS toe. Ik ben vergeetachtig op bepaalde momenten zo aan het eind van mijn reis...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Soms zit het mee...

Bericht door AppleMoose »

Dat iets mág, hoeft nog niet te betekenen dat je dat ook moet doen. Dat is wat Huibf volgens mij probeert te zeggen en daar kan ik het wel mee eens zijn. Aangezien volgend jaar hoogst waarschijnlijk minder kwaliteit wordt geleverd (want tekort aan materieel = tekort aan (zit)plaatsen voor reizigers = minder kwaliteit) lijkt het ook mij gepast geen prijsverhoging door te voeren. Dat lost het probleem natuurlijk niet op, maar je laat wel aan de reiziger merken dat je het als bedrijf ook een vervelende situatie vindt.

En dat de overheid de klant is, is niet helemaal waar. Ze zijn eigenaar. Wij als reizigers zijn klant. Wij betalen NS en reizen met NS, de overheid ontvangt alleen maar geld van NS (Die paar treinen die regionale overheden subsidiëren daar gelaten).
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Soms zit het mee...

Bericht door Geert »

Die Marco Hol heeft trouwens ook een lekker aangedikt verhaal gedaan bij andere media :')
http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... r-Nijmegen
Zo rond twee uur vannacht arriveerde de evacuatietrein. Omdat er niets was om van de ene naar de andere trein over te stappen, werd een deur als loopplank gebruikt.
Ja, die dingen zijn daar ook op ontworpen...
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Soms zit het mee...

Bericht door nvdw »

De ironie in het verhaal is dat je als gezelschap nu juist zo in de penarie bent gekomen omdat je als personeel voor de reizigersvriendelijke optie hebt gekozen: niet meteen bij de eerste gelegenheid de hele trein laten vervallen (bijvoorbeeld in Den Bosch) maar ook met de gebreken door blijven rijden om toch de eindbestemming te halen. Dat je als personeel alsnog de kous op de kop krijgt omdat je (#OPHEF!!!!!1) uiteindelijk de reizigers drieënhalf uur lang hebt moeten 'opsluiten' in een donkere trein in een donker weiland is dan helemaal insult to injury.

Mensen redeneren altijd naar hun persoonlijke situatie toe: ik moet daar en daar om zo en zo laat zijn, en als de NS nu dit of dat had gedaan, dan hadden we nu maximaal een kwartier vertraging gehad.

Ik volg wel eens de bedrijfsklaagbaak op Twitter. Dan komt er een klacht voorbij van een reiziger die meermalen op halte Papland in Gorinchem heel lang op een bus moest wachten naar het station in diezelfde plaats, waardoor halfuur te laat, trein gemist, dit dat. Twittermeisje (m/v) gist dan heel neutraal, maar wel naar waarheid, dat de bus uit Utrecht waarschijnlijk met behoorlijke verkeersdrukte te maken had en daarom niet op tijd was. Daar neemt de klager geen genoegen mee: die is telepathisch eenmans-verkeersinformatiedienst waarschijnlijk, die bus rijdt binnendoor, die KAN dus helemaal niet in de file staan...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Soms zit het mee...

Bericht door Hainje »

Geert schreef:Die Marco Hol heeft trouwens ook een lekker aangedikt verhaal gedaan bij andere media :')
http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... r-Nijmegen
Zo rond twee uur vannacht arriveerde de evacuatietrein. Omdat er niets was om van de ene naar de andere trein over te stappen, werd een deur als loopplank gebruikt.
Ja, die dingen zijn daar ook op ontworpen...
Ik had hem een tweetje gestuurd dat hij zich niet zo moest aanstellen, maar wat ik uit zijn reactie terug krijg lijkt erop dat de journalist het allemaal net wat smeuïger heeft verwoord dan Dhr. Hol.
Ik zie niet in wat jij hiermee te maken hebt. Klopt idd dat de berichtgeving aangedikt is, mijn verhaal was... (1)
... veel genuanceerder. Sterker nog, ik kan mij vinden in het bericht van deze conducteur. Ik heb ook niets... (2)
... te verwijten naar het treinpersoneel. De organisatie van NS was gewoon belabberd, simpel zat. Maar dat er... (3)
... flink tegen de organisatie wordt aangeschopt, kan niet aan mijn genuanceerde verhaal te wijten zijn. (4)
In dat opzicht is de media selectief geweest. Ook als het gaat om het interview, besef ik mij later. Deswege... (5)
... kan jij, beste Hainje, niet beoordelen wat de 'echte waarheid' is. Andere passagiers hebben soortgelijke... (6)
... verhalen gedaan. Iedere beleving is subjectief van aard, ook die van de conducteur en dus ook die van jou. (7)
Ieder zijn interpretatie. Kortom, ik vraag me af wat nu eigenlijk je punt is. Iig bedankt voor deze attentie. (8)
Ja het waren 8 tweetjes, maar goed, wat verwacht je van een politicus. :lol:

Ik moet nog even een reactie verzinnen op wat ie heeft gezegd. Vind ik sowieso wel zo netjes.

Sidenote: De klantenservice van NS heeft mijn tweetje aan de 'favorietenlijst' toegevoegd. :P
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Soms zit het mee...

Bericht door Jef400 »

Bedankt voor de info en vragen naar de betreffende journalist en er een ja/nee spelletje van maken?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Soms zit het mee...

Bericht door WSM »

Geert schreef:Die Marco Hol heeft trouwens ook een lekker aangedikt verhaal gedaan bij andere media :')
http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... r-Nijmegen
Ja, gelukkig heeft NS-personeel altijd de wijsheid in pacht. Mensen 3.5 uur opsluiten in een trein zonder licht, zonder luchtverversing, zonder sanitaire voorzieningen.... ja sorry, we doen ons best maar het is allemaal Heel Moeilijk en Ingewikkeld, maar inderdaad het duurde wel wat lang. En uiteraard was de veiligheid gegarandeerd, want de veiligste trein is een stilstaande trein.
Was er bijvoorbeeld voldoende snel voldoende drinkwater geregeld?

Hoe verhoudt zich dit gebeuren tot de veiligheidswaarschuwing van ILT dd. 23 december 2010 (!)? -> https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-96245
Laatst gewijzigd door WSM op ma 09 nov 2015, 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten