Terug op de trein

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Terug op de trein

Bericht door Hainje »

Daniël, denk voor de gein eens in oplossingen in plaats van problemen. ;)
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Terug op de trein

Bericht door huibf »

Station Helmond spoor 1 is ook een voorbeeld zoals het niet hoeft.
Nog steeds stopt de trein op de plaats zoals deze voor de verbouwing ook stopte.
Terwijl het perron al 50 meter r. Eindhoven is verleng en nu nutteloos blijft.

Door door te rijden is de ingang van het station het midden vd trein.
Hiermee krijg je een betere verdeling.

De stations Venlo, Horst en Deurne en de stoptreinstations Brouwhuis en Hout zijn alle zodanig gesitueerd dat de drukte zich vooraan ophoopt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terug op de trein

Bericht door Daniel »

Hainje schreef:Daniël, denk voor de gein eens in oplossingen in plaats van problemen. ;)
Ik schreef het wellicht niet helemaal zo, maar had de post meer bedoeld om voorbeelden te noemen van situaties die in de praktijk optreden en het effect van bv. instapzones teniet doen.
Deels zijn die makkelijk op te lossen: we hebben de proef in Den Bosch al gehad met de instapbalk die ook de drukte in bepaalde treindelen aangaf. Dat kan een prima manier zijn om vooraf te weten waar je beter niet kunt wachten omdat er mogelijk veel mensen gaan uitstappen.
Sowieso geeft die instapbalk, ook zoals hij nu is, al goed weer hoe lang de trein is en waar die stopt. Daarmee verhelp je al een deel van een mogelijk gebrek aan spreiding op het perron, die immers zich vooral beperkt door een zekere mate van onvoorspelbaarheid van de stopplaats en het perverse effect van de bakborden die het op sommige stations juist afstraffen om te spreiden want dan mag je in een korte trein vervolgens staan na richting de trein te rennen...

Het op het balkon blijven hangen zou je onderdeel kunnen maken van een bewustwordingscampagne om zo de doorstroming te bevorderen, vouwfietsen die op het balkon uitgeklapt worden is een kwestie van handhaven en beboeten. Maarja, dat moet wel iemand constateren om het op de kantoren van NS te doen belanden. Helaas is NS er in de praktijk wat star in en rekenen ze vooral op telcijfers maar niet op effecten die in de praktijk optreden. Net als dat je in de spits zelden een HC ziet, dus kan die ook niet constateren dat er iemand de boel op staat te houden door een vouwfiets op het balkon uit te klappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Terug op de trein

Bericht door Durashift »

Mikos schreef:Maar, dan ben je toch nog altijd aan het wachten tot je kunt instappen bij die deur, terwijl er al andere deuren vrij zijn? Door een deur verder te lopen, had je dus al binnen kunnen zijn voordat er gefloten werd.
.. tja, dat zou kunnen.. al heeft het weinig 'zin' als de volgende deur een 1e klas rijtuig betreft. Ja, ik weet dat je dan binnendoor ook kan lopen..
maar ja, heb je in een ICm weer dat 'gehannes' met deuren en coupe's.. (smalle doorgang). Dus dan liever buitenom..
en dan ben (ik) je halverwege.. en wordt er alsnog gefloten.. terwijl in mijn beleving de conducteur duidelijk kon zien dat ik uit de rij stapte om een deur verder te lopen..

Net als met de rijen voor de kassa.. wanneer én of neem je het besluit tot wisselen van kassa?
Soms blijkt het dan echt de wet van Murphy te zijn.. :(
Mikos schreef: Al met al reden genoeg om er een proef tegenaan te gooien om te zien of reizigers beter verspreid kunnen worden over de trein. En voor wie graag meer wil weten heb ik een artikel geschreven over het project Op Tijd Reizen.
Gelezen. :pos:
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Terug op de trein

Bericht door Durashift »

Daniel schreef: (..)
Iets wat ook vertragend werkt trouwens zijn de reizigers die bij de 1e klasse instappen en dan vervolgens de bakovergang door gaan naar de 2e klasse, waarmee ze het instapproces bij die deur ophouden. Dat zal in de spits ook een aanzienlijk effect hebben.
Yep. Voordringers -o-
Daniel schreef: Om nog maar te zwijgen over het op het balkon blijven hangen als de trein "vol" is, waardoor je i.p.v. mooi voor het fluitsignaal nog in te kunnen stappen langs de trein rennende reizigers krijgt. Probleem van die op het balkon hangende reizigers is ook dat anderen er vervolgens ook bij blijven plakken wat dit effect alleen maar versterkt. Heb serieus treinen meegemaakt waarvan het hele balkon al vol stond terwijl ik, na me er tussendoor gepropt te hebben, zelfs nog kon kiezen waar te gaan zitten.
[/quote]

Irritant effect inderdaad.. Al moet ik zeggen dat ik daar mij daar zelf ook wel schuldig aan hebt gemaakt in de spits tussen Utrecht en A'foort..
Als het kon ging ik, voor dat kleine stukje, op een klapstoel zitten.. OF ik ging in een hoekje bij de deur staan.. Ik nam de moeite niet om door de bak te gaan lopen speuren naar een plek voor 10 minuten.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Terug op de trein

Bericht door AppleMoose »

Handig om dezelfde discussies in twee verschillende topics te voeren :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Terug op de trein

Bericht door Durashift »

Ronaldussen schreef:Handig om dezelfde discussies in twee verschillende topics te voeren :wink:
Waar ik op reageer staat hier geschreven en niet in Mikos zijn OTR draadje :wink:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Terug op de trein

Bericht door AppleMoose »

Het is praktisch hetzelfde onderwerp :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Terug op de trein

Bericht door TomSteyl »

Mikos schreef: Maar ook de geijkte verhalen zijn er nog steeds. Ik controleer een trein richting Leeuwarden en kom bij een jongen die me een persoonlijke OV-Chipkaart geeft met een foto van een vrouw. “Och stom, dan heb ik de kaart van mijn zusje gepakt.” Spijtig. De kaart trek ik in en met een Uitstel van Betaling vervolgt hij zijn reis.
Hoe zit het nu met het reizen met een OV-chipkaart van een ander?

http://www.ovpro.nl/ov-chipkaart-2/2015 ... oegestaan/
https://www.degeschillencommissie.nl/co ... ik-wordt-g
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Terug op de trein

Bericht door Mikos »

Dat mag nog altijd niet als er gebruik gemaakt wordt van een kortingsproduct.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Terug op de trein

Bericht door TomSteyl »

Daarom ben ik benieuwd of er een kortingsproduct op stond...
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Terug op de trein

Bericht door Mikos »

Jup, een studentenproduct, anders trek ik de kaart niet in :wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Terug op de trein

Bericht door Aking »

Mikos schreef:Jup, een studentenproduct, anders trek ik de kaart niet in :wink:
Juist dat soort zaken zijn naar mijn mening nou interessant om te vermelden...

"Daar het een kaart met studentenreisproduct betrof, en het in een dergelijk geval niet toegestaan is om op de kaart van een ander te reizen (dit mag alleen bij een niet-persoonsgebonden product zoals reizen op saldo) hé ik de kaart ingetrokken"

Dat je goed bent in het schrijven van uitstellen weten we ondertussen. Juist dit soort toevoegingen maken het, in ieder geval voor mij, toch op een beetje interessant dat je weer eens een uvb hebt mogen schrijven.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Terug op de trein

Bericht door Mr-W »

Aking schreef:Dat je goed bent in het schrijven van uitstellen weten we ondertussen. Juist dit soort toevoegingen maken het, in ieder geval voor mij, toch op een beetje interessant dat je weer eens een uvb hebt mogen schrijven.
De optie kosteloze regeling komt inderdaad opvallend weinig voor in de verhalenreeks :wink:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Terug op de trein

Bericht door Mikos »

Dan zullen ze dat vast niet hebben verdient :wink: Ik neem je aanvullingen mee, Aking. Zo heb ik in de meest recente column geprobeerd wat te vertellen over bijscholing... :P
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Terug op de trein

Bericht door Aking »

Bedankt voor de poging, maar ik vind hem nog wat magertjes :')

Zie ook mijn post in dat topique voor een nadere toelichting (A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten