Organisatie

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Organisatie

Bericht door Mikos »

Organisatie

Voordat een trein ook maar een meter kan rijden, is er al van alles besloten over die trein. Er is een dienstregeling voor gemaakt (zodat reizigers weten wanneer de trein rijdt en op welke stations die stopt) met een bijbehorend pad (een trein kan niet dwars door andere treinen heen rijden, er moet dus wel ruimte voor zijn op het spoor) en er moet personeel voor besteld worden om de trein te laten rijden (bij NS bestaat dat personeel uit een machinist en een hoofdconducteur). Dan moet er nog een trein bij geregeld worden waar de reizigers in kunnen zitten en die moet ook nog van zo’n lengte zijn dat in principe iedereen kan zitten. Zodra die basis staat, kun je spreken van een trein. Daarna begint de ellende pas.

Want er hoeft maar één van die dingen in de knel te komen of het plan voor die trein kan overboord gegooid worden en moet er een alternatief gezocht worden. Bij werkzaamheden of een storing heb je weinig aan de gepubliceerde dienstregeling en ook het bestelde pad gaat waarschijnlijk niet gehaald worden, waardoor de trein achter een andere trein terecht komt of wel tussen het overige treinverkeer door kan rijden maar daarbij een andere trein vertraagd, of een trein kan helemaal niet rijden. Als een conducteur of machinist mist, gaat een trein meestal niet op tijd rijden en moet er een ander opgetrommeld worden. Daar gaat je dienstregeling. Maar ook kan er een storing optreden aan de trein.

Afbeelding
Hoe goed je iets ook onderhoudt, er kan altijd iets stuk gaan. Of in storing liggen. Als er thuis een lamp kapot gaat, heb alleen jij daar last van (en eventueel je huisgenoten). Als de televisie kapot gaat is dat een wat lastiger probleem om direct op te lossen. En als er geen water is, kon het in de winterperiode wel eens flink koud worden in huis. Maar denk ook eens aan een stroomstoring thuis; wanneer heb je toen voor het laatst een conducteur boos toegesproken omdat je je favoriete programma op televisie niet kon volgen? Waar je thuis van zulke storingen wat hinder ondervindt, gaat het bij een trein om net even wat meer mensen. En waarvoor een oplossing of alternatief gevonden moet worden. En als ik die reizigers dan mag geloven is hun leven net even wat belangrijker dan de vorige meneer die tegen me stond te blazen dat het van uiterst belang is dat hij zo snel mogelijk thuis wordt gebracht.

Terug naar die trein waar iets kapot aan gaat. Daarvoor is een speciale afdeling opgetuigd; het Materieel Bureau Nederland van NedTrain. Die monitoren alle storingen, hoe klein ook. Stel bijvoorbeeld dat op het toilet de verlichting niet brandt, dan regelen zij dat een storingsmonteur op het eerstvolgende servicemoment de lamp repareert of vervangt. Maar ook als er een groter technisch probleem is, bijvoorbeeld een defecte snelschakelaar (om een heel technisch verhaal te voorkomen: dat is een omzetter die het voltage van de bovenleiding omzet naar een bruikbaar voltage voor de trein), dan hebben zij een handvol monteurs achter een telefonische helpdesk zitten om de machinist te helpen het probleem te verhelpen. Of in ieder geval een poging te wagen.
Daarnaast zijn er allerlei reglementen voor een treinstel die te maken hebben met keuringen en tests die voldaan moeten worden voor een trein mag rijden. Ook dat houdt het MBN in de gaten. En soms kan dat betekenen dat zij moeten regelen dat een trein uit de dienstregeling gehaald moet worden, omdat anders niet aan de reglementen omtrent de veiligheid wordt voldaan. Daar waar er ogenschijnlijk niets mis is met een trein, moet die dan toch aan de kant om nagekeken te worden voor hij weer op pad mag.

Verder kijkt deze afdeling naar alles wat klappert aan een trein, dingen die missen, zaken die kapot zijn en of er voldaan wordt aan alle veiligheidseisen. Een aangebroken EHBO-doos moet bijvoorbeeld vervangen worden. Een defect sluitsein van een trein moet gerepareerd worden. Een afgebroken tafeltje in de coupé moet weggehaald worden. Een stoel die besmeurd is met niet nader te noemen vloeistoffen moet vervangen worden. En ga zo maar door. Alles wat door het rijdend personeel gemeld wordt, pakken zij op en verwerken ze. Daar komt dus het een en ander bij kijken achter de schermen, waar de reiziger zo min mogelijk van mee hoort te krijgen.

Een totaal andere afdeling werkt aan het vol krijgen van de treinen. Deze afdeling, Commercie, zet acties op om meer reizigers in de trein te krijgen op tijdstippen dat er ruimte zat is. Denk bijvoorbeeld aan de dagkaarten van Hema, Albert Heijn, Kruidvat, Blokker, Etos, maar ook de Spoordeelwinkel. Allemaal geldig na de ochtendspits (wanneer we echt geen plek hebben om méér reizigers te vervoeren), wanneer het aantal vrije stoelen vrij hoog ligt. Dat is het moment waarop de afdeling Commercie om de hoek komt kijken en probeert meer reizigers in de trein te krijgen. Neem het product Avond Vrij, waarbij je na de avondspits voor een klein bedrag met de trein mag reizen. Maar ook de Spoordeelweken die eens in de zoveel tijd over ons worden uitgestort.

Eerder heb ik al geschreven over de Spoordeelweken en wat ik daar van vind. Bij het controlerend personeel heeft dat voor nogal wat problemen gezorgd; kaartjes die gecombineerd worden terwijl het niet mag, kaartjes gebruiken terwijl ze helemaal niet geldig zijn, voorwaarden die door niemand gelezen worden, enzovoorts. Daar zit dus een probleem tussen het controlerend personeel en de afdeling Commercie. Voor dat soort zaken bestaat het medewerkerspanel. Afgelopen week mocht ik daarbij aanwezig zijn en samen met nog wat conducteurs, maar ook een aantal servicemedewerkers, in overleg gaan met een aantal mensen van de afdeling Commercie over, in dit geval, de Spoordeelweken en hoe we daar veranderingen in aan kunnen brengen om het te verbeteren en beter uitvoerbaar te maken. Zo is er de afgelopen jaren bijvoorbeeld besloten om de huis-aan-huis verspreiding niet eerder plaats te laten vinden dan de eerste dag waarop de kaartjes in de envelop geldig zijn, nadat bleek dat het verspreiden van de enveloppen voor die tijd opleverde dat er mensen in de trein verschenen met bijvoorbeeld het Meereiskaartje terwijl dat pas een week later voor het eerst geldig zou zijn. Maar ook de teksten op de kaartjes zijn in de afgelopen jaren aangepast, verduidelijkt en verbeterd. En ook de ervaringen van zowel personeel als reizigers worden gedeeld om te zien wat de actie oplevert. Na tweeënhalf uur overleggen zijn er de nodige voorbeelden benoemd, ideeën geopperd en problemen besproken. Nu is het aan Commercie om alles te filteren en om te zetten in verbeteringen voor de volgende editie van de Spoordeelweken. Op die manier proberen we de organisatie van zulke acties te verbeteren en leuker te maken, voor zowel de reiziger als het personeel!

Conducteur Mike
Laatst gewijzigd door Mikos op ma 31 okt 2016, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Organisatie

Bericht door Etienne »

Ook dit is weer een heldere uitleg :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Organisatie

Bericht door Marc »

Mikos schreef:Organisatie
Maar ook als er een groter technisch probleem is, bijvoorbeeld een defecte snelschakelaar (om een heel technisch verhaal te voorkomen: dat is een omzetter die het voltage van de bovenleiding omzet naar een bruikbaar voltage voor de trein), dan hebben zij een handvol monteurs achter een telefonische helpdesk zitten om de machinist te helpen het probleem te verhelpen.Conducteur Mike
De "statische" omzetter (of eerder de motorgenerator) zet de spanning om. De SNS schakelt de 1800 V van de bovenleiding op de hoogspanningsinstallatie (en schakelt af bij overbelasting of kortsluiting).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Organisatie

Bericht door Aking »

Overigens, wat betreft dat LBM, is er een makkelijke manier voor reizigers om storingen/defecten door te geven?

Ik heb het LBM namelijk wel eens gebeld maar die rekenen meestal niet op reizigers aan de lijn, maar de hele trein aflopen op zoek naar personeel vind ik dan ook weer iets teveel van het goede. Twitter wil nog wel eens een optie zijn, maar dat hangt ook redelijk af van de mensen achter NS_online op dat moment... (A)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Organisatie

Bericht door JWM »

k heb het LBM namelijk wel eens gebeld
Waar zal ik beginnen -o- :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Organisatie

Bericht door Daniel »

Mooi uitgelegd weer :pos:
Mikos schreef:Een totaal andere afdeling werkt aan het vol krijgen van de treinen. Deze afdeling, Commercie, zet acties op om meer reizigers in de trein te krijgen op tijdstippen dat er ruimte zat is. Denk bijvoorbeeld aan de dagkaarten van Hema, Albert Heijn, Kruidvat, Blokker, Etos, maar ook de Spoordeelwinkel.
Dat is de theorie, maar zo af en toe vraag ik me toch wel een beetje af in hoeverre al die verschillende afdelingen nu ook werkelijk met elkaar samenwerken. In theorie is er immers buiten de spitsen zat plek vrij, maar geregeld overlappen diverse acties elkaar of zijn ze bijvoorbeeld ook geldig in een periode waarin ergens een evenement is wat veel bezoekers trekt die met de trein reizen en ga zo maar door. Het heeft allemaal iets met elkaar gemeen: ze zorgen voor grote pieken op vrij voorspelbare momenten en vrij voorspelbare plekken.

Om de persoonlijke ervaring erbij te nemen: in de ruim zes jaar die ik nu in Amersfoort woon is het toch een geregeld voorkomend iets dat ik in het weekend rond een uur of 10-11 de trein pak om ergens heen te gaan. Precies dat tijdstip is echter ook het moment waarop de grote golf uit het noorden en oosten des lands die een dagje uit met een voordelig kaartje maakt zo'n beetje bij het knooppunt komt waar ze moeten overstappen komt: station Amersfoort dus. Eerder regel dan uitzonderingen dat de perrons dan overvol staan en net zo zeer gebruikelijk dat er dan een los VIRM-viertje voor de richting Amsterdam komt voorgereden bijvoorbeeld. Kan je garanderen die trein voller zit dan een drukke ochtendspitstrein in september. En richting Utrecht is de situatie niet heel veel anders.
Wat ik dan echter niet snap: hoe kan zoiets nu al zoveel jaren spelen zonder dat er echt op wordt ingespeeld?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Organisatie

Bericht door webguy »

Je vergeet dat het idee achter die kaartjes is een hogere dekkingsgraad van volle stoelen te krijgen, niet perse extra treinen inzetten? ;) Verder is zo'n kaartje voor jou als klant ook niet meer interessant als ie alleen op de derde dinsdag in september van 10 tot 18u geldig is: je moet de voorwaarden helder houden. Om maar niet te beginnen waar je 'even' een V-IRM vandaan haalt in de praktijk (hoe wel dat vast in theorie best kan)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Organisatie

Bericht door Daniel »

In het voorbeeldje Amsterdam is het meer een gevalletje hogere dekkingsgraad van de vloer op het balkon met staanplaatsen, dat lijkt me ook weer niet de bedoeling. En richting Utrecht vindt je met tactisch instappen middenin de ochtendspits nog makkelijker een zitplek dan op een zonnige zondagmorgen rond 11 uur.
Eigenlijk is men dus gewoon een beetje te ver doorgeschoten met het vullen van treinen, namelijk tot een zodanig niveau dat je juist meer materieel nodig hebt i.p.v. dat je het al rijdende materieel beter vult.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Organisatie

Bericht door Wubbo »

Die kaartjes zijn volgens mij bedoeld om reizigers te verleiden eens de trein te nemen, of reizigers te verleiden eens de trein te nemen in de daluren. Als je wil dat ze terugkomen moet je zorgen dat ze ook een aangename reis hebben gehad. Dat doe je in ieder geval niet door ze in overvolle treinen te vervoeren, dus dat wil je volgens mij voorkomen. NS heeft intussen voldoende van dit soort acties gedaan om het gedrag enigszins te kunnen voorspellen zou je zeggen.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Organisatie

Bericht door VIRM »

Ik ben het hier wel eens met Daniel: in als je incidentele treinreizigers aan je wilt binden, moet je wel een aangename reis bieden. Minimaal materieel inzetten tussen Schiphol en Amsterdam Centraal of Amsterdam Centraal en Utrecht in het weekend bijvoorbeeld is niet echt aantrekkelijk.

@Mikos: ik neem aan dat die acties ook bij HC's wel eens tot verwarring leiden. Hoeveel verschillende vervoersbewijzen/kaartjes zijn er niet? En staan die allemaal gewoon netjes aangegeven in je Railpocket?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Organisatie

Bericht door Mikos »

Van de vaste vervoerbewijzen hebben wel een ellenlang overzicht met hun voorwaarden, van de actiekaartjes ooit ook, totdat bleek dat daar zoveel aan veranderde in korte tijd dat ze daar maar mee gestopt zijn.

Ooit is ons beloofd dat we terug zouden gaan naar 7 verschillende kaartsoorten. Op zich voldoen ze daar redelijk aan, ze hadden er alleen niet bij verteld dat ze alle soorten e-tickets als één tellen en de actiekaartjes buiten beschouwing laten...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Organisatie

Bericht door Meltrain »

Aking schreef:Overigens, wat betreft dat LBM, is er een makkelijke manier voor reizigers om storingen/defecten door te geven?
Wat is LBM?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Organisatie

Bericht door webguy »

Oude naam voor MBN, dus kan je volledig negeren.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Organisatie

Bericht door Hainje »

Landelijk Bureau Materieel dus.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten