Glibberen en glijden

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Ardan »

Het zal dan wel geen lastig mens geweest zijn, maar ik heb een paar jaar geleden in een [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] eens een extra stop in Velp meegemaakt zodat de in de bediende cabine passagierende machinist eruit kon (was ook een stop van maar enkele seconden). Was niet eens zo gek laat op de avond, rond 23 uur ofzo dus er reden ook nog gewoon [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] 'en. Die haltering zal misschien ook nog eens aangevraagd zijn bij de trdl want Velp is een stop-door-station.
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Aking »

Meestal worden dat soort dingen niet aangevraagd hoor, een paar seconde speling heb je altijd wel...

Ik ben zelf ook wel eens bij Lunetten aansluiting afgezet door de laatste stopper naar Arnhem, scheelde toch weer een stukkie lopen *O*
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Mikos »

Chrysa schreef:En hoe zit het met het extra stoppen om lastige mensen de trein uit te krijgen? :p
Gebeurt dat vaak of is het maar af en toe (of helemaal niet)?
Dat gebeurt echt zelden. 'Vroeger' wel, de mooiste was dan Almere Strand, een evenementenhalte waar alleen met evenementen (een keer of drie per jaar) treinen stopten. Een extra stop voor een vervelende reiziger was dan zó geregeld, vaak met iets als volgt het gesprek:
"Wanneer gaat de volgende trein?"
"Over drie maanden, doei!" En daar ging de trein weer.

Maar ook stoppen bij overwegen was heel normaal. Eruit! Totdat er een Roemeen niet begreep dat het de bedoeling was als er werd gezegd dat hij vanaf hier moest lopen dat over de weg moest. Die kwam de volgende trein dus tegen, daarna is er heel snel ingesteld dat dat niet meer mocht.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Glibberen en glijden

Bericht door MdJ »

Amsterdam Hembrug was, volgens de verhalen, ook zo'n plek waar dat gebeurde...
Bij twijfel: gebruik beton.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Aking »

Mikos schreef:
Chrysa schreef:En hoe zit het met het extra stoppen om lastige mensen de trein uit te krijgen? :p
Gebeurt dat vaak of is het maar af en toe (of helemaal niet)?
Dat gebeurt echt zelden. 'Vroeger' wel,

Maar ook stoppen bij overwegen was heel normaal. Eruit! Totdat er een Roemeen niet begreep dat het de bedoeling was als er werd gezegd dat hij vanaf hier moest lopen dat over de weg moest. Die kwam de volgende trein dus tegen, daarna is er heel snel ingesteld dat dat niet meer mocht.
Sjah, in Roemenië is spoorlopen dan ook nog de normaalste zaak van de wereld, daar doen ze gelukkig nog niet aan de veiligheidsjihad.

En kom je een trein tegen? Gevalletje jammer dan, had je beter op moeten letten :Y
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Mikos »

Maar daar rijdt met een beetje geluk één trein per week. Hier hebben wij er over het algemeen minstens elk half uur een en op drukke trajecten ieder kwartier. Dat kun je overdreven veiligheid noemen, maar dat heb ik liever dan eens per week een trein. :pos:

Nog zo'n station was trouwens Soestduinen. Dat was al lang gesloten, maar ook daar werden lastige klanten nog wel eens uit de trein verwijderd. Totdat de bewoners van het voormalige stationsgebouw daar te veel vragen kregen wanneer de volgende trein ging. Toen mocht ook dat niet meer. Wat dat betreft is het wel jammer dat Lelystad Zuid weggehaald gaat worden. (A)
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Glibberen en glijden

Bericht door dennistd »

Ik heb het ook wel eens zien gebeuren in Holten: een extra stop met de IC om even een NS-medewerker een dik half uur wachten in Deventer te besparen. Wel jammer dat ze zoiets voor de gewone reiziger over het algemeen niet willen doen :| :mrgreen:
Mikos schreef:Wat dat betreft is het wel jammer dat Lelystad Zuid weggehaald gaat worden. (A)
Maar daar verplicht je mensen wel om langs het spoor te gaan lopen door alle hekken die er al stonden
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Glibberen en glijden

Bericht door waldo79 »

Leuk verhaaltje Mikos en vooral ook grappige anekdotes als reactie :)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Aking »

Mikos schreef:Maar daar rijdt met een beetje geluk één trein per week. Hier hebben wij er over het algemeen minstens elk half uur een en op drukke trajecten ieder kwartier. Dat kun je overdreven veiligheid noemen, maar dat heb ik liever dan eens per week een trein. :pos:
Euh... :roll:

Heb je enige research gedaan? of heb je überhaupt enig idee waarover je het hebt?

Afbeelding

Er zijn daar genoeg trajecten waar minimaal elke 2-3 uur een trein per richting is, op degelijke (>100km/h) snelheid

Dus sorry, maar je praat aardig peop met je trein per week... :X

En dan nog, wat doet de hoeveelheid treinen er toe? Of je elke twee uur of elk kwartier op moet passen voor de passerende trein boeit geen drol, DAT je er voor op moet passen is wat er toe doet (en wat ze je in het veiligheidskalifaat af willen leren, dat zelf denken. Dat doet vadertje staat wel voor je :X )
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Reiziger Delft »

In Roemenië vallen ook veel meer slachtoffers op het spoor per trein-kilometer dan in Nederland, zie hier op pagina 21. (Let op, PDF bestand)
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Glibberen en glijden

Bericht door MdJ »

Aking schreef:
Mikos schreef:Maar daar rijdt met een beetje geluk één trein per week. Hier hebben wij er over het algemeen minstens elk half uur een en op drukke trajecten ieder kwartier. Dat kun je overdreven veiligheid noemen, maar dat heb ik liever dan eens per week een trein. :pos:
Euh... :roll:
Heb je enige research gedaan? of heb je überhaupt enig idee waarover je het hebt?
http://i.imgur.com/Zdbm3Hl.png
Er zijn daar genoeg trajecten waar minimaal elke 2-3 uur een trein per richting is, op degelijke (>100km/h) snelheid
Dus sorry, maar je praat aardig peop met je trein per week... :X
En dan nog, wat doet de hoeveelheid treinen er toe? Of je elke twee uur of elk kwartier op moet passen voor de passerende trein boeit geen drol, DAT je er voor op moet passen is wat er toe doet (en wat ze je in het veiligheidskalifaat af willen leren, dat zelf denken. Dat doet vadertje staat wel voor je :X )
Wat is je punt? Dat je maar gewoon langs het spoor moet kunnen lopen omdat je dat wilt? Hoezo is dat beter?

Het punt - niet de wetenschappelijke onderbouwing dat er 1 trein per week rijdt- is immers dat je een behoorlijke afstand kan lopen zonder een trein tegen komt. En dus de kans dat je wordt overreden veel lager is. En ondanks DAT, is het aantal spoorwegongevallen hoger.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Mikos »

Van Aking mag je niks tegen dat soort landen en regimes hebben, zolang Nederland maar als 'raar' te boek staat is het bij hem goed. Want het is natuurlijk volstrekt vreemd dat je niet langs het spoor mag lopen en daarbij gevaar voor jezelf en anderen loopt.

Ik ben blij met die veiligheidsmaatregelen; soms gaan ze iets te ver, maar over het algemeen zijn ze er voor mijn eigen veiligheid.

Oh en Aking? Die 'een trein per week' is weinig anders dan het roeptoeteren dat er in Nederland een 'veiligheidsjihad' is; overdreven :wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Aking »

Mikos schreef:Van Aking mag je niks tegen dat soort landen en regimes hebben
Je mag er genoeg tegen hebben, maar wel graag met feiten en argumenten :)

En ik heb nooit gezegd dat ik voor regimes als hier in de regio ben, al heeft het voor en nadelen. Ja, het is hier een corrupte teringbende, maar wel op alle niveaus

Grote kans dat als jij een (voormalig) collega in de eerste klas treft deze lekker kan blijven zitten (tenzij je hierin afwijkt van 95% van je collega's) maar als het een reiziger is acht ik de kans 95% dat hij/zij een boete krijgt. Hier is alles omkoopbaar op alle niveaus.
zolang Nederland maar als 'raar' te boek staat is het bij hem goed
Nederland is niet per definitie raar
Want het is natuurlijk volstrekt vreemd dat je niet langs het spoor mag lopen en daarbij gevaar voor jezelf en anderen loopt.

Langs het spoor rijden geen treinen, dus ja best wel.
Ik ben blij met die veiligheidsmaatregelen; soms gaan ze iets te ver, maar over het algemeen zijn ze er voor mijn eigen veiligheid.
Dus jij support het niet meer zelf nadenken? Want als er geen bordje, regeltje of wet voor is kan het gewoon "anders had er wel een bordje gestaan" Dat gebeurt niet zeg je? Kijk eens naar Amerika :)
Mikos schreef:Oh en Aking? Die 'een trein per week' is weinig anders dan het roeptoeteren dat er in Nederland een 'veiligheidsjihad' is; overdreven
Dus het is volstrekt normaal dat iets dat al decennia, of zelfs al ruim een eeuw gebeurt ineens wordt afgeschaft na een Roemeen die een trein kopt? Riekt mij toch aardig naar veiligheidsjihad...

Of nog een mooie, na het (gedeeltelijk) opbreken van de Oosterspoorbaan was Prorail er als de kippen bij om nieuwe hekken te plaatsen. Eerst tijdelijke bouwhekken, welke later vervangen zijn door de permanente groene hekken (Incluis bordjes "aanrijd- en electrocutiegevaar". Door wat moet ik daar precies worden aangereden als aan beide zijdes minimaal 5-10 meter spoor mist? Welk doel hebben die hekken en bordjes precies en met welk doel? Oh en je begrijpt dat die hekken ondertussen weer pleite zijn omdat dat stuk van de spoorlijn nu een "urban park" of iets in die richting is :X

Qua hekkenmanie heb ik nog wel een paar mooie voorbeelden, kijk bijvoorbeeld eens in Tiel aan het begin van het perron. Zo'n mooi groen hek, MET deur, MET hangslot. Dat een meter verder stopt omdat daar het perron (met reling) begint...

Of wat te denken van een verkeersregelaar bij een drempeltje in de stationshal in Utrecht. Mensen zouden eens zelf uit moeten kijken waar ze hun voeten neerzetten, stel je voor! :X
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Mikos »

Oh, nee. Zoals ik al zei dendert men af en toe iets te ver door, absoluut. Er zijn genoeg vreemde voorbeelden te bedenken waarvan je je af kunt vragen welk nut het heeft, maar iets als een verbod op in het spoor of ernaast lopen vind ik niet meer dan normaal; voor sommige dingen moet je mensen gewoon beschermen.

Sowieso; wat heb jij op of naast het spoor te zoeken, buiten in een trein te zitten of op het perron op je trein te wachten? Net zo weinig als een wandelaar op de snelweg; niets. Dat men daar in Roemenië anders over denkt...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Wubbo »

Die hekken zijn er trouwens niet alleen om mensen tegen te houden, ook om dieren tegen te houden. Die schijnen niet zo goed de bordjes te kunnen lezen enzo.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Daniel »

Mensen ook niet hoor bleek gisteren nog in Rotterdam :wink: In de buurt van Leerdam ken ik ook nog wel een mooi stukje hekwerk met een deur erin net een meter van een overweg vandaan waar je als spoorwerker ook zo het spoor op kunt indien nodig.

En hier in Amersfoort is tegenwoordig de complete PON-lijn voorzien van hekken. Niet dat die heel veel zin hebben want mensen die hun hond uitlaten lopen gewoon bij de ene overweg het spoor op en gaan er bij de volgende weer af. Nu is de ruimte langs het spoor wel redelijk breed, waarschijnlijk is het daar aan te danken dat er nooit wat mis gaat (naast dat de treinen er toch al langzaam rijden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Chrysa »

Hier hebben ze ipv hekken gewoon borden neergezet met "LET OP TREIN" erop. Toch iets minder subtiel dan "onbewaakte spoorwegovergang"... Nou rijden die dingen hier toch maar 40, dus iedereen loopt gewoon op en langs het spoor omdat het sneller is dan over de weg.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Glibberen en glijden

Bericht door jelmerrr »

Hm in Wierden staan er weer allemaal hekken volgens mij. Of er staat op sommige plekken niets. Heb ook niet iemand naast het spoor hier zien lopen hoor. Al is Wierden natuurlijk ook heel braaf :mrgreen:

Verder snap ik meestal wel waarom ze overal hekken neerzetten. Logisch verstand is ook ver te zoeken
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Daniel »

Chrysa schreef:Hier hebben ze ipv hekken gewoon borden neergezet met "LET OP TREIN" erop. Toch iets minder subtiel dan "onbewaakte spoorwegovergang"... Nou rijden die dingen hier toch maar 40, dus iedereen loopt gewoon op en langs het spoor omdat het sneller is dan over de weg.
Dat zullen ook wel iets rustiger weggetjes zijn in Hooge Zwaluwe. De PON-lijn hier heeft binnen de stad allemaal AHOBs, maargoed, die kruist dan ook onder meer twee hoofdinvalswegen vanaf de A28 richting het centrum. Die AHOBs zitten ook nog gekoppeld aan de VRI omdat ze zo ongeveer op kruispunten liggen. Eén dubbele overweg bevindt zich dan juist weer in een rotonde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Aking »

Mikos schreef:Oh, nee. Zoals ik al zei dendert men af en toe iets te ver door, absoluut. Er zijn genoeg vreemde voorbeelden
Mag ik? Mag ik? :mrgreen:
Afbeelding

Heel handig inderdaad zo'n hek, MET hangslot. Want je weet maar nooit wat er anders gebeurt...
Spoiler: show
Oh crap, misschien is het toch pure geldverspilling :X Afbeelding[/img]
Sowieso; wat heb jij op of naast het spoor te zoeken, buiten in een trein te zitten of op het perron op je trein te wachten? Net zo weinig als een wandelaar op de snelweg; niets. Dat men daar in Roemenië anders over denkt...
[/quote]
Als ik naast het spoor in een trein zit is er toch iets flink mis volgens mij (A)

Maar het toeval wil dat ze naast het spoor van die mooie wandelpaden hebben aangelegd, die dingen worden door sommigen ook wel schouwpaden genoemd. Daar kun je dus heerlijk wandelen, fietsen of meer van zulks :Y Vaak is het ook nog een veel snellere weg 8-)

Vroeger hadden ze zelfs van die roosters zodat je veilig de sporen over kon steken. Maar veilig oversteken kon natuurlijk niet de bedoeling zijn, dus die hebben ze weggehaald.

Maar serieus, wat is het probleem om mensen uit te leggen hoe dingen werken? Ik was een jaar of zes toen ik leerde dat ik, als ik langs het spoor liep, een paar regels ALTIJD in acht moest nemen: Nooit op het spoor zelf lopen maar altijd op of naast het schouwpad, als er een trein aan komt in de berm gaan staan en je hand opsteken zodat de machinist weet dat je hem gezien hebt (NIET zwaaien want dan kan gezien worden als stopteken), bij het oversteken van de sporen zoveel mogelijk de dienstoverpaden gebruiken en anders NOOIT over de bielzen maar altijd over de ballast lopen, en meer van zulks.

Mij werd dus nog geleerd om ZELF na te denken en uit mijn doppen te kijken (of dat succesvol is geweest is een andere discussie :Y ), en niet zoals vandaag de dag een complete afzetting omdat er een tegeltje mist

Dit was ook in de tijd dat er nog volop volkstuintjes op en tussen de sporen waren (bijvoorbeeld tussen de sporen bij Lunetten aansluiting) Het zal vast wel eens fout gegaan zijn, maar dat gaat het overal. Of zullen we auto's vanaf nu ook op met hekken afgeschermde stroken laten rijden? Hoeveel mensen daar tenslotte niet door overleden zijn... Levensgevaarlijk die dingen! :')
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Wubbo »

Dit is wel precies de goede discussie: hoeveel laat je over aan gezond boerenverstand en hoeveel ga je afdwingen. In die discussie hoort echter wel dat je ook iets vindt over de mensen (en dieren) met minder gezond boerenverstand (en vergis je niet, dat is geen klein deel van de bevolking) en over de gevolgen, niet alleen direct maar ook indirect. Als je met het plaatsen van 2 hekken 1 aanrijding per 10 jaar kan voorkomen en het kost je 100.000 euro om ze te plaatsen en 10.000 euro per jaar om ze te onderhouden (ik roep maar wat cijfers hoor), wat kies je dan? En als je kiest voor niet plaatsen, ben je dan ook bereid om dat te gaan vertellen aan die machinist die dus die aanrijding krijgt, en aan de nabestaanden van diegene die overlijdt bij dit ongeval omdat ie dacht dat hij het allemaal nog wel zelf kon beslissen, maar hij bleek toch iets te veel gedronken te hebben? Ik vind dat een heel lastige discussie en heb het antwoord zeker niet paraat, maar het is wel de discussie die je moet voeren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Daniel »

Nu heb ik er geen cijfers bij paraat, dus het is een beetje onderbuikgevoel ook wel, maar is het niet zo dat er sinds de plaatsing van al die hekken niet persé minder aanrijdingen plaatsvinden? Aanrijdingen die nu plaatsvinden gebeuren daarentegen juist wel op de minder gewenste plekken: op stations of bij een overweg. Dat zijn helaas alleen wel de plekken waar er vaak ook meer mensen getuige van de aanrijding zijn en of je dat nu moet willen?

Voor een machinist is zoiets natuurlijk altijd erg vervelend om mee te maken, maar dat zit meer in het feit dat er een persoon voor z'n trein springt en niet in waar diegene dat doet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Wubbo »

Ik heb die cijfers niet paraat, maar ook dat zijn cijfers waar je over na moet denken. Naast de splitsing tussen zelfdoding en ongevallen moet je in ieder geval de cijfers van zelfdodingen ook nog vergelijken met de totale aantallen zelfdodingen (als het aantal zelfdodingen op het spoor stabiel is terwijl het totaal aantal stijgt is er kennelijk ook iets aan de hand).

Daarnaast heb je nog de aanrijdingen met dieren natuurlijk.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Glibberen en glijden

Bericht door Aking »

Dat laatste is op te lossen met wildroosters of in ieder geval lagere hekken, daar heb je geen hekken van 2 meter voor nodig...
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Glibberen en glijden

Bericht door paolie »

Chrysa schreef:En hoe zit het met het extra stoppen om lastige mensen de trein uit te krijgen? :p
Gebeurt dat vaak of is het maar af en toe (of helemaal niet)?
Wel eens meegemaakt in de trein van Maastricht naar Luik, eind jaren '90. Zat toevallig in dezelfde coupé als een paar zwartrijdende jongeren. HC liet de trein tussen de weilanden stoppen en de zwartrijders konden kiezen: uitstappen of boete betalen. Ruim 10 minuten en een flink aantal scheldwoorden later kozen ze toch maar eieren voor hun geld en betaalden de boete.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten