Saaie bijbaan

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Saaie bijbaan

Bericht door gliderfighter »

Uiteraard kun je van alles heel veel zeggen. Ik heb na afloop van mijn opleiding wél een D rijbewijs én code 95 en zeker niet te vergeten de ervaring. Na mijn opleiding heb ik in principe een fulltime optie achter de hand. Voordeel is daarbij dat er ook daadwerkelijk mogelijkheden zijn, aangezien er chauffeurs nodig zijn, op de ene plek meer dan een andere.

Ik wil en ga niemand over een kam scheren, maar je moet wel op alle mogelijke tijden van de dag willen werken, onder iedere omstandigheid. Sommigen zien buschauffeur als onder hun niveau, wat ik dan niet begrijp. Je moet goed met mensen kunnen omgaan, of ze nu blij of boos zijn. Aan jou de taak mensen tevreden te houden of zelfs te laten lachen. Je moet minimaal 21 jaar zijn én weten dat het kan, want zoals ik al begon, mijn poging was in principe YOLO. Als ik mensen achter mijn rug hoor praten over mij, ben ik de enige die weet dat ik een HBO studie doe en gewoon student ben.

Je moet willen investeren, er zijn genoeg mensen die eerst bouwvakker waren en nu chauffeur zijn. Ik heb ook flink wat tijd geinvesteerd om alles te halen. Gelukkig kon ik in het weekend lange lessen nemen, om doordeweeks de examens te knallen. Worth it *bus*

Iets anders, of eigenlijk gerelateerd aan mijn lapje tekst, wat is een acceptabel tijdsinterval tussen de stukken? Mikos probeert het dus iedere 2 weken, ik heb in dit geval al 2 stukken klaarstaan. Ik hoor graag jullie feedback!

Als er vragen of opmerkingen zijn, hoor ik het graag!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Aking »

Wat ik tijdens mijn cursus Social Media Marketing heb geleerd is dat het er vooral toe doet wat je hebt, en er regelmaat in aan moet brengen. Kwaliteit boven kwantiteit, en regelmaat is belangrijk. Als mensen er op kunnen rekenen dat ze elke (2e) wonderdag van de week/maand een stukje van je kunnen verwachten stellen ze zich daarop in, maar dan moet je dat wel ook waar kunnen maken :)

Dus als je nu twee stukken klaar hebt staan, heb je dat elke week? kun je volgende week ook weer 2-3 stukken "leveren"? of worden het dan "fillers in plaats van killers"

Daarnaast is het, in ieder geval wat mij betreft belangrijk om voldoende afwisseling in je stukjes te hebben, als je drie keer per week iets plaatst over iemand zonder kaartje die je de bus uit hebt getrapt wordt het wat mij betreft al snel oninteressant. (A)

Ik zou me dus afvragen: hoeveel kun je blijven "leveren", en daar je frequentie op aanpassen

(al hoef je hier natuurlijk geen "verkoop" uit te halen, dus gelden de regels iets minder. Maar de basis blijft hetzelfde :wink: )
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Saaie bijbaan

Bericht door nvdw »

Och ik heb hier ook weleens wat geplempt, omdat ik op dat moment een 'stukje' in de vingers had zitten. Volgens mij staat de teller inmiddels op twee bijdragen... ik zal eens gaan werken aan een deel drie 8-)

Maar leuk om te horen dat het bevalt GF. Voor wat betreft het werk 'onder niveau': er hangt inmiddels een MBO-sticker aan het beroep maar de soft skills zijn wat mij betreft ook van doorslaggevend belang voor een chauffeur. En laat dat nou net een van die dingen zijn die je niet afleest aan een mooi diploma.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Saaie bijbaan

Bericht door dennistd »

Buschauffeurs zijn een heel divers gezelschap. Van mensen die de basisschool nog net afgemaakt hebben tot piloten en universitair geschoolden
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Wubbo »

Durashift schreef:Edoch, mooi voor jou dat je dit nu kan doen.. maar het heeft niet veel te maken met het programma ' duurzame inzetbaarheid' voor de OV sector.
Ik bedoel, voor iedere 5 geplaatste mensen < dan 27 jaar kan er 1 55+ uitstromen (of op z'n minst minder uren werken)..

Wel, met het aanboren van een groep studenten wordt die doelstelling nu wel gehaald.. maar over X aantal jaar is er ook weer uitstroom..
Daarbij, echt vallen onder de groep 'jeugdwerkloosheid' doet het ook niet.

Ik denk dat de groep mensen die nu met al wat jaren werkervaring ongewenst thuis zitten.. een langere looptijd achter het stuur kunnen vullen.
Ik ben ook ooit begonnen als student met een bijbaan in de OV-sector, en daar waren ze juist heel blij met types zoals ik. Immers werkte ik veel weekenden, vakanties en feestdagen, juist de momenten dat de gemiddelde medewerker (categorie: heeft schoolgaande kinderen) een vrije dag zou willen hebben. Je moet dus een goede mix vinden tussen de verschillende (leeftijds)categorieën medewerkers, maar studenten zijn daar wel een prima onderdeel van.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Saaie bijbaan

Bericht door waldo79 »

^^Jouw anekdotes kan ik me nog wel herinneren. En we hebben in de begintijd van dit forum ook Chauf21 gehad 8-)
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Saaie bijbaan

Bericht door zone2000 »

Edoch, mooi voor jou dat je dit nu kan doen.. maar het heeft niet veel te maken met het programma ' duurzame inzetbaarheid' voor de OV sector.
Ik bedoel, voor iedere 5 geplaatste mensen < dan 27 jaar kan er 1 55+ uitstromen (of op z'n minst minder uren werken)..

Wel, met het aanboren van een groep studenten wordt die doelstelling nu wel gehaald..
Wie zegt dat TS onder die regeling is aangenomen?
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef:
Durashift schreef:Edoch, mooi voor jou dat je dit nu kan doen.. maar het heeft niet veel te maken met het programma ' duurzame inzetbaarheid' voor de OV sector.
Ik bedoel, voor iedere 5 geplaatste mensen < dan 27 jaar kan er 1 55+ uitstromen (of op z'n minst minder uren werken)..

Wel, met het aanboren van een groep studenten wordt die doelstelling nu wel gehaald.. maar over X aantal jaar is er ook weer uitstroom..
Daarbij, echt vallen onder de groep 'jeugdwerkloosheid' doet het ook niet.

Ik denk dat de groep mensen die nu met al wat jaren werkervaring ongewenst thuis zitten.. een langere looptijd achter het stuur kunnen vullen.
Ik ben ook ooit begonnen als student met een bijbaan in de OV-sector, en daar waren ze juist heel blij met types zoals ik. Immers werkte ik veel weekenden, vakanties en feestdagen, juist de momenten dat de gemiddelde medewerker (categorie: heeft schoolgaande kinderen) een vrije dag zou willen hebben. Je moet dus een goede mix vinden tussen de verschillende (leeftijds)categorieën medewerkers, maar studenten zijn daar wel een prima onderdeel van.
Zeker, dat ontken ik toch niet?

Kennelijk is mijn 'punt' niet duidelijk.. en dat is dat, zover ik de regeling ken en hoe dat in de media en in brochures is uitgedragen, jongeren enthousiast gemaakt (moeten) worden voor een carrière als chauffeur.. ter vervanging van de uitstroom van de babyboomers generatie..
Nu weet ik wel dat tegenwoordig 'niks voor de eeuwigheid is'.. maar investeren in mensen waarvan je bij de start toch wel met enige zekerheid kan aannemen dat zij na het behalen van hun studie wat anders gaan doen... vind ik opmerkelijk.

Dan denk ik.. stel de regel ook open voor mensen die aan de andere kant zitten.. die juist op zoek zijn naar een nieuwe baan voor langere tijd én die best ook weekenden willen en kunnen werken.

En tja.. eerlijk gezegd.. als ik sommige jongelui afgelopen zomer bij de 'buslesfabriek' gezien heb.. dan zie ik daar toch echt geen chauffeur in zoals Glidefighter beschrijft.. Echt, 21 jaar is vroeg genoeg om met het val te beginnen. :)
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Durashift »

zone2000 schreef:
Edoch, mooi voor jou dat je dit nu kan doen.. maar het heeft niet veel te maken met het programma ' duurzame inzetbaarheid' voor de OV sector.
Ik bedoel, voor iedere 5 geplaatste mensen < dan 27 jaar kan er 1 55+ uitstromen (of op z'n minst minder uren werken)..

Wel, met het aanboren van een groep studenten wordt die doelstelling nu wel gehaald..
Wie zegt dat TS onder die regeling is aangenomen?
Ik. :wink:

Randstad, maar ook de andere uzb's, weten de wegen wel in dat subsidieland. Terecht hoor, als het er is moet je er gebruik van maken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Wubbo »

Duurzame inzetbaarheid is een heel breed thema. Uiteindelijk gaat het erom dat je de mensen die voor je werken, tot het moment dat ze weg willen (omdat ze iets totaal anders willen doen bijvoorbeeld) of weg moeten (vanwege hun leeftijd), een baan kan geven die bij ze past zodat ze met plezier hun werk kunnen blijven doen. Ik denk dat minder weekenddiensten, minder diensten op feestdagen en minder diensten die beginnen en eindigen op rare tijden daarbij kunnen helpen (al is het niet voor iedereen). Inzet van studenten, waarvan je weet dat een groot deel na zijn/haar studie afhaakt, kan daarvoor een optie zijn. Dan is het gewoon een kwestie van afwegen of het de investering in die mensen waard is. Ik ben voor zover ik weet nooit aangenomen met een subsidieregeling, ik zie ook niet in waarom dat in buschauffeur-land wel zou moeten. Maar ik ben geen econoom, dat scheelt.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Saaie bijbaan

Bericht door VIRM »

Is het niet zo dat in de OV-sector (onder rijdend personeel) veel relatief oudere werknemers zijn die richting hun pensioen gaan? Dan wil je als werkgever denk ik juist het beroep aantrekkelijk maken. :))
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Saaie bijbaan

Bericht door nvdw »

Durashift schreef:Kennelijk is mijn 'punt' niet duidelijk.. en dat is dat, zover ik de regeling ken en hoe dat in de media en in brochures is uitgedragen, jongeren enthousiast gemaakt (moeten) worden voor een carrière als chauffeur.. ter vervanging van de uitstroom van de babyboomers generatie..
Nu weet ik wel dat tegenwoordig 'niks voor de eeuwigheid is'.. maar investeren in mensen waarvan je bij de start toch wel met enige zekerheid kan aannemen dat zij na het behalen van hun studie wat anders gaan doen... vind ik opmerkelijk.

Dan denk ik.. stel de regel ook open voor mensen die aan de andere kant zitten.. die juist op zoek zijn naar een nieuwe baan voor langere tijd én die best ook weekenden willen en kunnen werken.
Het een sluit het ander niet uit. De werving, selectie en opleiding van nieuwe jonge aanwas (27 jaar en jonger) via BBL-trajecten zoals Arriva en RET doen, gebeurt met subsidie uit potjes ter bestrijding van jeugdwerkloosheid. Er zijn natuurlijk ook genoeg potentiële chauffeurs in andere leeftijdsgroepen te werven. Denk aan beroepschauffeurs op de vrachtwagen of tourbus: die rijden nu niet alleen onregelmatig maar ook lange dagen. Toch ligt er altijd een stimuleringsregeling aan de werving ten grondslag, zoals bijvoorbeeld een omscholingsregeling als onderdeel van een sociaal plan bij grote ontslagen, zoals recent nog bij PostNL. Uiteraard zijn er altijd mensen die het zo graag willen dat ze de boel voor eigen rekening en risico halen en vervolgens via een uitzendbureau op nulurenbasis aan de slag gaan, maar dat zijn er logischerwijs echt heel weinig.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Stefan »

Ik heb zelf dat laatste wel gedaan... maar goed, zat toen nog in een situatie dat ik het nog kon doen, woonde nog thuis bij mijn ouders en had daarnaast ook nog een vaste (fulltime) baan.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Saaie bijbaan

Bericht door gliderfighter »

Ik ben niet door middel van een programma aan deze plek gekomen. Voor zover ik weer krijgen ze ook geen subsidie voor mij.

Natuurlijk, 21 jaar is de jongste leeftijd mogelijk, maar ik ga al sinds mijn 4e levensjaar om met vrachtwagens. Grote voertuigen zit dus al diep in mij gegoten. Vandaar dat de rijlessen mij ook erg goed afgingen. Het is de knop omzetten naar alles groot maken. Ik kan niet anders dan toegeven dat ik bij sommigen ook twijfel. Zelfs met de toets besloten terrein had ik twijfels bij sommige kandidaten.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Durashift »

gliderfighter schreef:Ik ben niet door middel van een programma aan deze plek gekomen. Voor zover ik weer krijgen ze ook geen subsidie voor mij.

Natuurlijk, 21 jaar is de jongste leeftijd mogelijk, maar ik ga al sinds mijn 4e levensjaar om met vrachtwagens. Grote voertuigen zit dus al diep in mij gegoten. (..)
Ah, okay.

Wat ik mij nog afvroeg.. hoe ga jij dat straks doen met je bijscholing voor code 95? Zit dat er nu bij voor die 1000 uren?
Want als je over een jaar of wat een vaste baan hebt.. en je rijbewijs wilt blijven gebruiken waarvoor je hem hebt gehaald (rechtsgeldig beroeps/dan wel personenvervoer doen) zal je na 5 jaar toch opnieuw je nascholingsuren moeten gaan halen, wil je in de toekomst op de bus kunnen blijven rijden naast je vaste job.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Saaie bijbaan

Bericht door gliderfighter »

Ik wil niet op de bus blijven rijden naast een vaste baan. Daargelaten dat mijn baan waarschijnlijk in het buitenland zit. Ik heb mijn rijbewijs en dus ook code95 gehaald. Code95 is dus nog even geldig, net zoals de rest. De kans is groot dat ik na mijn studie nooit meer in een bus zal rijden, maar ik heb in ieder geval wel heel veel plezier gehad in de tijd dat ik het wel deed. Mijn studie is mijn toekomst en daar geef ik dan ook alles voor. Mocht het anders zijn, dat zie ik dan wel weer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten