Saaie bijbaan

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Saaie bijbaan

Bericht door gliderfighter »

Een saai bijbaantje

2016, het jaar waar veel is geëindigd, begonnen maar ook is doorgegaan.

Na een “Het zal toch wel niet kunnen” momentje, zat ik opeens in de rij om heus aan de slag te gaan als buschauffeur, naast het student zijn. Als je dat in de kroeg vertelt, tijdens een feestje, denken de meesten dat je dronken bent en eigenlijk gewoon vakkenvuller bent of teveel achter de PC zit.

Buschauffeur. Een beroepschauffeur die (vaak) met een groot voertuig over de weg rijdt met, soms veel, soms geen, passagiers rijdt. Een beroepschauffeur is meestal dan ook een ouder persoon, welke al jaren in het vak zit. En dan zit je daar, als studentje op die lucht geveerde stoel die onderdeel uitmaakt van jouw werkplek. Op de transferiumlijnen moet je erg veel wachten, kleine kinderen komen met een speelgoedbusje de bus in om daarna aandachtig naar het stuur, meer kunnen ze immers nog niet zien, te kijken. Als ze het aanbod krijgen om daarna op die grote stoel te mogen zitten, rennen sommigen verlegen achter papa en mama aan, anderen krijgen een grote glimlach en gaan met veel plezier zitten. Stoel op de hoogste stand, papa en/of mama die foto’s maakt van kindlief de buschauffeur en het begin van het dagje naar de stad is helemaal geslaagd voor de kleine. Als we dan toch moeten vertrekken, dan starten we samen de bus, want geluid maken is altijd leuk.

Toch komen mensen met twijfels binnen. “Hij ziet er zo jong uit, kan hij wel in een bus rijden?”, “Ik weet zeker dat hij veel te hard rijdt..”, “Hoeveel stoepranden zal hij NIET raken?” Zo begin ik mijn dienst met een sneldienst naar Uden, een Volans lijn. Op deze lijn rijden we met 13 meter lange Volvo’s, waar achter de voordeur een zitplek is. Ook zitten er relatief veel rotondes in de route, welke allemaal netjes genomen dienen te worden. Als we net uit de stad zijn, buiten de bebouwde kom op een N-weg waar 80 gereden mag worden, wordt de “rust” verstoord door een oudere mevrouw, welke op de reeds genoemde plek zit. “Hoe hard rij jij nu?” “Op dit moment is mijn snelheid 80 mevrouw, dat is de maximumsnelheid op deze weg” “Hmm”. De stilte keert terug. Een tiental minuten later zegt de vrouw ineens; ”Je rijdt toch best wel goed” “Had u twijfels mevrouw?” “Ja nou... Met al die rotondes, een grote bus en een jonge jongen achter het stuur..”.

Soms, als je je rooster bekijkt, weet je al hoe je dienst gaat verlopen. Je ziet een bepaalde vertrektijd en een aankomsttijd, welke begint met 24: of 25:. Samen met een zaterdagavond en een streeklijn, gaat dat voor dronken jongeren zorgen. Zo geschiedde. Na een tamelijk rustige rit heen, kom ik mooi op tijd aan in Schijndel. Hierna is de bus helemaal leeg. In het laatste dorp, Sint Michielsgestel, vind je ze meestal, de dronken medestudenten. Halte na halte kom ik niemand tegen, wat ik uiteraard niet erg vind. Maar dan zie ik een grote groep langs de weg staan. Ik denk met een grote boog om ze heen te kunnen rijden. Helaas staan ze bij een haltepaal, mijn haltepaal. Waar de eerste 2 passagiers netjes een kaartje kopen, bespaart de rest mij de moeite en stapt in. Alcohol is niet toegestaan en het kost tamelijk wat moeite om het meeste buiten de bus te krijgen en houden. Ze gaan uiteraard helemaal achterin zitten, voor de zekerheid laat ik de camera’s continu filmen. In dit type bus, de Ambassador, is het boven de motor altijd erg warm, waardoor de heren wat frisse lucht proberen binnen te laten. De luikjes aan de zijkant hebben ze al weten te openen, het dakraam is de volgende. Ik zie 1 persoon er met zijn handen naartoe gaan en eraan begint te duwen en trekken. Zijn vrienden proberen wat afleiding te zoeken door op de ramen te gaan slaan. Als dat maar goed gaat.. Na een remming en een schreeuw naar achteren, slaan ze niet meer op de ruiten en het dakraam is dicht gebleven, verassend maar fijn om 25:15. Na wat gezang richting mijn persoon, om mij te bedanken dat ze gratis mee mogen, stappen ze gelukkig in de stad weer uit. Hierna kan ik gelukkig meteen door naar het Centraal Station, waar ik de nachtbus nog tegenkom, die net is begonnen met rijden. Waar ik naar huis ga, is deze collega net begonnen.

Je zit altijd op de weg, je maakt dus van alles mee. Mensen die geen ruimte geven wanneer je aangeeft de halte te verlaten binnen de bebouwde kom, fietsers zonder verlichting, files, objecten op de snelweg en ook ongevallen. Ik zit rustig in de bus voor het stoplicht vlak voor de Parade te wachten, als tegenover mij een auto door rood rijdt, waar net een auto van mijn links door groen rijdt. Een grote klap is het gevolg en de airbags vliegen eruit. Wat moet ik nu doen? Moet ik uitstappen en helpen, of gaan bellen? Ik kies voor het tweede en gebruik onze noodknop om met de verkeerscentrale te bellen. Zij bellen daarna de politie en ambulance, waarna ik ervoor kies om het kruispunt over te steken en mijn passagiers af te leveren bij de eindhalte. Op de terugweg komt de politie net aan, waarna ik wijs op mijn dashcam in de bus, mocht dat gebruikt moeten worden als bewijsmateriaal. Er waren gelukkig geen gewonden, maar er was wel veel schade aan beide voertuigen. En dat uiteraard de laatste rit voor je pauze.

Meer recent, tijdens een lege rit richting de Efteling, wijkt er voor mij een auto hard uit, mijn weghelft op. Op de afrit ligt een groot stuk plastic, als ik dichterbij kom blijkt het een statafel te zijn, in plastic gehuld maar met de poten nog er uitstekend. Moet je eens nagaan hoeveel ellende een statafel kan veroorzaken, door iets niet goed vast te zetten.

Tijdens je diensten maak je veel leuke en minder leuke dingen mee. Je wordt geacht professioneel te handelen, bij iedere situatie. Wanneer iemand tijdens het rijden mij een telefoon aanreikt om met de persoon aan de andere kant te praten, kan dat uiteraard niet. Agressief worden naar mij is dan zeker geen oplossing, ik volg de regels welke voor mij gelden. Ook hoef ik geen fastfoodketen te hebben in mijn bus. Waar jij na 10 minuten weer uitstapt, zit ik nog een uur langer in de stank. Waar het bij de ene wel mag, mag het bij de ander niet.
In de ochtend een mevrouw die iedere bus netjes een krantje van de Metro geeft om te lezen, in de middag iemand die je een (zak met) oliebol(len) geeft en in de avond dronken jongeren. Je maakt van alles mee in de bus (En al het ander openbaar vervoer!). Je ziet veel, je maakt veel mee en geen dag of dienst is hetzelfde. Ideaal.

Aan u allen, prettige feestdagen, ook ik zal u van dienst zijn gedurende deze dagen, op een groot aantal lijnen.
Laatst gewijzigd door gliderfighter op vr 23 dec 2016, 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Hendrik »

Leuk om te lezen!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Aking »

Ik weet niet waarom, maar ik mis de locaties...

"een bus" "een park" "een station" Dit maakt het erg onpersoonlijk en, voor mij in ieder geval, minder interessant om te lezen. Ook al voegt "de bus naar Witte Paarden" of "Kronenburg park" wezenlijk niet heel veel toe, ik mis het wel. (A)

Hetgeen je nu opschrijft gebeurt tientallen keren per dag door heel Nederland, met meer specifieke informatie kun je er "jouw verhaal" van maken :wink:
(En nee, dan hoef ik het signalement van de dakluiktrekker niet te weten :P )
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Saaie bijbaan

Bericht door gliderfighter »

Ik had inderdaad getwijfeld om het wel of juist niet te doen. Ik heb dan nu ook enkele plekken in de tekst gezet, zodat er toch een regio bij gevormd kan worden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Saaie bijbaan

Bericht door ODRAIL »

Leuk om te lezen :pos: :wink: .
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Aking »

Mjah als je niet weet dat de Efteling niet in Rotterdam ligt houdt het op natuurlijk :')
gliderfighter schreef:Ik had inderdaad getwijfeld om het wel of juist niet te doen. Ik heb dan nu ook enkele plekken in de tekst gezet, zodat er toch een regio bij gevormd kan worden.
:pos:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Saaie bijbaan

Bericht door ODRAIL »

@Aking: Had het nog niet helemaal gelezen toen ik mijn post plaatste. Heb het inmiddels aangepast.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Daniel »

Leuk verhaal zo, leest lekker weg :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Saaie bijbaan

Bericht door VIRM »

Inderdaad, leuk om te lezen. :) Zou het leuk vinden als je vaker dergelijke stukjes zou willen plaatsen, a la Mikos.

Overigens, zijn alle bussen tegenwoordig uitgerust met een dashcam?
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Aking »

VIRM schreef:Overigens, zijn alle bussen tegenwoordig uitgerust met een dashcam?
Volgens mij bij lange na niet... In Utrecht ben ik ze in ieder geval nog nooit tegengekomen (of ze zitten heel goed verstopt :') )
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Durashift »

Leuk verhaal.

Qua flexibele inzet als student zijnde kan ik e.e.a. begrijpen.. het is qua kosten voor rijbewijs / opleiding wel een aardig bedrag voor relatief korte tijd.. of zie ik dat verkeerd?

Dashcam is misschien persoonlijk en wordt tijdens de dienst gebruikt? Als er niet te veel van bus gewisseld hoeft te worden niet heel lastig, denk ik.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8688
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Milco »

Leuk verhaal om te lezen! Vaker doen! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Chrysa »

We kunnen hier altijd meer columns gebruiken. :p

Hoe oud ben je dan als student? Een klasgenoot van me is ook net begonnen bij Arriva, maar die zei dat ie alleen op de stadsdienst mocht rijden omdat hij nog jong was.
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Saaie bijbaan

Bericht door dennistd »

Durashift schreef:Qua flexibele inzet als student zijnde kan ik e.e.a. begrijpen.. het is qua kosten voor rijbewijs / opleiding wel een aardig bedrag voor relatief korte tijd.. of zie ik dat verkeerd?
Ik weet dat er via Randstad het aanbod was om in ruil voor twee jaar via hen werken maar 500 euro voor je rijbewijs te betalen (verdeeld over 50 gewerkte weken een tientje inhouding op het loon)
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Saaie bijbaan

Bericht door gliderfighter »

Chrysa schreef:We kunnen hier altijd meer columns gebruiken. :p

Hoe oud ben je dan als student? Een klasgenoot van me is ook net begonnen bij Arriva, maar die zei dat ie alleen op de stadsdienst mocht rijden omdat hij nog jong was.
Ik ben op moment van schrijven (nog) 21. Ik rij alles, dus Stad, Streek en Pendel.
dennistd schreef:
Durashift schreef:Qua flexibele inzet als student zijnde kan ik e.e.a. begrijpen.. het is qua kosten voor rijbewijs / opleiding wel een aardig bedrag voor relatief korte tijd.. of zie ik dat verkeerd?
Ik weet dat er via Randstad het aanbod was om in ruil voor twee jaar via hen werken maar 500 euro voor je rijbewijs te betalen (verdeeld over 50 gewerkte weken een tientje inhouding op het loon)
Ik betaal 1/3 van de ongeveer 4000,-, met een klein bedrag van nog geen 2 tientjes per week en moet 1000u werken.
Durashift schreef:Leuk verhaal.

Qua flexibele inzet als student zijnde kan ik e.e.a. begrijpen.. het is qua kosten voor rijbewijs / opleiding wel een aardig bedrag voor relatief korte tijd.. of zie ik dat verkeerd?

Dashcam is misschien persoonlijk en wordt tijdens de dienst gebruikt? Als er niet te veel van bus gewisseld hoeft te worden niet heel lastig, denk ik.
Nee onze bussen hebben een eigen dashcam, welke gebruikt kunnen worden wanneer dat nodig is.


Mikos is inderdaad een inspiratiebron geweest, dus wie weet schrijf ik binnenkort weer een stukje ;)

Bedankt allemaal!
PHS

Re: Saaie bijbaan

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Saaie bijbaan

Bericht door dennistd »

Je valt (ook via een uitzendbureau) gewoon onder de OV-cao. Ik kan de huidige loontabel zo snel niet vinden, maar die vanaf 1 januari 2015 (en dus inmiddels al een aantal loonsverhogingen weer gehad heeft):
18 jaar €9,69
19 jaar €10,57
20 jaar €11,41
21 jaar €12,25
trede 1 (22 jaar) €12,49
trede 2 (23+ jaar) €12,73

Daar bovenop komt nog de onregelmatigheidstoeslag, berekend over een uurloon van € 14,51
Spoiler: show
maandag tot en met vrijdag van 06.00 uur tot 07.30 uur:
15% van het uurloon

maandag tot en met vrijdag van 19.00 uur tot 24.00 uur en van 05.30 uur tot 06.00 uur:
30% van het uurloon

zaterdag van 05.30 uur tot 24.00 uur:
30% van het uurloon

maandag tot en met zaterdag van 00.00 uur tot 05.30 uur:
40% van het uurloon

zon- en feestdagen en de uren van 00.00 uur tot 06.00 uur op werkdagen, indien het een dienst betreft die op een zon- of feestdag is aangevangen:
45% van het uurloon

zon- en feestdagen tussen 00.00 uur en 05.30 uur:
55% van het uurloon
Stel je draait op vrijdag een dienst van 17u tot 01u, dan is dat dus als 20-jarige:
8x €11,41 = €91,28
5x (€14,51 x 0,30) = €21,77
1x (€14,51 x 0,40) = €5,80

Totaal dus €118,85 bruto voor 8 uurtjes werken (en inmiddels meer want dit is het loon per 1 januari 2015).
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Saaie bijbaan

Bericht door gliderfighter »

olof schreef:Leuke column!

Ik heb zelf naast mijn studie natuurlijk ook een bijbaan (een saaie kantoorbaan helaas), net als velen van mijn medestudenten. Soms hebben die ook vreemde bijbaantjes, als hulp bij de slagerij of bij een chique juwelier bijvoorbeeld. Van buschauffeur had ik echter nog niet eerder gehoord.
gliderfighter schreef:
dennistd schreef:
Durashift schreef:Qua flexibele inzet als student zijnde kan ik e.e.a. begrijpen.. het is qua kosten voor rijbewijs / opleiding wel een aardig bedrag voor relatief korte tijd.. of zie ik dat verkeerd?
Ik weet dat er via Randstad het aanbod was om in ruil voor twee jaar via hen werken maar 500 euro voor je rijbewijs te betalen (verdeeld over 50 gewerkte weken een tientje inhouding op het loon)
Ik betaal 1/3 van de ongeveer 4000,-, met een klein bedrag van nog geen 2 tientjes per week en moet 1000u werken.
Een heel impertinente vraag: verdient het een beetje fatsoenlijk als bijbaan? Een buschauffeur fulltime verdient al geen gouden bergen, maar als bijbaan voor studenten is het in de regel nog een stuk minder. En als je dan ook nog voor je rijbewijs moet betalen...
*Sorry voor de lange quote, mobiel is het niet erg handig*

Ik ben mijn carriere begonnen als hulpje bij de slager in de super, dus daar begon het al. Daarna heb ik leaseauto's als student rondgereden door heel Nederland.

Ik verdien ongeveer 12,40 bruto per uur, heb het zo niet voor me. Daarnaast komen dus inderdaad alle toeslagen. Een dag zoals vandaag kan dus een leuk dagje zijn. Fooi niet meegerekend, want ook die krijg je soms.

Zoals eerder gezegd, het uitzendbureau heeft mijn opleiding betaald. Ik betaal een klein bedrag, iets meer dan 1u werken, per week terug aan ze tot het eerder genoemde maximum. Ik ben gewoon een HBO student met een eigen kamer, dus ik krijg ook huurtoeslag, studiefinanciering etc. Ik bouw ook vakantiegeld op, waar ik ook een hele hoop leuke dingen van kan doen. Onder aan de streep kan ik zeggen dat ik flink wat meer te besteden heb. Dat doe ik uiteraard niet ;)
Daarnaast werk ik vooral in het weekend, wat extra lucratief is.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3471
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Tom024 »

Leuk stukje! Groet terug van een collega uit Oost-Brabant. ;)
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Durashift »

dennistd schreef:Je valt (ook via een uitzendbureau) gewoon onder de OV-cao. Ik kan de huidige loontabel zo snel niet vinden, maar die vanaf 1 januari 2015 (en dus inmiddels al een aantal loonsverhogingen weer gehad heeft):
18 jaar €9,69
19 jaar €10,57
20 jaar €11,41
21 jaar €12,25
trede 1 (22 jaar) €12,49
trede 2 (23+ jaar) €12,73
(..)

Totaal dus €118,85 bruto voor 8 uurtjes werken (en inmiddels meer want dit is het loon per 1 januari 2015).
Zo dán..

Echt hé, die OV-CAO heeft toch wel een goudrandje hoor.

Als er nog chauffeurs staken voor de poen.. moeten ze toch echt eerst ff om hun heen kijken wat andere branches verdienen met op de kont zitten :wink:
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Durashift »

Edoch, mooi voor jou dat je dit nu kan doen.. maar het heeft niet veel te maken met het programma ' duurzame inzetbaarheid' voor de OV sector.
Ik bedoel, voor iedere 5 geplaatste mensen < dan 27 jaar kan er 1 55+ uitstromen (of op z'n minst minder uren werken)..

Wel, met het aanboren van een groep studenten wordt die doelstelling nu wel gehaald.. maar over X aantal jaar is er ook weer uitstroom..
Daarbij, echt vallen onder de groep 'jeugdwerkloosheid' doet het ook niet.

Ik denk dat de groep mensen die nu met al wat jaren werkervaring ongewenst thuis zitten.. een langere looptijd achter het stuur kunnen vullen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Hainje »

Mwa, de mensen die nu langdurig thuis zitten kunnen uiteraard gewoon rijden op de tijden dat de studenten niet kunnen en andersom. Toen de supermarkten steeds langer open gingen was men ook bang voor de concurrentie van scholieren ten nadele van de vaste medewerkers. Het niet de indruk dat de oudere medewerkers er echt onder te lijden hebben gehad. Integendeel, ongetwijfeld dat zij dankzij deze jongeren wat extra ATV konden nemen. Het lijkt mij dat dit in de OV sector niet heel veel anders zal zijn.
🍉
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:Mwa, de mensen die nu langdurig thuis zitten kunnen uiteraard gewoon rijden op de tijden dat de studenten niet kunnen en andersom. T(..)Het lijkt mij dat dit in de OV sector niet heel veel anders zal zijn.
Ik doel eigenlijk op mensen die nu geen D rijbewijs hebben, dit best zouden willen halen maar ouder dan 27 jaar zijn en dus niet binnen de regeling vallen.. :wink:

Wat betreft supermarkten.. heb het een tijd terug geprobeerd om daar te werken.. leek mij wel ideaal in mijn flex schema om de werkdag te beginnen met een paar uurtjes bij de Appie werken.. Werd mij wel duidelijk dat er op leeftijd werd geselecteerd,..
Was ook bij de Karwei, hier om de hoek..
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Aking »

Tuurlijk, bij de meeste van dat soort toko's moet het vooral goedkoop, en ouder = duurder... :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Saaie bijbaan

Bericht door Suus »

Supermarkten hebben altijd twee oudere medewerkers, die zitten 's ochtends achter de kassa. De rest is allemaal scholierenvolk, en wat al wat ouder is, is als scholier blijven hangen na twee (vroeger drie) jaarcontracten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten