Stad of streek

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Stad of streek

Bericht door gliderfighter »

Een bus is een bus wordt hier vaak geopperd en dat klopt! Over de gehele provincie zijn verschillende stallingen, met elk hun eigen lijnenpakketten. Uiteraard zullen de 13m bussen niet in de stadsdienst terechtkomen, maar de 12m bussen wel. Waar anderen graag in de stad blijven, rij ik het liefst overal, maar toch het liefst op een streeklijn. Hier moet je meer doorrijden en je komt nog eens ergens, beter dan het rondkruipen in de stad.

Soms is er geen dienst beschikbaar op mijn eigen stalling, ik probeer dan altijd ergens anders aan de bak te kunnen. Zo stond ik op het punt om in mijn eigen tijd een lijn, de 305, te verkennen. Mocht het ooit nodig zijn, kan ik in ieder geval zonder navigatie en moeite de route rijden. Voor de kenners van deze lijn, hij is inderdaad niet moeilijk, maar wanneer je teveel tijd hebt in de vakantie, dan doe je dat soort dingen. Ik sta op het punt van vertrek richting Oss, als ik word gebeld. Of ik een dienst in Eindhoven kan rijden. Wanneer? Begintijd over 1,5 uur. Snel kijk ik op 9292 wat mijn kansen zijn, ik zou het kunnen halen.. Als een speer ga ik naar huis om mij om te kleden en laat mij naar het station brengen. Vandaar reis ik met de trein naar Eindhoven. Als een speer reis ik naar de garage in Eindhoven, om daar een bus te pakken en naar het station te rijden. Ik begin enkele minuten te laat en ik heb geen geld of kaartjes, die liggen tenslotte nog op mijn stalling in mijn kluisje. Ik rij de 156-158-158-156. Tussen de ritten door heb ik afgesproken om naar de stalling te rijden om daar alles op te halen. Bij halte Tempellaan heb ik nog maar 2 minuten vertraging, makkie! Ik rij Son en Breugel binnen, om daar vlak voor de brug tot stilstand te komen. Boten.. Na 10 minuten wachten kan ik doorrijden. Ik kom met +13 aan op het CS, mijn volgende rit vangt over 3 minuten aan. Dat idee laten we ook maar varen.

Recent vang ik mijn dienst aan met lijn 13 naar Rosmalen, die daarna verandert in lijn 3. Als ik aankom met de POD auto, zie ik op het scherm dat mijn bus pas over 13 minuten vertrekt. Ik kijk mijn dienstblad na, maar ik sta er toch echt op het goede moment. Vergelijken met de volgende lijn 13, zie ik dat ik 12 minuten vertraging heb, zonder iets gedaan te hebben! Een snelle blik op ovzoeker leert dat mijn bus met 18 minuten vertraging rijdt. Op zijn route is een tunnelbak afgesloten, waardoor er "alternatief" gereden moet worden. Dat heeft deze chauffeur dus gedaan en heeft vertraging opgelopen op de heen én terugweg, die beide door dezelfde tunnel gaan. We gaan rijden en tijdens lijn 3, bijna op het CS, heb ik bijna alle vertraging ingelopen. Zo ruim zijn de tijden dus. Ik heb ook lijn 6 en ben onderweg naar de tunnel des doems. Onderweg bel ik ASL nog even, om zeker te weten dat ik moet omrijden. Er staat inmiddels dat Empel R.i. Maaspoort vrij is, maar de andere kant op dus niet? Ik word gelukkig snel teruggebeld, de collega die lijn 6 een half uur eerder reed, meldt dat er normaal gereden kan worden. Gelukkig maar, ik heb lijn 6 totaal 3x in mijn dienst zitten..

Ik mag begin September, in de vakantiedienstregeling, naar Uden om vanuit daar een dienst te rijden. 3x naar Nijmegen met lijn 99 en 1x naar Oss met de 157. Het ongeval met de vrachtwagen bij de brug bij Grave is gelukkig net voorbij, ik hoef dus niet kilometers om te rijden. Naar Nijmegen ben ik nog nooit geweest, ik heb dus een navigatiesysteem geregeld. Ik bereid alles voor en rij naar de beginhalte, Uden Melle. Vanuit hier rij ik naar het Busstation, om dan naar Nijmegen te rijden. Op het busstation stapt niemand in, ik ben op tijd, de juiste informatie staat op de bus, alles klopt. Ik ga rijden en kom door Zeeland, ook hier stapt niemand in. Het navigatiesysteem leidt mij langs alle haltes, toch? Halte na halte staat er maar niemand, ik begin het gevoel te krijgen dat ik iets verkeerds doe. Dan eindelijk, bij de halte Mgr. Borretstraat heb ik eindelijk passagiers. Fieuw, niets verkeerd. Rustig aan rij ik de gehele route af voor de allereerste keer, terwijl de zon opkomt in de ochtendmist. We rijden de Maas over en het is prachtig om de ochtend te zien. Met een kleine vertraging kom ik aan op het station, om daar na een klein half uurtje wachten weer terug te keren.

Terwijl ik onderweg ben naar huis vanuit Amsterdam, met een laptoptas inclusief inhoud, word ik gebeld. Of ik vanuit Tilburg kan werken? De dienst bevat ook stadslijnen, laat ik die nu net niet kennen. Wel kan er een dienst geruild worden, zodat ik enkel streeklijnen heb, YES! Ik krijg een navigatiesysteem mee, niet wetende welke lijnen in de dienst zitten. Ik krijg dan een mailtje met de dienst. “Even” met de 131 naar Breda, daarna de 143 naar Reusel, daarna de 140 naar Den Bosch en daarna nog even naar Hilvarenbeek. De bus komt fris van de garage naar Tilburg CS met collega’s, waar ik de bus overneem. Ik installeer het navigatiesysteem en off we go! Ik zit uiteraard in een T-shirtje, spijkerbroek én een laptoptas in de bus. Maar het was of dit, of geen bus. Ik kom op tijd in Breda aan, na wat verkeersgeneuzel(Een bus is breder en langer dan 2 meter) vlakbij het ziekenhuis in Breda en op de terugweg kom ik in de file bij Gilze-Rijen terecht.. Met +15 kom ik aan in Tilburg, waar ik oorspronkelijk 3 minuten had tussen mijn ritten. Een sprint naar de WC en weer terug, om naar Reusel te rijden, waar ik pauze heb. Ook deze nieuwe lijn is gemakkelijk te rijden en ik haal wat tijd in. Prachtig, je komt vanuit school en rijdt opeens bijna de gehele provincie rond.

Waar je op een stadsbus veel “bekende” gezichten ziet, is de streekbus relatief anoniem. Je rijdt van dorp naar dorp en onderweg staan er soms wat mensen te wachten. Zoals gezegd, op de streeklijnen is de rijtijd wat krapper, zodat je niet bij iedere halte moet stoppen om tijd af te wachten, zoals bij de stadsdienst vaak het geval is. Het tempo ligt hoger, je rijdt harder en de tijd vliegt voorbij. Na 1 uur rijden sta je immers niet wéér op het station, je bent nog onderweg met de eerste rit!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stad of streek

Bericht door Daniel »

Leuk verhaaltje weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Stad of streek

Bericht door OmniLezer »

Mooi verhaaltje zeg. Zo zie ik ook wat buschauffeur zijn inhoud.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
PHS

Re: Stad of streek

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stad of streek

Bericht door Etienne »

Een leuk blog :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Stad of streek

Bericht door gliderfighter »

olof schreef:Leuk en interessante verhaal weer!

Een kleine tip: het zou ook leuk zijn om eens wat meer over je ervaringen te schrijven met bijv. defect materieel, passagiers, wat je zoal tegenkomt. Je schrijft nu vooral op welke routes je hebt gereden :mrgreen:
Ook dat komt allemaal nog aan bod ;)
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Stad of streek

Bericht door Durashift »

Leuk om te lezen. :pos:
Tof dat je zo flexibel kan zijn met routes én dat het je door de planning ook gegund wordt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten