Controleronde

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Controleronde

Bericht door Mikos »

Controleronde

Er staat een rit van Utrecht naar Den Haag op het programma, om van daaruit naar Amersfoort Schothorst te gaan en weer terug naar Utrecht. Ik krijg een ICM-stel mee en na vertrek uit Utrecht begin ik de reizigers te controleren. Ik kom al snel bij een reiziger die wat onderuit gezakt zit en een tientje voor zich heeft liggen op het klaptafeltje. Hij vraagt me keurig of hij bij mijn een kaartje naar Gouda kan kopen, want hij heeft geen kaartje kunnen kopen. Ik zit echter niet op dat tientje te wachten en vraag hem om zijn identiteitsbewijs, dat hij prompt tevoorschijn haalt. Ik schrijf hem een kaartje naar Gouda en geef hem dat.
“Maar chef, ik moet naar Zoetermeer,” protesteert hij, net op het moment dat ik weg wil lopen. Ik kijk hem aan en zeg hem dat hij me toch echt naar een kaartje naar Gouda heeft gevraagd. Dan verklaart hij dat hij precies genoeg had aan dat tientje om naar Gouda te komen, maar als hij toch een Uitstel krijgt, dan wil hij er mee door naar Zoetermeer. Juist. Dus ik neem het UvB terug en maak er een enkele reis Zoetermeer van, die ik hem vervolgens af geef.
“Bedankt. En eh, sorry he!”
Een van die momenten dat ik aangenaam verrast kan worden door reizigers.

Afbeelding
In het treinstel zijn twee toiletten aanwezig, die beide automatisch afgesloten zijn, omdat het toiletsysteem vindt dat ze defect zijn. Dat kan allerlei redenen hebben. In de trein kom ik echter twee personen tegen bij het eerste toilet die al een tijdje staan te wachten. Ik zie dat de foutlamp knippert die naast de deur zit en verwijs ze beide naar het andere toilet, omdat deze defect is. Wanneer ik bij het andere toilet kom, zit het meisje op een klapstoel op het balkon. Ook dit toilet is defect. Het is niet haar geluksdag, maar ze geeft aan dat ze echt nodig moet. Ik open het toilet en zie dat het wel schoon is, maar dat er geen water aanwezig is in de tank. Ik vertel het meisje dat ze gebruik kan maken van het toilet, maar dat het waarschijnlijk niet doorspoelt. Nadat ze van het toilet komt, zal het automatisch weer worden afgesloten. Maar aangezien ik straks met hetzelfde stel nog een tijdje op pad moet, hang ik wel even aan de telefoon met de materieelcentrale. Ik geef door dat beide toiletten defect zijn en dat ik toch graag van het stel af wil. Aan de andere kant van de lijn wordt wat gezucht en geschoven, maar in Den Haag zal ik een ander treinstel mee krijgen. Het stel waar ik me aankom, zal ter reparatie worden afgerangeerd.

En zo kom ik in Den Haag aan, waar mijn trein helemaal leegloopt. Er staat al een ander stel aan de halzijde, waar iedereen direct al in kan stappen. Er is meegedacht door de borden op ‘Vooraan instappen’ te zetten, helaas is vooraan in dit geval het treinstel dat afgerangeerd zal worden. Maar samen met de rangeermachinist zorg ik ervoor dat het af te rangeren stel leeg wordt gemaakt en afgesloten en dat iedereen in het nieuwe treinstel stapt. Ik kan snel naar het toilet en wanneer ik terug kom is ook mijn nieuwe machinist gearriveerd. Wanneer het dan vertrektijd is, rijden we richting Utrecht. De trein is aardig gevuld, ik begin meteen met mijn controleronde.
Een van de eersten die ik tref, is een Poolse meneer die wel een kaartje wilde kopen, maar zijn buitenlandse bankpas werd niet geaccepteerd. Hij wil nog helemaal naar Hengelo en ik besluit hem in Gouda uit te laten stappen, om daar alsnog een kaartje te gaan halen. Maar, zegt hij schouderophalend, ook daar zal zijn bankpas niet werken. En daar heeft hij wel een punt. Dus maak ik voor hem een kaartje. De man is me dankbaar en zal achteraf contact opnemen met de klantenservice om het af te handelen.

Ik kom al snel daarna iemand tegen die weer eens een Groepsretour op zijn telefoon toont, wat niet is toegestaan. Ik leg het hem uit en stuur hem in Gouda de trein uit om daar of te gaan printen of een nieuw kaartje te halen. Ik controleer verder en kom in de eerste klas iemand tegen die vroeger een van mijn managers is geweest. Hij zit met zijn rug tegen de glazen wand naar de tweede klas en na het praatje zie ik dat we bijna in Gouda zijn, dus loop ik terug naar de voorkant van de trein om daar in het HC-hok om te roepen.

In Gouda komen de twee samen reizende heren naar buiten waarvan er één een Groepsretour op zijn telefoon toonde. Ze gaan op weg naar een oplossing. Er stapt het nodige uit en in en we vertrekken op tijd. Waarna ik terug loop naar de glazen wand tussen de eerste en tweede klas om mijn controleronde te vervolgen.

Daar aangekomen, komen er net drie Marokkaanse jongens uit de tweede klas richting de eerste, op zoek naar een plekje in de trein. Ik vraag ze om hun vervoerbewijs terwijl we in de deuropening staan, waarna ik drie persoonlijke OV-chipkaarten te zien krijg. De eerste twee zijn netjes in Gouda ingecheckt, de derde niet. Ik laat het hem zien en vraag hem hoe dat komt. Zijn twee vriendjes lachen hem vierkant uit en stoken hem een beetje op. Maar hij werkt gelukkig wel mee, dus ik krijg uiteindelijk zijn identiteitsbewijs. Terwijl ik hem het uitstel sta te schrijven, moet hij om zijn uitstraling te behouden natuurlijk nog wel wat tegenstribbelen. Zeker omdat er nu drie Marokkaanse meisjes achter me zijn komen staan, ook op zoek naar een plekje in de trein.
“Maar, meneer, waarom kwam u rechtstreeks op ons aflopen? Waarom heeft u die andere mensen niet gecontroleerd? Het lijkt mij een beetje etnisch profileren.”
Ik doe een stap naar achter en tik met mijn vinger op de schouder van een eerste klasreiziger. Die heeft het hele tafereel via het raam meegekeken.
“Bent u al gecontroleerd?” vraag ik hem. Hij kijkt me niet eens aan, hij snapt het ook zo. Zijn luide ‘ja’ wordt door de dames achter mij beantwoord met een harde lach.
“Lekker voor je,” hoor ik ze zeggen. Hilariteit alom. Hij blijft toch nog een beetje tegensputteren om zijn eigen hachje te redden, zijn vriendjes geven hem wat steun. Nadat ik hem het kaartje heb geschreven, merkt hij droog op:
“Maar wie zegt dat u wel een echte conducteur bent?” Lachend haal ik mijn legitimatiebewijs tevoorschijn, die ze nauwkeurig bekijken. Daar weten ze niks meer tegen in te brengen, waarna ik hem vraag of hij nog een verklaring wil geven.
“Etnisch profileren,” zegt hij, schouderophalend. Hoofdschuddend neem ik afscheid van ze. Ze gaan toch naar de voorkant van de trein om een plekje te zoeken. Ik loop de tweede klas in en controleer verder.

Daar kom ik een vrouw tegen die ook niet heeft ingecheckt. De hele stiltecoupé waarin ik me nu bevind heeft mee kunnen genieten van de drie vriendjes, maar wanneer ik voor mevrouw sta te schrijven komen ze terug de stiltecoupé in om de boel nog wat verder op stelten te zetten. Ze vinden het prachtig dat ik ook voor deze dame sta te schrijven, maar gelukkig passeren ze op een bepaald moment, waarna de rust wederkeert.

Als ik ook die coupé heb gecontroleerd, loop ik verder om eens naar buiten te kijken waar we nu zijn. Ik zie station Vleuten voorbij schieten, dus ik houd het in de achterste coupé bij een serviceronde. Dat hebben ook de drie vriendjes gezien, die nu op het achterste balkon staan.
“Maar meneer, waarom controleert u ons wel en de rest van die mensen niet?”
De sfeer is gelaten, dus ik gooi er voor de grap in dat ik nu wel genoeg geschreven heb en ik de rest wel geloof. Twee van de drie beginnen weer over etnisch profileren, de derde komt dicht bij me staan en vraagt serieus geïnteresseerd:
“Maar even eerlijk, meneer, waarom?”
Ik antwoord hem dat we bijna in Utrecht zijn en ik om moet roepen en ik de rest na Utrecht controleer. Buiten dat het de waarheid is, is hij ook tevreden met dat antwoord. Ik kom in de cabine, waar een passagierende machinist zit. Ik roep om en deel hem mijn avonturen van het afgelopen half uur. Hij kan er wel om lachen.

In Utrecht stroomt de trein leeg, ook de drie vriendjes stappen uit, en er stapt weer het een en ander in. Ook de machinist komt naar de andere kant lopen om met me mee te gaan naar Amersfoort. Ik wijs hem aan dat ik vanaf Den Haag naar Utrecht nog maar twee van de drie bakken heb kunnen controleren. Hij lacht en loopt hoofdschuddend door. Maar niet voordat hij gezegd heeft:
“Maar vanaf nú hebben ze allemaal een kaartje!”
Na vertrek controleer ik het nu voorste rijtuig, wat volgelopen is met reizigers naar Amersfoort. Maar alsof de machinist speciale krachten heeft; ze hebben allemaal netjes een kaartje.

En zo heb ik voorlopig wel weer even genoeg beleefd. Het is voor mij weer tijd om vakantie te nemen, dus voorlopig geen columns van mij. Even wat rust aan het hoofd.

Conducteur Mike
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Controleronde

Bericht door Michael »

Leuk verhaal weer :pos: Vooral het stukje over die Marokkaanse jongens :lol:
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Controleronde

Bericht door Etienne »

Duidelijke column weer :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Controleronde

Bericht door Meltrain »

Leuk om je belevenissen weer mee te maken. :pos:
Een fijne vakantie toegewenst. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7641
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Controleronde

Bericht door waldo79 »

Humoristisch stukje, Mikos. Fijne vakantie :D
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Controleronde

Bericht door Ardan »

Leuk stukje weer! Het valt me ook elke keer weer op hoe lang je toch wel niet bezig kunt zijn met een trein. Als ik in een normaal gevulde coupé zit en iedereen heeft een kaartje dan hobbelt de HC er zó doorheen. Maar met schrijven ben je wel echt veel tijd kwijt.
En fijne vakantie! Waar gaat het heen? :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Controleronde

Bericht door Daniel »

Leuk stukje weer. Het valt me op zich wel op dat er nogal coulant wordt ingegaan op niet geprinte E-tickets: jij stuurde de reizigers de trein uit om het te printen, maar trof gister ook nog een HC die het in eenzelfde geval bij een waarschuwing liet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Controleronde

Bericht door Mikos »

Dan blijf ik aan de gang en gaan ze elders in de trein klagen dat ze 'weer' geen conducteur hebben gezien. Het hangt ook van de manier waarop af; als het ze niks interesseert, interesseert het uitschrijven mij ook niet. Maar als ze er op een normale manier op reageren, mogen ze het volgende station uitstappen. Ook weer afhankelijk van de situatie, natuurlijk.

Een volle trein kan een behoorlijke tijd kosten om die fatsoenlijk te controleren, maar soms ben je er opvallend snel doorheen. Of juist die trein waar haast niks in zit kan je een eeuwigheid kosten om er door te komen omdat er van alles mis is. Je weet het eigenlijk nooit. Maar dat maakt het juist zo afwisselend. :)
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Controleronde

Bericht door VIRM »

Was NS niet bezig met een systeem waarbij HC's in een paar minuten een UvB en kaartje kunnen uitdraaien? Fijne vakantie!
Beul van de blindegeleidelijn
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Controleronde

Bericht door dennistd »

Ik vraag me trouwens wel af welke echtheidskenmerken je wel op een printje kunt zien maar niet op de digitale versie. Dat het niet mag en dat je het daarom niet accepteert snap ik, maar wat is de reden dat het niet mag? Zeker nu eigenlijk altijd de barcode gescand wordt, waar ongetwijfeld ook echtheidskenmerken in zitten.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Controleronde

Bericht door Ardan »

De digitale versie zou een screenshotje kunnen zijn. Het is toch ook daarom dat de app-tickets van Syntus een bewegend echtheidskenmerk hebben?
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Controleronde

Bericht door dennistd »

Maar een papieren versie kan ook drie keer uitgeprint zijn, desnoods met een gewijzigde naam (al staat in reliëf achter de foto nog steeds de naam en traject).

Bij de Syntus-app heb je alleen de naam als controlekenmerk (geen geboortedatum), en een id-kaart vraag je als chauffeur niet snel. Daarom bewegen er een aantal zaken, en heeft elke dag andere kleuren en codes.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Controleronde

Bericht door Daniel »

In het geval dat ik gisteren zag/hoorde plaatsvinden tijdens een controleronde toonde de reiziger het e-ticket op een telefoon waarop het zo klein was dat ze het nieteens kon lezen en al helemaal niet kon scannen. Dat lijkt me toch wel redelijk duidelijk de controle verhinderen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Controleronde

Bericht door Mikos »

Wanneer zo'n ticket digitaal wordt aangeboden, is de leesbaarheid daarvan niet gegarandeerd. Je wilt niet weten hoe vaak ik al een E-ticket aangeboden heb gekregen waarvan de code wel met mijn Railpocket uit te lezen was (als die al uit te lezen was), maar ik vervolgens de echtheidskenmerken op het scherm niet kon achterhalen. Met een beetje Photoshoppen weet ik zo heel goedkoop het hele land door te reizen.

Er wordt al druk achter de schermen getest met het digitaal beschikbaar maken van dergelijke tickets, waarbij ook meteen een digitale versie van het gehele ticket wordt meegestuurd. Dat valt al in de Reisplanner Xtra te testen met een enkele reis of retour. Op die manier wordt het in onze app aangeleverd, waarmee je mogelijkheid ermee te frauderen zo goed al tenietdoet. Voor zolang het duurt. Tot die tijd: Uitprinten, of lopen!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Controleronde

Bericht door Aking »

Maar wat zie je dan als je hem scant? Het lijkt me dat daar de belangrijkste info staat? Of krijg je alleen "Treinkaartje" op je scherm te zien en staat "enkele reis", "dagretour" of "dagkaart 1e klasse" enkel in tekst op het ticket? :')
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Controleronde

Bericht door Mikos »

Er staat wel iets meer op, zoals de gegevens van de persoon en het traject en de datum. Maar wanneer ik de code al niet kan scannen, wil ik toch graag met behulp van de echtheidskenmerken achterhalen of het kaartje wel van vandaag is en of het wel van jou is.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Controleronde

Bericht door Aking »

Maar als je de code wel kunt scannen hoeft dat dus in principe niet?

(uiteraard los van regels zijn regels en befehl ist befehl)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Controleronde

Bericht door Mikos »

Dan vraag ik je naar je identiteitsbewijs en wanneer dat overeenkomt, is het wat mij betreft prima. Maar ook dan controleer ik de echtheidskenmerken snel, terwijl ik met mijn stempeltang een mooie stempeltje op je ticket zet.

Wanneer dat straks digitaal via de Reisplanner gaat (nu ook al mogelijk met het HEMA-kaartje dat recent is verkocht, trouwens), krijg je echter geen stempeltje meer van me. Sorry. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Controleronde

Bericht door Ardan »

Heh gelukkig. Ik was al bang dat de Dikke Controleur een gaatje in mijn telefoon ging knippen.
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Controleronde

Bericht door Aking »

Wel met zo'n treintjesknipper dan toch? :Y
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8684
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Controleronde

Bericht door Milco »

Leuk verhaal weer, Mikos! Je maakt nog eens wat mee. :Y
Fijne vakantie!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Controleronde

Bericht door DrechtBlub »

Aking schreef:Wel met zo'n treintjesknipper dan toch? :Y
Als je een treintjesknipper hebt heb je mogelijk nogal een vervoerstechnisch probleem.
Ik blub in het Drecht.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Controleronde

Bericht door hidihi »

De digitale kaartjes worden op verschillende wijze gecontroleerd en bij sommige conducteurs kun je wel fraude plegen met deze kaartjes. Ik heb eens een retourtje Dordrecht- Hilversum​ mediapark gedaan. Ik had een E-ticket gekocht en uitgeprint. Mijn E-ticket zijn door 4 verschillende conducteurs bekeken en alle 4 gebruikte ze verschillende methodes om mijn kaartje te controleren.

Conducteur 1: Stond op de IC Rotterdam-Utrecht en nam mijn ticket in ontvangst om deze te bekijken maar scande deze niet
Conducteur 2: Stond op de stopper Utrecht-Almere en nam mijn ticket in ontvangst, scande de QR code en vroeg mijn ID kaart om de naam op de E-ticket te vergelijken met mijn ID kaart
Conducteur 3: Stond op de IC Utrecht-Rotterdam. Hij controleerde de andere reizigers en ik had mijn dicht gevouwe E-ticket op mijn schoot gelegd. Ik wilde mijn E-ticket geven aan de conducteur. De conducteur​ nam mijn ticket niet aan en zei tegen mij dat mijn kaartje in orde was.
Conducteur 4: Stond op de IC Rotterdam-Dordrecht. Mijn E-ticket werd bekeken en gescand maar er werd niet naar m'n ID kaart gevraagd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Controleronde

Bericht door Jef400 »

Dat etnisch profileren argument

*zucht*
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Controleronde

Bericht door Z2N »

Waar haal je dat dan uit? Ik zie alleen maar een verhaal waarbij een HC er van uit gaat dat iemand wél een vervoersbewijs heeft, en daar kan van alles achter zitten. Als je een overuidelijke hobbyist voor je hebt als HC kan ik mij voorstellen dat je er gewoon van uit gaat dat het wel goed zit.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten