Logistiek
Re: Logistiek
Een interessant stuk.
Maar reizigers die wel assistentie nodig hebben en met eigen of openbaar vervoer naar een station reizen waar deze assistentie niet beschikbaar is, kunnen dan daar opgehaald worden en naar een station gebracht worden waar wel reisassistentie is?
Mijn vader heeft overigens ook een rollator, maar die tilt hem zelf in en uit de trein.
Maar reizigers die wel assistentie nodig hebben en met eigen of openbaar vervoer naar een station reizen waar deze assistentie niet beschikbaar is, kunnen dan daar opgehaald worden en naar een station gebracht worden waar wel reisassistentie is?
Mijn vader heeft overigens ook een rollator, maar die tilt hem zelf in en uit de trein.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Logistiek
Waarom zou je met eigen of openbaar vervoer naar een station reizen waar geen instaphulp is? In de meeste gevallen kun je dan beter naar een station reizen waar wel instaphulp is, dat maakt het meestal sneller.
Het ergens zijn van een invalidebrug is natuurlijk niet alleen afhankelijk van het aanwezig kunnen zijn van personeel, maar ook van de toegankelijkheid van de perrons. Als je het perron alleen maar met een trap op komt kun je best een brug neerzetten, maar niemand zal die dan gaan gebruiken. Ook dat is dus nog een ding om rekening mee te houden (al worden die situaties gelukkig steeds minder).
Het ergens zijn van een invalidebrug is natuurlijk niet alleen afhankelijk van het aanwezig kunnen zijn van personeel, maar ook van de toegankelijkheid van de perrons. Als je het perron alleen maar met een trap op komt kun je best een brug neerzetten, maar niemand zal die dan gaan gebruiken. Ook dat is dus nog een ding om rekening mee te houden (al worden die situaties gelukkig steeds minder).
Re: Logistiek
Wat als je geen keus hebt?Wubbo schreef:Waarom zou je met eigen of openbaar vervoer naar een station reizen waar geen instaphulp is?
Re: Logistiek
Volgens mij zijn die situaties zeldzaam. Juist op de grotere stations, die dus goed bereikbaar zijn met het OV, is er assistentie.
Re: Logistiek
Rotterdam Lombardijen is bijvoorbeeld voorzien van liften en er stoppen meer dan genoeg bussen naar omliggende plaatsen en er ligt zelfs een bejaardentehuis naast, maar volgens de kaart is daar geen reisassistentie beschikbaar.
Op het station of zelfs perron komen is dus geen probleem, maar in de trein stappen lukt niet.
Op het station of zelfs perron komen is dus geen probleem, maar in de trein stappen lukt niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Logistiek
Dan zal de gedachte vast zijn dat je met het overige OV ook op Rotterdam Centraal kunt komen. Voor de kleinere stations zijn er vaak Regiotaxi's beschikbaar die je in de omgeving ook op een bepaald station (waar wel assistentie beschikbaar is) af kunnen zetten.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
- AppleMoose
- Berichten: 6044
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Logistiek
Waarom wachten op of er een keer voldoende vraag komt om zoiets als een rolstoelbrug te plaatsen op een station?
Je kunt ook zelf initiatief nemen. Stukje klantvriendelijkheid en maatschappelijk betrokkenheid (bevordering van zelfstandig reizen) of zo...
Ik snap best dat de treinen niet in korte tijd geschikt te maken zijn voor rolstoelen e.d. en ik snap ook dat stations niet snel verbouwd kunnen worden om toegankelijker te worden, maar een rolstoelbrug plaatsen op stations die wel makkelijk toegankelijk lijkt me toch wel relatief 'makkelijk' realiseerbaar en een goed alternatief totdat de oude treinen die minder toegankelijk zijn, zijn vervangen.
Je kunt ook zelf initiatief nemen. Stukje klantvriendelijkheid en maatschappelijk betrokkenheid (bevordering van zelfstandig reizen) of zo...
Ik snap best dat de treinen niet in korte tijd geschikt te maken zijn voor rolstoelen e.d. en ik snap ook dat stations niet snel verbouwd kunnen worden om toegankelijker te worden, maar een rolstoelbrug plaatsen op stations die wel makkelijk toegankelijk lijkt me toch wel relatief 'makkelijk' realiseerbaar en een goed alternatief totdat de oude treinen die minder toegankelijk zijn, zijn vervangen.
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Op de bres voor Vites!
Re: Logistiek
#Money, money, money. Money!# En ik ben maar uitvoerende; ik ben geen beleidsmaker. Het zal geheid ook iets met subsidies te maken, en dus politiek.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
- AppleMoose
- Berichten: 6044
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Logistiek
Ik stel jou ook niet persoonlijk verantwoordelijk, wees maar niet bang
Geld moet geen probleem zijn bij NS met de winst die ze ieder jaar maken en als ze het een beetje slim spelen kunnen ze ook nog wel wat subsidies lospeuteren bij de gemeentes. Die verdienen dat weer terug doordat er dan minder gebruik wordt gemaakt van de regiotaxi.
Geld moet geen probleem zijn bij NS met de winst die ze ieder jaar maken en als ze het een beetje slim spelen kunnen ze ook nog wel wat subsidies lospeuteren bij de gemeentes. Die verdienen dat weer terug doordat er dan minder gebruik wordt gemaakt van de regiotaxi.
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Op de bres voor Vites!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Logistiek
Ik weet het niet hoor, maar is er geen beleid dat er minstens een station binnen X kilometer/binnen X minuten reizen moet zijn met een dergelijke voorziening? Als je toch in een taxibusje van bejaardentehuis naar station gaat (bij wijze van spreken) dan maakt het niet zo heel veel uit of dat busje naar een station verderop rijdt, zou je zeggen.
Re: Logistiek
Heren, mooi hoor, al die goede bedoelingen, maar het idee is toch dat de treinen zelf veel toegankelijker worden? Dan wordt dat hele bruggedoe overbodig. Dat lijkt mij een verademing voor het personeel, maar vooral voor wie van die voorzieningen afhankelijk is.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Visgraatmodel
- Berichten: 614
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Logistiek
Dát is toevallig! Ik heb van juli tot december 2016 bij Axxicom Airport Caddy (de eigenlijke naam van de assistentieservice) stage mogen lopen.VIRM schreef:De assistentieverlening op Schiphol wordt gedaan door zowel NS als Schiphol Caddy Service (die de normale reisassistentie van/naar het vliegtuig doen). Ik vraag incidenteel assistentie aan op Schiphol, en heb Schiphol Caddy Service-medewerkers in het weekend en in de vroege ochtend gehad.
Axxicom-protocol is dat een treinreiziger met aangemelde vliegassistentie vanaf Station door ons wordt afgehandeld. Wij beginnen met onze afhandeling (al is het maar assistentie tot achter de security-controle) áltijd wanneer de plank is aangesloten met de deur. Als een pax niet heeft aangegeven om assistentie vanaf het station te krijgen wordt hem/haar verzocht naar de assistentiebalie te gaan in Vertrek 1A, Vertrek 2 (achter de KLM Business Check-in, Vertrek 3 (achter balierij 17) en een vierde in Vertrek 3 (achter balierij 24).
Als je vragen hebt kun je ze gerust via een PB'tje aan mij stellen!
- AppleMoose
- Berichten: 6044
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Logistiek
Zeker. Dat is ook de ideale situatie en gaat men ook naartoe, echter zit je nog met oudere treinen die hiervoor nog niet geschikt zijn. Het duurt nog tot zeker 2030 voordat die treinen uitgefaseerd zijn. Tot die tijd kunnen die rolstoelbruggen een uitkomst zijn.trolly schreef:Heren, mooi hoor, al die goede bedoelingen, maar het idee is toch dat de treinen zelf veel toegankelijker worden? Dan wordt dat hele bruggedoe overbodig. Dat lijkt mij een verademing voor het personeel, maar vooral voor wie van die voorzieningen afhankelijk is.
Je weet hoe de regiotaxi werkt? Minstens 1 uur van tevoren bestellen. Je kunt alleen ophaaltijd afspreken, géén aankomsttijd op je bestemming.Geert schreef:Ik weet het niet hoor, maar is er geen beleid dat er minstens een station binnen X kilometer/binnen X minuten reizen moet zijn met een dergelijke voorziening? Als je toch in een taxibusje van bejaardentehuis naar station gaat (bij wijze van spreken) dan maakt het niet zo heel veel uit of dat busje naar een station verderop rijdt, zou je zeggen.
Bij het ophalen hebben ze een half uur speling (ze mogen maximaal een kwartier voor de afgesproken tijd komen en max. een kwartier erna), onderweg kunnen er nog medepassagiers opgepikt en afgezet worden. Een ritje waar je normaal zon 20 minuten over doet, kan met zo'n taxi ruim een uur duren. Veel gedoe en tijdrovend dus, omdat je met taxivertraging rekening moet houden.
In theorie lijkt het allemaal prima te regelen op zo'n manier, de praktijk is echter anders.
En dan heb ik het nog niet eens over gehad dat die taxi met enig regelmaat veel te laat of helemaal niet komt opdagen :X
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Op de bres voor Vites!
Re: Logistiek
Okay. Logisch eigenlijk.Mikos schreef:Op stations waar geen invalidenbrug beschikbaar is (en dat zijn er wel een aantal), wordt geen in- of uitstaphulp voor rolstoelers, scootmobielen of andersoortige vervoermiddelen voorzien. Er komt per juni een handvol stations bij en ook per december zullen er nog meer stations komen waar in- en uitstaphulp mogelijk is. Daarmee komt het totale aantal stations waar dat mogelijk is op 117.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Logistiek
Ik had wel een globaal beeld, maar het klinkt inderdaad niet erg praktisch.Ronaldussen schreef:Je weet hoe de regiotaxi werkt? Minstens 1 uur van tevoren bestellen. Je kunt alleen ophaaltijd afspreken, géén aankomsttijd op je bestemming.
Bij het ophalen hebben ze een half uur speling (ze mogen maximaal een kwartier voor de afgesproken tijd komen en max. een kwartier erna), onderweg kunnen er nog medepassagiers opgepikt en afgezet worden. Een ritje waar je normaal zon 20 minuten over doet, kan met zo'n taxi ruim een uur duren. Veel gedoe en tijdrovend dus, omdat je met taxivertraging rekening moet houden.
In theorie lijkt het allemaal prima te regelen op zo'n manier, de praktijk is echter anders.
En dan heb ik het nog niet eens over gehad dat die taxi met enig regelmaat veel te laat of helemaal niet komt opdagen :X
Re: Logistiek
Die regiotaxi's worden dan ook aanbesteed door gemeenten. Als je alleen op prijs gaat letten...
Beul van de blindegeleidelijn
- AppleMoose
- Berichten: 6044
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Logistiek
Toen dat nog door de provincies werd aanbesteed was het niet veel beter hoor :N
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Op de bres voor Vites!
Re: Logistiek
Ik heb het wel eens meegemaakt dat een rolstoeler gebruik maakte van station Lombardijen. Het is al een aantal jaren geleden de sneltrein stopte nog op Lombardijen. Ik stond toen op station Blaak en de rolstoeler vroeg mij of ik z'n roelstoel in de trein wilde zetten. Hij stapte uit de rolstoel en met de grootste moeite stapte hij zelfstandig de Virm trein in. Hij ging er in Lombardijen weer uit. Op Lombardijen bood de HC zijn hulp aan maar die had hij niet nodig. De jonge zat in de rolstoel en hij reed de rolstoel zonder plank de trein uit. Hij had een techniek ontwikkeld die ik nu nog niet snap. Hij liet zijn rolstoel op de treeplank van de trein vallen en liet daarbij de de stoel zo stuiteren dat hij met stoel en al op het perron lande.Meltrain schreef:Rotterdam Lombardijen is bijvoorbeeld voorzien van liften en er stoppen meer dan genoeg bussen naar omliggende plaatsen en er ligt zelfs een bejaardentehuis naast, maar volgens de kaart is daar geen reisassistentie beschikbaar.
Op het station of zelfs perron komen is dus geen probleem, maar in de trein stappen lukt niet.
Re: Logistiek
Nooit problemen mee gehad, als ik met m'n oma ergens heen ga maak ik vrij vaak gebruik van Valys, en één keer werd er een klein ommetje gemaakt. En de laatste keer was het sneller dan de bus omdat de taxi met 150 km/h over de A29 kachelde..Geert schreef:Ik had wel een globaal beeld, maar het klinkt inderdaad niet erg praktisch.Ronaldussen schreef:Je weet hoe de regiotaxi werkt? Minstens 1 uur van tevoren bestellen. Je kunt alleen ophaaltijd afspreken, géén aankomsttijd op je bestemming.
Bij het ophalen hebben ze een half uur speling (ze mogen maximaal een kwartier voor de afgesproken tijd komen en max. een kwartier erna), onderweg kunnen er nog medepassagiers opgepikt en afgezet worden. Een ritje waar je normaal zon 20 minuten over doet, kan met zo'n taxi ruim een uur duren. Veel gedoe en tijdrovend dus, omdat je met taxivertraging rekening moet houden.
In theorie lijkt het allemaal prima te regelen op zo'n manier, de praktijk is echter anders.
En dan heb ik het nog niet eens over gehad dat die taxi met enig regelmaat veel te laat of helemaal niet komt opdagen :X
Het is het een of het ander, een 'normale' taxi en het volle pond betalen, of voor een schijntje met de regiotaxi/valys en een ommetje maken.
Laatst gewijzigd door PatrickM op do 08 jun 2017, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- AppleMoose
- Berichten: 6044
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Logistiek
Valys werkt over het algemeen beter dan de gewone regiotaxi, maar het verschilt ook per regio. Ommetje maken is het probleem niet (zolang dit binnen de perken blijft), maar je moet er wel rekening mee houden in je reisschema
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Op de bres voor Vites!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast