Logistiek

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Logistiek

Bericht door Mikos »

Logistiek

Je kunt dingen plannen tot je er bij neer valt, de realiteit is vaak weerbarstiger. Tot niet zo lang geleden moesten mindervalide reizigers zich 24 uur voor vertrek aanmelden wanneer ze een reis met de trein wilden maken. Dat gaf NS ruim de tijd om te zorgen voor assistentieverleners op de stations waar de reiziger de trein in en ook weer uit geholpen moet worden. Maar dat maakte de mindervalide reiziger, die vaak toch al niet al te mobiel is, nog verder immobiel. Een dag vooraf al weten hoe laat je ergens naar toe wilt reizen, dat maakt je behoorlijk inflexibel. Dat moet ook anders kunnen, zo werd geopperd vanuit diverse instanties. En dus kunnen mindervaliden tegenwoordig tot één uur voor vertrek hun reis aanmelden. Dat geeft deze mensen alle ruimte om te kunnen schuiven met hun planning wanneer daar behoefte aan is. Sommigen hebben dat niet nodig; zo reist er standaard een mevrouw met rolstoel tussen Heerenveen en Leeuwarden, altijd op dezelfde tijden: ’s morgens heen, ’s middags terug. Om naar haar werk te kunnen. Daar kun je de klok op gelijk zetten. Maar dat heeft niet iedereen...

Afbeelding
Op grote stations zijn er servicemedewerkers die de mindervalide reizigers de trein in of uit kunnen helpen. Dat doen ze bijvoorbeeld met een brug wanneer er een hoogteverschil overbrugd moet worden, of met een klein plankje als er alleen een klein gat overgestoken moet worden, zoals bij de SLT. Op alle andere stations, waar geen servicepersoneel van NS aanwezig is, worden er taxichauffeurs ingezet. NS heeft een contract met vele taxibedrijven die bij verstoringen ingezet kunnen worden, maar ook bij in- of uitstaphulp van mindervaliden ingezet kan worden. Dat gaat niet altijd vlekkeloos; soms komen deze chauffeurs pas opdagen wanneer de trein al lang staat te wachten, soms zijn ze al vertrokken omdat de trein aan de late kant is. En soms komen ze helemaal niet opdagen. Allemaal logistieke dingetjes.

En op sommige momenten komen al die dingen samen. Ik ben onderweg vanuit Utrecht naar Schiphol, ’s avonds laat. In Utrecht heb ik een servicemedewerker met een brug zien lopen, dus er is iemand aan boord van de trein die geholpen dient te worden bij het uitstappen. Ook dat is trouwens geen feit; zo reist er een jongen in een rolstoel tussen Utrecht en Ermelo, die wel instaphulp nodig heeft, maar zichzelf heel goed uit de trein kan helpen. Maar in dit geval weet ik wel zeker dat de persoon hulp nodig heeft. Net voor Amsterdam Bijlmer Arena word ik gebeld. De reiziger heeft zich kennelijk een uur voor vertrek aangemeld en nu zitten ze bij de assistentiecentrale met een probleem. De instaphulp was geregeld, alleen op Schiphol, waar mevrouw uit wil stappen, kan er niemand op tijd bij de trein zijn.
“Wil jij die mevrouw met rollator de trein uit helpen?” is de vraag. Natuurlijk wil ik dat. Een rollator is de moeite niet; ik geef mevrouw ondersteuning bij het uitstappen en de klus is geklaard. Daar zijn de bij de centrale heel blij mee.
Op Amsterdam Zuid loop ik alvast naar de derde deur van voren, waar mevrouw naar binnen is geholpen. Wanneer ik daar op het balkon aankom, blijkt ze inderdaad een rollator bij zich te hebben. Achterop haar scootmobiel. En dat is dus wel een probleem.

Afhankelijk van het jaar van opleiding tot conducteur heeft er wel of geen instructie met de invalidenbrug in je opleiding gezeten. Bovendien is het niet de bedoeling dat het rijdend personeel met de brug aan de haal gaat. Afgezien van het feit dat iemand wel of niet bevoegd is, moet de brug ook nog gehaald en terug gebracht worden en loopt de trein gegarandeerd vertraging op wanneer er niet iemand al klaar staat met de brug. En mevrouw zal toch echt de trein uit moeten op Schiphol. Dus sta ik weer voor een dilemma. Ik begin meteen de centrale te bellen, maar ik ben de zoveelste in de rij, dus voordat ze opnemen heb ik al omgeroepen dat we op de eindbestemming zijn en stap ik net de trein uit, op weg naar de mevrouw om haar te informeren dat het even gaat duren. De centrale verontschuldigt zich en kan me helaas ook niet vertellen waar de brug precies staat. Daar ben ik mooi klaar mee.

We staan op spoor 5 op Schiphol. En voor wie dat niet kent; dat is een héél lang perron. Bruggen staan vaak verdekt opgesteld om geen aandacht te trekken. En in de meeste gevallen is dat uit het zicht, ergens aan het eind van het perron. Dat is mijn eerste ingeving, dus ik zoek het hele perron af. Maar vind niks. Ik besluit de Servicemedewerker op Schiphol te bellen. Die verontschuldigt zich dat hij niet naar me toe kan komen, want hij is alleen en zit aan het loket, waar hij niet weg kan. Hij vertelt me wel waar de brug staat; op spoor 6.
“Om het hoekje van de roltrap,” zegt hij erbij. En inderdaad, daar staat het apparaat. Precies waar ik nog niet gekeken heb. Ik breng het gevaarte in beweging en help mevrouw de trein uit. Vervolgens breng ik de brug terug naar zijn parkeerplaats en loop ik terug naar de trein. Ik breng via de portofoon de machinist op de hoogte dat we kunnen vertrekken. Ik had hem al verteld dat het even ging duren en hij was ook al poolshoogte komen nemen. Hij had de treindienstleider gebeld om te melden dat het wel even ging duren en die heeft op zijn beurt de rijweg teruggeroepen, zodat andere treinen om ons heen gewoon konden vertrekken. Ik sluit intussen de deuren, het sein komt veilig en we kunnen vertrekken. Maar dan wel 15 minuten achter op schema. Daar hebben de reizigers verder gelukkig geen last van, want we gaan naar het rangeerterrein, dus iedereen was op tijd op Schiphol. Maar het brengt wel mijn overstap van 20 minuten op een andere trein in de knel. Gelukkig kan ik daar uiteindelijk op tijd mee vertrekken, maar blij werd ik niet van deze situatie.

Waar het precies fout is gegaan, zoekt men intern uit. In de hoop dat er verbetering uit voortvloeit voor een eventuele volgende keer. Maar zo handig als het voor de mindervalide reiziger is geworden, zo makkelijk is logistiek gezien nog niet bepaald.

Conducteur Mike
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Logistiek

Bericht door JWM »

Station Schiphol wordt bemand door welgeteld 1 persoon :shock:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Logistiek

Bericht door Klaasje »

Doorgaans wordt het op Schiphol toch niet door een NS-er maar door een Schipholmedewerker gedaan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Logistiek

Bericht door Suus »

Bij diverse prullenbakjes op de perrons op Schiphol zit aan de achterkant een luikje met een sleutel. Daar kan een medewerker van Schiphol een hesje uit halen zodat ze opvallen wanneer ze reizigers in- en uit de trein helpen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Logistiek

Bericht door Hainje »

Weet niet of dat nu zo handig is om hier te vertellen Suus :lol: , ook mensen die hier geen account hebben kunnen dit lezen.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10534
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Logistiek

Bericht door trolly »

De enige persoon waarvan ik me een warme belangstelling voor zo'n hesje kan voorstellen, heeft
  • a) hier een account
    ten tweede: vast al zo'n hesje en
    III. waarschijnlijk ook een bijpassende sleutel
Geen reden tot paniek dus...

@Aking: Heb je eigenlijk al zo'n prullenbak?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Logistiek

Bericht door Suus »

Hainje schreef:Weet niet of dat nu zo handig is om hier te vertellen Suus :lol: , ook mensen die hier geen account hebben kunnen dit lezen.
Het is geen driehoek danwel vierkantsleutel. Dus voordat je de juiste sleutel gevonden hebt...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Logistiek

Bericht door Aking »

trolly schreef:De enige persoon waarvan ik me een warme belangstelling voor zo'n hesje kan voorstellen, heeft
  • a) hier een account
    ten tweede: vast al zo'n hesje en
    III. waarschijnlijk ook een bijpassende sleutel
Geen reden tot paniek dus...

@Aking: Heb je eigenlijk al zo'n prullenbak?
Nee, maar op Schiphol hangen me iets teveel camera's om daar met m'n steeksleutel aan de slag te gaan. (A)

En qua vestjes, ik heb (zo uit m'n hoofd) reisassistent, NS Reizigers (met blauwe band) en een aantal verschillende (normale) NS exemplaren, dus het hangt een beetje van de uitvoering in die kastjes af :P

En qua sleutels, laat ik daar met het oog op hier rondwarende Mikossen niet op ingaan, voordat het NS-SWAT-team ineens m'n deur uit z'n voegen beukt :')

Maar ik heb de nodige buitenlandse en niet-ns sleutels, grote kans dat er wel een op die kastjes zou passen, puur hypothetisch natuurlijk (A)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Logistiek

Bericht door Ardan »

Mikos schreef:Afhankelijk van het jaar van opleiding tot conducteur heeft er wel of geen instructie met de invalidenbrug in je opleiding gezeten. Bovendien is het niet de bedoeling dat het rijdend personeel met de brug aan de haal gaat. Afgezien van het feit dat iemand wel of niet bevoegd is...
Ik kan wel begrijpen dat het eigenlijk niet aan jullie is om invaliden de trein uit te helpen, jullie hebben tijdens een stationnement al genoeg te doen en je kunt er alleen maar vertraging van krijgen. Maar waarom heeft niet iedereen toch instructie, voor gevallen als dit waarbij het even niet anders kan?
Wat is er sowieso rocket science aan een invalidenbrug dat je er een instructie en zelfs een bevoegdheid voor kunt hebben?
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Logistiek

Bericht door Aking »

Ach, je hebt tegenwoordig training, bevoegdheid en een certificaat nodig om je reedt af te vegen... Dan is dit toch logisch?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Logistiek

Bericht door WSM »

Mikos schreef:Waar het precies fout is gegaan, zoekt men intern uit. In de hoop dat er verbetering uit voortvloeit voor een eventuele volgende keer.
Hee dit lijkt het NS-forum wel. Grappig dat men bij NS elkaar intern ook zo afpoeiert :pos:.
(maar wel een interessant verhaal verder trouwens hoor).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Logistiek

Bericht door Durashift »

trolly schreef: (..)

@Aking: Heb je eigenlijk al zo'n prullenbak?
:) Humor. :D
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Logistiek

Bericht door Durashift »

Mikos schreef:Logistiek

Ik ben onderweg vanuit Utrecht naar Schiphol, ’s avonds laat. In Utrecht heb ik een servicemedewerker met een brug zien lopen, dus er is iemand aan boord van de trein die geholpen dient te worden bij het uitstappen. (..)
“Wil jij die mevrouw met rollator de trein uit helpen?” is de vraag. Natuurlijk wil ik dat. Een rollator is de moeite niet; ik geef mevrouw ondersteuning bij het uitstappen en de klus is geklaard. Daar zijn de bij de centrale heel blij mee.
Op Amsterdam Zuid loop ik alvast naar de derde deur van voren, waar mevrouw naar binnen is geholpen. Wanneer ik daar op het balkon aankom, blijkt ze inderdaad een rollator bij zich te hebben. Achterop haar scootmobiel. En dat is dus wel een probleem.

(..)

Waar het precies fout is gegaan, zoekt men intern uit. In de hoop dat er verbetering uit voortvloeit voor een eventuele volgende keer. Maar zo handig als het voor de mindervalide reiziger is geworden, zo makkelijk is logistiek gezien nog niet bepaald.

(..)
Nou ja, zoals zo vaak gaat het in dit soort zaken, in ieder geval, ook fout in de communicatie. Doordat er vele personen bij betrokken zijn wordt nét de informatie, op een vrij essentieel punt, niet volledig doorgegeven. De scootmobiel is bij de rollator weggevallen.

Qua leermoment, los van waar het fout is gegaan Mikos, lijkt het mij, doordat jij zelf in Utrecht hebt gezien dat de hulpbrug nodig was.. jij de controle vraag stelt richting servicedesk 'hoezo hebben jullie in Utrecht dan een hulpbrug gebruikt voor enkel een rollator?'. Dan was wel duidelijk geworden (hopelijk) dat er een scootmobiel aan vast zat..

Ik had zelf laatst ook zo'n 'logistiek / communicatie' dingetje.. . Stond bij de klant.. klant zegt 'ik heb niks voor je, heb jij (die en die) niet gesproken? Wij hebben gebeld'.
Mijn antwoord: Ja, ik heb die en die gesproken.. ik werd naar jullie gestuurd.
Wat blijkt: Ja, er is gebeld, de oproep is ook ontvangen alleen weggedrukt door de betreffende persoon doordat er al een ander gesprek bezig was..

Kortom, er is geen communicatie in woord geweest over de daadwerkelijke boodschap.

Volgende keer stel ik dus ook de vraag: mooi dat je gebeld hebt, heb je de persoon aan de andere kant van de lijn ook gesproken?
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Logistiek

Bericht door VIRM »

De assistentieverlening op Schiphol wordt gedaan door zowel NS als Schiphol Caddy Service (die de normale reisassistentie van/naar het vliegtuig doen). Ik vraag incidenteel assistentie aan op Schiphol, en heb Schiphol Caddy Service-medewerkers in het weekend en in de vroege ochtend gehad.

@Mikos: interessant om het vanuit het perspectief van een HC te lezen. Dat je uiterlijk een uur van tevoren assistentie kunt aanvragen (m.u.v. buitenlandse treinreizen) is inderdaad een verbetering vanuit reizigersoogpunt. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Logistiek

Bericht door Wubbo »

Durashift schreef:Qua leermoment, los van waar het fout is gegaan Mikos, lijkt het mij, doordat jij zelf in Utrecht hebt gezien dat de hulpbrug nodig was.. jij de controle vraag stelt richting servicedesk 'hoezo hebben jullie in Utrecht dan een hulpbrug gebruikt voor enkel een rollator?'.
Als het even kan zet je ook een rollator met een brug in de trein. Dat is namelijk over het algemeen sneller en veel comfortabeler voor de betreffende reiziger, die dan gewoon door kan lopen in plaats van lastig ondersteund worden. Er zijn in ieder geval meerdere reizigers die met een rollator reizen en daarvoor assistentie aanvragen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Logistiek

Bericht door Mikos »

Dat wat Wubbo zegt. Mindervalidenbruggen kunnen voor zo ontzettend veel gebruikt worden. We werden er altijd voor gebeld door onze medewerkerscentrale om te melden wie van waar naar waar meegaat en de bijbehorende hulpmiddelen. Daarvoor in de plaats is een SMS-systeem opgezet dat die telefoontjes heeft vervangen, maar dat werkt verre van optimaal. Dus momenteel weten we in de meeste gevallen niet wie er mee gaat of welke assistentie zij nodig hebben op welk station. Ook zo'n tienjarenproject.
Ardan schreef:Maar waarom heeft niet iedereen toch instructie, voor gevallen als dit waarbij het even niet anders kan? Wat is er sowieso rocket science aan een invalidenbrug dat je er een instructie en zelfs een bevoegdheid voor kunt hebben?
Door de jaren heen zijn er diverse ideeën geweest over het gebruik van de invalidenbrug, dus het ene jaar mocht niemand behalve het walpersoneel aan de brug komen, het andere jaar moest juist iedereen er mee overweg kunnen... Het is niet zo zeer rocket science, maar eerder simpelweg een aantal dingen die je fout kunt doen of vergeten. En ik moet er niet aan denken dat ik iets over het hoofd zie en een reiziger daardoor iets overkomt... :X
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Logistiek

Bericht door VIRM »

Hoort de HC op de hoogte te zijn als er een reiziger in zijn/haar trein zit die AVG heeft aangevraagd?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Logistiek

Bericht door Mikos »

In principe dus wel. Dat is dan meer bedoeld voor calamiteiten, zodat bekend is bij het treinpersoneel wie er aan boord is en daar op ingespeeld kan worden voor zo ver mogelijk. Maar op dit moment loopt dat dus niet bepaald zoals het zou moeten.

Ik heb wel eens een mevrouw gehad die in haar scootmobiel vanuit Leeuwarden op weg was naar Zutphen. Bij Meppel strandden we echter vanwege een verstoring en ben ik nog voor we in Meppel aankwamen al voor die mevrouw gaan bellen om een alternatief voor haar te regelen. Toen hebben we uiteindelijk ook met een brug die mevrouw uit de trein geholpen en in een aangepast taxibusje rechtstreeks naar Zutphen laten brengen, om zo het vervangende busvervoer te omzeilen.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Logistiek

Bericht door chemie »

Leuk stukje weer :D
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Logistiek

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef:
Durashift schreef:Qua leermoment, los van waar het fout is gegaan Mikos, lijkt het mij, doordat jij zelf in Utrecht hebt gezien dat de hulpbrug nodig was.. jij de controle vraag stelt richting servicedesk 'hoezo hebben jullie in Utrecht dan een hulpbrug gebruikt voor enkel een rollator?'.
Als het even kan zet je ook een rollator met een brug in de trein. Dat is namelijk over het algemeen sneller en veel comfortabeler voor de betreffende reiziger, die dan gewoon door kan lopen in plaats van lastig ondersteund worden. Er zijn in ieder geval meerdere reizigers die met een rollator reizen en daarvoor assistentie aanvragen.
Ja, dat is ook wel waar.

Dan ben ik wel benieuwd hoe Mikos oorspronkelijk bedacht had om die mevrouw uit de trein te halen @Schiphol. Ondersteunend en de mevrouw de trein uit laten 'lopen / stappen' of ook voor die rollator een brug te gaan gebruiken? Uit de tekst krijg ik de indruk van de eerste optie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Logistiek

Bericht door Mikos »

Het heeft de voorkeur zoiets met de brug te doen, maar dat iemand loopondersteuning nodig heeft wil nog niet zeggen dat ze niet zelf twee treden naar beneden kan stappen. Met mijn arm als ondersteuning. Appeltje, eitje. :wink: Ik heb zo min mogelijk met die brug te maken, om eerder genoemde redenen.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Logistiek

Bericht door Durashift »

Mikos schreef: (..) Met mijn arm als ondersteuning. Appeltje, eitje. :wink: I (..)
Dat leek mij ook. :wink:

Nog ff een vraagje dan. Heeft elk station zo'n loopbrug?
Zo nee. Hoe doet een servicepartner van de NS (een taxibedrijf) dan zo'n scootmobiel uit de trein halen op een station zonder loopbrug?
ff met de taxibus het perron op rijden is er niet bij, denk ik. (A)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Logistiek

Bericht door Mikos »

Op stations waar geen invalidenbrug beschikbaar is (en dat zijn er wel een aantal), wordt geen in- of uitstaphulp voor rolstoelers, scootmobielen of andersoortige vervoermiddelen voorzien. Er komt per juni een handvol stations bij en ook per december zullen er nog meer stations komen waar in- en uitstaphulp mogelijk is. Daarmee komt het totale aantal stations waar dat mogelijk is op 117.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Logistiek

Bericht door Chrysa »

En hoe moeten die mensen dan met de trein?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Logistiek

Bericht door Mikos »

Mindervalidenvervoer naar het dichtstbijzijnde station waar wel in- en uitstaphulp voorzien is. Heel langzaam maar zeker rolt het aantal stations met dergelijke mogelijkheden verder uit. Hoe meer verzoeken er komen vanuit de maatschappij om op een bepaald station voorzieningen te treffen, hoe eerder daar op ingegaan zal worden. We hebben een aantal jaren terug hier in Raalte ook een oproepactie gehad van mindervaliden die graag van de trein gebruik willen maken. Tegenwoordig hebben we dan ook een mindervalidenbrug beschikbaar. En dat is vrij logisch; als er geen vraag naar is, dan ga je er ook geen geld in steken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten