Pagina 2 van 2

Re: Vraagstukken

Geplaatst: di 01 mei 2018, 17:26
door reisthijs
Ik vraag me vooral af waarom 'terugsteken' nog steeds verboden is, in combinatie met de OV-chipkaart en gesloten poortjes die misbruik voorkomen. Veel reizen kunnen toch sneller of comfortabeler zijn als dat wel zou mogeb.

Misbruik is in dit geval, een kaartje Amsterdam- Purmerend kopen terwijl je werkelijke eindbestemming Hoorn is en je dus meer zou moeten betalen.
Kan je in Hoorn door het poortje met een wegwerpkaartje met een andere bestemming?

Re: Vraagstukken

Geplaatst: di 01 mei 2018, 17:28
door Mikos
Was het maar zo dat dat niet kon... Er is me beloofd dat het komt, maar wanneer?

Re: Vraagstukken

Geplaatst: di 01 mei 2018, 17:34
door Aking
Als de punctualiteit een jaar lang 100% is? (A)
webguy schreef:Je hebt een adres ingevoerd als beginstation. Dit is een deur tot deuradvies van 9292 op de website van NS. 9292 snapt niet wat terugsteken is, dus geeft "foute" adviezen. Wat Mikos daar mee doet weet ik niet, maar het is feitelijk een ongewenst nadeel van het makkelijk maken van 9292 adviezen op de site van NS (wat opzich wel handig is..)
Mikos schrijft natuurlijk een UvB en stuurt je al dan niet door naar de klantenservice, alwaar je je geld terug kunt krijgen of de boete wordt kwijtgescholden want het advies kwam uit de door NS zo geprezen plannert *O*

Re: Vraagstukken

Geplaatst: di 01 mei 2018, 18:55
door WSM
Mikos schreef:Daarop staan voorletters en achternaam.

Ik heb een toezichthouderpas, een bedrijfspas en mijn BOA-pas in de maphouder zitten. Wanneer een reiziger om mijn naam vraagt, verwijs ik naar het treinnummer of het bonnummer dat ze van me mee krijgen. Er is eigenlijk geen meerwaarde om mijn naam te weten. Want wat heb je er aan? Als je een klacht in wilt dienen (en dat is waar het toch vooral om gaat), dan maakt het niet uit of je een treinnummer of mijn naam hebt; je klacht gaat over mij en komt toch wel op de juiste plek terecht. Daarom ben ik ook niet zo scheutig met het geven van mijn naam.
Wel weer merkwaardig dat mensen op het NS-forum altijd een beschrijving van het uiterlijk van de conducteur moeten opgeven als ze een klacht willen indienen. Het treinnummer volstaat toch?
Natuurlijk wel handig als ze daarna kunnen zeggen dat ze de conducteur in kwestie niet meer konden vinden.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: di 01 mei 2018, 18:57
door webguy
reisthijs schreef:Ik vraag me vooral af waarom 'terugsteken' nog steeds verboden is, in combinatie met de OV-chipkaart en gesloten poortjes die misbruik voorkomen. Veel reizen kunnen toch sneller of comfortabeler zijn als dat wel zou mogeb.
Het grootste misbruik potentieel van terugsteken voor NS is waarschijnlijk met Traject Vrij. Als terugsteken is toegestaan kan je bijvoorbeeld een abonnement Rotterdam Zuid - Breda nemen ipv Rotterdam - Breda omdat je vanaf Rotterdam Zuid dan kan terugsteken. Slecht voorbeeld misschien omdat prijsverschil klein is, maar er zijn extremere voorbeelden waar het best veel scheelt.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: di 01 mei 2018, 19:25
door Mikos
WSM schreef:Wel weer merkwaardig dat mensen op het NS-forum altijd een beschrijving van het uiterlijk van de conducteur moeten opgeven als ze een klacht willen indienen. Het treinnummer volstaat toch?
Ja, het treinnummer volstaat. Maar ja, het NS-forum... :')

Re: Vraagstukken

Geplaatst: di 01 mei 2018, 19:27
door dennistd
Klopt ja, maar de voorwaarden hebben het helemaal niet meer over terugsteken volgens mij, alleen nog over reisroutes die uit de reisplanner komen. En voor de gemiddelde Nederlander is er geen verschil tussen de echte NS-planner en de NS-website die de 9292-planner gebruikt achter de schermen.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: di 01 mei 2018, 22:30
door Wubbo
webguy schreef:
reisthijs schreef:Ik vraag me vooral af waarom 'terugsteken' nog steeds verboden is, in combinatie met de OV-chipkaart en gesloten poortjes die misbruik voorkomen. Veel reizen kunnen toch sneller of comfortabeler zijn als dat wel zou mogeb.
Het grootste misbruik potentieel van terugsteken voor NS is waarschijnlijk met Traject Vrij. Als terugsteken is toegestaan kan je bijvoorbeeld een abonnement Rotterdam Zuid - Breda nemen ipv Rotterdam - Breda omdat je vanaf Rotterdam Zuid dan kan terugsteken. Slecht voorbeeld misschien omdat prijsverschil klein is, maar er zijn extremere voorbeelden waar het best veel scheelt.
Dat kan dan toch niet, want je mag dan toch in Rotterdam niet door de poortjes (want buiten je traject)?

Re: Vraagstukken

Geplaatst: di 01 mei 2018, 23:21
door Western Soldier
Er zijn bussen waarmee het vanaf Arnhem tot 30 minuten sneller is om via Ede-Wageningen naar Wolfheze te reizen. Ik heb dat weleens op die manier gedaan net zoals dat ik regelmatig vanuit Utrecht komende naar Ossterbeek via Arnhem reis, omdat de overstap daar ruimer is dan Ede-Wageningen en de overstap daar richting Wolfheze/Oosterbeek niet prettig is. Op die ene keer dat ik van Arnhem naar Wolfheze moest deed ik het ook en toen werd mij vertelt dat het eigenlijk niet mocht, terwijl ik al vaker gecontroleerd ben terwijl ik hetzelfde trucje naar Oosterbeek uithaalde. Sindsdien heb ik het ook niet meer op die manier gedaan.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: wo 02 mei 2018, 08:21
door webguy
Wubbo schreef:Dat kan dan toch niet, want je mag dan toch in Rotterdam niet door de poortjes (want buiten je traject)?
Dat zou je zeggen maar er zit geen beperking op denk ik (zoals Mikos hierboven al schreef). Want wat doe je als er bij werkzaamheden/storing/etc _wel_ een legitieme reden is dat jij in Rotterdam ben? Allerlei oplossingen voor te bedenken natuurlijk...

Re: Vraagstukken

Geplaatst: wo 02 mei 2018, 09:44
door reisthijs
Mikos schreef over de wegwerpkaartjes, TrajectVrij werkt anders: als je op een station buiten je traject uitcheckt, dan betaal je daar automatisch voor. Dus als je met een Traject Vrij Breda-Rotterdam Zuid op Centraal uitcheckt, betaal je apart voor Zuid-Centraal.

Ik zie niet wat het toestaan van terugsteken daaraan zou veranderen. Het enige verschil is dat Mikos dan geen boete meer hoeft uit te schrijven.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: wo 02 mei 2018, 11:10
door dylanwild94
Is het niet mogelijk om zoals in Belgiƫ bij grote steden met meerdere stations en zone in te stellen.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: wo 02 mei 2018, 11:52
door Suus
Die bestaan wel, maar alleen voor specifieke internationale kaartjes.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: wo 02 mei 2018, 22:36
door Frank93
reisthijs schreef:Kan je in Hoorn door het poortje met een wegwerpkaartje met een andere bestemming?
Weet niet of wat ik deed precies hetzelfde is omdat het station binnen het gekochte traject viel, maar een paar jaar terug ben ik met een retour Alkmaar - Haarlem uitgestapt in Beverwijk en kon daar gewoon de poortjes door.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: zo 06 mei 2018, 01:16
door hidihi
Een vijf jaarse toets over regels is een beetje zonde van de tijd. Ik durf zelfs te zeggen dat de gemiddelde reiziger de vervoersbewijzen kan controleren. Als reiziger verwacht ik dat de conducteur er staat als er echt stront aan de knikker is. Zoals:

Zeer argresieve reizigers
Medische noodgevallen( hart,beroerte, steek/schotwonden, psychise problemen, etc)
Ontruimen trein

Ik zie liever dat de HC bijgeschoold wordt in medische kennis en omgangsvormen. Ook zie ik een HC graag bij rampoefeningen. Ik weet dat regels ook bij het vak horen maar dat vind ik minder belangrijk.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: zo 06 mei 2018, 10:03
door Mikos
Zonder vijfjaarlijke herscholing geen BOA, dus valt er dan weinig in te grijpen. Dat heeft echter helemaal niks met vervoerbewijzen te maken. Ik denk dat je het stuk nog even opnieuw moet lezen om te zien waar het over gaat, want ik heb het idee dat het je niet helemaal duidelijk geworden is. Mocht je er daarna nog vragen over hebben, dan kun je ze natuurlijk stellen.

Alle andere gevallen die je noemt worden bovendien op jaarlijkse basis behandeld tijdens herscholing.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: zo 06 mei 2018, 10:27
door dylanwild94
Jullie worden als HC toch niet als EHBO'er opgeleid waarin jullie ook ziektebeelden moeten kunnen herkennen? Maar alleen als bhv'er waarin het levensreddend handelen in zit.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: zo 06 mei 2018, 10:34
door Mikos
Hoe kom je daar bij? Uiteraard is het eerste dat een EHBO'er doet levensreddend handelen, maar we krijgen ook training in het herkennen van wat zich voordoet. Je hebt dagelijks te maken met duizenden mensen die met iets rond kunnen lopen, dan is het wel handig als je enigszins een idee hebt van wat je voor je hebt. We zijn geen artsen, dat absoluut niet.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: zo 06 mei 2018, 14:02
door hidihi
Mikos schreef:Zonder vijfjaarlijke herscholing geen BOA, dus valt er dan weinig in te grijpen. Dat heeft echter helemaal niks met vervoerbewijzen te maken. Ik denk dat je het stuk nog even opnieuw moet lezen om te zien waar het over gaat, want ik heb het idee dat het je niet helemaal duidelijk geworden is. Mocht je er daarna nog vragen over hebben, dan kun je ze natuurlijk stellen.

Alle andere gevallen die je noemt worden bovendien op jaarlijkse basis behandeld tijdens herscholing.
Misschien had ik m'n commentaar beter anders kunnen opschrijven.

Ik dacht dat je artikel over twee punten ging.

1. Het proces om op nieuw je BOA certificering te krijgen
2. De dagelijkse gang van zaken op de trein en de twijfels of je iemand ja of nee een boete moet geven

Over het eerste punt zei ik dat ik vond dat de BOA certificering te belangrijk werd gemaakt en dat ze beter meer inhoudelijke/praktische trainingen kunnen geven die je kan gebruiken als er stront aan de knikker is.

Het punt dat ervaren reizigers vervoersbewijzen kunnen controleren slaat op het tweede punt van je verhaal. Naar mijn idee is het controleren van vervoersbewijzen minder belangrijk en moeilijk(een ervaren reiziger kan dat in theorie ook). Dus naar mijn idee lijkt de beoordeling of je iemand Ja of Nee moet beboeten niet het moeilijkste punt van je vak. Ik heb jouw verhaal gelezen hoe je in elkaar geslagen werd op de trein vanaf Kampen. Ook heb ik het verhaal gelezen dat je in het pikken donker moest kijken of er iemand onder de trein lag. Daarnaast komt er in je verhalen ook wel eens reizigers voor met medische en psycholgische problemen. Met al deze verhalen krijg ik het idee dat het bekijken/beoordeling van vervoersbewijzen en het behalen van een BOA certificatie zaken zijn die eigelijk op de achtergrond van het werk als HC moet staan. en dat alles in het teken moet staan om te exceleren als dingen echt moeilijk wordt.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: zo 06 mei 2018, 14:08
door Hainje
Kan ik het niet samenvatten als:
"Eigenlijk vind ik een conducteur een Sociaal Werker die toevallig ook boetes uit mag schrijven. Maar dat uitschrijven van boetes belangrijker lijkt te worden voorgesteld, dan dat ze in werkelijkheid ook zijn.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: zo 06 mei 2018, 14:11
door dylanwild94
Wat moet die ervaren reiziger doen als hij iemand treft die zwart reist? Hij mag niet beboeten en ook niet iemand staande houden d.m.v het vragen naar een ID bewijs. dat mogen alleen BOA's en Algemeen opsporingsambtenaaren.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: zo 06 mei 2018, 14:14
door dylanwild94
Mikos schreef:Hoe kom je daar bij? Uiteraard is het eerste dat een EHBO'er doet levensreddend handelen, maar we krijgen ook training in het herkennen van wat zich voordoet. Je hebt dagelijks te maken met duizenden mensen die met iets rond kunnen lopen, dan is het wel handig als je enigszins een idee hebt van wat je voor je hebt. We zijn geen artsen, dat absoluut niet.
Hieruit maak ik op dat jullie een volledig EHBO opleiding krijgen met de juiste hoeveelheid nascholing om ook dat papiertje geldig te houden.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: zo 06 mei 2018, 16:37
door trolly
Terecht.

En goochel anders even op "hoofdconducteur" en "EHBO", dat scheelt een hoop typewerk.

Re: Vraagstukken

Geplaatst: zo 06 mei 2018, 16:58
door Mikos
hidihi schreef:Het punt dat ervaren reizigers vervoersbewijzen kunnen controleren slaat op het tweede punt van je verhaal.
Trek ik even in combinatie met:
Hainje schreef:Kan ik het niet samenvatten als: "Eigenlijk vind ik een conducteur een Sociaal Werker die toevallig ook boetes uit mag schrijven. Maar dat uitschrijven van boetes belangrijker lijkt te worden voorgesteld, dan dat ze in werkelijkheid ook zijn.
Als je het op die manier bedoelt, dan snap ik je inderdaad. Het controleren van vervoerbewijzen kan in principe iedere 'aap'. Dat is een trucje dat niet zo moeilijk is, de moeilijkheid zit hem inderdaad in de vele soorten mensen die je in de trein treft, met ieder hun eigen voorkeuren, verwachtingen en manier van behandelen.

De klachten die je vooral op social media tegenkomt van mensen over collega's, gaan vaak over het verschil in hun eigen verwachting en de werkelijkheid. Veelal (niet altijd) komt dan ook naar voren: "Ik dacht...", maar wat die persoon denkt, is niet altijd hoe het ook is. Mensen vinden ook overal wat van; als ik een bon schrijf voor iemand die zwaar asociaal met zijn schoenen op de bank voor hem zit, is een veelgehoord verweer: "Je kunt toch ook eerst waarschuwen in plaats van te schrijven?!" Waarom zou ik dat doen? Jij zit toch asociaal met je schoenen op de bank? Je weet toch dat dat niet mag? Waarna er wel weer ergens een berichtje op social media verschijnt dat het maar belachelijk is dat ik een boete heb gekregen, want...

Wat dat betreft doe je het toch nooit goed. En dat heb ik ook jaren geleden al van me afgezet; je krijgt nooit iedereen tevreden. En ook ik maak wel eens een inschattingsfout door iets te zeggen wat helemaal verkeerd valt. Wat dat betreft lijk ik wel een mens. Dus inderdaad, het gaat niet alleen om bonnen schrijven. Maar om dat te kunnen doen, wordt er wel wat van je verwacht. Onder andere dat je je iedere vijf jaar voor de BOA laat hercertificeren.
dylanwild94 schreef:Hieruit maak ik op dat jullie een volledig EHBO opleiding krijgen met de juiste hoeveelheid nascholing om ook dat papiertje geldig te houden.
Correct en tevens juist!