Dagje naar Harderwijk

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Dagje naar Harderwijk

Bericht door Ferdinand »

Aangezien OVer je reiservaringen niet meer bestaat en mensen niet blij worden als ik het plaats bij spoor, plaats ik mijn verhaal hier. Moderator, verplaats dit gerust.
Zoals gezegd dus vandaag naar Harderwijk geweest.

Omdat ik toch een OV-dagkaart had ging ik ipv naar station Den Dolder, maar naar de Prins Alexanderweg in Huis ter Heide. Dit was iets korter fietsen, maar achteraf was dit geen goed idee.

Ontzettend vervelend dat 56 en 52 vlak achter elkaar naar Amersfoort gaan, maar het zij zo.

Keurig op tijd aangekomen in Amersfoort had ik nog even wat tijd over voor de overstap op de sprinter naar Putten, dus ging ik maar alvast richting het noorden. Eerst met een vrijwel helemaal lege InterCity naar Amersfoort Schothorst en daarna met de Sprinter vanuit Hilversum naar Amersfoort Vathorst. 10 minuten later nam ik de Sprinter van het type SGMm die door werkzaamheden slechts tot Putten reed.
In Putten ging vrijwel de hele trein rechtstreeks over de brug naar de NS-bus. Het was een standaard tourbus en we vertrokken zo goed als vol. In Ermelo werd er al lekker gewerkt aan het spoor, dus we zaten niet voor niks in de bus. Bijna de hele bus stapte uit in Harderwijk waar ik ook moest zijn. Als ik eerst zocht ik naar een paaltje om uit te checken. Normaal gesproken staat deze direct bij de halte, maar nu stond hij afgedekt bij het stationsgebouw, wat ook wel begrijpelijk was met al die regen
Vervolgens moest ik maar eens naar Van der Valk gaan lopen. Gelukkig zag ik precies op dat moment de Kolibrie staan bij de halte voor 104. Ik had hem niet gereserveerd, maar ik besloot een gokje te wagen. Dit werkte goed uit, de beste man gaf me een ritje naar Van der Valk. In eerste instantie deed hij nog een beetje moeilijk omdat ik niet had gereserveerd en iemand anders wel. Deze persoon is nooit komen opdagen en hij was al van plan om weg te rijden, dus ik hoef me niet al te veel zorgen te maken.
De man merkt op dat Van der Valk niet in zijn systeem staat, gelukkig wilt hij me daar wel afzetten waar ik hem erg voor bedankt heb.

Bij Van der Valk moest ik in opdracht van een buurtvereniging de auto's controleren van een tourtocht. Na wat vragen bij de receptie heb ik uiteindelijk de stempelaar gekregen met speciaal logootje.
Ik was er al om 11:28 (de organisator zei mij dat ik er uiterlijk om 11:45 moest zijn). Het duurde hierna nog erg lang totdat er eens iemand kwam en ik besloot mijn boek dan maar te lezen. "Slam" van Nick Hornby. Een matig boek, maar ik moet hem uitlezen. 50 pagina's (trage lezer) en 1,5 uur later kwam dan eindelijk de eerste deelnemer. Het waren er meteen een hoop waardoor ik het direct druk had. Naast een stempel bood ik de mensen ook nog een zakje autodrop aan. Tot 14:30 (ruim 3 uur dus) heb ik hier gezeten.
Toevallig was er ook iets van Powned in een van de vergaderzalen. Dennis Schouten en al die andere presentatoren heb ik gezien. Echt best wel gaaf!

Aangezien ik geen Kolibrie gereserveerd had, moest ik lopen naar het station van Harderwijk. Het regende constant, dus dit was niet heel prettig.
Aangekomen op station Harderwijk zag ik dat de NS-bus naar Putten over zeven minuten zou vertrekken. Prima.

Naast de tourbus van Konings heb ik als vervangende bussen ook een MAN Lion's City CNG bus van South West Tours en een Setra S415 LE van Syntus Utrecht gezien.

Deze vervangende bus kwam niet opdagen, dus besloot ik dat geinige busje van lijn 101 te nemen. Ik was niet de enige die dat deed, de kleine Optare Solo was haast vol. In deze bus zittende zag ik de Syntus Utrecht bus staan met treinvervangend vervoer.
Bus 101 neemt in Harderwijk een bijzondere route. Hij neemt een paar kleine busbaantjes en zelfs een tunnel alleen voor fietsers en bussen. De reis verliep voorspoedig en in Nijkerk stapte ik, net zoals bijna iedereen in dat busje, over op de Sprinter naar Amersfoort. Weer een SGMm met 5 rijtuigen. In Amersfoort stapte ik weer uit.

Hier kwam ik erachter dat 52 en 56 ook in de andere richting belachelijk slecht op elkaar zijn afgestemd. Ze vertrokken op precies hetzelfde moment, maar omdat bus 52 er eerder stond heb ik deze genomen. Bus 56 was uiteindelijk eerder in Huis ter Heide, maar ik had geen haast. De buschauffeuse meende ik te kennen van een andere rit ooit, toen 72 van Amersfoort naar Dijnselburg.

Het regende nog steeds in Huis ter Heide, maar ik moest nog even naar het buurtfeest van de vereniging op de vliegbasis. Hier heb ik even gekeken, maar werd al vrij snel weggejaagd omdat ze gingen eten. Hierna lekker naar huis gegaan en uitgerust.

Hartelijk dank voor het lezen van dit verslag! Ik heb nog een dagkaartje liggen en ben van plan om daarmee op een doordeweekse dag naar Zeeland te gaan, daarover binnenkort ook een verslag dus!
sumazuyq
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 15:35

Re: Dagje naar Harderwijk

Bericht door sumazuyq »

Leuk verslag. Wat was dat voor een soort toertocht dan?

Gebruikte je de dagkaart van de primera?
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Dagje naar Harderwijk

Bericht door Ferdinand »

Dit was autotourtocht van de Vereniging Bosch en Duin e.o. vanwege het 95-jaar-jubileum.

Ja, dit was een OV-daldagkaart van de Primera. Eerst werd mij verteld dat ik rond Lelystad moest staan, dan was dit het goedkoopst. Uiteindelijk heb ik de kosten er niet uitgehaald, waar ik eigenlijk flink van baal :Y
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dagje naar Harderwijk

Bericht door Chrysa »

Je hebt dat ding niet vergoed gekregen? :')
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Dagje naar Harderwijk

Bericht door Ferdinand »

Tuurlijk wel, maar ik voel me een beetje schuldig tegenover de vereniging.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Dagje naar Harderwijk

Bericht door Aking »

Want? :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast