Reisverslag(en): door het land in de vakantie

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Reisverslag(en): door het land in de vakantie

Bericht door Frank93 »

De vakantie zit er bijna weer op maar de afgelopen week (en een beetje) ben ik weer op verkenning geweest in het land, uiteraard met het OV. Ook al ben ik nu zelf al 2 jaar aan het sturen ik vind het toch nog steeds leuk om andere concessies te bekijken. Ik heb hier nog niet eerder een reisverslag van gemaakt, maar nu ik 4 van dit soort rondjes in korte tijd heb gemaakt leek het me leuk om het in één verslag samen te vatten.


Zaterdag 16 maart
De concessie Zeeland stond al een tijdje op mijn lijstje maar het was er nog niet van gekomen. Op deze doorweekte zaterdagochtend trok ik naar Oude-Tonge om vanuit daar Zeeland eens te bekijken. Het was wel duidelijk dat Connexxion weinig aandacht had voor dit busstation want de meeste informatie was flink verouderd. De eerste rit was gelijk de langste van de dag: met lijn 133 naar Middelburg. De chauffeur was volgens mij erg onder de indruk dat ik de hele rit heb uitgezeten. Mijn volgende doel was om de Westerschelde Ferry te nemen. Ik ben met lijn 56 naar Vlissingen gegaan maar niet gelijk om naar de Veerhaven te gaan. Het was eerst tijd voor een broodje bij de lokale Bakker Bart om vervolgens via het centrum en de dijk naar het station te lopen. Het was in ieder geval een perfecte dag om daar even uit te waaien.

Nadat ik de Westerschelde was overgestoken was het tijd voor de meest krappe overstap van de dag. Ik ging met lijn 42 naar Schoondijke om daar een overstap te maken naar lijn 1 richting Terneuzen. Ik deed onderweg nog een poging om de Stappover app hiervoor te gebruiken maar dat leek niet te werken. In ieder geval kwamen beide bussen gelijk aan op de halte Rotonde dus was het een perfecte overstap. In Terneuzen begon de terugweg naar Oude-Tonge. Deze ging via Goes en Zierikzee met de lijnen 20 en 132.

Afbeelding


Dinsdag 19 maart
Ik ben al een keer eerder naar de provincie Utrecht afgereisd om wat lijnen te bekijken maar ik besloot weer een keer terug te gaan. De vorige keer deed ik onder andere Veenendaal, Amersfoort en Hilversum aan dus ik bleef deze keer wat oostelijker van dat gebied.

Het plan was om de auto in Mijdrecht neer te zetten en vanuit daar de provincie in te gaan. Helaas had niemand een plekje voor mij overgehouden bij de halte Centrum en dus reed ik een stukje verder naar Wilnis om de auto bij de lokale sportvelden neer te zetten. Daar komen ongeveer dezelfde lijnen als bij Mijdrecht Centrum dus de perfecte tweede keus. Vanuit Wilnis ging ik eerst via Woerden naar Utrecht Centraal met de lijnen 123 en 102. Daarna met lijn 74 naar Nieuwegein om daar gelijk even een pauze in te lassen. In Utrecht had ik wat tijd over dus daar had ik alvast een broodje gekocht bij De Broodzaak boven het busstation. Vanuit Nieuwegein ging de reis naar Zeist via Houten met de lijnen 49 en 43. De chauffeur begon vlak voor vertrek in Houten over een brand in Odijk en dat we het dorp moesten overslaan. Hij pleegde even een belletje (helaas niet in de 15 minuten voor vertrek terwijl hij met zijn benen omhoog lag) maar de brand bleek al een tijdje over te zijn.

Vanuit Zeist keerde ik weer terug naar Utrecht. Niet via de snelste weg maar via een toeristische route door Bilthoven en Maartensdijk met de lijnen 58 en 55. Ik had van tevoren niet de omleidingen bekeken maar blijkbaar reed lijn 55 anders dan normaal omdat de haltes waar we voorbij gingen niet getoond werden. We gingen een klein stukje om via station Overvecht. Na aankomst in Utrecht was het weer tijd om terug te keren naar Wilnis. Eerst ben ik met lijn 120 naar Breukelen gegaan om daar gelijk even wat te eten bij het bekende restaurant met de gouden bogen. Tot slot bracht lijn 130 mij weer terug naar Wilnis.

Afbeelding


Donderdag 21 maart
Met Qbuzz als nieuwe vervoerder in het DMG gebied leek het me de perfecte kans om die hoek van het land eens te bekijken. De auto stond bij P+R Weeskinderendijk en de tocht begon met een ritje lijn 392 van de Dokweg naar internationaal knooppunt Oostendam. Op die plek maakte ik de overstap naar lijn 489 om langs de molens van Kinderdijk te gaan. Op de route kwamen we ook nog langs het bushokje wat op zijn kant was gaan liggen toen er een bus tegenaan kwam met zijn spiegel. Alleen het reclamebord over de dino expo/tentoonstelling was nog achtergebleven op het plaats delict. Na de overstap in Nieuw-Lekkerland volgde een lange rit naar Gorinchem met de lijnen 93 en 74. Voor in de daluren was het volgens mij best nog wel een drukke rit.

De enige treinrit van deze vakantie ging naar Dordrecht Stadspolders. Bij aankomst was het daar nogal chaotisch met 4 bussen tegelijk. Het leek mij niet echt de meeste handige locatie voor 2 laadpalen maar er zal wel geen ander alternatief zijn. Lijn 5 heb ik helemaal uitgezeten (in een Ebusco) naar Slangenburg en daar was dezelfde chaos. Er stonden op de halte al 3 bussen te wachten waarvan de bus waar ik in zat als eerste weer moest vertrekken. Er waren wat rangeerbewegingen nodig om alles te laten passen. De voorste bus reed weg om een rondje om het plein heen te maken. De twee andere bussen reden wat naar voren zodat onze bus de draai naar links kon maken. Vervolgens reden beide bussen weer een stukje achteruit zodat onze bus weer vooraan kwam te staan en dus makkelijker weg kon rijden.

Na een kort bezoekje aan de lokale Jumbo ging ik met lijn 7 naar het Centraal Station van Dordrecht. Het voertuig op deze rit was een Volvo Hybrid. Voor een hybride bus maakte hij nogal veel herrie achterin vond ik. Hierna was het tijd voor het laatste rondje door Dordrecht. Met lijn 4 ging ik naar de Laan van Europa (in een tijdelijke MAN dit keer). Na een korte wandeling om de A16 over te steken was het de bedoeling om met lijn 10 weer naar P+R Weeskinderendijk te gaan. Helaas dacht de chauffeuse daar anders over want nog voordat ik kon drukken voor de halte was ze de afslag naar het parkeerterrein al voorbij. Iets later dan gepland dus kwam ik weer terug op mijn startplek.

Afbeelding
(Op het traject van de MerewedeLingelijn is de GPS voor het grootste gedeelte weggevallen)


Zaterdag 23 maart
De concessie Limburg is wel een van mijn favorieten dus deze had ik voor het laatst bewaard. Ik begon in Sittard om met lijn 37 naar Brunssum te gaan. Daarna ging de reis naar Heerlen met lijn 29. Ik reisde met de Dal Dagkaart Limburg Bus op een A4'tje en zoals wel vaker met dit soort tickets had de chauffeur deze nog nooit eerder gezien. Het bouwwerk boven het station van Heerlen was wel al vergevorderd zag ik. Het leek erop alsof alleen de binnenkant en de trappen naar de perrons nog gedaan moest worden.

Het was toen tijd om door het Limburgse Heuvelland te scheuren. Vanaf station Heerlen ging ik via het Parkstad Stadion en Gulpen naar Maastricht. Dat deed ik met de lijnen 20, 47 en 57. In Eys heb ik nog even een goede daad verricht door een mevrouw met rollator helpen uitstappen. Vanaf Gulpen begon het echte ''scheuren door de heuvels''. We vertrokken een aantal minuten later omdat er nog geen chauffeur was (kan een goede reden hebben natuurlijk) alleen leek de route mij niet handig om tijd in te gaan halen. Bij haltes waar gestopt moest worden ging de rem er vol op en er werd vaak ingehaald in onoverzichtelijke bochten. Het hielp allemaal toch niet want het was een drukke rit en we kwamen ook weer een aantal minuten later aan bij station Maastricht.

Voor het laatste stuk ben ik eerst met lijn 30 naar station Beek-Elsloo gegaan. Deze lijn gaat daar verder naar Sittard maar ik koos voor de omweg via Stein met lijn 33. Die laatste lijn komt langs het stadion van Fortuna Sittard en de laatste keer dat ik daar langs kwam zag het er niet anders uit dan een groot blok beton. Inmiddels waren ze deze blijkbaar aan het opknappen want er waren blauwe panelen aangebracht langs de zijkant. Even later kwamen we alweer aan bij station Sittard en zat het rondje er alweer op. Door dit soort tochtjes door het land weet ik toch weer even hoe het is om als passagier met de bus te gaan en ik zie gelijk wat van de omgeving. In ieder geval heb ik veel zin om komende week zelf weer achter het stuur te kruipen.

Afbeelding
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Wat kijken we vandaag?

Bericht door Ferdinand »

Je hebt erg leuke rondjes gemaakt! Uiteraard blijft de provincie Utrecht dan mijn favoriet! Ik zal nooit vergeten dat ik ooit een rondje daar had gemaakt precies in de vorm van een piraat (met dank aan Aking).

Wel jammer dat je niet voor de full-experience gaat door van huis te vertrekken met 't OV. Dat maakt het toch wel wat avontuurlijker naar mijn mening.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Reisverslag(en): door het land in de vakantie

Bericht door nvdw »

Frank93 schreef:Door dit soort tochtjes door het land weet ik toch weer even hoe het is om als passagier met de bus te gaan en ik zie gelijk wat van de omgeving.
Dat is ook altijd mijn insteek. Levert vaak ook een boel inzichten op hoe ik mijn werk NIET moet doen :?

Uiteraard kun je zoiets helemaal met het ov plannen maar afhankelijk van je startpunt zit je dan met behoorlijk wat uurtjes voor- en natransport, of je moet je cirkeltjes vanaf een groot intercitystation plannen. Dat wordt in het geval van Oude Tonge vrij lastig.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Wat kijken we vandaag?

Bericht door Frank93 »

Ferdinand schreef:Wel jammer dat je niet voor de full-experience gaat door van huis te vertrekken met 't OV. Dat maakt het toch wel wat avontuurlijker naar mijn mening.
Dat deed ik voorheen wel altijd. Maar nu ik ook een auto heb wilde ik het deze keer eens zo proberen. Ook om wat langere afstanden ermee te rijden in plaats van alleen maar hier in de omgeving.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Reisverslag(en): door het land in de vakantie

Bericht door ArrivaBas »

Het rondje Sterrenburg was hopelijk tijdverspilling. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reisverslag(en): door het land in de vakantie

Bericht door Daniel »

Frank93 schreef:De enige treinrit van deze vakantie ging naar Dordrecht Stadspolders. Bij aankomst was het daar nogal chaotisch met 4 bussen tegelijk. Het leek mij niet echt de meeste handige locatie voor 2 laadpalen maar er zal wel geen ander alternatief zijn. Lijn 5 heb ik helemaal uitgezeten (in een Ebusco) naar Slangenburg en daar was dezelfde chaos.
Op dat eindpunt bij station Stadspolders zouden nooit 4 bussen tegelijk moeten zijn, maar doordat de laadpauze er tussen zit kan dat bij een relatief kleine vertraging al wel voorkomen. Deze locatie heeft trouwens jaren prima gefunctioneerd als eindpunt, zelfs nog met een doorgaande lijn er tussendoor een tijdje (toen kwam er 10x/uur een bus langs, nu "slechts" 8x/uur), al lagen de haltes toen net wat anders. Grotendeels is de situatie van destijds nu weer hersteld.

Wat het eindpunt in Sterrenburg betreft zit je nu tot eind april met nogal veel bussen tegelijk op het eindpunt als gevolg van de omleiding op lijn 7. Die is doordat hij een stuk wijk overslaat veel eerder op de Slangenburg dan normaal en moet daardoor langer wachten voordat hij als lijn 5 verder kan. Andersom blijft ook de als lijn 5 aangekomen bus langer staan om verderop de route niet veel te vroeg te zijn, en dan heb je inderdaad zomaar drie bussen daar staan terwijl de halte gemaakt is voor maximaal twee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten