Reisverslag in woord #1 Stagecoach in het zuid-oosten van Engeland

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
GroeneRuiter
Berichten: 82
Lid geworden op: do 01 jun 2017, 16:46

Reisverslag in woord #1 Stagecoach in het zuid-oosten van Engeland

Bericht door GroeneRuiter »

Hai,

Ik heb ooit een keer een reisverslagje gemaakt van een tripje naar België met foto's en al, maar nu wilde ik dit format eens proberen. Het gaat over mijn beide reisjes die ik met Stagecoach gemaakt heb in Engeland. De voornaamste reden de bus boven de trein te verkiezen was het geld. Een dagkaart van StageCoach was omgerekend zes euro. Voor dat geld kom je met de trein net ietsjes minder ver. ;) Het is een soort testverslag, dus als het goed aangenomen wordt, ben ik graag bereid extra stukjes te typen. Laat vooral weten wat je ervan vond. Veel leesplezier!
GroeneRuiter

24 juli 2019; Folkestone

Gedurende een week was ik in Engeland op vakantie, in Maidstone, tijdens deze week ben ik twee keer met Stagecoach op pad geweest. Dit was de eerste keer. Het begon allemaal bij de bushalte Earl Street in Maidstone, waar ik op de 'spookbus' 10X van Stagecoach naar Ashford wachtte. Ik noem deze bus een spookbus omdat nergens in Maidstone verwezen wordt naar deze lijn, er hingen geen dienstregelingen van Stagecoach bij de haltes, alleen van Arriva (die bijna alles daar reed) en Nu-Venture (Vaag bedrijf met allemaal infrequente lijnen).
Enfin, ik stond dus bij de halte en zag uiteindelijk een bus aankomen die stopte op ongeveer het moment dat de 10X moest vertrekken, echter bleek dit niet mijn bus te zijn. Ik zag in de tussentijd ook nog een bus van Nu-Venture rijden met de voordeur (tevens de enige deur van de bus buiten de nooduitgang) open. Uiteindelijk kwam met circa zeven minuten vertraging mijn Stagecoach bus aan.
De rit ging naar Ashford, wat ongeveer een uur rijden was. De bus liep echter vertraging op door wegwerkzaamheden bij Leeds, waar ook een vrij bekend kasteel met vrij stevige entreeprijzen ligt. Uiteindelijk was de bus ongeveer een kwartier vertraagd en kon ik fluiten naar mijn geplande aansluitende bus.
Bij het station van Ashford ging ik op zoek naar een alternatief. Het busstation was tevens enkel één halte voor de ingang van het station waar de erg frequente stadsbussen af en aan reden. Na even zoeken vond ik een alternatief voor mijn reis naar New Romney, de paar ker per dag rijdende lijn 11A.
Lijn 11A reed een leukere route dan ik vooraf gepland had. De bus, gereden met een Optare Solo, ging via allerlei smalle wegen door een paar dorpen die in Nederland waarschijnlijk geen vaste busverbinding zouden kennen. De weg was uiteindelijk zo smal dat een tegemoetkomende auto voor de Optare achteruit moest omdat het anders niet zou passen.
Uiteindelijk kwam ik redelijk op tijd aan in New Romney. Hier zou ik overstappen op de frequent rijdende lijn 102 'The Wave' naar Folkestone. Deze bus kwam helaas met vijf minuten vertraging aan, maar het was mooi weer en ik had uitzicht op een typisch Engels uitziend huis met een Jaguar ervoor. :lol:
Tijdens deze rit liep de vertraging helaas op zonder dat daar echt een aanleiding voor leek, maar dat maakte dit maal niet uit. De stoelen waren van een soort kunstleer en er waren USB-poorten en Wifi aanwezig in de bus. Tevens kon ik bovenin helemaal vooraan zitten.
Na een toch vrij vlotte rit was ik in Folkestone aanbeland. Folkestone had een mooie boulevard bovenop de rots met mooi zeezicht, waar ik even van heb kunnen genieten. Ik was liever langer in Folkestone gebleven, want echt tijd om de stad in te gaan was er helaas niet omdat de bussen naar Maidstone al best vroeg stopten met rijden en ik niet aangewezen wou zijn op de laatste bus.
Na rondgekeken ging het weer terug naar Ashford met wederom een dubbeldekker. Deze bus klom soms echt behoorlijk steile stukken waarvan ik niet verwacht had dat ie dat zou trekken. Deze rit verliep vlot en op tijd. Het was wel jammer dat alle voorste plekken geclaimd werden door twee mensen die samen met elkaar reden....
Uiteindelijk was ik weer in Ashford aanbeland om wederom met lijn 10X richting Maidstone te gaan. De bus vertrok op tijd en was een groot deel van de route ook gewoon op tijd. We moesten zelfs een tijd (ca 10 minuten) tijd afwachten doordat een deel van de route niet werd bediend. Echter des te dichter bij Maidstone we kwamen hoe drukker het werd. Het was spits en de file voor de wegwerkzaamheden bij Leeds was opgelopen tot circa 3 kilometer. (Het was trouwens een gedeeltelijke afsluiting van de weg, door middel van een stoplichtsysteem werden steeds een aantal voertuigen per richting doorgelaten.)
Deze file leverde iets van 25 minuten vertraging op. In Maidstone zelf was het ook erg druk, dus liep de vertraging nog verder op. Uiteindelijk bereikte de bus met een vertraging van ongeveer 35 minuten de eindhalte in Maidstone, waar ik uitstapte.

26 juli 2019; Sandwich

Deze dag ging ik wederom met Stagecoach op pad, dit maal had ik meer tijd om een plek te bezoeken. De keuze viel op Sandwich, een oud plaatsje in de buurt van de kust.
Wonder boven wonder was de bus naar Ashford ditmaal wel op tijd vertrokken uit Maidstone, maar helaas gooiden de wegwerkzaamheden weer roet in het eten. Voor de rest zaten we in een dorp ook achter een vuilniswagen. Verder ging het gewoonweg vrij langzaam, wat resulteerde in een vertraging van 23 minuten. Ik had echter van de vorige keer geleerd en wat ruimere overstaptijden aangehouden. Ik had nu 26 minuten overstaptijd ingepland, maar ik moest nog naar een andere halte toe voor mijn aansluiting en daar had ik nog maar drie minuten voor door de vertraging.
Ik had al een tijd niet meer zo hard gerend, maar was uiteindelijk ruim op tijd. Een moeder en een dochter die dezelfde overstap maakten hadden hem ook ruim gehaald, want de bus was wederom te laat. *bus* Het betrof lijn 1X naar Canterbury. De route van Ashford naar Canterbury reed echt slechts enkele keren per dag rechtstreeks, dus ik wou die bus echt niet missen, anders kon ik Sandwich op mijn buik schrijven.
De busrit verliep voorspoedig en ik kwam uiteindelijk op tijd genoeg aan in Canterbury om een bus eerder naar Sandwich te halen. Deze rit reed met een oudere Dennis dubbeldekker. De rit verliep voorspoedig, met als enige bijzonderheid dat we een keer flink op de rem moesten omdat de bestuurder van een Vauxhall Corsa de neus van d'r auto op de rijbaan had gezet terwijl een andere bus ons tegemoet kwam. Uitwijken was dus geen optie. Hierop was de buschauffeur not-amused en ging van alles en nog wat schreeuwen naar de bijrijder van de auto. :')
Uiteindelijk was ik aangekomen bij de belangrijkste halte van Sandwich, de Guildhall. Ik was nu midden in het centrum van dit stadje met om en nabij 10.000 inwoners, dus de tocht kon beginnen.
Ik liep bijna meteen door No Name Street, waar ik naderhand pas achterkwam. :') Het plaatsje zag er erg mooi uit met allemaal oude gebouwen en smalle straatjes daarnaast heb ik alle drie de Anglicaanse kerken van het stadje bezocht. Sandwich vond ik overigens veel leuker dan Canterbury, waar ik later nog ben geweest. Canterbury was naar mijn mening niet echt een hele bijzondere stad. De kathedraal is uiteraard prachtig, maardaar kwam je niet eens in de buurt zonder de hoofdprijs te betalen. In de laatste kerk die ik bezocht vertelde de oudere vrouw die in de kerk zat een verhaal over het doopvont dat in de kerk staat. Het verhaal ging als volgt: Een man werd grootvader en was toen speciaal voor heilig water naar Israël gegaan om zijn pasgeboren kleinzoon in te laten dopen. Hij deed het water de avond van te voren in het doopvont, om de dag erop erachter te komen dat het water weg was, want hij was de stop vergeten op het doopvont te doen. Verder vertelde ze nog een aantal dingen over de kerk en vroeg ze me het gastenboek te tekenen, wat ik daarop ook gedaan had.
Het was toen alweer tijd om weer naar Canterbury te gaan. De bus was een vertraagde bus voor de bus die ik wou nemen, want we vertrokken vrijwel meteen. We kwamen vervolgens mooi op tijd weer aan in Canterbury, mooi op tijd om nog net een bus van een halfuur eerder naar Faversham te halen (direct naar Ashford kon niet door de belabberde dienstregeling van lijn 1X). We stonden namelijk achter deze bus stil (Hij kon niet achteruit wegrijden en wij stonden ook vast), dus vroeg ik de chauffeur of ik eruit mocht om de overstap te halen. Helaas was daar geen sprake van en vertrok de bus zonder mij. Vervolgens nam ik de bus van een kwartier later naar Faversham.
Onderweg was het voornamelijk een soort snelweg, met als bijzonder detail dat er vlak langs de weg borden met fietspad stonden, terwijl ik toch echt zou zeggen dat het om een vluchtstrook ging. :')
Mooi op tijd was ik in Faversham, waar ik de duivelse buslijn 666 moest hebben naar Ashford. De dienstregelingen bij de halte waren al aangepast voor de nieuwe dienstregeling van volgende week, dus daar klopte niks van. Het station lag bij de halte, maar door een muur en poortjes was daar verder niks van te zien.
Uiteindelijk kwam mooi op tijd lijn 66 aanzetten die ik nam naar het centrum van Ashford. In het centrum van Ashford heb ik vervolgens even rondgekeken, maar ik pakte al sneller dan verwacht een stadsbus gereden met een Optare Solo in de richting van het station, wat echt maar 750 meter verder lag.
Vanaf het station nam ik wederom de bus naar Maidstone. Ditmaal zorgden de wegwerkzaamheden maar voor een kwartier vertraging, dus dat viel mee. Toen was deze dag alweer voorbij.
Overigens had een treinkaartje naar Sandwich me geen zes euro, maar iets minder dan 25 euro gekost, dat is best een verschil.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Reisverslag in woord #1 Stagecoach in het zuid-oosten van Engeland

Bericht door Mikos »

Tsja, wat vond ik hiervan... Het probleem met 'OV in Woord' is dat het hier om de tekst gaat die je plaatst. In 'OV in Beeld' heb je als aanvulling op de tekst de foto's, waardoor de lezer die niet op de plek die je benoemt is geweest er toch een bepaald beeld van kan vormen. Neem een willekeurig reisverslag met foto's op dit forum, kopieer alleen de tekst en laat de foto's weg en lees dan pas het reisverslag. Dan krijg je iets zoals je hier hebt gedaan; een vrij taai en naar mijn mening zelfs saai verhaal over een gebied dat ik helemaal niet ken.

Het verhaal gaat ook nergens heen; er is geen reden waarom je een hele dag in die bussen gaat zitten (buiten de dagkaart die kennelijk mooi goedkoop is) en er is ook geen reden genoemd waarom je naar een dorp/stad als Sandwich zou gaan. Wat zijn daar bijvoorbeeld de bezienswaardigheden waarom je daar naar toe zou gaan? Dat kan best iets simpels zijn als 'Het lijkt me mooi om te zien vanwege de architectuur' of 'Mijn opa kon er vroeger zo mooi over vertellen, nu wil ik het zelf eens bekijken', dat kan van alles zijn. Maar dat geeft het verhaal wel een doel: "Ik heb ervoor gekozen om met een dagkaart met de bus door Engeland te reizen, van Ashford naar Sandwich. Over Sandwich kon mijn opa vroeger mooie verhalen vertellen, nu wil ik zelf gaan kijken in de kathedraal waar hij oma heeft ontmoet." Dan is er vervolgens ook de verwachting dat je iets vertelt over de reis er naar toe en over de plek zelf. Want je verhaal heeft in dit voorbeeld als doel om Sandwich te bezoeken en de kathedraal die er staat.

Dan een vergelijking met mijn eigen lappen tekst die ik hier onder de noemer column op het forum plaats. Dat wat ik schrijf, is in een situatie die we bijna allemaal wel kennen op dit forum; in een trein, op een perron. Daar heb je direct een beeld bij. Als ik schrijf: "Ik loop door de eerste klas-coupé van een ICM", dan heb je meteen in gedachten hoe dat er uit ziet. Van daaruit vertel ik verder. En dat is niet altijd even makkelijk, want zoals ik het heb beleefd, is het heel duidelijk. Maar nu moet ik dat nog aan een ander overbrengen. En dus moet je proberen, waar mogelijk, beeldend en in stappen te vertellen. Dan volgt de lezer je een stuk makkelijker. En kan in gedachten het hele verhaal voor zich zien. Ik lees mijn eigen verhalen soms terug, zie dan dat het misschien voor mij nog altijd heel duidelijk is, maar dat het voor om het even wie misschien een stuk moeilijker is, omdat ik een bepaald aspect heb weggelaten. Dat een busstation onoverzichtelijk is, kun je verduidelijken door bijvoorbeeld te noemen dat er zestien busperrons zijn waar bij geen van allen een bord staat met daarop het lijnnummer van de bus die daar hoort te stoppen.

Maar nog beter: Laat het weg! Is het van toegevoegde waarde voor het verhaal om het te vertellen? Wat ik nu uit je hele verhaal heb gefilterd, is dat de bussen steevast te laat zijn, de vervoerder enorm heeft beknibbeld op reisinformatie, dat je eigen reisplan veel te krap in elkaar is gezet en vooral dat ik nooit gebruik moet gaan maken van de bussen in Engeland.

En dan blijft er weinig van je verhaal over. Je zou kunnen overwegen om het als een korte reiservaring te delen in een van de lopende buitenlandtopics. Of om de volgende keer toch foto's te maken en die in de tekst te verwerken en er een volwaardig reisverslag van te maken. Mocht je toch voor OV in Woord kiezen, dan hoop ik dat je iets aan de bovenstaande tips (want zo zijn ze bedoeld) hebt en er toch een plaatje van Google Maps bij plaatst, waardoor we een idee hebben waar we zijn en wat we daar doen. U ziet: OV in Woord is niet gemakkelijk!
GroeneRuiter
Berichten: 82
Lid geworden op: do 01 jun 2017, 16:46

Re: Reisverslag in woord #1 Stagecoach in het zuid-oosten van Engeland

Bericht door GroeneRuiter »

@Mikos Bedankt dat je de tijd genomen hebt zo'n lang feedback bericht te schrijven. Ik kan me ook zeker vinden in de feedback die je me gegeven hebt en kijk of ik er iets mee kan doen om een mooier stuk te schrijven of ik besluit simpelweg een fotoverslag te schrijven. Bedankt!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten