Kleine moeite

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Kleine moeite

Bericht door Mikos »

Kleine moeite

Het Nederlandse spoor wordt door vele treinen bereden. Er zijn verschillende treinseries die verschillende stations aandoen, sommige treinen stoppen wel op een bepaald station, andere treinen juist weer niet. Wat dat betreft kan het voor sommige reizigers soms best een hele puzzel zijn om uit te vinden wat nu de juiste trein is. Tegenwoordig hebben we apps die reizigers de juiste richting op kunnen sturen, beeldschermen boven de perrons die alles kunnen bevestigen, schermen in de treinen die nog informatie geven, de automatische omroep op stations en in de treinen en dan is er ook nog het stations- en treinpersoneel dat kan helpen. Kleine kans dat het dan nog fout gaat, toch?

Soms is de techniek ons echter wat te ver vooruit. Zo hebben we een Sprinter die van Utrecht naar Hoofddorp rijdt. Die wordt in de reisinformatie op Utrecht Centraal als Sprinter naar Weesp getoond, omdat reizigers anders een heel lange rit beginnen via Hilversum en Weesp naar Hoofddorp. De andere kant op doet de reisinformatie hetzelfde; op Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Zuid wordt deze trein expres getoond als Sprinter naar Hilversum. Omdat reizigers anders in de Sprinter naar Utrecht stappen, terwijl de Intercity er maar liefst 35 minuten korter over doet. Dat is nog eens een flinke reistijdbesparing! De techniek zorgt er echter voor dat de informatie aan de buitenzijde van de trein toch Utrecht Centraal als eindbestemming toont. Ik zal een heel technisch verhalen achterwege laten, maar laten we voor het gemak even aannemen dat het nu eenmaal zo is.

Dan is er nog het ongemak dat die Sprinter op Schiphol vertrekt vanaf hetzelfde spoor als dat die Intercity richting Utrecht vertrekt. En dan ook nog vijf minuten voordat die Intercity vertrekt. U snapt; een recept voor chaos! Een omroepje voor vertrek vanaf Schiphol in zowel het Nederlands als Engels scheelt een enkele uitstapper. Een omroepje tijdens het stationnement op Amsterdam Zuid levert nog wat meer mensen op die uitstappen. Ze hoeven alleen op hetzelfde perron te wachten en besparen zichzelf een half uur. Die reizigers blij. Maar niet alleen die reizigers; er zit een man in pak, met een koffer en een kaartje richting Bussum Zuid in de trein. Wanneer we vertrekken uit Amsterdam Zuid en ik nog een keer aan hem voorbij loop om mijn controleronde voort te zetten, spreekt hij me aan:
“Ik wil even mijn waardering uitspreken voor alle moeite die u doet voor de reizigers naar Utrecht.”
En het mooiste is; die reizigers zijn blij met hun tijdbesparing, de man in de trein is blij omdat er meer zitruimte voor is. Zo is iedereen blij! Ik uiteindelijk ook; zo’n klein compliment kan een dag voor mij goed maken. Ook dat is waar ik mijn werk voor doe.

Vanuit de Reisinformatie is er achter de schermen gewerkt om niet alleen de treinen maar ook de schermen met reisinformatie op de stations weer Utrecht Centraal te laten tonen, met een mededeling in zowel het Nederlands als het Engels dat de Intercity richting Venlo eerder in Utrecht is. Dat scheelt een hoop vragen.

Afbeelding

Zoek
Het is zaterdagavond en met een Intercity ben ik onderweg van Zwolle naar Amersfoort. De trein is vrij rustig, de sfeer gemoedelijk. Ik ben de reizigers aan het controleren en kom bij een oudere meneer. Hij zit al met zijn portemonnee in de handen is al druk aan het zoeken. Hij is dan ook de laatste in de coupé, dus hij heeft me aan zien komen lopen. Maar hij kan zijn kaart zo snel niet vinden. Ik zie van alles in zijn portemonnee, want ik ben zo vrij even met hem mee te kijken. Er zit ook een chipkaart in, waar ik hem op wijs. Maar dat is de juiste niet:
"Die is van de bus," zegt hij overtuigend.
Hij zoekt driftig verder. Ik zeg hem dat ik de rest even ga controleren en zometeen wel terug kom. Vaak levert dat meer op dan dat ik iemand op de vingers blijf kijken. En ik heb niet het idee dat deze meneer onder de controle probeert uit te komen.

Wanneer ik de rest van de reizigers heb gecontroleerd, wandel ik rustig terug naar de oudere man. Die zal ondertussen zijn kaart gevonden hebben en die aan me laten zien zodra ik de coupé binnen stap. Tenminste, dat is wat ik verwacht.

Maar wanneer ik de bakovergang door loop, zie ik de man naast zijn stoel staan, nog altijd zoekend. Hij kijkt me aan met een gestreste blik.
Ik vraag hem of hij de kaart al gevonden heeft.
"Nee, ik heb hem nog niet. En hij moet hier ergens zijn."
Ik ga naast hem staan, geef hem de ruimte en opteer iets wat ik daarvoor gezien heb in zijn portemonnee.
"In mijn portemonnee?"
Naar mijn idee zaten er twee chipkaarten bij elkaar. Dus hij gaat op zoek naar zijn portemonnee. Die hij zo snel ook niet kan vinden. Maar als hij die eenmaal heeft, zit er maar één chipkaart op de plek waar ik er twee bij elkaar dacht te hebben gezien. Ik vraag hem of hij in de tussentijd heeft geschoven met de inhoud. Dus hij haalt de ene chipkaart die er zit uit de portemonnee en wil verder zoeken. Ik neem die chipkaart van hem aan, onder het mom van: dan kunt u zich ook niet vergissen. Hij zoekt verder, ik lees de kaart uit. En inderdaad, dat is de chipkaart die hij netjes in Assen heeft ingecheckt. Dan duikt hij ook de andere kaart op, waar een stickertje 'Bus' op zit. De kaart die ik vast heb, heeft zo'n zelfde stickertje, maar dan met 'N.S.' erop.

De stress verdwijnt, de man stopt de beide kaarten weer terug, maar niet voordat ik hem gevraagd heb waar hij de kaart nu terug stopt. Hij stopt hem op de plek waar hij hoort. Man blij, iedereen blij.

Volhouden
Er zijn treinen waar je met de grootste moeite doorheen komt als conducteur. In het ene rijtuig is er dit, in het andere rijtuig is er dat. Tussendoor omroepen, telefoon, een vraag, verzin het maar. Dan ben je blij dat je één keer door de trein bent gekomen. Maar er zijn gelukkig ook ritten waarbij het allemaal heel soepel verloopt.

Het is woensdagavond en ik mag een Sprinter van Den Bosch via Utrecht naar Den Haag rijden, een rit van 1 uur en 45 minuten. De trein is kort; een SLT van 4 bakken. Ik controleer de reizigers meteen vanaf Den Bosch, dan weet ik wat er in de trein zit. Het is rustig, een enkeling doet er wat langer over om zijn kaartje te vinden, maar net voorbij Zaltbommel ben ik klaar. Wanneer we in Houten zijn is het aanwezige publiek zo goed als volledig ververst. En begin ik opnieuw met controleren.

Halverwege de trein zit er een meneer die zijn kaartje niet geeft; uit zijn hele houding maak ik op dat ik hem vanuit Den Bosch al heb gecontroleerd. Ergens herken ik hem wel, maar ik zie zoveel gezichten op een dag, dat ik maar van mijn gevoel uit ga dat ik hem inderdaad daarvoor al heb gezien. Ik vraag wel aan hem:
'Houdt u het nog vol?'
"Jawel hoor," is zijn antwoord.
En ik vervolg mijn controle.

We komen aan in Utrecht, de machinist wisselt en ik laat graag mijn gezicht dan even zien om van elkaar te weten wie we mee hebben. Wanneer het er op aankomt, wil ik dat toch altijd wel graag weten. Een portofoontest verder kijk ik de trein in: een volledig nieuw publiek! En dus begint mijn controleronde weer van voren af aan. Halverwege de trein zit er een man. In het gewissel van gezicht naar gezicht mis ik heel even dat het dezelfde man is, dus is mijn vraag wanneer ik hem aankijk:
'Houdt u het nog vol, ook dit kleine stukje nog?'
Ik ga er nog steeds vanuit dat hij een van de eerstvolgende stations uit zal stappen, anders gaat hij vast niet in deze redelijk trage sprinterverbinding zitten. Hij knikt met een vriendelijke glimlach. Hij zal ook wel denken...

In Woerden maakt de trein een planmatige stop van zes minuten. Tijd om even wat uitvoeriger met de machiniste te praten. Wanneer het tijd van vertrek is, loop ik een serviceronde door de trein. Deels om mijn gezicht te laten zien, deels om te zien wat er in de trein is blijven zitten. Niet veel. Deze keer heb ik de man wel in de gaten, ik besluit hem nu eens niks te vragen. Maar ik kom niet ongezien aan hem voorbij; wanneer hij in de gaten heeft dat ik er aan kom lopen, steekt hij zijn hand uit. Ik houd mijn wandeltempo even in, waarna hij vraagt:
"Houdt ú het nog vol?"
Ik moet lachen en zeg van wel. Daarna loop ik door.

Wanneer we in Gouda wederom een paar minuten staan, ik een praatje met de machiniste heb gemaakt en een controleronde begin voor het nieuw ingestapte publiek, is hij me voor; toen ik op het perron voorbij liep, zag ik dat hij aan de andere kant van het gangpad is gaan zitten. Met zijn rug in de rijrichting. Wanneer ik bij hem kom, kan ik het niet laten dat op te merken.
'Ja,' zegt hij rustig, met een kleine glimlach, 'Ik dacht: misschien laat hij me nu dan rustig zitten.'
Waarna ik mijn weg lachend vervolg. De rest van de rit blijft het rustig in de trein en zijn er meer mensen die uitstappen dan instappen. Zo rollen we naar Den Haag Centraal, waar we beide uitstappen. Ik kan het niet laten hem een fijne avond toe te wensen.
'Je hebt wel plezier in je werk, hè?'
Plezier moet je maken, dat is een stuk beter dan een chagrijnige conducteur, niet? Dus zeg ik:
'Dat moet, toch?'
Waarop hij zegt:
'Niks moet, maar het is wel zo veel leuker om te zien.'
En daar doe ik het voor. Met een glimlach nemen we afscheid. We hebben de hele rit weer volgehouden!

Amsterdam?
Ik ben net met een Sprinter op Amsterdam Centraal aangekomen. Ik loop over het perron naar de collega die de trein van me overneemt. Onderweg loopt een meisje me tegemoet, met lichte paniek in haar ogen. Onder het bord met de bestemming van de trein spreekt ze me aan.
"Meneer, gaat deze trein niet naar Amsterdam Centraal? Deze trein zou toch naar Amsterdam Centraal rijden?"
Ik kijk met een verbaasde blik naar boven, naar de zeer kenmerkende perronoverkapping van Amsterdam Centraal, misschien ben ik wel op zoek naar een verborgen camera. Maar ik vind niks. Dus ik kijk haar weer aan en zeg:
'Maar lieve schat, dit ís toch Amsterdam Centraal?'
Ze wijst naar het bord boven mijn hoofd en zegt:
'Och jeetje, ik zie Den Haag staan en ik dacht dat we daar waren...'
Weer een tevreden klant. Denk ik.

Conducteur Mike
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Kleine moeite

Bericht door TLP »

Het is altijd fijn om een conducteur te hebben die proactief een beetje extra service verleent. Zeker omdat het, als je voor dit werk gemaakt bent tenminste, maar een kleine moeite is om te doen. Dus wat dat betreft, leuk verslag weer en chapeau. *trein*
Halverwege de trein zit er een meneer die zijn kaartje niet geeft; uit zijn hele houding maak ik op dat ik hem vanuit Den Bosch al heb gecontroleerd. Ergens herken ik hem wel, maar ik zie zoveel gezichten op een dag, dat ik maar van mijn gevoel uit ga dat ik hem inderdaad daarvoor al heb gezien.
Toen ik dit las dacht ik meteen: kan je niet iets zeggen in de trant van "als ik u nu controleer, dan vergeet ik u daarna niet meer"? Dan blijf je toch vriendelijk en grappig en dan weet je zeker dat de reiziger de boel niet saboteert.
Ik ga er nog steeds vanuit dat hij een van de eerstvolgende stations uit zal stappen, anders gaat hij vast niet in deze redelijk trage sprinterverbinding zitten.
Tsja, dus wel. Ik vermoed dat het met een bepaald gemak te maken heeft: niet hoeven overstappen, slechts één trein in je op te hoeven nemen...
Ik zou het echter niet doen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kleine moeite

Bericht door umbusko »

Leuke verhalen weer! Dank! :)
Mikos schreef: Vanuit de Reisinformatie is er achter de schermen gewerkt om niet alleen de treinen maar ook de schermen met reisinformatie op de stations weer Utrecht Centraal te laten tonen, met een mededeling in zowel het Nederlands als het Engels dat de Intercity richting Venlo eerder in Utrecht is. Dat scheelt een hoop vragen.
Donderdag zag ik op Schiphol dat dit inderdaad zo op de borden stond. :Y
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kleine moeite

Bericht door Durashift »

^^^ zal dat nou werken, lezen en begrijpen de mensen die tekst?

Want, uit de geplande stops op de borden had men toch ook al kunnen opmaken dat de Sprinter rit een stuk langer duurt dan de IC rit?
Ik heb dat nooit zo begrepen, die Weesp vermelding en dan doorrijden naar Hoofddorp, in Utrecht.

Al lezende had ik toch wel verwacht dat Mikos ging vragen waarom de beste man verschillende chipkaarten voor bus en trein heeft. :wink:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kleine moeite

Bericht door Ardan »

Durashift schreef:Want, uit de geplande stops op de borden had men toch ook al kunnen opmaken dat de Sprinter rit een stuk langer duurt dan de IC rit?
Dan moet die reiziger ook maar net weten waar Hilversum ligt en dat dat niet aan de snelste route is.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kleine moeite

Bericht door Daniel »

Tja, en laten nu net op Schiphol nogal wat reizigers instappen waarvan je niet echt kunt verwachten dat ze exact weten hoe het Nederlandse spoorwegnet in elkaar zit. In de IC van Schiphol naar Amersfoort zijn er ook zat HCs die bij Duivendrecht nog even omroepen dat het de laatste kans is om over te stappen voor Amsterdam Centraal en dat is vaak nog niet overbodig ook, daar mis je dan toch wel de vermelding "Stopt niet op Amsterdam Centraal" die er vroeger op de klapperborden zat.

Maar mooi verhaal weer. Als ik jouw handelwijze steeds lees denk ik toch vaak: waren er maar meer Mikossen bij NS. Maar dat zal ook komen doordat de slechte ervaringen me eerder bijblijven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kleine moeite

Bericht door trolly »

Er zijn zat Mikossen bij NS, maar niet alle Mikossen zijn zoals onze Mikos. Hoewel het uiteraard ook zomaar zou kunnen zijn dat ie net als alle andere is, maar wel leuke verhalen schrijft. Wat ook al meegenomen is, uiteraard :wink:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kleine moeite

Bericht door Mikos »

TLP schreef:kan je niet iets zeggen in de trant van "als ik u nu controleer, dan vergeet ik u daarna niet meer"? Dan blijf je toch vriendelijk en grappig en dan weet je zeker dat de reiziger de boel niet saboteert.
Wanneer ik het niet zeker weet en echt niet vertrouw (of echt niet meer weet), vraag ik gewoon om de kaart en vermeld erbij dat ze 'bonuspunten' krijgen wanneer ze reageren dat ik hen al heb gecontroleerd. In dit geval vertrouwde ik het wel.

En inderdaad; er zijn vele (zo niet alle) collega's die zich voor de reiziger inzetten, ieder op hun eigen manier. En de ene keer merk je daar meer van dan de andere keer. Wanneer ik in de ene coupé druk bezig ben voor één persoon kan het best zijn dat jij me in de andere coupé helemaal niet hebt gezien of dat ik alleen maar je kaart kom controleren en verder niet opval. Er zijn ongetwijfeld momenten waarop ook ik niet de beste conducteur lijk :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kleine moeite

Bericht door trolly »

Klopt. Ik zat laatst in een trein en heb je niet gezien.

#tiswat
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Kleine moeite

Bericht door TLP »

Ach joh. Ik blijf bij mijn indruk dat ik tijdens mijn treinreizen door slechts 20% van de controleurs actief gecontroleerd wordt. Als het gaat om het zien van de conducteur schat ik dat het om een verhouding van 50% gaat. En ik schat in dat een net zo groot deel van de conducteurs in mijn treinen actief door de trein heen loopt. Al kan het mij niet zo veel schelen, ik vind het belangrijker dat ik voor mijn reis betaal en dat de trein min of meer op tijd rijdt.
Overigens praat ik nu alleen over mijn doordeweekse forensreizen; de enkele keer dat ik in het weekend reis kan ik zomaar in 80% van de treinen gecontroleerd worden. Zou kunnen dat daar ergens een verschil in zit voor veel conducteurs.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kleine moeite

Bericht door Mikos »

En ook dat klopt; de nadruk ligt momenteel vanuit het bedrijf veel meer op zichtbaarheid dan op controle. Ook met het oog op de mid-term review die er eind dit jaar aankomt voor de concessie van het Hoofdrailnet per 2025. Controle is in dat opzicht 'minder belangrijk', het is (schijnbaar) belangrijk dat de reiziger de conducteur ziet. Hoe je zichtbaarheid vervolgens invult is aan het personeel zelf, er zijn verschillende initiatieven. Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar controle; hoeveel meer service kan ik je verlenen dan je kaart te vragen waarbij je de mogelijkheid hebt om een eventuele vraag aan me te stellen? Maar dat is slechts één manier van werken.
trolly schreef:Klopt. Ik zat laatst in een trein en heb je niet gezien.
Het spijt me. Kan er ook mee te maken hebben dat ik momenteel al twee maanden niet op de trein zit vanwege het roosterproces :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kleine moeite

Bericht door trolly »

Dat verklaart alles :Y

Maar twee maanden roosteren?!

#darkroast
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kleine moeite

Bericht door Mikos »

Voor 150 man roosters maken en verlof inschrijven is inderdaad niet iets dat je halfbakken moet doen :mrgreen:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kleine moeite

Bericht door Aking »

Doordeweeks heb je natuurlijk alleen maar zeikforensen die mekkeren dat de trein 2 minuten te laat is en er geen zitplaatsen vrij zijn. Dan zou ik ook lekker in het weekend gaan controleren en rappys of hoe heten die dingen tegenwoordig uitdelen aan oma en d'r kleinzoon *O*

Oh en wat betreft die zichtbaarheid, ik ving laatst op dat er tegenwoordig zelfs speciale zichtbaarheidsdiensten zijn :') waarbij je dus naast het al geplande treinpersoneel op een trein wordt ingedeeld, puur en alleen om zichtbaar te zijn :X

En als vervolgens de boel in de soep loopt moet je wel zorgen dat je op een dienst van je eigen standplaats terecht komt, anders wordt de zichtbaarheid van een andere standplaats bevorderd en daar doen we het natuurlijk niet voor :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Kleine moeite

Bericht door Suus »

Het valt mij de laatste weken wel op dat er wel heel veel “goedemorgen/goedemiddag/goedenavond/eet smakelijk”-roepende conducteurs door de gangpaden voorbij kwamen, maar dat is blijkbaar met een reden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kleine moeite

Bericht door Aking »

En jij dacht natuurlijk dat al die übervriendelijke mikos(sinn)en hun Sudokus vrijwillig opgaven? _O-
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kleine moeite

Bericht door trolly »

Suus schreef:Het valt mij de laatste weken wel op dat er wel heel veel “goedemorgen/goedemiddag/goedenavond/eet smakelijk”-roepende conducteurs door de gangpaden voorbij kwamen, maar dat is blijkbaar met een reden.
:Y

Ik denk dat je aan het eten was.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kleine moeite

Bericht door Milco »

Mooi verhaal weer en leest altijd lekker weg :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kleine moeite

Bericht door Etienne »

Leuk om te lezen. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kleine moeite

Bericht door ODRAIL »

TLP schreef:Ach joh. Ik blijf bij mijn indruk dat ik tijdens mijn treinreizen door slechts 20% van de controleurs actief gecontroleerd wordt. Als het gaat om het zien van de conducteur schat ik dat het om een verhouding van 50% gaat. En ik schat in dat een net zo groot deel van de conducteurs in mijn treinen actief door de trein heen loopt.
Dit jaar zit ik op een controlepercentage van 17 procent. En terwijl je als conducteur door de trein heen loopt kun je toch gelijk ook vervoersbewijzen controleren (of zie ik het verkeerd)?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Kleine moeite

Bericht door Western Soldier »

Mooi verwoord weer. Toch vraag ik me wel iedere keer af hoe het komt dat ik tussen Arnhem/Ede-Wageningen en Amsterdam Amstel hoogstzelden wordt gecontroleerd, terwijl het toch een flink stuk is, terwijl Mikos 4x in één rit controleert.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Kleine moeite

Bericht door JothamvW »

Ik word tussen Arnhem Centraal en Nijmegen ook vaak maar 1 á 2 x per maand gecontroleerd.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kleine moeite

Bericht door ODRAIL »

Heb het laatste kalenderjaar (deze is nog niet afgelopen) meer conducteurs buiten de trein gezien dan in de trein. En als je ze in de trein ziet lopen ze nog hard voorbij.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kleine moeite

Bericht door Mikos »

Maar er is ook nógal een verschil tussen een volle VIRM-VI en een rustige SLT-IV, hè mensen... En het is net wat je tegenkomt onderweg, soms kom ik ook niet rond tussen Arnhem en Utrecht, dat hangt van zóveel factoren af. Soms gaat dat wat makkelijker, zoals in het verhaal van Den Bosch naar Den Haag.
KM46 schreef:En terwijl je als conducteur door de trein heen loopt kun je toch gelijk ook vervoersbewijzen controleren (of zie ik het verkeerd)?
Wanneer ik in mijn eentje door een VIRM-VI controleer, ben ik daar veel langer mee bezig dan wanneer ik er een serviceronde doorheen zou lopen. Dat is dus een kwestie van afwegen. En zoals gezegd ligt de nadruk niet op controle, maar op zichtbaarheid. Ik probeer dat te combineren, maar dat is slechts mijn tactiek.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kleine moeite

Bericht door ODRAIL »

Het is dit jaar bij mij vaak genoeg voor gekomen dat ik op langere ritten (dan bedoel ik langer als 30 minuten in de trein zitten) helemaal geen conducteur in de trein zie (noch voor een serviceronde noch voor controle).

Verder weer een mooie column :pos: :wink: .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten