Dordt weer verbonden met Eindhoven.

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Dordt weer verbonden met Eindhoven.

Bericht door JordiBrabant »

Vandaag kan het weer; met een Intercity van Dordrecht naar Eindhoven reizen zoals dat tot en met dienstregeling 2016 was. Toen en al lange tijd daarvoor stopte de treinserie [serie=Intercity|2016|Den Haag Centraal - Venlo1900[/serie] ook in Dordrecht waardoor het verbonden was met belangrijke Brabantse steden als Breda, Tilburg en vooral Eindhoven.

Door de komst van de hogesnelheidslijn heeft de NS de stop in Dordrecht omgewisseld voor een korte reistijd van de Brabantse steden naar Rotterdam. Daartegen was vanuit Dordrecht natuurlijk luid protest, in 2015 werd al een actiegroep op facebook opgericht, de gemeenteraad zat ook niet stil. Al vrij snel kwam de NS met de reden voor het niet meer aanbieden van een Intercity: er reisden vanuit Dordrecht te weinig mensen naar Brabant en andersom. Het omleggen van de trein naar de hogesnelheidslijn was een wens van de politiek om deze lijn beter te integreren in het spoorwegnetwerk. De spoorwegen wilden daarnaast best een trein aanbieden, maar dat moest wel betaald worden.
Ter compensatie reed er in 2017 en 2018 serie [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Breda2300[/serie] tussen Dordrecht en Breda ieder uur als pendeltje. Van deze dienst werd, zoals waarschijnlijk verwacht door NS weinig gebruik gemaakt, daarom werd de serie [serie=Intercity|2019|Dordrecht Breda2300[/serie] in dienstregeling 2019 gedecimeerd tot slechts twee slagen per spits, maar Dordrecht bleef wel vragen om intercity's naar Eindhoven.

Voor 2020 heeft deze compensatietrein een andere vorm gekregen: wel bestaande goederenpaden, maar door de openingstijden van de spoorbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht onbruikbare paden werden omgetoverd tot de nieuwe Intercity [serie=Intercity|2020|Dordrecht - Eindhoven Centraal1900[/serie]. Als bonus voor het dus vrij trage pad sluit de trein in Dordrecht vrijwel nergens op aan, dus was men hier op het forum en op andere plekken al vrij sceptisch over het nut en gebruik ervan. Dus besloot ik maar de proef op de som te nemen en een reis van Tilburg naar Eindhoven via Dordrecht te maken en onderweg bij te houden hoeveel mensen er in zaten.

's Ochtends om 8.27 komt de 4070 als trein t1922 aan in Tilburg op spoor 2, netjes op tijd, tegelijk met trein 3623 aan de overzijde van het perron, aangezien de 3623 al weer na een minuut moet vertrekken is het officieel geen overstap. Maar voor de gokkers die snel van Eindhoven naar Roosendaal willen komen, kunnen ze hun geluk beproeven. Na 4 minuten stilstand in Tilburg wordt rustig vertrokken richting Breda, rustig omdat hij vrij kort achter zijn voorganger zit en toch veel speling heeft. Bij Tilburg Universiteit komen we langs het perron tot stilstand, volgens de omroep door drukte op het spoor, er zal dus iets voor de trein naar Roosendaal zitten. Dit mag de pret niet drukken, dus ik ga heel het ICM drietje af om reizigers te tellen, ik tel 68 waarvan 3 in de eerste klas. Vanwege de drukte en het stilstaan komen we 7 minuten te laat om 8.50 aan in Breda, waar volgens dienstregeling 7 stilgestaan had moeten worden, dat werden er nul. Vrij snel stapte zoals ik al had verwacht iedereen uit en daarna stapte er weer een handjevol reizigers in, tussen Breda en Dordrecht telde ik namelijk slechts 19 reizigers en geen enkele op een rode stoel. Aankomst in Dordrecht was 2 minuten later dan gepland dus tijd om Dordrecht te bekijken was er niet.

Vier minuten later was het namelijk al weer tijd om met de t1933 terug te gaan naar Brabant, ook deze trein is niet heel snel gepland en om de boel kloppend te maken, is er als klap op de vuurpijl een stop van 6 minuten ingelegd in Boxtel. Druk is het wederom niet dus heb ik al vrij snel alle 75 reizigers geteld waarvan 2 eerste klasse, iets langzamer zal de conductrice iedereen gecontroleerd hebben. Voor Zevenberschenhoek Aansluiting moeten we 1131 voorlaten, maar dat mag de pret niet drukken, Breda bereiken we op tijd. De gokkers uit de vorige paragraaf kunnen hier in Breda niets, wij vertrekken terwijl tegenover de 3632 aankomt. Tegen mijn verwachting in stappen er tijdens de stop van 5 minuten minder mensen in dan dat er uitstappen, net voorbij Gilze-Rijen heb ik er namelijk 62 geteld en een lege eerste klas aangetroffen. In Tilburg staat als enige tussenstop geen wachttijd gepland; we moeten zo snel mogelijk het spoor vrijmaken voor andere treinen. Tijdens de 6 minuten wortelschieten op Boxtel stappen er tot mijn verbazing best wat mensen uit: vooral schooljeugd met jongeren met vrij forse zwarte tassen ook stapten er nog wat mensen in, zodat er van de 55 die ik telde voor Boxtel er nog 47 overgebleven. De eerste klasse is op een gekke tellende treinfappert na leeg gebleven tussen Breda en Eindhoven, zelfs de Mikos van dienst was er niet te vinden. 2 minuten later dan gepland zat mijn avontuur er in Eindhoven op, alwaar we eerder aankwamen dan 4431 die in Boxtel eerder vertrokken was.

Het avontuur was zeker het herhalen waard, al is het maar dat de reizigersaantallen voor de eerste dag niet zo representatief voor de rest van het jaar zullen zijn. Maar op de rit naar Dordrecht had ik wel verwacht dat er Dordtse politici op de rode stoelen zouden zitten, die met de allereerste trein vanuit Dordrecht naar Eindhoven Centraal.
Wordt vervolgd?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Dordt weer verbonden met Eindhoven.

Bericht door Western Soldier »

Mooi geschreven. Maar de mensen die de trein nemen, zijn dat mensen die specifiek die trein nemen of zijn het mensen die naar het station gaan vanuit school of werk en dan toevallig die trein zien staan waarop staat dat die naar hun bestemming gaat en dat ze die dan maar nemen? Als ik klaar ben op school ga ik ook niet op school wachten tot het tijd is. Dan loop ik meteen naar de metro en wacht daar de metro van 5 minuten voor het hele of halve uur af, om daarna de intercity naar Nijmegen te halen. Ik wacht in dat geval liever op het metrostation dan op Amstel, maar als ik toevallig op een tijdstip het metrostation binnenloop een minuut of 20 voor vertrek van de ICE, dan kies ik voor de route naar Amsterdam Centraal om daar de ICE te pakken. Het is echter niet dat ik dan op die ICE plan, maar omdat ik weet dat die dan gaat en die naar mijn bestemming gaat. Als ik op dezelfde manier station Breda binnenloop om naar Tilburg te gaan en de eerste trein naar Tilburg is toevallig die intercity, dan zou ik hem natuurlijk ook niet laten schieten. Ik vraag mij dus af hoeveel mensen specifiek die intercity nemen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten