Mensen

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Mensen

Bericht door bys1 »

Ik zie op dit forum veel leuke verhalen, columns en andere schrijfsels voorbijkomen. Ook ik maak natuurlijk het een en ander mee in het openbaar vervoer. Daarom heb ik besloten om ook maar eens een schrijfsel te plaatsen. Ik reis meestal met de bus en heb vandaag dan ook alleen busverhalen. Een treinverhaal heb ik ook; dat bewaar ik nog even voor later. In de toekomst zal ik mogelijk meer van dit soort dingen plaatsen. Voor nu ben ik vooral benieuwd wat jullie van het eerste stuk vinden; feedback is welkom! Ik wens iedereen veel leesplezier.


In het OV kom je veel verschillende mensen tegen. Vriendelijke mensen, chagrijnige mensen, zwartrijders, mensen die anderhalve stoel in beslag nemen. Je hebt mensen die dagelijks lange afstanden overbruggen en een uur in de bus zitten, en er zijn mensen die de Qliner als stadsbus gebruiken op een traject dat ze in vijf minuten hadden kunnen lopen. Dan heb je nog dronken mensen, mensen die je alles in Jip-en-Janneketaal moet uitleggen, en mensen die een kwartier met een chauffeur in discussie gaan omdat ze het ergens niet mee eens zijn.

Geen enkel mens is hetzelfde; dat maakt het openbaar vervoer ook leuk. Elke dag reizen duizenden mensen met het openbaar vervoer en overal waar je komt, kom je weer verschillende soorten mensen tegen. Op mijn dagelijkse traject herken ik de meeste mensen, en ook de veel chauffeurs van de stalling in mijn stad ken ik inmiddels goed. Soms zie je rare figuren die je nog nooit eerder hebt gezien en soms loop je ver van huis ineens een bekende busfappert tegen het lijf.

Praten
Ik zit in lijn 99 van Heerenveen naar Harlingen. Ik tref een bekende Heerenveense chauffeuse met wie ik onderweg gezellig zit te kletsen. In Sneek stapt een man in die blijkbaar niet kan praten, maar wel heel druk is. Hij is nauwelijks ingecheckt en begint al druk te gebaren naar een graafmachine aan de overkant van de weg en graafbewegingen te maken met zijn handen. Onderweg trekt hij af en toe hard lachend onze aandacht. In Bolsward stapt hij uit, net als mijn chauffeur. Er komt een andere chauffeur op de bus die ik ook goed ken, tevens uit Heerenveen. Vlak voor vertrek wijst de man buiten me er nog even op dat ik niet mag praten met de chauffeur, druk gebarend dat hij op de weg moet kijken.

Drukte
Ik ben onderweg met lijn 159 van Almere naar Harderwijk. De bus is redelijk druk, met voornamelijk kinderen van rond de twaalf jaar oud. Bij de halte Harderhaven stap ik uit, net als al die kinderen. Uiteindelijk staan we met zo'n dertig man bij de bushalte aan de andere kant van de weg te wachten op lijn 247. Schijnbaar wil iedereen naar Walibi. Ikzelf neem die bus alleen omdat ik het materieel (vroeger touringcars; tegenwoordig Citaro's) wel leuk vind en omdat ik anders een beroerde overstap zou hebben op lijn 147 naar Dronten.
Na een kwartier komt er een gelede Citaro voorbijrijden. Voorbijrijden, want hij zit stampensvol en het ziet er niet naar uit dat er nog dertig mensen bij passen. Na vijf minuten komt er plotseling een tweede bus aan; OV Regio IJsselmond versterkt blijkbaar elke rit met een gelede VanHool. Ook die is al behoorlijk druk, maar iedereen weet zich er nog in te persen. Als bij Walibi iedereen is uitgestapt en ik één halte mee terugga om de 147 te nemen, weet de chauffeur me te vertellen dat er vanavond nog vier bussen bij komen: één gelede bus en drie stuks van 12 meter. Dat betekent dus dat er op elke rit vier bussen rijden om alle reizigers te kunnen vervoeren...

Feestje
Het is zaterdagavond en ik zit in de laatste 71 van Tzummarum naar Leeuwarden. We staan om half twaalf 's avonds met zeven man bij de bushalte in een Fries gat. Iets later dan gepland komt de bus eraan. De bus zit stampvol; nadat iedereen is ingestapt zijn vrijwel alle stoelen bezet. Het publiek is erg druk en maakt het nodige lawaai. Er wordt om muziek gevraagd en de Dokkumer chauffeur, die ik goed ken, draait de radio flink omhoog. De menigte joelt mee en we hebben groot feest in de bus. Sommigen zitten gezellig mee te zingen, sommigen doen het rustig aan en anderen beginnen vervelend te worden. De chauffeur probeert doe laatste categorie tot rust te manen, maar met weinig succes.

Als wat mannen achterin met de muziek mee tegen het plafond beginnen slaan, gaat het de chauffeur te ver; na een bocht trapt hij vol op de rem en de bus komt met een schok tot stilstand. Hij roept naar achteren dat ze zich normaal moeten gedragen, en kort daarna vervolgen we onze weg.

Vijf minuten later worden ze weer vervelend. De chauffeur trapt op de rem en brengt de bus wederom tot stilstand. "Als jij nog een keer op dat ding houwt, dan houw ik op jou en mag je de rest lopen!" (bij gebrek aan een betere vertaling van het Friese woord "houwe") Dan wordt het rustiger. Bij een bushalte in Berlikum stroomt de bus vrijwel helemaal leeg en het lijkt een stuk rustiger te worden voor de rest van de rit. Niets is minder waar: nauwelijks twee haltes verder hebben we de bus weer bomvol. De muziek gaat weer op vol volume. Gelukkig is dit publiek rustiger en we komen zonder problemen aan in Leeuwarden.

Kaartje
Samen met een vriend sta ik in Emmen te wachten op lijn 300, die ons naar Groningen zal brengen. De bus is aan de late kant en dik vijf minuten na vertrektijd komt er een dubbeldekker voorrijden. Mevrouw heeft geen al te best humeur, maar groet iedereen wel. We gaan uiteraard bovenin zitten.

Bij de volgende halte staan een aantal personen, waarvan eentje met een verlopen dagkaart, lijkt het. Ik kan flarden van het gesprek verstaan: "Dan zetten we er nog een extra duidelijke streep doorheen, zodat het wat makkelijker is voor u en de volgende chauffeur (...) Anders krijgt u een héle dikke bekeuring." De meid aan de andere kant van het gangpad fluistert ineens naar ons: "Die is vast ongesteld!"
Een heel stuk verderop stappen er wat mensen met kinderen in (inclusief kinderwagen). De kinderen zijn uiteraard zeer enthousiast en krijsen alles bij elkaar. Opeens horen we gemiauw van een kat door de omroep klinken. "Dat helpt meestal", mompelt de chauffeur.

Ondertussen komt de volgende 300 achter ons al in zicht. De dame tegenover ons dreigt door de opgelopen vertraging haar overstap in Gieten te missen en loopt naar de chauffeur toe. Mevrouw, ik moet overstappen op... "Je wilt graag overstappen", onderbreekt de chauffeur haar. Maar uiteindelijk is ze wel zo vriendelijk om haar af te zetten bij een halte waar ze eigenlijk niet hoeft te stoppen. Dat dan weer wel.

Alcohol
Het is zaterdag 18 augustus 2018, de zaterdag van het Reuzenweekend in Leeuwarden. Ik ben met een vriend een dag weggeweest met een multidagkaart. Dit was een speciale actie van Arriva waarmee je goedkope dagkaarten kon kopen voor één of meerdere dagen. Deze dagkaarten waren niet alleen geldig in de gewone stads- en streekbussen van Arriva, maar ook in de Qliners én in de treinen in Friesland en zelfs Groningen. Ik heb twee dagkaarten gekocht voor €6 per stuk en ben vandaag naar Alkmaar geweest. Toen ik op een andere dag met een dagkaart in de 350 (Alkmaar - Leeuwarden) stapte en de chauffeur vertelde dat ik die kaart voor wel €5,50 (bij vier dagkaarten was het nog goedkoper) had gekocht, was zijn reactie: "Die heb je niet gekocht, die heb je cadeau gekregen!"

In het reuzenweekend heeft Arriva heel veel extra bussen rijden. Uit het hele land zijn bussen en chauffeurs gehaald om te versterken. Lijn 350 rijdt zelfs een halfuursdienst en er is een Qliner 395 geïntroduceerd tussen Leeuwarden, Joure en Lemmer, die we uiteraard hebben genomen. 's Middags zijn we naar Alkmaar geweest met lijn 350. We zien ook een oude Mercedes-Benz Integro rijden op die lijn, die we hopelijk de terugweg kunnen nemen. We hebben pech: net als die bus in Alkmaar arriveert, houdt de halfuursdienst op. We nemen een bus eerder en zien de Integro leeg naar Leeuwarden vertrekken. Helaas.

Terug in Leeuwarden nemen we lijn 154 naar Dokkum, die ook veel extra ritten heeft gekregen en een enorme omleiding rijdt in Leeuwarden. Ik tref een Dokkumer chauffeur die ik goed ken: hij komt, geloof ik, uit Egypte en werkte eerst bij een touringbedrijf dat ook een dagelijkse versterkingsrit op lijn 355 (Dokkum - Leeuwarden) uitvoert. Hij komt 's ochtends vroeg dan ook regelmatig breed lachend onze chauffeur een kop koffie brengen.
Het is druk in de bus; we zitten achterin, samen met een aantal mensen die een glaasje te veel op hebben. De een is vooral heel gezellig en druk, de ander ligt achterin de bus zijn roes uit te slapen. Bij Hallum Provincialeweg zet de chauffeur de bus plotseling stil. Hij komt uit zijn cabine, loopt naar achteren en probeert de persoon die op de achterbank ligt te slapen wakker te krijgen. Dat kost de nodige moeite en na vijf minuten beseft de jongen dat dit zijn uitstaphalte is. De chauffeur vertelt blij dat hij de jongen herkende van een vorige rit. De andere passagiers kunnen erom lachen en we rijden verder naar Dokkum, waar we tien minuten te vroeg aankomen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Mensen

Bericht door Cora »

Top geschreven! Ik heb zeer geboeid zitten lezen! :pos:
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Mensen

Bericht door diederickx »

Ik las het begin van een onnozel zinnetje verkeerd :@
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Mensen

Bericht door JordiBrabant »

Ik sluit me aan bij Lincoln, ik heb alles geboeid zitten lezen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Mensen

Bericht door bys1 »

Dank u zeer!
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten