Introductie tot OV voor Bosch en Duiners (ja, heus!)

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Introductie tot OV voor Bosch en Duiners (ja, heus!)

Bericht door Ferdinand »

Hierbij een stukje dat gepubliceerd wordt in Bosch en Duins Magazine. Ik plaats dit vooral zodat ik nog wat tips en aanbevelingen kan krijgen van de experts voordat het blad ter perse gaat. De opmaak zal natuurlijk een stuk aantrekkelijker zijn. Veel leesplezier.


Nadat ik het in de vorige edities van Bosch en Duins Magazine vooral had over wat we niet hebben op het gebied van openbaar vervoer in Bosch en Duin, dacht ik dat het eigenlijk ook wel nuttig is om eens te laten zien wat we hier (d.w.z. in de buurt) wél hebben. In Bosch en Duin wordt er weinig (niet?) gebruikgemaakt van het OV en is men eigenlijk niet op de hoogte van dat het zo goed is; liever wordt de auto genomen omdat dat makkelijker is of in sommige gevallen niet anders kan. Met de niet zo lang geleden vernieuwde fietspaden in ons buurtschap is de fiets ook populairder geworden. Het OV is voor veel Bosch en Duiners echter een brug te ver. Ik hoop met dit artikel de brug te verwijderen, of in ieder geval te verkleinen.

Zeist zal ik in dit verhaal buiten beeld laten omdat het OV gezien de kleine afstand niet aantrekkelijk genoeg is.



Basis:

Voor de mensen die nog nooit met het openbaar vervoer gereisd hebben; hierbij een korte introductie:

U reist het makkelijkst met het OV met de OV-Chipkaart. U kunt een kaart aanschaffen voor €7,50 op ov-chipkaart.nl of bij een automaat die op elk treinstation te vinden is. U kunt saldo online of bij een automaat plaatsen op uw kaart.

Voor de bus dient u minimaal €4 op uw kaart te hebben en voor de trein €20.

U checkt in de bus bij de chauffeur in en bij de eindbestemming checkt u ook weer uit in de bus. In de trein checkt u in en uit op het perron.

U kunt ook nog gewoon een kaartje kopen. Bij de trein koopt u deze bij een automaat op het station en bij de bus bij de chauffeur. In de bus kunt u alleen pinnen.

Om uw reis te plannen kunt u het beste gebruikmaken van 9292.nl of ns.nl. Ook Google Maps kun je gebruiken om je reis te plannen.



De trein

Bosch en Duin is een langgerekt buurtschap, dus niet elke optie voor OV is voor iedereen even aantrekkelijk. Ten noorden van Bosch en Duin hebben we natuurlijk het prachtige stationnetje van Den Dolder liggen. Dat daar een station is, is voor iedereen wel bekend (hoop ik). Dat de voorzieningen van het station de afgelopen jaren zijn uitgebreid waarschijnlijk niet. Zo is de fietsenstalling en parkeerplaats voor auto’s vergroot en heeft het station een nieuwe wachtruimte gekregen met een kleine restauratie. Het parkeren is gratis, dus met de auto of fiets naar station Den Dolder gaan en dan de trein pakken is al gauw goedkoper dan met de auto gaan en dan je blauw betalen aan parkeerkosten! Het zorgt ook nog eens voor minder stress!

Vanaf dit station kunt u maar liefst 4x/uur tussen 6-24u van/naar Utrecht Centraal reizen en daarnaast elk 2x/uur naar Baarn en Amersfoort/Zwolle.



De bus

Als u meer in het zuiden van Bosch en Duin woont is wellicht de trein minder aantrekkelijk omdat de afstand naar het station te groot is. Dan is de bus een betere optie. Aangezien de meeste vermoedelijk nog vrij weinig van (het gemak van) de bus in de regio weten, leg ik dit wat uitgebreider uit.

Voor Bosch en Duiners die naar Utrecht, Amersfoort of Science Park de Uithof reizen is het meestal het slimst om naar Zeist-Vollenhove te gaan (die buurt in het noorden van Zeist waarin die gigantische flats staan). Dat er zo ontzettend veel mensen in deze buurt wonen heeft ertoe geleid dat er een zeer grote vraag naar OV is. Busmaatschappij U-OV heeft daar slim op ingespeeld en verzorgt daar een zeer goede verbinding naar Utrecht en Amersfoort.

Naar Utrecht

Het slimst is om voor de richting Utrecht per auto of fiets naar de halte ‘De Dreef/Panweg’ te gaan (als u via de Panweg naar Zeist rijdt bij de rotonde rechts). Achter de flat is een groot parkeerterrein en bij de halte is een fietsenstalling. Vanaf de rotonde komend moet u bij de rechter halte aan de weg staan.

Met lijn 73 (voorheen 52/53), herkenbaar aan zijn roze kleur, reist u vanaf halte De Dreef/Panweg in de spits 8x/uur naar Utrecht en daarbuiten 4 tot 6x/uur. De hele week door rijdt de bus van 6 tot 24u. U staat dan binnen 18 minuten op de Oude Gracht in het centrum van Utrecht en als u nog even blijft zitten komt u op het centraal station uit.



Naar Amersfoort/ Science Park

Voor de richting Science Park en Amersfoort hoeft u iets minder ver te reizen naar de dichtstbijzijnde halte. Dan kunt u ook opstappen bij halte ‘Dijnselburg’. Deze halte is wat kleiner en afgelegener dan De Dreef/Panweg. Als u richting Zeist rijdt via de Panweg vindt u deze halte bij de oprit naar zwembad Dijnselburg. Voor de richting Science Park stapt u in bij de halte aan de kant van het bos en voor Amersfoort aan de kant van het zwembad.

Lijn 34 (voorheen 72), herkenbaar aan zijn paarse kleur, rijdt In beide richtingen in de spits 4x/uur en daarbuiten 2x/uur. Deze bus rijdt tussen 6 en 19u. U bent dan binnen 19 minuten (sneller dan de auto!) op het station van Amersfoort.

U kunt er ook voor kiezen om in Huis ter Heide op te stappen voor de richting Amersfoort. Dit kunt u doen bij de halte Prins Alexanderweg, daar neemt u bus 56 die 2x/uur naar Amersfoort rijdt. Deze bus rijdt echter wel wat langzamer en stopt onderweg vaker dan lijn 34. Voordeel van deze lijn is dat hij tot 24u rijdt.

WIST U DAT? Op vertoon van uw entreeticket voor een voorstelling in de schouwburg van Utrecht kunt u gratis reizen met de bus naar de schouwburg!



Ik hoop dat het mij enigszins gelukt is om uit te leggen hoe het OV werkt, waar u het vindt en hoe u op uw bestemming komt. Het OV is sneller en gemakkelijker dan u denkt; de bus brengt u frequent en snel (zonder omwegen) naar uw bestemming. Dat geldt natuurlijk ook voor de trein! U bent daarnaast nog eens ontzettend duurzaam bezig! En u hoeft zich overigens echt niet meer te generen als u met de bus reist, die tijd is allang voorbij ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Introductie tot OV voor Bosch en Duiners (ja, heus!)

Bericht door Daniel »

Kleine correctie: minimumsaldo voor de bus is 0 euro want je mag 4 euro in de min staan op een OV-chipkaart.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Introductie tot OV voor Bosch en Duiners (ja, heus!)

Bericht door Mikos »

Niet dat ik een expert ben, maar ik wil mijn licht er wel over laten schijnen:
In Bosch en Duin wordt er weinig (niet?) gebruikgemaakt van het OV en is men eigenlijk niet op de hoogte van dat het zo goed is
... en is men er eigenlijk niet van op de hoogte dat...
Ik hoop met dit artikel de brug te verwijderen, of in ieder geval te verkleinen.
... de kloof te verwijderen... (Als je de brug weghaalt of verkleint, vallen ze alsnog de diepte in...)
Voor de mensen die nog nooit met het openbaar vervoer gereisd hebben; hierbij een korte introductie:
... gereisd hebben, een korte introductie: ...
U kunt een kaart aanschaffen voor €7,50 op ov-chipkaart.nl of bij een automaat die op elk treinstation te vinden is.
Een stukje service naar de lezers toe is het handjevol punten waar een anonieme kaart te koop is in de buurt toe te voegen:
"Primera Postkantoor Landaal in Zeist, Cornershop in Soesterberg, The Read Shop in Den Dolder en de NS-kaartautomaten op stations Den Dolder en Bilthoven zijn de dichtstbijzijnde verkooppunten."
Om uw reis te plannen kunt u het beste gebruikmaken van 9292.nl of ns.nl. Ook Google Maps kun je gebruiken om je reis te plannen.
"Er zijn ook verschillende apps waarin u uw reis kunt plannen, zoals de Reisplanner van NS en de app van 9292. Vooral voor onderweg erg handig."
Dat daar een station is, is voor iedereen wel bekend (hoop ik)
Dat daar een station is, zal voor de meesten wel bekend zijn. (Maar is deze zin überhaupt wel nodig voor dit stukje?)
dan met de auto gaan en dan je blauw betalen aan parkeerkosten!
... en je dan blauw betalen...
Bosch en Duin woont is wellicht de trein minder aantrekkelijk
... is de trein wellicht minder...
Aangezien de meeste vermoedelijk nog vrij weinig van
... de meesten... maar beter zou zijn: Aangezien de meeste lezers vermoedelijk vrij weinig...
Naar Utrecht
En de andere koppen in dit stuk ook: Cursief maken voor de leesbaarheid.
Met lijn 73 (voorheen 52/53)
Voorheen is niet nu, is dat van toegevoegde waarde? Maak er dan 'Met de nieuwe lijn 73' van.
Deze halte is wat kleiner en afgelegener dan De Dreef/Panweg.
Bushalte voor kabouters?
Deze bus rijdt echter wel wat langzamer
Bejaardenbus?

Dan algemeen: Je gooit "je" en "u" veelvuldig door elkaar; kies er één en houd dat het hele artikel vol.
Ik snap dat je het OV met dit artikel wilt promoten, maar pas op dat je dat niet teveel overdrijft, ik zie wat tussen haakjes staan hier en daar en wat opmerkingen waarvan ik al snel zou denken: Volgens mij wordt deze jongeman betaald voor deze advertentie. Daarnaast wat stijl-dingetjes die ik persoonlijk niet toe zou passen ("die buurt in het noorden van Zeist waarin die gigantische flats staan"), maar dat hoeft niet te betekenen dat je dat niet zou mogen doen. Uiteindelijk is het jouw stuk. Lees het geheel nog een keer door, haal de spreektaal er wat uit (je vertelt het niet aan je buurvrouw, je schrijft een stuk aan lezers) en als je wilt kun je bovenstaande opmerkingen nog bijschaven. Dan ben je een heel eind op weg!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Introductie tot OV voor Bosch en Duiners (ja, heus!)

Bericht door trolly »

Dank je Mikos, daar was ik een beetje te lui voor :@
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Introductie tot OV voor Bosch en Duiners (ja, heus!)

Bericht door Ferdinand »

Hartelijk bedankt, Daniel en Mikos!

@Mikos, de oude lijnnummers laat ik wel staan omdat deze recent na een erg lange tijd gewijzigd zijn. Enkelen die ooit met de bus hebben gereisd weten zo beter over welke verbinding ik het heb.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Introductie tot OV voor Bosch en Duiners (ja, heus!)

Bericht door umbusko »

Daniel schreef:Kleine correctie: minimumsaldo voor de bus is 0 euro want je mag 4 euro in de min staan op een OV-chipkaart.
... en het minimumsaldo voor de trein is dus 16 euro, om dezelfde reden. :P
PHS

Re: Introductie tot OV voor Bosch en Duiners (ja, heus!)

Bericht door PHS »

Ferdinand schreef:Bosch en Duins Magazine
Sympathieke actie, maar voordat je gaat schrijven is er altijd een belangrijke voorvraag: wat is het lezerspubliek dat je wil bereiken? Oftewel: wie lezen er het Bosch en Duins Magazine, waar wordt het verspreid en hoe wordt het verspreid?
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Introductie tot OV voor Bosch en Duiners (ja, heus!)

Bericht door umbusko »

Met een beetje pech is dat in de bus. :mrgreen:
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Introductie tot OV voor Bosch en Duiners (ja, heus!)

Bericht door Ferdinand »

PHS schreef:
Ferdinand schreef:Bosch en Duins Magazine
Sympathieke actie, maar voordat je gaat schrijven is er altijd een belangrijke voorvraag: wat is het lezerspubliek dat je wil bereiken? Oftewel: wie lezen er het Bosch en Duins Magazine, waar wordt het verspreid en hoe wordt het verspreid?
1. Het blad wordt vooral gelezen door het type mensen dat ik in de tekst schets; rijke en redelijk oude mensen die overal de auto voor gebruiken.
2. Heel Bosch en Duin, Huis ter Heide - Noord en een klein deel van Den Dolder.
3. Hij komt in de brievenbus bij iedereen die in bovenstaand gebied woont. Enkele mensen die buiten het gebied wonen en meer betalen krijgen hem ook. Ik bezorg het blad zelf ook, vandaar.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Introductie tot OV voor Bosch en Duiners (ja, heus!)

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Kleine correctie: minimumsaldo voor de bus is 0 euro want je mag 4 euro in de min staan op een OV-chipkaart.
Ja, maar of het nou zo'n goed idee is dat tegen nieuwe OV-gebruikers te vertellen?

Dan reizen ze één keer met de bus, willen ze op de terugweg weer inchecken... saldo te laag! Welkom in het OV...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten