Chauffeuren in Coronatijd

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Chauffeuren in Coronatijd

Bericht door Tom024 »

Mede door wat inspiratie van VIRM (waarvoor dank :)), lijkt het mij wel leuk om wat te vertellen over hoe het er nu in het OV aan toegaat in deze gekke tijd. Ik ben werkzaam als buschauffeur in Brabant. Bij ons werden er dus net wat eerder maatregelen genomen dan in de rest van het land. Ik neem jullie even mee door de afgelopen maand.

Vrijdag 6 maart raadt het RIVM Brabanders aan thuis te blijven bij milde gezondheidsklachten. Maargoed, niets om je zorgen over te maken, toch? En bovendien, wat zijn 'milde gezondheidsklachten?' Het is allemaal nogal voor interpretatie vatbaar. Wel is het al de hele week merkbaar rustiger in de bus, elke dag zijn er minder mensen op weg naar werk of school.

De maandag daarna is de dag dat Rutte voor het eerst een toespraak houdt: we mogen geen handen meer schudden. Ik heb die dag een vroege dienst die ik wel vaker heb, beginnend met een slagje Drunen. Rond 8.30 uur ben ik terug in Den Bosch, normaal zit deze rit helemaal vol. Ik merk dat ik minder collega's tegenkom dan zou moeten, ook de bus voor mij is uitgevallen. Toch stappen er maar ongeveer tien passagiers in. Kennelijk zijn mensen zich toch wel bewust van de gevaren.

De volgende week zou ik een weekje vrij zijn: dat leek tot halverwege de week ervoor nog wel realistisch. Gewoon voorzichtig zijn en afstand houden. Totdat Oostenrijk opeens het spoorverkeer met Zwitserland stillegt, Tsjechië zijn grenzen sluit en het ook in Hongarije een kwestie van tijd lijkt voor er niemand meer in of uit mag. Ik besluit toch maar niet te gaan en overleg met onze planner of ik mijn vrije dagen terug kan geven. Hij is er blij mee, want er zijn aardig wat zieken en hij komt mensen tekort. Veel vervoerders gaan per maandag 16 maart over naar een uitgedunde dienstregeling, maar wij rijden pas vanaf 19 maart een vakantiedienst. Ik ben er blij mee, mijn vrije dagen kan ik beter later proberen op te nemen. De maatregelen van het RIVM worden strenger: afstand houden, regelmatig handen wassen. Inmiddels kunnen passagiers alleen nog via de achterdeur in de bus stappen: de chauffeur zit achter een lint, zodat de mensen op zeker 1,5 meter afstand zitten. Ik ben blij met deze maatregel eindelijk genomen wordt, het geeft wat gemoedsrust. Als iemand moet niesen in een bus zal het echter het verschil niet maken: in zo'n kleine ruimte blijft dat toch wel hangen.

Vanaf 19 maart rijden wij ook vakantiedienst. Daar komt nog een hele operatie bij kijken om dat op zo'n korte tijd te kunnen regelen. Het dienstrooster van chauffeurs wijzigt, de boordcomputers van de bussen moeten van de juiste informatie worden voorzien, reizigers geïnformeerd. Achter de schermen hebben zijn een hoop mensen daar druk mee.
Doordat er nu minder bussen rijden, zijn er chauffeurs over. Ik heb gelukkig een vast contract, dus hoef me niet zo'n zorgen te maken. Wel zit ik wat vaker thuis omdat er geen werk is. Op dagen dat je reserve bent hoor je nu pas een dag van tevoren wat voor dienst je moet rijden. Op deze manier kunnen zieken makkelijk vervangen worden en het geeft het bedrijf flexibiliteit. Niet prettig, maar begrijpelijk dat het in deze omstandigheden zo loopt. Soms ben je bankzitter: je moet thuis beschikbaar zijn, als er iemand uitvalt om wat voor reden dan ook, kun je opgeroepen worden.
Voor uitzendkrachten is het een ander verhaal: die zijn een groot deel van hun inkomsten kwijt. In het weekeinde is er nog wel werk, doordeweeks niet of nauwelijks. Afhankelijk van hun contract krijgen ze WW of treft het uitzendbureau een regeling. Een hoop onzekerheid.

Onder collega's wordt er wat lacherig over gedaan: in de kantine of bij de toiletten is het bijvoorbeeld praktisch niet te doen om 1,5 meter afstand te houden. Ook moet je regelmatig met een collega samen naar het station in een auto, ook dan is 1,5 meter niet te doen. Wel hebben we nu doekjes om bijvoorbeeld het stuur en de knoppen schoon te maken als je een bus van je collega overneemt. Prettig, voor zover dat helpt. De bussen zijn nog nooit zo schoon geweest, dat is zeker.

Dat weekeinde moet ik ook werken. Het is lekker weer, het eerste weekeinde in een maand dat het eens een keer niet stormt. Normaal gezien zou het druk zijn in de stad en de bussen. Nu is het een stuk rustiger. Het is wel even wennen, passagiers die achter instappen. Normaal stelt er soms iemand een vraag, met een ander kun je een grapje maken. Dat zit er nu allemaal niet in, het merendeel van de passagiers zegt niets. Sommige jongeren denken dat ze opeens gratis kunnen reizen. Soms zeg ik er wat van, maar ik heb niet altijd zin in de confrontatie. We hebben de vraag gekregen om coulant te zijn, mijn gezondheid vind ik waardevoller dan die paar euro. Toezichthouders kunnen ook weinig doen zonder hun eigen gezondheid te riskeren en de politie heeft in deze tijd echt wel andere prioriteiten.
Op een ritje naar de Hambaken zie ik opeens, vlak bij een rotonde, iemand op de grond liggen, zijn fiets ligt ernaast. Gek, misschien is hij onwel geworden of gevallen? Ik kan niet echt stoppen, omdat ik van een andere kant op de rotonde af kom. Er staat al een man bij, die aan het bellen is. Op de weg terug naar het station kom ik er wel langs, ik neem mezelf voor te stoppen als de man er dan nog steeds ligt. Wel roep ik alvast de centrale op, zodat zij de politie kunnen inlichten. Op de terugweg ligt de man er nog steeds, niet bij bewustzijn. Er staan nu al wat meer mensen in de buurt. Een vrouw geeft aan dat het een zwerver is en dat hij mogelijk onder invloed is, de man die er net ook al stond geeft aan dat hij de politie heeft gebeld. Iedereen houdt ruim afstand van de man en van elkaar, want je weet het maar nooit in deze tijd. Ik besluit verder te rijden, de politie is gealarmeerd en er wordt op de man gelet.

Maandag heb ik ook nog gewerkt. Als ik 's avonds in bed kruip, voel ik opeens een branderig gevoel in mijn longen. Een raar gevoel, ik weet meteen dat ik prijs heb. Als ik de volgende dag ook nog merk dat ik geen smaak of reuk meer heb, weet ik het zeker: voorlopig maar even thuisblijven. Het blijft gelukkig bij milde klachten, maar evengoed gun je dat nog steeds niemand. Aan het begin van alle heisa over het virus deed ik er ook lacherig over: twee weken thuiszitten, dat is toch betaalde vakantie? Spoiler alert: dat is het zeker niet. Ik schrik van de impact die het virus op mijn lichaam heeft.

Sinds een paar dagen ben ik weer aan de slag. Het is rustig, in de kantines is de sfeer ook wat minder vrolijk dan normaal. Sommige collega´s missen het sociale contact met passagiers, anderen vinden het juist wel lekker rustig. Op straat is het ook rustig, maar zeker niet uitgestorven. Bij de Intratuin staan nog aardig wat auto´s op het parkeerterrein, de bouwmarkt is nog steeds populair. In de bus is het heel rustig: een enkeling gaat boodschappen doen, soms zie je een vaste klant. Opvallend ook hoeveel jongeren opeens een vitaal beroep hebben, fijn dat zij zich zo inzetten voor onze samenleving. ;)

Intussen gaan ook de verhalen rond van collega's die het virus hebben. Op mijn standplaats is een jonge collega drie weken thuis geweest, op andere standplaatsen zijn er soms wel drie collega's bij wie het virus is aangetoond. Ook komt die middag het nieuws naar buiten dat een Tilburgse collega is overleden.
Laatst gewijzigd door Tom024 op zo 05 apr 2020, 13:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Chauffeuren in Coronatijd

Bericht door Durashift »

Dank voor je verhaal. :pos:

Je hebt geen test op corona gehad?
Ik blijf dat toch vreemd vinden.. zelfdiagnose omtrent de klachten en dan weet je achteraf nog niet zeker of je nu wel of niet getroffen bent door dat virus.

Wat je zelf ook aangeeft: interpretatie van milde gezondheidsklachten.. Ik heb zelf, met de afgelopen vrieskou in de nachten van deze week, ook wat meer mijn neus moeten snuiten.. Tja...
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Chauffeuren in Coronatijd

Bericht door Tom024 »

Er wordt volgens mij pas getest op het moment dat je in het ziekenhuis komt. Uiteraard wel met de assistente van de huisarts gebeld, mijn symptomen kwamen overeen met het beeld, maar het had pas zin om te bellen als ik 39 graden koorts had en geen hele zinnen meer vloeiend uit kon spreken...

Dus ja, zelfdiagnose. Aan de ene kant begrijpelijk, want het zorgsysteem is gewoon niet toegerust voor dit soort situaties. Aan de andere kant zou het prettig zijn om te weten of je het gehad hebt. Maar ik ben er vrijwel zeker van: dit soort klachten heb ik nooit gehad, het voelde ook heel anders dan een griep of verkoudheid.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Chauffeuren in Coronatijd

Bericht door waldo79 »

Bedankt voor het delen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Chauffeuren in Coronatijd

Bericht door trolly »

Tom024 schreef:Er wordt volgens mij pas getest op het moment dat je in het ziekenhuis komt. Uiteraard wel met de assistente van de huisarts gebeld, mijn symptomen kwamen overeen met het beeld, maar het had pas zin om te bellen als ik 39 graden koorts had en geen hele zinnen meer vloeiend uit kon spreken...

Dus ja, zelfdiagnose. Aan de ene kant begrijpelijk, want het zorgsysteem is gewoon niet toegerust voor dit soort situaties. Aan de andere kant zou het prettig zijn om te weten of je het gehad hebt. Maar ik ben er vrijwel zeker van: dit soort klachten heb ik nooit gehad, het voelde ook heel anders dan een griep of verkoudheid.
Het probleem is de schaarste aan testmateriaal. Zodra er snelle en betrouwbare tests op de markt komen waarmee anti-lichamen voor het virus kunnen worden aangetoond zullen die zeker op grote schaal ingezet worden, zodat een betrouwbaar beeld van de stand van zaken ontstaat. Dat zal alleen nog wel enkele maanden gaan duren.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Chauffeuren in Coronatijd

Bericht door Michael »

Tom024 schreef:Onder collega's wordt er wat lacherig over gedaan: in de kantine of bij de toiletten is het bijvoorbeeld praktisch niet te doen om 1,5 meter afstand te houden. Ook moet je regelmatig met een collega samen naar het station in een auto, ook dan is 1,5 meter niet te doen.
Omdat de kantine op het busstation in Oosterhout niet zo groot is en het op maandag t/m vrijdag overdag regelmatig best wel druk is in de kantine waardoor er niet voldoende afstand kan worden gehouden is dat opgelost door een bus op het busstation neer te zetten waar men pauze in kan houden. Verder worden de POD ritten waar je met z'n tweeën in 1 POD auto zou moeten gereden met een bus in plaats van een auto.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Chauffeuren in Coronatijd

Bericht door umbusko »

Dank voor dit verhaal, was interessant om te lezen. En heel fijn natuurlijk dat je weer beter bent. *O*

Ik denk dat we in het begin allemaal dit virus hebben onderschat. Je hoort dat er weer eens iets in China speelt en denkt, het lost zich wel op. Als het dan komt, denk je nog, het is maar een griepje. Want dat is de makkelijke gedachte. Op een gegeven moment wordt dan echt duidelijk dat het wel een behoorlijk heftige variant is van "een griepje" (dubbele longontsteking als je pech hebt :X ) en een probleem dat niet zomaar overwaait. Maar zelfs nu nog zijn er mensen die dat niet inzien en dan denk je, hoe is dat toch mogelijk?! Nu is het hopen dat we snel van deze ellende af zijn, en dat iedereen* (* die je dierbaar is) in de tussentijd gezond blijft...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Chauffeuren in Coronatijd

Bericht door Z2N »

Zelfs de mensen die me niet dierbaar zijn gun ik een betere dood dan door Covid-19, de meest voorkomende manieren van sterven die daarbij horen zijn namelijk een hartaanval en orgaanuitval door sepsis.

On-topic: boeiende verhalen! Op dit moment zijn dit soort verhalenblogs de enige glimpsen in het OV die ik meekrijg, dus laat ze maar komen! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Chauffeuren in Coronatijd

Bericht door Milco »

Mooi verhaal, leest lekker weg :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Chauffeuren in Coronatijd

Bericht door trolly »

Z2N schreef:Zelfs de mensen die me niet dierbaar zijn gun ik een betere dood dan door Covid-19, de meest voorkomende manieren van sterven die daarbij horen zijn namelijk een hartaanval en orgaanuitval door sepsis.
Waar je hartaanval schrijft bedoel je waarschijnlijk hartstilstand. Een hartaanval is het afsterven van hartspierweefsel door een blokkade in de kransslagaders (of, o ironie, coronaire vaten) en is pijnlijk en beangstigend, terwijl een hartstilstand het door enige oorzaak (waaronder een hartaanval) wegvallen van de pompfunctie van het hart is. Daardoor wordt de bloedtoevoer naar de hersens onderbroken, en merk je niks meer. Wens ik iedereen toe, bij voorkeur op een gezegende leeftijd en zonder zwaar lijden vooraf, zoals bij corona het geval is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Chauffeuren in Coronatijd

Bericht door umbusko »

Z2N schreef:Zelfs de mensen die me niet dierbaar zijn gun ik een betere dood dan door Covid-19
Laat ik voor de duidelijkheid maar even toevoegen dat ik het daar 100% mee eens ben. Ik wilde alleen het (nogal wrange) punt maken dat het inmiddels een feit is dat velen niet gezond blijven, en dat het dus (helaas :cry: ) niet meer realistisch is om te hopen dat iedereen (maar dan ook echt iedereen) gezond blijft. -o- Vandaar mijn mini-voetnoot.
PHS

Re: Chauffeuren in Coronatijd

Bericht door PHS »

Leuke verhalen weer :pos:
Z2N schreef:Covid-19, de meest voorkomende manieren van sterven die daarbij horen zijn namelijk een hartaanval en orgaanuitval door sepsis.
Wat ik van het nieuws heb begrepen is dat het sterven op zich wel meevalt; op de intensive care word je in een kunstmatig coma gehouden, en op de overige afdelingen van ziekenhuizen (de patiënten die niet op de ic komen) en in verpleeghuizen word je platgespoten met morfine, waardoor je er weinig meer van kan meekrijgen. Het schijnt dat vooral de periode vóór het sterven behoorlijk beangstigend is, omdat je bij volledig bewustzijn zeer kortademig bent, je nauwelijks meer kunt praten en zo letterlijk het gevoel krijgt te stikken - de aankondiging van de dood. Geen pretje dus -o-
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Chauffeuren in Coronatijd

Bericht door VIRM »

Dank je voor het delen, en interessant om te lezen!
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten