Plannen, van hectische taferelen tot ongewone stilte

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Plannen, van hectische taferelen tot ongewone stilte

Bericht door Tom523 »

Geïnspireerd door verschillende interessante verhalen hier op het forum heb ik mij voorgenomen om eens een stuk te schrijven over een aspect van OV wat een hoop mensen niet zien. Namelijk het plannen achter de schermen. Mijn eerste verhaal, dus ik hoop dat jullie er wat van vinden.

Laat ik wat meer over mezelf vertellen. Ik ben Tom, 25 jaar en al meer dan 2 jaar werkzaam bij Pouw Vervoer uit Vianen. Pouw is 1 van de grotere onderaannemers van de OV-wereld, en dan vooral in midden-Nederland. Daarnaast doen wij veel in de tour, schoolreisjes en evenementen. Het hele jaar door is het bij ons druk! Ik ben hier werkzaam als planner en OV-coördinator.

Ik ben verantwoordelijk voor de globale planning van onze OV-vestigingen in Vianen, Woerden, Amersfoort en Hilversum. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de operatie op OV gebied in een brede zin. Ik voer regelmatig overleg met de OV-partijen en ben het aanspreekpunt voor klachten en operationele zaken. Een leuke baan met veel verantwoordelijkheid.

Een normale werkweek op kantoor telt bij ons 5 werkdagen, waarin je volop aan het werk bent. Af en toe zit hier nog een weekend wachtdienst bij, waarin je 24/7 bereikbaar moet zijn voor spoedgevallen. Op maandag begin je met volle moed aan je planning en zorg je ervoor dat iedereen weer een week aan het werk kan. Dit vergt enig denkvermogen. Iedere chauffeur heeft andere wensen, jij zal daar als planner een middenweg in moeten vinden zodat jij en de chauffeur tevreden bent en blijft.

We begonnen maart met goede moed. We hadden heel veel ritten verkocht en ook het OV draaide op volle toeren. De chauffeurs die zich bij ons hadden opgegeven konden direct aan het werk. Binnen ons bedrijf zijn we voor een deel afhankelijk van fulltimers, parttimers, oproepkrachten en uitzendkrachten.

Ik had enige moeite om de planning rond te krijgen, maar met een beetje hulp van de tourafdeling kon ik toch elke week weer elke rit laten rijden. Het was voor mij dan ook altijd heel fijn om vrijdag naar huis te gaan met de bevestiging dat de planning weer rond was. En al was er dan nog een rit open, dan kon je altijd wel bellen naar die ene oproepkracht of uitzendkracht die altijd weer een gaatje kon vinden. Dat maakt het vak van plannen heel leuk, samen kom je er wel!

Tot zondag 15 maart.....

We zaten allemaal aan de buis gekluisterd om het bericht van Mark Rutte aan te horen. Het coronavirus ging als een lopend vuurtje over de wereld en leek niet af te remmen. In Nederland waren al verschillende gevallen gemeld en er moest actie ondernomen worden. Ikzelf kwam net uit het noorden van het land van een weekendje weg, en moest snel een Mcdonalds langs de snelweg nemen. Alle horeca sloot om 18:00 uur de deuren....

Die maandag, na het bericht van de minister-president, was hectisch. Veel onduidelijkheid, hoe gaan we nu verder met het OV zoals we dat nu rijden? Ook veel chauffeurs hadden vragen. Zijn de bussen nog wel veilig voor passagiers, ben ik nog wel veilig? Daarnaast hadden we al de eerste gevallen van niezende chauffeurs of chauffeurs met andere verkoudheids-gerelateerde klachten. Thuisblijven was het advies, wij zorgen wel voor opvulling van de rit. Voorlopig hadden we genoeg chauffeurs.

Een groot deel van ons werk rijden we met Midibussen. 16-persoons busjes waar de stoelen dicht op elkaar zitten. Daarnaast rijden we in de avonden en in het weekend met taxibussen. In overleg hebben we voldoende ruimte weten te maken tussen de chauffeur en de passagier. Met provisorische afzettingen konden we dit waarborgen. De taxibussen hadden al niet zoveel passagiers, de chauffeurs zouden dit gaan monitoren de komende tijd.

Naarmate de week verder vorderde kwamen verschillende OV-partijen met een aangepaste dienstregeling. Binnen aanzienlijke tijd zouden we ons ooit zo grote werkpakket zien krimpen van een gewone dienstregeling naar een aangepaste zondagsdienstregeling.

Samen met de afdeling Administratie zorg je er voor dat de diensten zo snel mogelijk aangepast worden. Chauffeurs zitten nog steeds met vragen, wat moeten we nu morgen gaan doen? In alle hectiek gaat de telefoon en moet je schakelen. De manager grijpt in, vanaf nu geen telefoon meer als het kan wachten. Chauffeurs kunnen via een online platform hun planning live zien, daar moeten ze het nu even van hebben. Scheelt toch wel weer even, want je moet je volle verstand op de nieuwe diensten zetten.

De 1.5 meter afstandsregel kwam in het leven. In de midibussen zou dit een probleem worden want de stoelen zitten dicht op elkaar en zo kan je als passagier geen afstand bewaren met je andere passagiers. U-OV kon ons gelukkig van dienst zijn met een aantal bussen. Zo trok een stoet van 10 midibussen naar de stalling van U-OV om deze te ruilen voor 12-meter exemplaren. Ik moet zeggen, het was voor mij ook wel even een imposant gezicht toen er 10 van die grote jongens het terrein op kwamen rijden.

Het werkaanbod werd steeds kleiner. Gelukkig hielden de wijzigingen op, dus kon er weer een beetje tactisch vooruit gekeken worden qua personeel. Ik schrok hier heel erg van....

De uitzendkrachten en oproepkrachten waar je in het verleden zo veel aan had, moest ik nu teleurstellen en melden dat ze voorlopig geen werk meer zouden krijgen. Het deed mij erg veel pijn, want met sommige chauffeurs had ik echt een goede band en kon ik bij wijze van spreken in het midden van de nacht bellen om wat voor mij te rijden. Nu moest ik ze vertellen dat ik geen werk voor ze had. Mensen die er vanuit gaan dat ze minimaal 40 uur in de week kunnen maken en nu opeens zonder werk zitten. Hele gezinnen waarvan papa of mama niet meer kan rijden en dus geen inkomen meer heeft. Helaas kan je als planner niks anders doen dan doorverwijzen naar het uitzendbureau of de HR-afdeling....voor deze mensen moet een uitkering voorlopig de pijn enigszins verlichten.

Aan het begin van mijn verhaal had ik het erover dat iedereen direct aan het werk kon. Nu kan ik in feite met een dartpijltje de chauffeur kiezen die een rit kan rijden, het is heel onwerkelijk. Op dit moment zijn we bezig om ons hele wagenpark te updaten, de fulltimers die zich niet op de schaarse OV-ritten bevinden zijn nu bezig om bussen van top tot teen schoon te maken en weer klaar te maken voor betere tijden.

Als planner zijn het voor mij ook geen werkweken van soms meer dan 40 uur meer. Ik werk nog maar 6 uur per dag, en dat 2 tot 3 dagen per week. Binnen enkele uren heb ik een weekplanning rond, dus zo spannend is het niet meer.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat deze situatie snel voorbij is, en dat we weer kunnen doen wat we willen doen. Dat onze bussen weer volop aan het rijden zijn en dat iedereen gezond is. En ik hoop ten zeerste dat ik straks gewoon weer mijn uitzendkrachten en oproepers kan bellen met de vraag:

`Hey kerel, heb je morgen nog wat te doen?'......


Blijf veilig allemaal, en gebruik het OV alleen waar nodig!

Tom
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Plannen, van hectische taferelen tot ongewone stilte

Bericht door VIRM »

Leuk om te lezen!
Beul van de blindegeleidelijn
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Plannen, van hectische taferelen tot ongewone stilte

Bericht door WSM »

Mooi verhaal Tom.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Plannen, van hectische taferelen tot ongewone stilte

Bericht door AppleMoose »

Bijzonder om te lezen hoe het zo achter de schermen aan toe gaat. Heel vervelend ook voor de oproep- en uitzendkrachten -o-
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten