Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Bericht door Bartjk »

Welkom bij de serie busverhalen. Tijdens het rijden op de bus maak je verschillende situatie's mee. Situatie's die je van te voren niet zo snel ziet aankomen...

Open ogen
Het is een regenachtige vrijdagavond in februari. Ik mag voor het eerst lijn 41 naar Wijk bij Duurstede rijden. In het donker is het nog wat zoeken naar de halte's, maar zo ver ik weet heb ik niemand over het hoofd gezien. Lijn 41 is een leuke en afwisselende lijn die wat stukken door dorpjes heen gaat, stukken over de provincialeweg en een stuk door Utrecht rijdt. De bus zit redelijk vol met mensen die gaan stappen in de stad. Iets wat in die tijd nog kon. In Wijk bij Duurstede stapt een groepje meiden in die het voor elkaar kregen om gedurende de hele rit niet één stilte te laten vallen. Bij een halte op de rand van de stad stapt een wat vermoeide jongen in en ook bij het dorpje Cothen zijn er nog wat liefhebbers. Door de regen lagen er veel plassen langs de weg. Het kleine kind in mij stuurt de bus vakkundig door de plassen heen zodat ik zo veel mogelijk water mee neem. Terwijl ik door een grote plas rijd hoor ik van achter één van de meiden naar me roepen. Ik schrik even want misschien kwam het water wel naar binnen. Maar het bleek dat een vriendin van de dames er nog aan kwam en elk moment bij de halte in Odijk kon zijn. Mijn boordcomputer gaf aan dat ik een halve minuut te vroeg was dus ik vertel de dames dat ik wel heel eventjes kan wachten. Tegelijk met mij komt het meisje naar de halte gerend en stapt buiten adem de bus in. "Nou jij hoeft niet meer te sporten morgen" zeg ik lachend tegen het meisje. Ze probeert nog iets terug te zeggen maar heeft daar nog niet genoeg adem voor. Ze checkt in en weet nog net lachend "Dank je wel" te zeggen en voegt zich vervolgens bij de rest van de groep. De rit naar Utrecht toe verloopt voorspoedig en het is rustig op de weg. Een paar minuten voor 23 uur kom ik aan op het Centraal Station, 3 minuten te vroeg. Ik wens iedereen een fijne avond en werp nadat iedereen is uitgestapt een blik de bus in of hij leeg is. Ik doe de lichten uit en vertrek met een snelle vaart richting de stalling. Ik wil graag de trein van 23:24 uur halen en daarvoor moest ik de bus bij de stalling om 23:08 uur pakken. Met hard remmen en snelle bochten weet ik 4 minuten later op de stalling te staan. Mooi op tijd. Ik schakel alle systemen uit, zet de hoofdschakelaar uit en pak mijn jas. Ik draai mij om en wil de cabinedeur dicht doen wanneer ik opeens pal achter de bestuurdersplek een jongen zie zitten die mij aan staart. Ik heb een paar tellen nodig om tot rust te komen en roep dan "goedenavond, we zijn op de stalling!". De jongen komt in beweging en mompelt "oh nee niet weer". Het is de jongen die in Wijk bij Duurstede was ingestapt. Ik vraag aan hem waar hij heen moest, hij mompelt wat onverstaanbaars. Ik zeg dat hij mee kan lopen en dat ik hem dan de stalling uit laat. Terwijl we naar de uitgang lopen probeer ik nog een keer te vragen waar hij nu heen moet maar ik begrijp hem nog steeds niet. Ik wijs hem de bus aan die ik ook moet nemen en vertel hem dat hij daarmee naar Utrecht CS kan. Ik vind het een wonder dat hij niet wakker is geworden op de rit naar de garage toe. Hij zat in een diepe slaap, met zijn ogen open.

Afbeelding

Uitgelachen
Omdat ik niet in de buurt van Utrecht woon hebben gebroken diensten niet mijn voorkeur. Omdat er in het OV veel extra ritten in de spits zijn hebben sommige diensten een lange onbetaalde pauze. Je rijdt dan een stuk in de ochtendspits en een stuk in de avondspits. In de gebroken pauze probeer ik vaak wat schoolwerk te doen. Maar op deze dag had ik niet zo veel werk. Ik had nog steeds een abonnement voor de bioscoop. En toevallig bleek er een film te draaien vlak bij Leidse Rijn die precies binnen mijn pauze viel. Zodoende ging ik rond 10 uur richting Leidse Rijn. De bioscoopzaal was praktisch leeg op deze dinsdag ochtend. Het zou de laatste dinsdag zijn waarop de bioscoop überhaupt open was. Ik zocht een mooi stoeltje achter in de zaal uit en de twee andere bezoekers zaten dik 10 rijen verderop. Een uur voor mijn pauze voorbij was liep ik de bioscoopzaal weer uit en pakte de bus weer terug richting de stalling. Bij de halte balijebrug die naast de stalling ligt staat een groepje jongens die van het naastgelegen Lyceum komen. De jongens willen meteen naar de achterdeur lopen maar mijn collega houd deze nog even dicht. Op het moment dat ze allemaal bij de voordeur staan doet hij de achterdeur open om mij uit te laten stappen. Eén van de jongens ziet dat en rent meteen mijn kant op naar de achterdeur. Ik steek mijn arm uit en houd de jongen tegen. "Je mag gewoon even voor in stappen jongen" zeg ik tegen hem waarna hij langzaam terug druipt naar zijn klasgenoten die zichtbaar van het tafereel genoten. Die had hij even niet aan zien komen :wink:

Afbeelding

Krap
Vanuit Utrecht en Nieuwegein heb ik een behoorlijk gevarieerd dienstenpakket. Ik heb weinig diensten die ik niet leuk vind. Maar er zitten altijd wat mindere diensten tussen. Ik heb dienst 4006 en rij de hele dag op U-Link lijn 77 tussen Nieuwegein en Bilthoven. Een lijn van een uur lang die voornamelijk door wat woonwijken heen gaat via het centrum van Utrecht. Op de materiaalrit naar Bilthoven toe krijg ik al wat vertraging en met 5 minuten vertraging begin ik aan de dienst. De tijd op deze lijn is niet heel ruim omdat er ook niet echt plekken zijn waar je kan wachten. Het is dus flink doorstampen om er een paar minuutjes van af te kunnen krijgen. Het lukt me om voor mijn pauze weer redelijk op tijd te zijn. Ik draag de bus over aan een collega en loop naar de kantine toe. Ik heb net 20 minuten dus ook dat moet allemaal vlotjes. 5 minuten voor ik weer moet rijden kijk ik via mijn telefoon of mijn collega er al is. Ik zie dat hij 9 minuten vertraging heeft dus ik kan wat rustiger aan doen met mijn eten. De collega weet nog 2 minuten in te lopen en 7 minuten te laat vang ik de rit aan. De bus zit behoorlijk vol en de reizigers zijn niet heel vrolijk. Ik doe mijn uiterste best maar er gaat maar geen vertraging af. Ook nadat ik bij het eindpunt in Nieuwegein ben geweest blijft de computer steevast +7 aangeven. Onderweg naar Utrecht kom ik een paar keer voor rood licht te staan en zodoende loopt de vertraging nog op ook. Ik besluit de centrale op te roepen. Op het eindpunt in Bilthoven heb ik namelijk 15 minuten pauze die ik wettelijk moet nemen. In het OV moeten we op een dienst minimaal 30 minuten pauze hebben of 2 keer 15 minuten. Omdat mijn eerste pauze niet 30 minuten was (ook niet met de vertraging van de collega) moest ik in Bilthoven pauze houden. De centrale bevestigt dit en geeft aan dat ik na mijn pauze mijn tijd moet gaan opzoeken. Dit houd in dat naar mijn inzicht een deel van de route vervalt en ik zonder passagiers naar een punt rij waar ik weer op tijd ben. Dit om te voorkomen dat je de hele dienst vertraagd blijft. Het stuk tussen station Bilthoven en het Oorsprongpark moest het helaas ontgelden. Soms kan dat niet anders en zeker op een frequente lijn als de 77 wil het wel eens voorkomen dat er daardoor een deel van de rit uitvalt. De situatie op deze lijn is bekend en wordt bij de eerst volgende wijziging aangepast. Tot die tijd is het even behelpen.

Afbeelding

Afgelint
Het is vrijdag 13 maart. Een rare dag. De dag er voor is bekend geworden dat de hogescholen en universiteiten dicht gaan. Het is dan ook niet heel druk in Utrecht. Iedereen is nog een beetje lacherig over het coronavirus. Het is maar een griepje toch? Ik heb die dag weer dienst 4006 en begin weer met de matrit. Opnieuw loop ik daar vertraging op en met +6 begin ik aan de rit. Op het moment dat ik Bilthoven verlaat zie ik in mijn spiegel de bus van 7,5 minuut later rijden. Ik besluit de centrale op te roepen want ik ken deze dienst inmiddels en weet dat ik de vertraging die ik nu heb er niet zo snel uit ga krijgen. De centrale stemt in en vanaf de halte Oorsprongpark laat ik alleen nog mensen uitstappen en verwijs de reizigers die mee willen naar de bus achter mij. De bedoeling is dat ik vanaf het Centraal Station zonder passagiers naar Nieuwegein stadscentrum rijd en daar de dienst hervat. Vlak voor de halte Neude krijg ik een bericht op de boordcomputer:

Afbeelding

Ik rijd verder naar het Centrale station en laat de passagiers die nog in de bus zitten uitstappen. Iets verderop het station is de rijdienst al bezig om de bussen af te linten. Ik laat ze weten dat ik nu wel een paar minuten tijd heb omdat mijn rit is uitgevallen waarna mijn bus binnen een paar minuten in tweeën is gedeeld. Een gedeelte voor mij, en een gedeelte voor de passagiers. Ik rijd leeg naar Nieuwegein en pak daar de dienst weer op tijd op. De passagiers en ik moeten nog aan de nieuwe situatie wennen. Tijdens de rit roep ik handmatig om dat het is om het personeel te beschermen en vertel meteen de mogelijkheden die er nog zijn om een kaartje te kopen. Want sommige reizigers zien er meteen een kans in om gratis mee te mogen. Het is even wennen maar zeker als je kijkt naar waar we nu zitten in de crisis is het een goed besluit geweest.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Bericht door Daniel »

Mooi verhaal weer, je hebt echt een talent om het leuk op te schrijven :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Bericht door Milco »

Leest lekker weg inderdaad :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Bericht door Etienne »

Inderdaad, leuk om blogs van een buschauffeur te lezen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Bericht door Wijkhoven »

Zeker een leuk verhaal. Lachen, die slaapkop uit Wijk. _O-
Bartjk schreef:De passagiers en ik moeten nog aan de nieuwe situatie wennen. Tijdens de rit roep ik handmatig om dat het is om het personeel te beschermen en vertel meteen de mogelijkheden die er nog zijn om een kaartje te kopen. Want sommige reizigers zien er meteen een kans in om gratis mee te mogen.
Welke mogelijkheden zijn er nu om een kaartje te kopen als ik zonder chipkaart de bus in kom?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Bericht door nvdw »

In de bus: geen.

De Tranzer-app werkt ook bij U-OV, dan reken je bovendien een ‘chiptarief’ af en geen duur ritkaartje. Die laatste kun je ook uit een automaat trekken, bijvoorbeeld op Utrecht CS.

En anders toch maar eens die ov-chipkaart fiksen ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Bericht door umbusko »

Mooie verhalen! Wat ik mij afvraag: je schrijft dat je 20 minuten pauze had + 7 minuten die je volgende bus vertraagd was. Daarna kom je met die 15 in de knel. Was het dan achteraf gezien niet beter geweest om die eerste pauze nog 3 minuutjes te rekken, en daarna aan de inhaalrace te beginnen? Of die matrit helemaal in het begin. Als die vanuit de stalling is, kan die misschien standaard iets naar voren?
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Bericht door Bartjk »

umbusko schreef:Mooie verhalen! Wat ik mij afvraag: je schrijft dat je 20 minuten pauze had + 7 minuten die je volgende bus vertraagd was. Daarna kom je met die 15 in de knel. Was het dan achteraf gezien niet beter geweest om die eerste pauze nog 3 minuutjes te rekken, en daarna aan de inhaalrace te beginnen? Of die matrit helemaal in het begin. Als die vanuit de stalling is, kan die misschien standaard iets naar voren?
Die 3 minuten langer kon niet omdat ik de bus over nam op de halte naast de garage. Daar kun je niet een bus met passagiers een paar minuten laten staan. En wat eerder vertrekken met de matrit gaat ook niet zo makkelijk omdat ik afhankelijk ben van hoe laat de collega op de stalling aankomt met de bus die ik nodig heb.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Bericht door umbusko »

Helaas; dan houdt het op inderdaad.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Bericht door ODRAIL »

Een mooi verhaal :pos: :wink: . Ga zo door.

Even een vraag: Waar is de tweede foto gemaakt?
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Bericht door Bartjk »

KM46 schreef:Een mooi verhaal :pos: :wink: . Ga zo door.

Even een vraag: Waar is de tweede foto gemaakt?
Bij Kasteel de Haar. Hier rijden we op woensdagen en in het weekend heen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Bericht door VIRM »

Leuk verhaal! Welke film heb je gezien? :P
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Bericht door Durashift »

Leuke belevenissen. Jij kan nog rijden ivm de corona perikelen, begrijp ik.

Maar ehm.. met de trein naar huis (neem ik aan) :?: Is de verplichting tot het ter beschikking hebben van eigen vervoer vervallen?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Bericht door Aking »

Of hij had een dienst waarbij hij geen eigen vervoer nodig had?
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Bericht door Bartjk »

Durashift schreef:Leuke belevenissen. Jij kan nog rijden ivm de corona perikelen, begrijp ik.

Maar ehm.. met de trein naar huis (neem ik aan) :?: Is de verplichting tot het ter beschikking hebben van eigen vervoer vervallen?
Als ik met het OV kan dan doe ik dat. Naast dat dat mij reiskosten scheelt vind ik het ook fijner om na mn dienst lekker onderuit te hangen in de trein i.p.v. nog 3 kwartier rijden. Maar als het moet kan ik gewoon met de auto komen. Overigens was dat voor de functie studentbuschauffeur niet verplicht. Maar dan kom je uiteraard voor minder diensten in aanmerking :wink:
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Slapeloze ritten, tijdtekort en afgelint | Busverhalen #3

Bericht door Durashift »

Okay, helder. :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten