De laatste nacht

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

De laatste nacht

Bericht door TimoD »

Alweer meer dan een jaar geleden schreef ik een kort stukje over mijn ervaringen als ‘busleerling’, oftewel het halen van het busrijbewijs. Nu, in coronatijden, ben ik onvrijwillig vrij, net als veel andere uitzend- en oproepcollega’s. Niet leuk, maar het heeft wel een voordeel: die verhaaltjes schieten weer als paddestoelen uit de grond! Nou, ook van mij uit maar weer eens een ervaring. Als ik voorlopig toch geen nieuwe meer op kan doen, kan ik net zo goed eens gaan terugblikken op wat er in dat jaar is gebeurd. Ik sluit niet uit dat ik nog meer ga schrijven, maar eerst even teruggrijpen op een recente situatie: de laatste nachtbus.

Die nachtbussen, daar ben ik enigszins toevallig in terechtgekomen. Een jaar geleden was het op mijn stalling nogal behelpen qua hoeveelheid nachtchauffeurs, dus zo kwam ik, amper een maand nadat ik zelfstandig mocht rijden, om 0 uur de stalling in. Gelukkig met een collega die niet te beroerd was om de gang van zaken uit te leggen. Ik had niet verwacht mijzelf op deze plek te zien: eerder rolde ik als student (in een zekere toestand) de nachtbus in, nu rol ik (weliswaar nog steeds als student) diezelfde nachtbus naar z’n bestemming. De rollen zijn omgedraaid.

Fast forward. Een jaar en aardig wat nachtritten later, heb ik weer eens tijd en zin gevonden om de nachtbus te bestieren. Er zijn collega’s die het elke week doen, maar dat vind ik wat gortig, ook met het oog op mijn studie. In collegevrije perioden of als ik het niet zo druk heb, pak ik wel die nachtdiensten mee. Ik vind het eenvoudigweg ontzettend leuk. Het is deze keer wel een wat bijzondere situatie. Er zijn net strengere maatregelen afgekondigd in verband met het coronavirus. Mensen moeten anderhalve meter afstand bewaren tot elkaar, in het OV moet men achterin instappen en bijeenkomsten met meer dan honderd personen zijn verboden. Een beetje discotheek moet dus óf een streng deurbeleid gaan voeren, óf simpelweg dicht blijven. Mijn collega en ik kijken elkaar aan. Dit wordt een heel rustige nacht, als alles dicht is. Of juist een heel drukke, als mensen met de laatste bus naar Utrecht komen en er dan achter komen dat alle uitgaansgelegenheden dicht zijn. Dan gaat de hele meute in één keer terug naar huis.
De maatregelen zijn duidelijk, maar we vinden het toch vreemd dat mensen bij de achterdeur in moeten stappen. De nachtbus is behoorlijk veel duurder dan een reguliere bus, en bij een normale situatie (dat wil zeggen, alleen de voordeur open) glippen er altijd al mensen doorheen die niet willen betalen. Dat zal nu niet veel beter zijn. We vragen het toch maar even na bij de centrale, maar die is onverbiddelijk: alleen de achterdeur open. Tja, helder.

We maken ons klaar voor vertrek uit de stalling. In principe is de opkomsttijd net iets voor twaalven, zodat de dienst nog meetelt als ‘begonnen op zaterdag’. Dat zal wel schelen in de personeelskosten voor de vervoerder, en de chauffeur mag dan nog een dienst rijden op zondag (die dan wel erg laat begint). Die pauze gebruiken we in het algemeen om naar de kantine van Utrecht Centraal te rijden, daar de collega’s van de andere stalling te ontmoeten en dan met z’n allen een beetje de tijd te doden met anekdotes en ander geouwehoer. Deze keer doen we dat toch maar niet, want die nieuwe maatregelen zorgen toch voor wat onzekerheid…

De nachtdiensten bestaan uit drie ritten. Ik mag naar Soest, IJsselstein en weer naar Soest. Een leuke en afwisselende dienst. Op Utrecht Centraal stappen misschien twee mensen in, opvallen weinig voor de normaliter drukke lijn naar Soest. Ik bereid me voor op een bijzonder rustige stad.
Niets blijkt minder waar; bij de Neude zie ik het gekrioel van dronken studenten en het is eerder drukker dan rustiger dan normaal bij de grotere uitgaansgelegenheden. Tja, de studenten zijn collegevrij nu, dus die nemen het er maar van. Wel onbegrijpelijk dat de discotheken zich weinig lijken aan te trekken van de maximumaantallen die worden gehanteerd. Bij de bushalte stappen maar weinig mensen in – stilte voor de storm, denk ik nog. Zeker als ik een jongen vraag of alle kroegen gewoon open zijn, en hij bevestigend antwoordt. Ik verbaas me nog wel het meest over het feit dat vrijwel iedereen netjes incheckt, en dat iedereen die dat niet doet, zich in elk geval komt verontschuldigen. De meeste mensen deugen, misschien heeft die Bregman wel een punt.

De hele nacht heb ik niet meer dan tien mensen tegelijk in mijn bus gehad. Zo rustig heb ik het nog nooit gezien. Blijkbaar nemen mensen het advies om OV te mijden wel degelijk serieus – maar de overige adviezen dan weer niet. Tijdens mijn laatste rit stop ik even bij het busstation van Zeist, om de bus door te lopen en te controleren op ‘slapers’; vanaf hier is de Uithof ‘slechts’ anderhalf uur wandelen, maar vanaf Soesterberg wordt het al snel minder grappig. En zin om slaapkopjes mee te nemen tijdens mijn matritten heb ik ook zelden; het zijn vaak niet de meest sympathieke gasten die zó dronken zijn dat ze in slaap vallen (maar als ze dat wel zijn, haal ik wel m’n hand over het hart hoor ;-)). En het is inderdaad raak. Een passagier is in slaap gevallen en heeft zichzelf ook nog ondergebraakt. Op mijn vraag waar -ie heen moet reageert hij niet, maar na enig aandringen volgt er een “naar de kloteeeeeeh”. Op mijn reactie dat hij daar, zo te merken, al wel is, volgt een ‘naar Johanna’. Gelukkig weet ik dat hij, waarschijnlijk, niet z’n moeder bedoelt, maar het studentencomplex op de Uithof. Ik ben blij dat hij mijn advies om dan maar hier uit te stappen ter harte neemt, en neem de overige passagiers (een stuk of drie) mee richting Soest. Ik kom ruim te vroeg aan op de stalling, spuit m’n bus schoon van de kots, sluit de wasstraat af en fiets naar huis, waar mijn bed op me wacht.

Ik had het al wel een beetje verwacht, maar een paar dagen nadat ik deze dienst heb gereden, wordt bekend gemaakt dat er een aangepaste dienstregeling gereden zal worden, met de zondagsdienstregeling als basis. Geen nachtbussen dus. En voor mij even geen werk meer, want oproepkrachten worden niet meer ingehuurd. Zonder het direct te beseffen, heb ik dus voorlopig de laatste nachtbus gereden. Ergens hoop ik dat ze zo snel mogelijk weer terugkomen, anderzijds weet ik ook wel dat dat voorlopig niet gaat gebeuren. Gelukkig hebben we de verhalen nog. :)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De laatste nacht

Bericht door Z2N »

Mooi verhaal weer, en wel balen voor de reiziger die naar Johanna moest, die had zowat kunnen koprollen vanaf de halte Bolognalaan. :P

Ik hoop trouwens dat het missen van je inkomen de komende tijd geen te groot probleem is?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De laatste nacht

Bericht door Daniel »

Mooi verhaal, wel jammer dat je nu net de dupe bent van deze bizarre tijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: De laatste nacht

Bericht door TimoD »

Ach ja, ik mag niet echt klagen: er zijn genoeg oproepkrachten die van hun loon een gezin moeten voeden, en dat hoef ik gelukkig niet. Bovendien worden er wat garantie-uren door het uitzendbureau betaald. Het is niet heel veel, maar ik heb nog wat achter de hand: dankzij onze genereuze overheid, mogen studenten in deze crisis extra lenen! :') Ik zal dus niet heel snel in serieuze problemen komen, maar ik weet dat het voor anderen (die normaal 36 uur werkten en nu 24 uur uitbetaald krijgen) echt niet heel lang moet duren...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten