Vakantiereisje met horten en stoten

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Vakantiereisje met horten en stoten

Bericht door Henk »

Aangezien ik niet echt iets met foto's maken heb, en ik vind dat ik toch iets over mijn reis moet vertellen, doe ik het met slechts tekst.

Dankzij de nodige familieperikelen, waar ik hier verder niemand mee lastig wil vallen, was dit jaar besloten om in verschillende samenstellingen op vakantie te gaan.
Ik ben met onze jongste zoon (bijna 12) met Sparpreiskaartjes naar enkele buurlanden van Duitsland geweest, met als doel een paar min of meer random voetbalwedstrijden te bezoeken.

Eerste doel was Salzburg, en zodoende stonden we op zaterdag 7 augustus met ieder een rugzakje kleren en een tas met eten op station Mook-Molenhoek klaar voor de reis. Dit was vandaag sowieso het beginstation van de trein, omdat er werkzaamheden waren in Nijmegen.
Voor de zekerheid hadden we de overstap in Venlo ruim genomen omdat een overstap van 4 minuten in Venlo krap leek. Nu hadden we ruim tijd en haalden we de Eurobahn naar Mönchengladbach natuurlijk makkelijk.
Zodra we Duitsland binnenreden kwam er een mail van DB binnen: De overstap in Köln Messe/Deutz kwam te vervallen. Of we maar even een alternatief wilden zoeken. Met de DB-app was dat niet zo’n probleem, maar pas na wat dieper zoeken bleek de trein die we in Köln Messe/Deutz zouden nemen (rechtsrheinisch) vandaag via Köln en Bonn Hbf reed, en er dus niet veel anders werd. Deegene die ook deze overstap hadden, en niet verder keken dan hun neus lang was, zijn waarschijnlijk later dan gepland gekomen want het was niet het eerst aangegeven alternatief.
Tot München ging alles gladjes, maar toen we in de trein naar Salzburg zaten werd er eerst omgeroepen dat we nog niet konden vertrekken wegens noodweer tussen München Ost en Rosenheim. Even later werd gezegd dat we niet zouden gaan wegens een gebroken bovenleiding waarna 5 minuten later werd omgeroepen dat de trein naar Kufstein eerst voor de onze werd geplaatst en dat we via een omweg en met de nodige vertraging toch op pad zouden gaan.
Dat ging goed tot vlak voor Freilassing, waar de vertraging intussen 45 minuten bedroeg. Er werd omgeroepen dat de trein vandaag niet meer verder zou rijden dan Freilassing. Succes voor degene die nog verder moeten en bedankt voor het reizen met DB…
Wij konden gelukkig met de S-Bahn tot Salzburg Liefering (en van daaruit lopend naar ons hotel) maar de man die nog naar Wenen moest was niet blij want dat zou dik nachtwerk worden.

Hierna brachten we drie dagen als toerist door in Salzburg (dierentuin, Haus der Natur, Hangar-7 met Formule 1 auto’s van Red Bull waar onze middelste zoon stinkend jaloers over was) en bezochten we waar we hier voor kwamen, RB Salzburg-Austria Wien.

Op woensdagochtend stonden we vroeg op om om 8.00 in de Intercity naar München te zitten.
Het eerste wat ik op mijn telefoon zag was echter een mail van DB dat de trein van Salzburg naar München helaas uitviel en dat we naar een alternatief moesten kijken. Dat was er, en zonder ontbijt te nemen zijn we naar de bus gerend om in Freilassing de RE5 naar München te nemen. Die zou ons weer op het goede spoor naar Kopenhagen, het tweede doel van de reis, brengen. (Dachten we toen nog…).
In de trein bleek echter dat dit niet de ideale dag voor een lange reis zou zijn omdat er dankzij een staking maar ongeveer een kwart van de langeafstandstreinen zou rijden.
De conducteur verwees me naar het Reisezentrum in München, maar tijdens de rit daarnaartoe had ik al heel wat tijd met de DB-app doorgebracht. Kopenhagen zou op zijn vroegst om 4.22 (midden in de nacht dus!) bereikt kunnen worden, en dat zag ik met een kind van 11 niet echt zitten.
In het Reisezentrum troffen we net die ene mevrouw die haar dag niet had. Ze raadde ons aan om maar een hotel in München te nemen. Dat leek me niet handig want de staking zou nog een dag duren en dan waren we niet echt opgeschoten. Reserveringen richting het noorden waren volgens haar niet meer mogelijk, en zo stonden we rond kwart voor 10, inmiddels wel met wat eten achter de kiezen, in München.

Nog maar eens in de inmiddels grijsgedraaide DB-app gedoken. Hamburg halen zou nog kunnen, en daar zouden we wel verder zien. Of de nachttrein naar Malmö met een overstap in Hoeje-Taastrup of een overnachting in Hamburg leek me de meest logische oplossing, en dat plan legde ik vervolgens aan een veel vriendelijkere mevrouw in het Reisezentrum voor.
Die begon meteen allerlei formulieren te pakken, stempels te regelen, dienstregelingen uitprinten, reserveringen maken voor de eerste verbinding van Hamburg naar Kopenhagen voor als de nachttrein vol zat, en dat gaf wat meer vertrouwen. Een reservering voor de trein naar Hamburg lukte haar echter niet, dus we moesten maar gewoon instappen en een plekje zoeken.

Gelukkig had ik in de tussentijd maar weer eens de bekende DB-app opgestart, en lukte het op een gegeven ogenblik ineens om een reservering te maken voor de IC naar Hamburg. Een van de weinige mogelijkheden om van München naar Hamburg te komen op die dag, zag ik.
Waar het perron eerst nog vrij rustig was, liep het echter al snel vol, voller, volst.
De trein kwam met +5 binnen en liep heel snel vol, maar gelukkig werden reserveringen keurig gerespecteerd en konden we dus zitten. Leve de Duitse hoffelijkheid en mentaliteit!
Omdat de trein zo ramvol was weigerde de conductrice het vertreksein te geven, totdat alle bagage uit de gangpaden weg zou zijn. Na veel passen, meten, aandrukken en zelfs wc’s volbouwen gingen we uiteindelijk met +35 weg uit München.
Op elk tussenstation tot Leipzig gingen er minder mensen uit dan dat er in de trein wilden, en de vertraging liep op tot maximaal +95, mede doordat er in Leipzig nog even een noodarts werd opgeroepen om hulp te bieden.
Pas na Berlijn was het zo rustig dat er een paar lege stoelen waren, en dankzij stevig doorrijden kwamen we met “maar” 85 minuten vertraging in Hamburg Altona aan.
Daar zat alweer zo’n lieve mevrouw achter de infobalie, die meteen ging checken of we in de nachttrein mee mochten maar dat kon helaas niet.
Als alternatief mochten we wel een hotel zoeken op kosten van DB (maximaal €80 per persoon vergoeding) en dat lukte met behulp van een (alweer!) vriendelijke dame van het naastgelegen IC-hotel die ons naar de buren verwees omdat ze zelf al vol zaten met gestrande reizigers.
Stom was wel dat ik mijn e-reader in de trein liet liggen. Tot nu toe nog geen positieve signalen hierover en ik ben bang dat dat niet beter wordt.

De volgende ochtend, donderdag 12 augustus, reisden we na een uitgebreid ontbijt (ja, deze keer maar wel, en op kosten van DB 😉) met een RE naar Flensburg en verder met een IC Denemarken in.
Na een goede corona- en paspoortcontrole in Padborg werden we door de conducteur naar de overkant van het perron gestuurd om een trein te nemen die rechtstreeks naar Kopenhagen ging, in plaats van de geplande reis met overstap in Fredericia.
Zo waren we eerder dan verwacht in Kopenhagen, ook wel weer eens leuk om dat mee te maken na de voorgaande reisdagen.

In Kopenhagen hebben we twee dagen toeristje gespeeld (wisseling van de wacht bij het paleis, de kleine zeemeermin, Kastellet en een aantal geocaches).
Verder hebben we FC-Kopenhagen-Lokomotiv Plovdiv bezocht en kwamen we er achter dat Bröndby vlakbij Kopenhagen ligt, en dus hebben we daar ook nog een wedstrijdje meegepakt tegen FC Nordsjaelland. Met de S-Bahn erheen, waardoor we samen met de metro het railvervoer in Kopenhagen goed hebben gebruikt.
Op zaterdag zijn we weer naar Nederland gegaan. Ik had een oponthoud van 12 uur in Hengelo laten opnemen in het reisschema (had ik ergens gelezen) waardoor we en niet zo vroeg hoefden op te staan, en een stuk goedkoper uit waren, en we mijn ouders blij maakten met een bezoekje inclusief overnachting.

De terugweg verliep eigenlijk heel saai met als enige vertraging +2 bij aankomst in Hamburg Hbf.
Op zondag hebben we de rest van de terugweg afgelegd. Helaas met de bus van Dieren naar Arnhem en van Arnhem naar Nijmegen, maar dat was gepland en daar hoefde geen enkele actie van mijn kant voor gedaan te worden.
Zoals de titel al zei, een vakantiereis met de nodige horten en stoten. Gelukkig schrik ik niet echt van een minuutje vertraging meer of minder en zie ik dat als een uitdaging waardoor het eigenlijk een leuk avontuur werd.
Nu resten mij nog een paar dagen fietsen langs oude spoorlijnen in Duitsland. Ander soort avontuur 😉
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vakantiereisje met horten en stoten

Bericht door Hainje »

Leuk verhaal, leest lekker weg. *O*
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakantiereisje met horten en stoten

Bericht door Daniel »

Leuk verhaal zo ja :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vakantiereisje met horten en stoten

Bericht door umbusko »

Wat een avontuur! De "gemiddelde" reiziger zou er flink overstuur van worden. Ook herkenbaar dat je maar net het juiste personeel moet treffen. Daarom ben ik nooit zo fan van Reisezentra waar je één lange rij hebt en dan maar net bij het vrije loket uitkomt, tenminste niet wanneer je een ingewikkeld probleem hebt.
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Vakantiereisje met horten en stoten

Bericht door Henk »

Goed voorbereid en met enige kennis van zaken bij zo'n Reisezentrum binnenstappen scheelt al een heel stuk.
Als ze zelf een plan moeten maken dan denken ze volgens de bekende weg, terwijl als je een plan voor hun neus legt, ze eerder bereid zijn mee te denken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten