Ongepland

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Ongepland

Bericht door Mikos »

Ongepland

Het is vrijdagavond en met een Lelystadse conducteur ben ik net uit Zwolle vertrokken met de Sprinter richting Groningen. De reizigers zijn gecontroleerd en wij vleien ons neer in de cabine. We praten wat met elkaar en dan komen we langzaam tot stilstand in de buurt van Dedemsvaart. Na een halve minuut roept de machinist om dat we stil staan voor een rood sein. Het is alleen een wat vreemde plek om voor een rood sein te komen staan, dus ik ga op onderzoek uit waarom de treinen voor ons niet doorrijden. Al snel komt er een bericht binnen dat er een aanrijding heeft plaatsgevonden tussen Zwolle en Meppel. Dan horen we onze machinist over de portofoon zeggen:
‘Jongens, we gaan terug naar Zwolle.’
Wat ik vervolgens omroep naar de reizigers. Kort erna is de machinist bij ons, hij bouwt de trein om en meldt ons aan om terug te rijden, waarvoor we toestemming krijgen. Omdat we midden op de vrije baan keren, snapt de spoorbeveiliging dat niet en moeten we de eerste overweg ‘aanrijden’; de trein moet met de neus bij de overweg staan voordat die sluit. Waarna we die overweg voorbij zijn kijk ik nog even bij de reizigers. Net voor we in Zwolle aankomen komt het bericht binnen dat er bussen zullen gaan rijden, wat ik voor we tot stilstand komen nog even omroep.

Op het perron komt een van de reizigers aan me vragen hoe lang ik denk dat het gaat duren voor de bussen er zijn. Hij is aan de telefoon en duidelijk aan het overwegen om de bus af te wachten of om iemand te laten komen om hem op te halen. Het moeilijke met dit soort dingen is dat de aanrijding net is gebeurd, de beslissing dat er bussen ingezet gaan worden ook nog maar net is gemaakt en dat er vervolgens ergens een buschauffeur opgetrommeld moet worden die naar de remise moet komen om vervolgens met de bus naar Zwolle te rijden. Ik geef de man dus het antwoord dat dat ergens tussen de 5 minuten en een uur kan zijn. Hij weet voldoende, bedankt me en loopt weg. Waarna een oudere dame aan komt lopen en zegt:
‘Hoor ik dat goed? Een uur?!’
Als ik uitleg waarom ze daar rekening mee moet houden, snapt ze het wel.
De trein is leeg, ik sluit de trein af en loop naar het verblijf. De Lelystadse collega is gevraagd de eerstvolgende trein naar Lelystad te rijden.

Afbeelding

Wanneer ik even later weer in de tunnel kom, komen daar net de nodige reizigers uit de aangekomen treinen stappen, die ik richting de Zuidzijde van het station kan verwijzen. Eenmaal daar aangekomen is het er een enorme drukte van mensen die richting het noorden willen reizen. Er staat een bus, maar die is van een touroperator die naar Parijs rijdt. Het duurt een tijd voor de eerste bus komt, maar de reizigers zijn vriendelijk en hier en daar maak ik een praatje. Waaronder een met een jongen die van zijn blikje bier staat te genieten en aan zijn manier van praten te horen er al wel een paar meer heeft gehad.
‘En ach,’ merkt hij midden in het gesprek op, ‘misschien is het maar beter ook zo. Ik moet naar Grou, ik heb nog wel eens de neiging om tot Leeuwarden te blijven zitten en dan wordt het allemaal weer veel te gezellig en dus te laat vannacht. Nu ben ik een keer bijtijds thuis.’

De collega’s van V&S regelen de mondjesmaat rijdende bussen, ik ontferm me ondertussen over de reizigers die uit de bus stappen en door de aanrijding nu niet meer verder het land in kunnen reizen omdat de laatste treinen inmiddels al vertrokken zijn. Ik noteer de benodigde gegevens en regel voor twintig reizigers een taxi naar verschillende bestemmingen in het land; er moet iemand naar Rotterdam, ik combineer twee dames voor Utrecht met een reiziger naar IJsselstein, dan komt er iemand voor Bussum Zuid, er moeten mensen naar Arnhem Zuid en het is even puzzelen met een tweetal reizigers voor Deventer die een fiets bij zich hebben. Zodra iedereen voorzien is van het vooruitzicht dat er een taxi voor ze is besteld, kan ook ik naar huis.

De bussen hebben de vele reizigers naar het noorden weg weten te krijgen, de reizigers die een taxi nodig hebben om de rest van het land in te komen zijn voorzien van een taxirit en ook het gestrande personeel is inmiddels op weg naar huis. Om alle reizigers die in Meppel en daarboven gestrand zijn richting het noorden en nog niet op weg zijn gekomen ook thuis te krijgen, wordt de laatste trein naar Leeuwarden een uur tegengehouden tot de spoorbaan vrij is gemaakt van wat er is achtergebleven na de aanrijding met een scooter. De laatste trein naar Groningen gaat tien minuten te laat weg. Drie kwartier later dan de bedoeling was stap ik in de auto naar huis. Weekend!

Afgesproken werk
Donderdagmiddag, avondspits in Utrecht Centraal. Met een Zwolse machinist met leerling ben ik aangekomen met de Sprinter uit Zwolle. Gezamenlijk keren we met dezelfde trein weer terug richting Zwolle. Ik maak een praatje met de machinist en de aspirant, de aspirant loopt op een gegeven moment door om de trein op te gaan bouwen. Hier heb ik op gewacht; even alleen met de mentor. Ik vraag hem of de leerling nog moet leren omgaan met een noodremtrekking.
'Dat denk ik wel,' zie ik hem glunderend zeggen.
We overleggen waar ik dat het beste kan verzorgen en we besluiten dat het traject tussen Harderwijk en Nunspeet het meest ideaal is, voornamelijk omdat daar aardig wat rijtijd is en het de reizigers dus niet in de weg zal zitten. Ik zet een alarm op mijn telefoon zodat ik het niet vergeet. De mentor belooft niks te zeggen tegen de aspirant:
'Kijken hoe hij handelt.'

Een uur later rijden we Harderwijk uit en controleer ik het voorste stel van de trein. Ik ben me bewust van de gemaakte afspraak, maar heb er even geen tijd voor omdat ik iemand moet voorzien van een handgeschreven kaartje. Wanneer ik daar klaar mee ben, ben ik voornemens bij de eerste noodremtrekker die ik tegenkom de noodrem te activeren. Tussen die eerstvolgende noodremtrekker en mij zit iemand die me in Harderwijk heel erg aan het volgen was met zijn blik en waarvan ik het sterke vermoeden heb dat hij geen kaartje heeft. En inderdaad, wanneer ik hem er naar vraag, heeft hij er geen. Ik vraag hem om een identiteitsbewijs en daar doet hij me net even te lang en te moeilijk over. Een mooi moment om aan de noodrem te trekken.

Ik activeer de noodrem en het bijbehorende alarm klinkt. De trein komt tot stilstand en ik vraag de jongen voor me nogmaals om zijn identiteitsbewijs. Dat ik prompt krijg. Dat de trein tot stilstand is gekomen schijnt hem te motiveren mee te werken. Verbaal niet zo, want hij is niet heel erg vriendelijk tegen me. Dan hoor ik achter me een stem:
'Hallo, kan ik u helpen?'
Het is de stem van de aspirant die uit de speaker komt die wordt geactiveerd wanneer de noodremtrekker wordt bediend.
Ik zet een hoog stemmetje op, meld dat ik hoofdpijn heb en vraag meteen of ik de noodrem maar weer terug zal draaien. De aspirant weet dan al dat ik het ben, vraagt me dat te doen, waarna ik de noodrem deactiveer.

Ik draai me om naar de jongen zonder kaartje, schrijf hem een handgeschreven exemplaar en in de tussentijd komt de trein weer in beweging en kort erna komen we langs het perron in Nunspeet tot stilstand. De jongen stapt uit, wij vertrekken op tijd weer richting Zwolle.

'Ja, dat was een mooie oefening,' zegt de aspirant later.
Een noodremtrekking kan altijd en overal voorkomen, maar als het niet gebeurt, kun je het bijbehorende protocol ook niet oefenen.
De mentor beaamt het, evenals dat de leerling het netjes volgens het handboek heeft afgehandeld. En het maakte het uitschrijven van dat ene kaartje voor mij ook makkelijker. Wanneer ik ze vertel over de jongen die eigenlijk niet mee wilde werken maar dat toch maar deed toen ik aan de noodrem trok, vinden ze dat prachtig. Dat zal nog wel een tijdje een running joke blijven...

Conducteur Mike
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Ongepland

Bericht door JordiBrabant »

Mooi verhaal weer!
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Ongepland

Bericht door jelmerrr »

De verhalen zijn wel echt altijd om te genieten! Zo ook deze
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Ongepland

Bericht door T-hijs »

Dank je wel weer voor dit inkijkje!
F.k.a. Bollenstad
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Ongepland

Bericht door diederickx »

Mikos schreef: ma 01 nov 2021, 10:34[...] komen we langzaam tot stilstand in de buurt van Dedemsvaart.
Ik neem dat je bedoelt: in de buurt van de Dedemsvaart?
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ongepland

Bericht door Etienne »

Opnieuw leuk om te lezen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ongepland

Bericht door umbusko »

Leuk weer Mikos! Legitiem aan de noodrem trekken moet toch wel raar voelen, of niet? Heb je vroeger geoefend met belletje trekken? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ongepland

Bericht door Meltrain »

Mooie verhalen weer. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ongepland

Bericht door Daniel »

Mooie verhalen weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ongepland

Bericht door Milco »

Leest weer lekker weg :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Ongepland

Bericht door Mikos »

Dank voor uw reacties! :)
diederickx schreef: ma 01 nov 2021, 12:26 Ik neem dat je bedoelt: in de buurt van de Dedemsvaart?
Nee, dienstregelingspunt Dedemsvaart. Dat ligt wel aan de Dedemsvaart, die ook door het plaatsje Dedemsvaart voert. Maar dat ligt inderdaad niet meer aan het spoor.
umbusko schreef: ma 01 nov 2021, 13:11 Legitiem aan de noodrem trekken moet toch wel raar voelen, of niet? Heb je vroeger geoefend met belletje trekken? :mrgreen:
Ik heb het al wel eens vaker legitiem mogen/moeten doen. Het voordeel is dat je weet wat er komen gaat. En dat de buren niet boos achter je aan komen rennen. (A)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ongepland

Bericht door ODRAIL »

Een mooie column :pos: ;) .

Heb de afgelopen maand ook twee keer aan de noodrem moeten trekken ... helaas :( .
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ongepland

Bericht door en-es »

De laatste keer dat ik in een trein zat waar iemand aan de noodrem trok is alweer een jaar of 10 geleden. Stoptrein Utrecht-Baarn stopte onverwacht niet in Den Dolder en een reiziger die in Den Dolder eruit moest trok aan de noodrem even voorbij Den Dolder.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ongepland

Bericht door ODRAIL »

Hier was het de eerste keer doordat er een kinderwagen in de trein stond en moeders stond nog buiten toen de deuren gingen sluiten.

En de twee de keer gingen de deuren vlak na opening weer dicht. terwijl nog niet iedereen uit of ingestapt was (er werd toen wel op drie plaatsen gelijk aan de noodrem getrokken).
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Ongepland

Bericht door Anne »

Zoals deze dus :p
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ongepland

Bericht door ZO6176 »

Prachtige verhalen en nog mooi opgeschreven ook.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast