Recordtijd

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Recordtijd

Bericht door DDietzen »

Gisteren wilde ik per spoor van Delft naar Apeldoorn. Deze voor mij vaste rit werd deze keer een erg avontuurlijke reis, met vele ups en minstens zoveel downs. Aangezien ik mijn schrijfkunsten al lang niet meer heb laten spreken, en het toch weer een beetje zat te kriebelen, heb ik mijn het reisverhaal in blogvorm gegoten. Veel leesplezier!

De mogelijkheid in onmogelijkheden
Origine: Delft, bestemming: Apeldoorn. Het plan is om per 1154 naar Den Haag Centraal af te reizen, waar ik een (voor mijn doen) riante overstap heb op de 11765. Die wordt vandaag als absolute capaciteitsknaller met VIRM-12 geserveerd, dus ik verheug me alvast op mijn privécoupé :) Met een vlotte overstap in Amersfoort op de haast even ruim bemeten 1665 (VIRM-10) ben ik dan al gauw weer thuis. Dat plan gaat echter meteen de prullenbak in voordat het goed en wel begonnen is, want de term "onmogelijke overstap" werkt ook vandaag weer op mij als een rode lap op een paarse stier. De overstap van mijn bus op de 2263 is officieel -1 minuut, maar de bus arriveert twee minuten te vroeg en met een stevige sprint weet ik de IC alsnog te halen.
Officieel win ik daar niets mee, want dankzij de tienminutentest zijn alle cross-platformoverstappen te Den Haag HS naar de haaien: van 2 minuten zijn het er nu planmatig 0 geworden, dus houdoe met je aansluiting. Leuk hoor, meer intercity's op die lijn... maar als je overstap zodanig vernaggeld wordt dat je nu juist officieel je hele rit per Sprinter moet afleggen in plaats van deels per IC, heb je er weinig aan :| Maar warempel, wanneer we Hollands Spoor binnenrollen staan de 5 bakken SGM van de 5154 als vanouds tegenover ons te wachten, met de deuren uitnodigend wagenwijd open.

Een afscheid en een recordpoging
Achteraf bedenk ik me dat dit zeer waarschijnlijk mijn laatste SGM-ritje ooit zal zijn geweest, want de rest van de week heb ik geen plannen meer om eropuit te trekken. Helaas is het deze keer iets te druk in de coupé om heerlijk met m'n hoofd uit het raam de Haagse sjoelbak tegemoet te rijden. Maar goed, dat #FensterAuf heb ik de laatste weken toch al genoeg beoefend, bij wijze van afscheid van deze oude Sprintertjes. Ik heb gemengde gevoelens over het afrangeren van deze materieelserie: enerzijds vind ik het 'weggooien' van zitplaatscapaciteit altijd zonde, anderzijds was het materieel wel vrij gedateerd ten opzichte van de andere Sprinters (en met name het SNG dat het stokje overneemt op deze lijn). Het speciaal bestickerde treinstel 2995 heb ik trouwens niet weten te spotten, al ben ik er eerder deze week wel onbewust langs gelopen op Den Haag Centraal, terwijl ik me naar mijn volgende trein spoedde.
Over Centraal gesproken, ik ben daar tot mijn eigen verrassing dus nog op tijd om de 2065 te halen. Daarmee kan ik een kwartier eerder thuiskomen, en ga ik een recordtijd noteren voor deze reis, wat ik in lichte jubelstemming door-app naar het thuisfront. De ICM-8 is bij lange na niet de capaciteitsknaller van de 11765 van een kwartier later, maar door strategisch in te stappen heb ik toch een halve bak voor mezelf alleen. Vanaf Gouda moet ik mijn privécoupé wel delen met een drietal anderen, maar het publiek is beschaafd stil en draagt netjes een mondkapje, dus ik heb niks te klagen. Rustig reizen én een kwartier eerder thuis, wat wil een mens nog meer?

Neerwaartse escalatie
In Amersfoort loopt mijn speedrun spaak. Op vertrektijd daar schalt eerst een omroep bestaande uit het bloemrijke "Test!" door de trein. Beetje vreemd, maar geen reden tot zorgen. Dat in tegenstelling tot de volgende omroep, nog geen minuut later: we gaan minstens +10 oplopen omdat een trein verderop iets geraakt zou hebben. In de app zie ik al staan dat we worden opgeheven en is de eerste officiële storingsmelding verschenen: eerst heet het een aanrijding, al snel verandert dat in 'inzet van de politie'. Ik voel de bui al hangen, en ja hoor: na de beloofde 10 minuten wordt inderdaad aangekondigd dat we niet verder gaan, en iedereen de trein dient te verlaten. Wie naar Twente wil, krijgt van de conductrice zelfs nog een gratis omreisadvies "gezellig met mij mee via Zwolle" meegeleverd. Dat laatste is voor mij een luid en duidelijk signaal dat de storingsprognose van 19:15 vast niet gehaald gaat worden, want bij de gemiddelde korte storing hoor je gewoon braaf op de volgende trein te wachten.
Zo verruil ik de warme trein voor het gure en verlaten perron 4, waar ik mijn opties kan gaan verkennen om toch nog zo snel en betrouwbaar mogelijk Apeldoorn te bereiken. Naast mijn eigen coupé kan ik nog lekker profiteren van de treinwifi, dus da's toch een handiger positie dan in de stationshal, aangezien ik de laatste tijd vaker niet dan wel werkende stationswifi meemaak. Het was weliswaar geen Fyra, maar deze reiziger staat alsnog in de kou vanavond :p

Ja, en nu dan?
De treinen oostwaarts vallen één voor één uit: de 1665 die ik oorspronkelijk zou nemen is allang opgeheven, de 2067 verdwijnt ook al gauw van het toneel, en de 1767 staat nog als rijdend maar daar geloof ik geen bal van. De Veluwe doorkruisen per bus vanaf Barneveld of Ede-Wageningen of één van de Sprinterstations langs de 5600 is ook geen optie, want de 5663 is al foetsie en met de 5665 zijn de aansluitingen op de bus bagger of duurt de reis sowieso veel te lang. Dan rest mij de omweg via Zwolle en Deventer, met geplande aankomst op station Apeldoorn om 19:58. Da's flink laat, maar de eerstvolgende trein vanaf Amersfoort die níét staat opgeheven komt pas om 19:46 aan. Die rijdt ook nog eens met een schamele ICM-6, wat me geen succesvol idee lijkt qua drukte in de trein, als eerste rit na een lange storing zonder vlotte omreismogelijkheden. Die optie schrijf ik alvast af, wat betekent dat het omreizen via Zwolle mij het snelste thuisbrengt. Dus begeef ik mij naar perron 2, waar de IC richting Fryslân spoedig binnen zal komen.
Het perron is aardig druk, waarschijnlijk met gestrande reizigers uit mijn trein en de in de tussentijd gearriveerde intercity's. De 665 rijdt met ICM-7, wat me normaal al niet echt ruim lijkt, gezien de drukte die ik meestal waarneem in de IC's op de Veluwelijn. In combinatie met het omreisadvies voor Twente en gezien de wachtenden op het perron, vrees ik voor een sardienenblik onderweg naar Zwolle. Dat valt warempel nog mee: de coupé's zijn halfvol, en ik bemachtig een balkon - mét zacht zwartleren(?) bankje! - voor mij alleen. Tikje frisjes, maar veel fijner dan een uur lang bibberen buiten in Amersfoort. En ook stukken beter dan de verwarmde wachtruimte op het perron in Amersfoort, die naar mijn eigen ervaring altijd vijfentwintig uur in de wind stinkt.

Een smakelijke teleurstelling
Het avondeten wordt nu wel érg laat. In principe geen probleem, want het maaltje dat thuis op me wacht is goed opwarmbaar in de minigolf ( ;) ), en ik zal ook niet omkomen van de honger vóór ik eenmaal aan tafel zit. Maar toch, iets warms te eten zou ik inmiddels zeker niet afslaan. Dan besef ik me ineens dat het toeval weer heeft toegeslagen: één avond geleden zat ik nog kostelijk te lachen om de kortingsbonnetjes van SPOOR voor Luca's - het kleine broertje van Julia's - omdat ik daar nooit in de buurt kom... en vandaag koers ik, dankzij alle perikelen, recht op hun (vooralsnog enige) vestiging in Zwolle af! Een pizza scoren met €2 korting klinkt wel aanlokkelijk, maar mijn overstaptijd is slechts 11 minuten, wat erg kort is om naar Luca's te lopen, te bestellen, te wachten tot de "vers afgebakken" pizza klaar is, en dan nog mijn volgende trein aan de overkant van het station te halen.
Het is zaak om te achterhalen hoe lang hun bereidingstijd is. Op de site zeggen ze er niks over, en ze hebben ook geen Twitterhelpdesk of dergelijke moderne snufjes om de klant onverwijld te woord te staan. Sterker nog, er is niet eens een telefoonnummer te vinden! Noch op de webpagina van Luca's zelf, noch op die van de algemene Julia's, noch op Google Maps. Een hulpvraag in het vrolijk aangeprezen contactformulier verwacht ik ook niet op tijd beantwoord te zien, laat staan een ouderwetse handgeschreven brief naar één van hun postadressen.
Ze hebben blijkbaar wel een online-bestel-en-afhaalservice via Foodly, een app die ik verplicht moet downloaden met de laatste MB'tjes uit mijn databundel, aangezien de treinwifi de grootste moeite heeft met die 18 MB downloaden. Waar is de goeie ouwe tijd dat je zoiets ook gewoon via de site kon doen... want mijn telefoonbatterij holt inmiddels ook achteruit, terwijl mijn laptop nog bijna volledig is opgeladen. Anyway, de app toont een wachttijd van 8 minuten. Dat is krap aan, maar zou nog moeten lukken. Ik probeer online alvast een bestelling te plaatsen zodat ik 'm ter plaatse alleen hoef af te rekenen en mee te nemen, maar helaas, de kortingsbonnetjes van SPOOR hebben geen eigen kortingscode, dus de bestelmodule lust ze niet. Online bestellen en ter plaatse afrekenen is blijkbaar ook geen optie.
Bij de licht vertraagde aankomst in Zwolle sta ik als haantje de voorste bij de deur om gelijk naar Luca's te kunnen rennen. Ik weet dan echter nog niet dat me een volgende sof staat te wachten: de openingstijden! Op hun website gaven ze ofwel 21:00 ofwel 20:00 als sluitingstijd aan - dat verschilt per pagina waarop je kijkt :') - en ook Foodly gaf een laatste besteltijd van 19:45 aan. Ik maakte me dus geen zorgen om mijn aanstaande bezoekje rond 19:10. Ook op de deur staat met stift 20:00 ingetekend als sluitingstijd, het licht brandt nog en er loopt personeel rond. Niks lijkt aan de hand, maar de realiteit is bruut: de deur in kwestie is op slot. Pas na heel veel kloppen en zwaaien weet ik de aandacht te krijgen van de medewerker die nog in de winkel ronddrentelt. Zij maakt mij met handgebaren duidelijk dat de zaak gesloten is. :s Jammer dan, zo ga ik jullie pizza's nooit uitproberen.

Na het afscheid volgt het weerzien
Dan maar door naar de 3675. Voor het eerst in meer dan een jaar zit ik weer in een DDZ! :trein: Ik herken het interieur oprecht niet meer, het voelt veel moderner, ronder en minder fel aan dan in mijn herinnering. De buitenkant kan echter wel een flinke lik verf gebruiken - het is haast net zo'n lapjeskat geworden als DDAR in z'n nadagen was - en de wifi schittert in afwezigheid. :N
De aansluitende Pimpel waar ik me op had verheugd wordt nog een twijfelgeval, want binnen de Deventer stadsgrenzen kruipen we in ware slakkengang richting het station. Uiteindelijk komen we 5 minuten te laat binnen, wat niet veel goeds belooft voor mijn overstap van 5 minuten van perron 1 naar 3. Ik heb nog een kleine hoop dat de Berlijntrein pas laat groen krijgt en de vertrekprocedure zal starten, nadat mijn 3675 voorlangs moest kruisen. Maar het zit alweer niet mee: ik zat niet strategisch en loop tegen een dichte mensenmassa op, die zich traag over de trap naar beneden voortsjokt en waar niet tussendoor te schieten valt. Ik kijk al uit naar de perronverbreding binnenkort; hopelijk wordt er dan ook een extra trap aangelegd. Uiteindelijk zie ik op perron 3 de sluitseinen van de 142 in de verte verdwijnen.
Ik baal, want ik ging ervan uit dat de 7000 nu (om 19:50) al wel zou zijn uitgedund tot een uursdienst, waardoor er geen Sprinter naar Apeldoorn vlak achter de IC Berlijn aanrijdt. Niet vaak ben ik blij dat ik de plank missla met mijn dienstregelingskennis, want over vijf minuten staat gewoon nog de 7072 aangekondigd. Tof, scheelt weer 3 minuten reistijd! :D
De trein rijdt met SNG-4 en is gewijzigd naar spoor 3a, dus ik ga op een leeg stuk perron ter hoogte van het bakbordje 2 voor de perronfase staan, ervan overtuigd dat ik daar goed gepositioneerd ben om de trein voor m'n neus te krijgen. De machinist stopt 'm echter met z'n staart nog net in de wissels - het lijkt alsof er gewoon op spoor 3 wordt gehalteerd in plaats van 3a - dus moet ik nog een stukje teruglopen. Maar goed, het is slechts klein leed, zeker vergeleken met de rest van mijn avonturen vandaag. De rit naar Apeldoorn gaat vlot voorbij, en zonder verdere problemen kom ik eindelijk om 20:10 aan op Apeldoorn.

De eindstand? 1u40 vertraging - ten opzichte van de 2065 althans - op een reis van normaal om en nabij de twee uur. De recordtijd is behaald, maar niet op de manier die ik had verwacht en gehoopt. Toch hoef ik achteraf geen spijt te hebben dat ik ben omgereisd, want pas als ik thuiskom, ontvang ik de melding van de app dat de storing tussen Amersfoort en Apeldoorn is opgelost, meer dan een uur na de oorspronkelijke prognose. De eerste trein uit Amersfoort kwam uiteindelijk om 20:49 aan in Apeldoorn. Het uitstapje naar Zwolle heeft me dus bijna 40 minuten reistijd en meer dan 2 uur bivakkeren in Amersfoort gescheeld. Én het heeft me genoeg ervaringen opgeleverd om in geschreven woord te vatten. Maar ik ben stiekem toch heel blij dat ik vandaag lekker rustig thuis kan blijven. Voor mij geen recordpogingen meer! (A)

Dit was mijn eerste bijdrage aan OV in Woord. Vond je dit stuk goed leesbaar, niet te lang, boeiend geschreven of juist supersaai? Feedback is welkom!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Recordtijd

Bericht door Ardan »

Even gauw scrollend dacht ik 'dit kan nooit van één reisje zijn', maar wel dus. Leuk dat je je ervaring toch op een positieve manier weet te benaderen en leuk geschreven, net of we met je meeliepen tijdens de reis :pos:
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Recordtijd

Bericht door VIRM »

Leuk geschreven inderdaad!

Was wel benieuwd naar hoe je de Luca's op Zwolle zou vinden, maar helaas. ;) Wel verbazingwekkend dat, na het afstoten van alle stationsformules, NS er ineens weer eentje toevoegt.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Recordtijd

Bericht door Daniel »

Leuk hoor :pos:
VIRM schreef: do 09 dec 2021, 08:41 Wel verbazingwekkend dat, na het afstoten van alle stationsformules, NS er ineens weer eentje toevoegt.
Julia's is naar HMS Host gegaan, daar zal Luca's dus ook bij horen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Recordtijd

Bericht door Suus »

Zover ik weet is Julia’s nog steeds van NS. Als je naar hun website gaat krijg je ook een cookiemelding van NS Groep N.V.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Philip
Berichten: 321
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Recordtijd

Bericht door Philip »

Leuk en boeiend verslag!
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Recordtijd

Bericht door umbusko »

Goed geschreven inderdaad. Het leest lekker weg, pas na de reactie van Ardan kwam ik erachter dat het verhaal eigenlijk veel langer is dan ik dacht. *O*
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Recordtijd

Bericht door waldo79 »

Leuk, ik ben wel blij verlost te zijn van onmogelijk lange forensritten met het OV alhoewel je wat veiliger een dutje kunt doen dan in de auto.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Recordtijd

Bericht door Chrysa »

Jij rijdt toch door Brabant? Met al de houten vangrails die de provincie plaatst, kan je veilig naar je werk sjoelen terwijl je een dutje doet achter het stuur.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Recordtijd

Bericht door waldo79 »

Lijkt me toch niet de meest aangename ervaring :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten