Terug naar huis

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Terug naar huis

Bericht door Mikos »

Terug naar huis

Zaterdagavond laat maak ik in Baarn een korte stop met de Sprinter naar Amersfoort. Ik loop over het perron naar de voorste deur, waar een man wat zoekend rondkijkt. Wanneer we wegrijden draai ik me om naar de man en zeg:
'U kijkt alsof u een vraag voor me hebt.'
'Nou nee,' zegt hij, zoekend in zijn jaszak, 'ik vraag me af waarom mijn vriend er niet is.'
Hij kijkt nog eens naar buiten, naar het station dat aan het raam voorbij trekt. Dan vindt hij zijn treinkaartje, waar ik hem niet naar gevraagd heb, dat hij me overhandigt. Dan zegt hij:
'Voor het eerst in tien jaar zou ik weer naar een feestje, maar m'n vriend kwam me niet ophalen.'
Het kaartje is een enkeltje van Baarn naar Lunteren, waar ik een stempeltje op zet.
'Dus nu maar weer naar huis?' vraag ik de man wanneer ik zijn kaartje gestempeld terug geef.
'Ik weet het anders ook niet,' is zijn ietwat moedeloze antwoord.
Ik wens hem toch een fijne avond.

Wanneer we in Amersfoort aankomen, verwijs ik de man nog even naar het juiste perron om naar Lunteren te komen.
'Ah, ik wist niet dat ik daarheen moest. Ik zit voor het eerst in jaren ook weer eens in de trein.'
'U bent altijd welkom,' is mijn reactie.
'Dat is dan toch fijn om te weten,' zegt hij terwijl hij uitstapt.
Gaat hij misschien toch met een iets beter gevoel naar huis...

SGM
Afgelopen december hebben we afscheid genomen van de SGM, het Stadsgewestelijk Materieel, ook wel bekend als de Sprinter. En de laatste jaren bekend als de 'oude' Sprinter. Vele ritten heb ik er mee gemaakt. Het was ideaal materieel voor korte stukjes tussen stations. Een echte Sprinter, dus. Veel deuren, dus reizigers konden snel in- en uitstappen. Het trok vlot op. En daarmee was ook alles wel gezegd; omdat het snel optrok, ging daar alle energie van de motoren naartoe, waardoor de topsnelheid met 120 niet geweldig te noemen was. Maar op trajecten waar de stations elkaar snel opvolgen had je dat ook eigenlijk helemaal niet nodig.

Afbeelding

Onder het personeel waren er verschillende meningen over de SGM. "Niersteenvergruizers" werden ze door sommigen genoemd, omdat het werkelijk waar alle kanten op bewoog tijdens het rijden. En lawaaierig was het ook; de vering onder de cabines was er door de jaren heen niet beter op geworden en piepte bij elke beweging die gemaakt werd.

Het materieel was ooit bedoeld om op de Zoetermeer Stadslijn te rijden; een rondje door Zoetermeer met om de zoveel honderd meter een station. Mede daarom was het materieel vrij simpel uitgevoerd voor de machinist; er waren knoppen ingebouwd met een vooringestelde snelheidskeuze. Vrij gemakkelijk om mee te rijden, dus. Alleen was die automaat niet heel slim uitgevoerd; als een machinist bijvoorbeeld koos voor 80 kilometer per uur, gingen de motoren op maximale kracht draaien naar 120 kilometer per uur. Bij 81 kilometer per uur grepen de remmen dan in om de trein terug te brengen naar 80 kilometer per uur. En daar komen mijn knieën in het spel; als ik door de trein liep en de remmen grepen in, dan ving ik dat op met mijn knieën. Daardoor kon ik aan het eind van de rit aan de hand van de status van mijn knieën vertellen of dat een machinist een knoppendrukker was, of dat het alternatieve snelheidspookje werd gebruikt, waarbij handmatig gereden werd, wat een stuk beter was voor mijn knieën.

Het materieel remde verder voor geen meter. Ik heb een keer een ATB-ingreep bij een machinist mogen meemaken, waarbij de treinbeveiliging ingreep en de trein af hoort te remmen tot stilstand, op maximaal remvermogen. Ondanks dat we niet heel hard reden, duurde het een eeuwigheid om tot stilstand te komen. Ondanks dat maximaal remvermogen. En dus werd er besloten om de drietjes te voorzien van magneetremmen, wat het remvermogen ontzettend goed deed. Voor de tweetjes waren er al heel lang plannen om die uit de running te nemen en dus werd er besloten die niet te voorzien van magneetremmen. Uiteindelijk bleken de tweetjes hars nodig toen er materieeltekorten ontstonden. Maar daardoor mochten de tweetjes in de gladde periode na september niet alleen op pad. Onder gladde omstandigheden was SGM nu eenmaal levensgevaarlijk zonder magneetremmen. Als een stel eenmaal ging glijden, was het maar hopen dat je op tijd tot stilstand kwam... Dat leidde zelfs tot een aangepaste snelheid waarmee Leiden binnen gereden mocht worden vanuit Alphen aan den Rijn, omdat er een keer een SGM was gaan glijden bij binnenkomst van station Leiden en het stootjuk op het doodlopende spoor raakte.

Veel gekke dingen heb ik met SGM niet echt meegemaakt. Er was alleen een tijdje sprake van problemen aan het groene lamp-circuit. Wanneer van een trein alle deuren gesloten zijn, gaat er in de cabine van de machinist een groene lamp branden. Een veiligheidsonderdeel, want als die lamp tijdens de rit uitgaat is er een ernstig probleem met de deuren. Er waren verschillende vage storingen gesignaleerd met de groene lamp die men maar niet boven tafel kon krijgen. Het gebeurde te weinig om van een acuut probleem te spreken, maar de deuren staan in contact met reizigers en dus is er wel sprake van een veiligheidsprobleem. De groene lamp in SGM werd als onbetrouwbaar aangemerkt en dus kreeg het treinpersoneel een workaround: Nadat de HC het vertrekproces had afgerond en zijn eigen deur had gesloten, moest er per portofoon aan de machinist bevestigd worden dat alle deuren dicht waren. Zo kon een machinist niet vertrekken terwijl de groene lamp brandde, maar de deuren nog niet gesloten waren.

Bij elk stationnement was er dus portofooncontact tussen HC en machinist. En vooral in het begin was dat heel erg wennen. Ik had een rit met een SGM van Amsterdam naar Amersfoort en de hele rit ging alles prima. Toen we in Hilversum kwamen en ik van het ene treinstel naar het andere liep, sleutelde ik en begon ik aan mijn controleronde. Op het moment dat ik me realiseerde dat ik nog niet had bevestigd dat de deuren gesloten waren, trok de machinist op. Om na vijf meter de trein abrupt weer neer te zetten. Lachend meldde ik via de portofoon dat de deuren gesloten waren. Hij reageerde ook lachend; het is allemaal zo'n automatisme. We hadden allebei even het protocol overgeslagen, op hetzelfde moment.

Op de laatste dag dat SGM reed, kon ik even kijken bij de allerlaatste rit die er mee gemaakt zou worden; van Zwolle naar Utrecht Centraal. Een Utrechtse conductrice mocht die rit op zich nemen.
"Daar heb ik wel 30 jaar mee rondgereden," zei ze, terwijl ik op haar verzoek een foto van haar nam voor de SGM die klaarstond.
Die rit heeft nog nooit zo vol gezeten; het stikte van de liefhebbers die de laatste rit mee wilden maken. Ik heb de laatste rit uitgezwaaid, waarna de rust wederkeerde op het station.

Wedstrijdje
Vrijdagavond, met een Intercity naar Schiphol sta ik in Roosendaal. Naast me staat een Rotterdamse collega met wie ik al naar Goes en terug ben geweest. We willen de trein controleren en maken afspraken.
"Jij controleert boven, ik onder en zien wie er het eerst achterin is?" zegt de joviale Rotterdammer, die aan zijn laatste maand als conducteur is begonnen; hij gaat in opleiding tot machinist.
Ik ga de uitdaging aan. We laten de trein vertrekken en beginnen meteen met controleren.

Ik tref boven een passagierende machinist met wie we op het perron al hadden staan kletsen, hij heeft een reizigster onder zijn hoede genomen waar het een en ander mis is gegaan en die hij mee naar Rotterdam neemt. Geen probleem.
Een paar coupés verder zit een jongen met een tweede klas kaartje in de eerste klas, waar ik hem weg stuur. Hij is vriendelijk en vraagt of de trein dan nieuw is, want:
"Normaal is de eerste klas toch rood?"
Inderdaad, maar dit is nog een oude, ongemoderniseerde dubbeldekker met donkerblauwe stoelbekleding in de eerste klas.

Wanneer ik in het achterste rijtuig de coupé binnen stap en vraag naar de kaartjes, hoor ik boven mijn hoofd de stem van de Rotterdamse collega door de omroep:
"Ik heb gewonnen!"
Ik schiet in de lach, neem het kaartje van de laatste reiziger die in de coupé zit aan en zie de collega op het balkon hardop lachen.

"Ik wist van die reizigster die met de passagierende machinist mee ging, dus toen zij naar boven liepen, vroeg ik of jij boven wilde doen."
En een lol dat hij heeft. Het scheelde maar weinig, maar inderdaad, hij heeft gewonnen.

Conducteur Mike
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Terug naar huis

Bericht door T-hijs »

Ik blijf genieten van alle verhalen die je hier post, Mikos! Nogmaals dank!
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Terug naar huis

Bericht door Ardan »

Bedankt voor dit leuke verhaal! En voor het inkijkje in de bediening van SGM. Kan me dat portocontact nog wel voor de geest halen, wat is er gebeurd dat dat weer afgeschaft kon worden?
Ik doe ook maar wat
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Terug naar huis

Bericht door Kalil Nieuw »

Leuk verslagje. *O*
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Terug naar huis

Bericht door Milco »

Leuke verhalen weer!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Terug naar huis

Bericht door DDietzen »

Een nieuw verhaal van Mikos geeft altijd toch weer dat extra beetje kleur en sfeer aan de dag. Leuk geschreven! Dat verplichte portocontact bij elke stop wist ik niet eens.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Terug naar huis

Bericht door ZO6176 »

Leuk die verhalen. Maar de sprinter zal ik niet echt missen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Terug naar huis

Bericht door waldo79 »

Kan me bij de vorige spreker aansluiten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Terug naar huis

Bericht door Meltrain »

Toffe verhalen weer. :pos:
Ik had wel medelijden met die reiziger die (weer) van Baarn naar Lunteren ging. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terug naar huis

Bericht door Daniel »

Leuk geschreven weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Terug naar huis

Bericht door Mikos »

Dank voor uw reacties!
Ardan schreef: di 01 feb 2022, 12:56 Kan me dat portocontact nog wel voor de geest halen, wat is er gebeurd dat dat weer afgeschaft kon worden?
Na veel testen hebben ze volgens mij bij een aantal, zo niet alle, stellen kabels vervangen, waarna het probleem niet meer optrad. Toen kon de work-around er na een aantal maanden weer af en ik kan je vertellen dat daar heel veel treinpersoneel blij van werd ;)
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Terug naar huis

Bericht door WSM »

Mikos schreef: di 01 feb 2022, 11:45 Bij elk stationnement was er dus portofooncontact tussen HC en machinist. En vooral in het begin was dat heel erg wennen. Ik had een rit met een SGM van Amsterdam naar Amersfoort en de hele rit ging alles prima. Toen we in Hilversum kwamen en ik van het ene treinstel naar het andere liep, sleutelde ik en begon ik aan mijn controleronde. Op het moment dat ik me realiseerde dat ik nog niet had bevestigd dat de deuren gesloten waren, trok de machinist op. Om na vijf meter de trein abrupt weer neer te zetten. Lachend meldde ik via de portofoon dat de deuren gesloten waren. Hij reageerde ook lachend; het is allemaal zo'n automatisme. We hadden allebei even het protocol overgeslagen, op hetzelfde moment.
De workaround werkte dus toch niet zo goed als bedacht en kan dus ook weer tot onveilige situaties leiden.
Hoe hebben jullie dit opgelost? Is er melding gedaan bij NS en IVW? Is de procedure nadien aangepast met een controle op de controle?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Terug naar huis

Bericht door Hainje »

Heb je nog een aanmaakblokje nodig, WSM?
🍉
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Terug naar huis

Bericht door umbusko »

Mooie verhalen weer Mikos! Dat verhaal met die reiziger van Baarn naar Lunteren is wel heel droevig. Je vraagt je dan toch af wat er daar fout is gegaan.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Terug naar huis

Bericht door Lijn 45 »

Erg leuk weer! :D
En daarmee was ook alles wel gezegd; omdat het snel optrok, ging daar alle energie van de motoren naartoe, waardoor de topsnelheid met 120 niet geweldig te noemen was.
Ik begreep van een mcn dat de 120 na het indrukken van de knop zelden gehaald werd en dat ze meestal rond de 100 bleven steken. :X
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Terug naar huis

Bericht door Mikos »

Als de automaat was ingesteld op 'Eenmalig' tikte de trein eenmalig 120 aan en rolde daarna uit tot rond de 100 kilometer per uur. Als de automaat op continu was ingesteld, tikte de trein 120 aan, rolde dan uit tot ergens tussen de 110 en 115 en dan werd er weer automatisch tractie bijgegeven tot 120 en herhaalde het zich opnieuw. Ik was meer fan van de handmatige bediening, dat werkte gereguleerder en comfortabeler.
WSM schreef: di 01 feb 2022, 18:55 Hoe hebben jullie dit opgelost? Is er melding gedaan bij NS en IVW? Is de procedure nadien aangepast met een controle op de controle?
Niet te overtrokken raken, hoor... De stellen waar problemen mee waren geconstateerd waren uit de running gehaald, voor de andere stellen was deze extra tussenstap ingesteld om toch veilig te kunnen blijven rijden. Er was in dit geval helemaal niks aan de hand; de groene lamp brandde, alle deuren waren gecontroleerd gesloten, ik had het alleen niet mondeling bevestigd. Geen doden, geen gewonden, er had überhaupt niks kunnen gebeuren in deze situatie. Storm in een glas water verder.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Terug naar huis

Bericht door Meltrain »

WSM schreef: di 01 feb 2022, 18:55 De workaround werkte dus toch niet zo goed als bedacht en kan dus ook weer tot onveilige situaties leiden.
Hoe hebben jullie dit opgelost? Is er melding gedaan bij NS en IVW? Is de procedure nadien aangepast met een controle op de controle?
Hoe deed men dit eigenlijk bij de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Terug naar huis

Bericht door WSM »

Ik vermoed dat men daar geen centrale deursluiting had met bijbehorende groene lamp :idea:.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Terug naar huis

Bericht door ODRAIL »

Een mooie column :pos: ;) .
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Terug naar huis

Bericht door VIRM »

ZO6176 schreef: di 01 feb 2022, 13:56 Leuk die verhalen. Maar de sprinter zal ik niet echt missen.
Ik reisde regelmatig met de trein toen SGM werd omgebouwd naar SGMm. Toen was het een hele verbetering: automatische omroep, display in de trein, maar vooral ook ruime balkons. :pos: Hadden ze toen in de middelste bak van een drietje nu een extra deur ingebouwd, of vergis ik mij?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Terug naar huis

Bericht door nvdw »

Je vergist je niet; de SGMm heeft een extra paar deuren in het midden van de tussenbak.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Terug naar huis

Bericht door Meltrain »

VIRM schreef: wo 02 feb 2022, 12:35
ZO6176 schreef: di 01 feb 2022, 13:56 Leuk die verhalen. Maar de sprinter zal ik niet echt missen.
Ik reisde regelmatig met de trein toen SGM werd omgebouwd naar SGMm. Toen was het een hele verbetering: automatische omroep, display in de trein, maar vooral ook ruime balkons. :pos:
Daar stond helaas wel een achteruitgang qua zitcomfort tegenover. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Terug naar huis

Bericht door VIRM »

Ik vond het wel meevallen. En het kan altijd erger *kuch* SNG *kuch*
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Terug naar huis

Bericht door Anne »

Weer een mooi verhaal.

Het SGM is niet alleen in Leiden door het stootjuk gereden.
De machinist van een Sprinter had een keer trek in bonbons en probeerde op Den Haag CS de Leonidas winkel in te rijden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Terug naar huis

Bericht door Hainje »

Is dat alweer 19 jaar geleden!!? :shock:
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten