Een spitsreiziger met een rotdag

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Een spitsreiziger met een rotdag

Bericht door DDietzen »

Dankzij de gruwelijk overbelaste kamermarkt in Delft en wijde omstreken, forens ik elke collegedag tussen Apeldoorn en Delft. Een route van meer dan twee uur van achtertuin tot collegezaal, waar vanalles op kan gebeuren. Meestal blijven mijn reizen gelukkig vrij rustig en oninteressant, maar vandaag was het weer goed raak... of eigenlijk goed mis. Het resultaat vind je in dit verslag.

Mijn dag begint al gelijk goed (detecteer sarcasme) met de heenreis naar campus, midden in de ochtendspits. De 2000 rijdt sinds deze week niet en mijn 1718 - de enige reisoptie waarmee ik nog een béétje slaap kan pakken en niet als een volledige zombie in de les hoef te verschijnen - is een stelletje kwijtgeraakt, want in plaats van de gebruikelijke ICM-10 of -11 komen er slechts 7 bakken voorrijden. De coupé raakt al snel 'corona-vol' (dus meer dan de helft van de zitplaatsen bezet); op zich geen enorme ramp, maar met de persoon die recht tegenover me plaatsneemt tref ik wel natuurlijk weer die ene klojo die doodleuk z'n mondkapje afzet om eens goed de halve coupé onder te hoesten - en het vervolgens weer braaf op zet.
Ik denk de drukte ontsnapt te zijn als ik in Gd overstap, maar niets is minder waar: de 6916 die ik naar Ztm moet hebben, puilt aan alle kanten uit. De geplande SLT-4 is zwaar onvoldoende: alle stoelen zijn bezet en alle balkons puilen uit, wat natuurlijk mijn aansporing is om onverwijld Ome Mikos via het Doorgeefluik in kennis te stellen. Gelukkig weet ik zelf nog net een zitplaats te bemachtigen, maar dat is wel bij twee onverbeterlijke kwebbeltantes die zelfs m'n noise-cancelling oortjes weten te overstemmen. Ik kom hier voor m'n RUST!!!1!uno!
Bus 455 van Ztm naar de campus van Delft is nog drukker dan normaal, en mijn zitplaats is gezellig recht tegenover een klassieke 'onneuzele' die erop los snuft. Vroeger zou ik er nog iets van gezegd hebben, maar nu is m'n lichamelijke batterij al leeg en heb ik het gevoel dat er toch geen beginnen meer aan is met al die asociale medelanders die denken dat corona al weg is of niet voor hen geldt. Flink gesloopt kom ik ruim twintig minuten later uit de bus rollen, en dan moet m'n negenurige collegedag nog beginnen.

De colleges gaan nog wel oké. Met een nog altijd duffe kop weet ik in de eerste pauze toch een formidabel verkooppraatje af te leveren voor de studiereis die ik organiseer; de paar details die ik vergeten ben te benoemen of te benadrukken maar wel op de levensgrote poster achter me stonden, neem ik maar voor lief. Ik krijg zelfs een luid applaus aan het einde van mijn reclameblokje :D
Mijn aandachtsspanne is echter nihil vandaag, met flinke hoofdpijn en een moe gevoel moet ik me door de dag heen sleuren en mis ik de helft van wat er verteld wordt. De razendsnelle escalatie in Oekraïne is ook een gevaarlijke afleiding.

Wanneer m'n laatste hoorcollege van de dag een paar minuten eerder eindigt, denk ik nog een halfuur eerder thuis te kunnen komen door naar de bushalte te rennen. Helaas niet de bushalte schuin tegenover mijn gebouw, want daar stopt de 455 niet, maar eentje verderop, wat een flinke afstand is waar ik 3 minuten voor heb terwijl het officieel 6 minuten lopen is. Actuele ritinfo is precies vandaag niet beschikbaar, dus ik moet maar hopen dat 'ie niet te vroeg rijdt. Een formidabele sprint later kom ik precies op tijd doch wanhopig happend naar adem bij de bushalte... maar geen bus. Uiteindelijk komt 'ie met ruim +3 opdagen. Mijn overstap in Ztm op de 6969 is 4 minuten, maar ik ga ervan uit dat de chauffeur met wat sportief rijden wel de vertraging kan inhalen.
Ware het niet dat de chauffeur in kwestie tergend langzaam rijdt: het accelereren gaat bijzonder conservatief, afremmen doet 'ie heel ruim van tevoren, hij houdt zich aan de 30 km/u in de dorpskernen (wat ik nog nooit eerder heb meegemaakt op deze lijn) en bij elke halte doet 'ie héél rustig aan met het sluiten van de deuren nadat iedereen is in- en uitgestapt. De vertraging loopt gestaag op tot +6 en ik voel de bui al hangen. Vlak voor Ztm is het wonderbaarlijk genoeg weer +4 en heb ik nog een sprankje hoop, maar dan neemt 'ie op de een-na-laatste halte voor het station uitgebreid de tijd om iemand helemaal achterin die geen mondkapje droeg, terecht te wijzen. Principieel volledig mee eens, maar dit is de eerste keer in minstens een jaar dat ik een chauffeur iemand zie aanspreken op een ontbrekend mondkapje, en nu is de timing héél beroerd.
Uiteindelijk zie ik de 6969 wegrijden op het moment dat de bus bij de stationshalte aankomt. Grrrrrrom. Een aantal minuten later komt dan ook de 1767, waar ik in Gd weer op wilde overstappen, langszoeven en is mijn frustratie compleet. Ik ontwaar nog voldoende zitplaatsen in de ICM-8, dus ik baal nog een beetje extra. Ik app naar het thuisfront "als jullie straks op het nieuws horen dat iemand een SLT van binnen heeft verbouwd, weten jullie wie het gedaan heeft"; dat is weliswaar een grap (stuur alsjeblieft geen V&S op me af :@ ), maar ik sta wel echt te koken, en als er niemand in de buurt was geweest had ik even heel hard staan schreeuwen daar.
Als kers op de taart is mijn waterfles leeg en mijn keel droog van het rennen naar de bushalte, en is het watertappunt dat in de app met een stipje op een heel vage en onduidelijke kaart stond aangegeven, nergens te bekennen. Het zou mooi zijn als er gewoon per station met een paar woorden werd gemeld waar het tappunt te vinden is, want dit is lang niet het eerste station waar de waterbron schier onvindbaar is.

De 6800 rijdt niet en ik heb geen zin om een halfuur te gaan vernikkelen op het gure en foeilelijke station van Ztm, dus pak ik maar de 6956 in de andere richting om terug te reizen naar Gvc en daar alvast in de 11769 te stappen, zodat ik daarin alvast een mooi plekje kan reserveren. Nou, dat heb ik geweten: in plaats van een DDZ-6 staat er een schamele VIRM-4 klaar en die is acht minuten voor vertrek al goed vol. Er zijn nog wel enkele zitplaatsen in de coupé's, maar het aantal gedragen mondkapjes laat daar zeer te wensen over, dus besluit ik maar om bovenaan de trap naar het balkon te gaan bivakkeren. Dat kaatst keihard op me terug, want rond vertrektijd stroomt ook dat balkon vol, en weigert natuurlijk degene voor me om z'n mondkapje om beide oren te bevestigen. Tot zover het afstand houden en kiezen voor de veiliger optie met het oog op onze lieve corona.
Na vertrek uit Gvc begin ik met het typen van dit reisverslag, en tegen de tijd dat ik de tweede alinea af heb is mijn kont al van hout. Dan komt Gd en moet ik me, in al mijn stijfheid, overeind hijsen om twee uitstappers uit de coupé langs te laten. Ik overweeg om op het balkon te blijven (in de hoop dat dat leegstroomt naar de vrijgekomen plaatsen in de coupé), maar zodra ik zie wat voor een meute instappers er op me af komt, kies ik dan toch eieren voor m'n geld en vlucht ik snel de coupé in om daar een plekje naast iemand te zoeken. Gelukkig ben ik daar nog wél op tijd voor, want de coupé is vrijwel meteen weer zitvol en op het balkon is het zo te horen weer druk.
In Ut stroomt de trein ein-de-lijk leeg en heb ik twee zitplaatsen voor mij alleen; halleluja, wonderen bestaan dus nog! Helaas maken de knullen die nu op het balkon zitten, er een complete disco van waar de beide aangrenzende coupé's volop van kunnen meegenieten. De meiden schuin tegenover me kletsen er ook op los zonder enige schijn van een mondkapje, maar wel met een tasje eten voor zich op tafel. Voor de vorm. Mijn energie is helemaal op dus ik heb geen puf meer om er iets van te zeggen, laat staan te verhuizen.
Met alle gezeik van vandaag, reken ik er eigenlijk al wel op dat we op magische wijze vlak voor Amf stil komen te staan en de aansluitende 1669 voor m'n neus gaat wegrijden bij aankomst. Dat gebeurt warempel niet, en ik claim in de klaarstaande ICM-6 een balkon voor mij alleen. Het is koud, en het bankje zit lang niet zo comfortabel als de heerlijke tweedeklasstoelen van ICM, maar ik heb wel eindelijk rust. Als we rond Barneveld ineens flink in de ankers gaan, denk ik wel "beginnen we nou wéér...", maar gelukkig is het vals alarm en komen we nog redelijk op tijd in Apd aan.

O, wat had ik nu graag een kamer in Delft gehad...
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Een spitsreiziger met een rotdag

Bericht door WSM »

Irritant was dat ja en dan eerst drie keer het bandje afspelen 'in de bus is het dragen van een mondkapje verplicht'.

Wel weer opmerkelijk dat meneer en zijn collega's bij het aflossen nooit een mondkapje dragen. Noch op de halte, noch in de bus.

Aan de zuidzijde bevindt zich een watertappunt recht tegenover de roltrappen van de Mandelabrug:
https://www.google.com/maps/@52.0467307 ... 384!8i8192
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een spitsreiziger met een rotdag

Bericht door Daniel »

Leuk hoor :pos: Die 1718 is een bekende voor mij, jarenlang geforensd met die trein en ook toen al had 'ie een soort van cyclus... paar wijzigingsbladen was 'ie lang, vervolgens ineens weer veel te kort, dan weer mooi op lengte, enzovoort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een spitsreiziger met een rotdag

Bericht door Meltrain »

DDietzen schreef: do 24 feb 2022, 19:45 Er zijn nog wel enkele zitplaatsen in de coupé's, maar het aantal gedragen mondkapjes laat daar zeer te wensen over, dus besluit ik maar om bovenaan de trap naar het balkon te gaan bivakkeren.
Dit snap ik niet echt. Was er werkelijk geen enkele vrije zitplaats naast iemand die wél correct een mondkapje droeg?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Een spitsreiziger met een rotdag

Bericht door DDietzen »

Direct naast iemand lukte nog wel, zo dramatisch was het gelukkig niet gesteld. Maar aangezien ik pak 'm beet elke drie rijen wel iemand zag zonder mondkapje, voelde ik me er toch niet prettig bij, want waar ik ook zou gaan zitten, er was altijd iemand vlakbij. Wellicht had het iets verder achterin de trein nog wel gekund, maar aangezien iedereen van achteren naar voren liep (want ja, kopstation) verwachtte ik daar achter het net te zullen vissen als ik zou teruglopen.
Daniel schreef: do 24 feb 2022, 20:15 Leuk hoor :pos:
Sadist! :6
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een spitsreiziger met een rotdag

Bericht door Suus »

Aan de zuidzijde van de Mandelabrug zit het hoofdkantoor van het drinkwaterbedrijf van Den Haag en omgeving, Dunea. Die hebben best veel openbare watertappunten, maar deze zijn ook op stations niet in NS-kleuren (zoals bijvoorbeeld bij Brabantwater of Evides) maar zijn zilvergrijs met een kikker erop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een spitsreiziger met een rotdag

Bericht door VIRM »

Waar gaat de studiereis heen? :)
Beul van de blindegeleidelijn
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Een spitsreiziger met een rotdag

Bericht door DDietzen »

Zweden en Noorwegen! Heen met de nieuwe SJ-nachttrein Hamburg-Stockholm (als die tenminste eindelijk eens boekbaar wordt...), terug met de nieuwe veerboot Kristiansand-Eemshaven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten