Openlijk

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Openlijk

Bericht door Mikos »

Openlijk

Het is maandagavond en ik heb een reservedienst. Misschien hebben ze me vandaag nodig, misschien ook niet. Halverwege de dienst valt er een dienstkaartje op mijn digitale deurmat; ik moet een Sprinter naar Amsterdam brengen.

We vertrekken op tijd en wanneer we uit Dronten vertrekken loop ik door de trein. Halverwege de trein kom ik bij het toilet een meisje tegen. Ze is zichtbaar over haar toeren en spreekt me aan:
"Meneer, ik... er zat een man naast me... en... ja, ik ben op zoek naar u en hier bent u."
Ik zeg haar dat ze beter even kan gaan zitten. Ik heb een idee wat ze wil vertellen aan de hand van hoe ze uit het veld geslagen is, dus ik vraag haar voor de zekerheid of ik naast haar mag zitten. Dat vindt ze goed, waarna ik erbij kom zitten.

Ze barst in snikken uit. Ik bied haar een zakdoekje aan en na een tijdje is ze redelijk uitgesnotterd.
"Nou, ik zat dus in deze trein en toen kwam er een man tegenover mij zitten. En hij keek de hele tijd naar me, dus ik keek op een gegeven moment naar hem. En toen zag ik... ik zag dat hij..."
Hoewel ik al weet wat er komen gaat, wacht ik haar verhaal rustig af. Ze vertelt dat de man zichzelf openlijk bevredigde en begint weer zachtjes te huilen.

Hoe raar het ook klinkt, haar emoties komen nu heel even op de tweede plaats. Ik wil van haar weten of hij nog in de trein zit en niet in Kampen of Dronten is uitgestapt. Dus wanneer ze weer een beetje rustig is, vraag ik haar achter me aan te lopen en me dan achterin te vertellen of ze hem nog heeft zien zitten. Wanneer we achterin de trein plaatsnemen, bevestigt ze wie het is.
"Ik herken hem aan zijn tassen," zegt ze, waarna ook ik weet over wie het gaat.
Ze is redelijk gekalmeerd, dus ik moet verder met het protocol: Ik vraag haar of ze aangifte wil doen. Als ze dat niet wil, en dat is haar eigen keuze uiteraard, dan kan ik er alleen niet zo veel mee. Als we hier wel wat mee willen, moet dat nu geregeld worden.
Ze vraagt of ze telefonisch mag overleggen met haar moeder. Natuurlijk mag dat, ik bel intussen onze Meldkamer om alvast wat in gang te zetten, want deze man gaat sowieso niet verder met mijn trein mee.

Wanneer ik het verhaal aan de centraliste heb voorgelegd, is het meisje uitgebeld. Ze zegt resoluut:
'Ik wil aangifte doen.'
En dus wordt de politie aangestuurd.
Ik loop even naar de achterste cabine om contact te zoeken met mijn machinist. De deuren moeten gesloten blijven, de treindienstleider op de hoogte gesteld dat we voorlopig nergens heen gaan. Kort erop komen we aan in Lelystad en de machinist heeft me beloofd naar ons toe te komen. Ik roep om dat de deuren nog even gesloten blijven. De machinist laat zijn gezicht ook zien en ik vraag hem of hij de reizigers die eruit willen mee naar voren wil nemen om ze er daar uit te laten. Ik heb gezien dat de man om wie het gaat half onderuitgezakt zit en geen aanstalten maakt om uit te stappen.

Wanneer ik vervolgens terug kom bij het meisje, zie ik dat ze het er nog altijd moeilijk mee heeft en zelfs zit te rillen. En dus neem ik haar mee naar de achterste cabine. Zodra ik de deur heb gesloten en heb gezegd dat de man hier sowieso niet kan komen, kalmeert ze zichtbaar.

Ik maak een praatje met haar om haar wat van de situatie af te leiden. Ze is naar een meekijkdag geweest op het Conservatorium, waar ze hoopt een opleiding te mogen volgen om nog veel beter te worden in het bespelen van de piano. Terwijl ik haar wat vragen stel vanuit interesse, fleurt ze zichtbaar op; ze is ontzettend enthousiast en het was een hele leuke dag.
Dan gaat haar telefoon; haar moeder belt nog eens om te horen hoe het nu gaat.
'Ik zit nu in de cabine bij de conducteur,' hoor ik haar zeggen, 'Die man kan hier niet komen. Nee, de conducteur is bij me, ik zit hier veilig. Je mag ook wel met hem praten, hoor.'
Direct erna gaat mijn portofoon af, de machinist meldt dat de politie er is en die klopt twee seconden later aan op de cabinedeur. We stappen de cabine uit en ik vertel heel beknopt wat er gaande is, daarna laat ik het meisje haar verhaal doen bij de agenten.

Na wat overleg besluiten ze haar mee te nemen zodat ze aangifte kan doen. Ze mag mee met de aanwezige hulpofficier, de twee andere agenten spreken de man aan. Het kost een beetje overredingskracht, waarna de agenten zijn tassen mee naar buiten nemen en de man uiteindelijk volgt.

De machinist belt de treindienstleider om te melden dat we klaar zijn voor vertrek. Ik roep om waarom we 15 minuten te laat vertrekken en handel vervolgens het protocol af, door de Meldkamer terugkoppeling te geven over het hoe en wat en ook om de gegevens van het meisje door te geven. Over een aantal weken zal onze afdeling Nazorg dan nog contact met haar opnemen om te horen hoe alles verlopen is en of ze nog wat voor haar kunnen betekenen. Daarna wandel ik door de trein naar de machinist om daar nog even na te bespreken. Hij rijdt flink door, ik sleutel onderweg snel en zo zijn we in Weesp weer op tijd.

Dat had ik allemaal niet verwacht toen ik aan deze reservedienst begon...

Kom je een soortgelijke of andere situatie tegen in de trein en zoek je hulp? Stuur dan meteen een appje of SMS naar het stil alarm van NS: 06-1318 1318. Als er spoedeisende hulp noodzakelijk is, bel dan altijd direct naar 112.

Afbeelding

Bonnefooi
Het is midden in juli wanneer ik een Sprinter van Zwolle richting Utrecht Centraal aan het controleren ben. Normaal is deze spitstrein behoorlijk vol met studenten en forenzen die naar huis gaan, maar nu zijn veel stoelen leeg. De zomervakantie is in aantocht en dat is goed te merken, want je hebt vaak een rustiger trein en er zitten net even wat andere soorten reizigers in.

Zoals de Engels sprekende dame die me een enkeltje van Zwolle naar Amersfoort geeft. Ze vertelt er meteen bij dat ze eerst naar Utrecht gaat en dan naar Amersfoort, maar ik vertel haar dat dat met dit kaartje niet kan.
'Excuse me,' begint ze lichtjes geïrriteerd, waarna ze het nog een keer uitlegt wat ze wil. Ik maak met handgebaren duidelijk dat ze een kaartje van Zwolle naar Amersfoort heeft en dat ze daarmee voorbij Amersfoort wil en dan weer terug. Dan moet ze echt een kaartje bijkopen. Dus vertel ik haar dat ze in Amersfoort een kaartje bij kan kopen en als ze snel is met de Intercity mee kan en bijna net zo laat in Utrecht kan zijn.
Iets in haar blik verandert.
'Tijd is het probleem niet. Maar je bedoelt dat Utrecht voorbij Amersfoort ligt?' vraagt ze in het Engels.
Jazeker.
'Ah, ik had het aan iemand gevraagd en die zei dat het ertussen ligt. Maar dat klopt dan dus niet?'
Het kwartje valt zichtbaar, waarna ze meteen overgaat op de volgende vraag:
'Wat is een leuke stad onderweg om uit te stappen en te zien?'
Na even snel denken opper ik Harderwijk; een boulevard aan het water, een Dolfinarium dat vast al dicht zal zijn tegen de tijd dat zij er is en een kasteelachtig stuk binnenstad.
'Dat klinkt goed, dan wordt dat het!' zegt ze zichtbaar opgefleurd.
Kennelijk is ze op de bonnefooi aan het rondreizen en klinkt het als een goed alternatief.
Op haar verzoek schrijf ik de naam Harderwijk nog even op de achterkant van het treinkaartje, leg ik uit hoe ze bij het centrum kan komen en vertel ik erbij over hoeveel stops we in Harderwijk zijn.
Ze bedankt me in het Nederlands en ik vervolg mijn controleronde.

Eten
Het is maandagmiddag, vijf uur. Ik kom in Beilen aan met de Sprinter naar Zwolle en zie het nodige instappen. Waaronder twee fietsers. En die moeten we niet hebben midden in de spits, dus ik wandel rustig over het perron naar ze toe en vraag aan het meisje met fiets dat achter de jongen met fiets aan de trein in loopt of ze ook kaartjes voor de fietsen hebben.
'Jazeker!' hoor ik haar vrolijk zeggen.
'Dan heb je ook kunnen lezen dat je tussen vier en half zeven geen fietsen mag vervoeren,' reageer ik.
Ik zie twee blikken waar een kwartje valt. Zij zegt:
'Ochja natuurlijk, het is maandag. Ik denk steeds dat het zondag is...'
Ze rollen de fietsen de trein weer uit, het perron op. Ik geef ze een gratis advies: ga ergens iets eten en kom dan terug of fiets het eerste stuk vast.
'Nóg meer fietsen...' hoor ik de jongen verzuchten.
Ik schiet in de lach en zeg hardop:
'Hij ziet verder fietsen niet zitten, ik hoor het al...'
Ze druipen af en terwijl we wegrijden zie ik dat ze bij elkaar gaan staan op het perron om een plan te maken.

Exact drie uur later kom ik in Beilen aan met de Sprinter naar Zwolle. Er stapt een handjevol reizigers in. Waaronder twee fietsers. Ik herken ze aan de grote, rode rugzak die het meisje op de rug heeft.
Tussen Meppel en Zwolle loop ik nog eens door de trein en tref daar een collega machiniste uit Zwolle met wie ik ook buiten het werk omga. Ik heb al gezien dat de twee fietsers iets verderop zitten, dus halverwege het gesprek loop ik nog snel even door naar het tweetal en zeg:
'Dat moet een goed restaurant geweest zijn als jullie er drie uur hebben gezeten!'
Ze lachen allebei en de jongen zegt:
'Ze zei al: dat is dezelfde conducteur! Maar het was inderdaad lekker. Restaurant Ni Hao in Beilen, we kunnen het aanraden!'
Hebben ook zij een leuke avond gehad, ondanks alles.

Underdressed
Met een Sprinter naar Amsterdam vertrek ik uit Diemen. Mijn telefoon gaat, de Meldkamer belt me. Aan de andere kant van de lijn hoor ik een lacherige centraliste.
'We krijgen een app-melding binnen over jouw trein, er zou iemand in zitten met alleen een onderbroek aan,' grinnikt ze.
'Mag dat ook al niet meer?' grap ik terug, terwijl ik via de camera's in de trein de persoon probeer te lokaliseren.
'Het is vrij warm buiten, dus we snappen het hier wel, maar we hebben nu eenmaal een kledingvoorschrift,' kaatst de centraliste terug.
Op de camerabeelden zie ik niks vreemds en dus sta ik op om de trein door te lopen. De centraliste meldt dat de Meldkamer op afstand met me meekijkt.
'Het gaat om een donkere man, in het midden van de trein met dus alleen een blauwe onderbroek aan,' wordt me ingefluisterd, zodat ik weet waar ik precies naar zoek.

Iemand in alleen een onderbroek duidt op iemand die de weg kwijt is, wellicht onder invloed is van het een of ander. Vaak zijn het mensen die je beter met wat voorzichtigheid kunt benaderen, want als ze al opvallen tegenover de rest, dan is er meestal wel wat meer aan de hand.

Ik tref een jongen met getraind bovenlichaam die inderdaad alleen een blauwe broek aan heeft, dus ik verbreek de verbinding met de centraliste nadat ik heb aangegeven hem even aan te spreken.
De jongen waar het om gaat kijkt me een seconde verbaasd aan. Ik buig me iets naar hem toe en vraag hem of hij een trui of een shirt aan wil trekken. De onderbroek die hij aan zou hebben is een donkerblauwe, korte broek die je in het voorbijgaan misschien zou kunnen verwarren met een boxershort met lange pijpen.
De jongen reageert heel vriendelijk:
'Oh, ja hoor.'
Waarna ik mijn duim opsteek en weer door loop. Hier was niks aan de hand.

Conducteur Mike
Philip
Berichten: 321
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Openlijk

Bericht door Philip »

Bedankt weer voor het verslag!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openlijk

Bericht door Daniel »

Leuk weer hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Openlijk

Bericht door Ardan »

Tsjonge, wat een verhalen weer. Heftig die eerste, goed om te lezen dat dergelijke situaties zo serieus worden aangepakt. Je hebt er figuren bij lopen...
Ik doe ook maar wat
MaartenD
Berichten: 663
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Openlijk

Bericht door MaartenD »

Goh, bij die eerste in combinatie met de titel dacht ik dat de reiziger overleden was.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Openlijk

Bericht door umbusko »

Leuk weer om te lezen Mikos, dank! Dat eerste verhaal is wel linke soep en natuurlijk heel naar, fijn dat het lukte om het zo op te lossen, en dat je er op het juiste moment was. Dat samen met het meisje door de trein lopen klinkt nog best gewaagd, zo'n figuur zou dan ook meteen kunnen vermoeden dat je hem op het spoor bent. Maar ja, je moet toch iets.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Openlijk

Bericht door diederickx »

Goed bezig!

(en dan heb ik het niet alleen over 15 minuten vertraging inlopen tussen Lelystad en Weesp).
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Openlijk

Bericht door Anne »

Bedankt voor het weer delen van je ervaringen.

Die eerste zal zeker heftig overkomen op de betrokken studente. Goed dat dit zo wordt aangepakt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Openlijk

Bericht door Milco »

Leuk om te lezen hoe je met de situaties om gaat!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Openlijk

Bericht door Mikos »

Dank voor uw reacties!
diederickx schreef: ma 05 sep 2022, 15:29 Goed bezig! (en dan heb ik het niet alleen over 15 minuten vertraging inlopen tussen Lelystad en Weesp).
Met een stop van 5 minuten in Oostvaarders ben je al bijna halverwege, natuurlijk. De rest is een combinatie van een goede machinist die doorrijdt en een HC die doorsleutelt. Als de andere factoren zoals reizigers en weersomstandigheden dan ook meewerken, ben je al een heel eind.
umbusko schreef: ma 05 sep 2022, 14:31 Dat samen met het meisje door de trein lopen klinkt nog best gewaagd, zo'n figuur zou dan ook meteen kunnen vermoeden dat je hem op het spoor bent. Maar ja, je moet toch iets.
Exact dat. Alhoewel ik ook niet heel bang ben voor wat zo'n typ dan zou kunnen doen; wat gaat 'ie doen dan? ;)
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openlijk

Bericht door waldo79 »

Geen uur is hetzelfde zo blijkt maar weer.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Openlijk

Bericht door ODRAIL »

Wederom een mooie column ;) .
Mikos schreef: ma 05 sep 2022, 11:43 'We krijgen een app-melding binnen over jouw trein ...
Even een vraag over dit app nummer: Kun je naar dit nummer ook bellen of sms'en (ja er zijn nog steeds mensen in dit land die geen whatsapp op hun telefoon hebben)?
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Openlijk

Bericht door Hendrik »

VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Openlijk

Bericht door VIRM »

Leuk weer om te lezen, en interessant om te weten dat treinpersoneel dus meteen camera's kunnen inzien.
Beul van de blindegeleidelijn
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Openlijk

Bericht door Chrysa »

Mikos schreef: ma 05 sep 2022, 11:43
De machinist belt de treindienstleider om te melden dat we klaar zijn voor vertrek. Ik roep om waarom we 15 minuten te laat vertrekken en handel vervolgens het protocol af
Wat roep je om in zo'n situatie? Hoe gedetailleerd ben je of hou je het bewust vaag?

Verder goed opgelost.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Openlijk

Bericht door Mikos »

Mja, dat is een beetje afhankelijk van de situatie en het verloop ervan. Over het algemeen ben ik graag eerlijk naar de reizigers, omdat dat het meeste begrip voor de situatie oplevert. In sommige gevallen is het beter als je niet al te gedetailleerd bent. Ik geloof dat ik het in dit geval gehouden heb op het afwachten van assistentie van de politie. Dat hebben ze namelijk allemaal daadwerkelijk kunnen zien. Of ik er heel gedetailleerd op in ben gegaan, kan ik me niet herinneren...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Openlijk

Bericht door ODRAIL »

Hendrik schreef: wo 07 sep 2022, 11:46 Sms'en is inderdaad mogelijk.
Dank voor het antwoord. Heb inmiddels het nummer in mijn (mobiele) telefoon gezet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openlijk

Bericht door Meltrain »

Wederom mooie verhalen. :pos:
Dat voorval met de fietsers was zeker niet in juli of augustus? ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Openlijk

Bericht door ZO6176 »

Ik heb het verhaal met dat meisje mijn beide dochters laten lezen. Ze zijn 14 en 11. Ook hun laten weten wat er dus kan. Afgelopen zaterdag zat ik met mijn jongste dochter in de trein. Ze zag dat WhatsApp nummer en sloeg dat gelijk in haar telefoon op. Uiteraard hoop ik dat ze dat nooit nodig hebben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten