Stadsdienst Zwolle

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Stadsdienst Zwolle

Bericht door NintendoC »

Hallo allemaal,

Vandaag en afgelopen maandag, heb ik veelvuldig gebruik gemaakt van de stadsdienst Zwolle. Ik moet na vele van deze ritten concluderen, dat dit zowel voor chauffeur als voor de passagier gewoon ronduit slecht is.

Ik nam bij de halte 'Burgemeester Rojensingel' lijn 1 richting stadshagen. Althans ik dacht dat hij daar langs ging. Op de halte paal was lijn 1 verdwenen, maar op de dienstregeling daaronder stond keurig lijn 1 aangegeven, en aan de andere kant van de straat reed wel een lijn 1. Dus ik was er vanuit gegaan dat lijn 1 dus daar langs zou komen. Mooi niet dus. Bleek dat hij sinds kort alleen nog langs de Katerdijk gaat ipv Burg. Rojensingel. Dus ik doorgelopen naar de halte Deltion Campus. Daar stond dat hij elke 10 minuten langs zou komen. Was ook weer niet waar. Het was lijn 9 die ik eerst 20 minuten voorbij heb zien komen, voordat lijn 1 kwam. De reden? Oponthoud op het stuk station naar onze halte.

Toen wij eindelijk ingestapt waren, was de bus overvol. Er moesten minstens 50 man staan, en alle stoelen waren bezet. In een amba is dat alles behalve plezierig. Het was zo erg, dat ik naast de chauffeur moest staan, wat verboden is.

De bus had al enorme vertraging opgelopen, en hij kon niks inhalen. Sterker nog er werd steeds meer vertraagd. Volgens de dienstregeling zouden we 16:00 weer op station moeten zijn, 16:20 kwamen we daar pas aan. De route door eerst Holtenbroek en vervolgens Stadshagen is een erg lastige voor chauffeurs. Met (vooral in Holtenbroek) veel onoverzichtelijke kruispunten, waar de voorrang niet voor de bus is. Dit resulteert erin dat de bus langzaam rijdt, en de zeer strakke dienstregeling niet gehaald kan worden. Daarnaast rijden veel fietsers in het pad van de bus, geven geen voorrang als ze geen voorrang hebben, en rijden lekker door.

Het was door bovenstaande punten een erg onplezierige rit. Ook de andere ritten door Zwolle waren erg druk (overvol zelfs tijdens de spits) Ik denk dat de oplossing niet eens erg moeilijk is. De frequentie verhogen, en gefaseerd meer busbanen en routes uitzoeken.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Stadsdienst Zwolle

Bericht door JeePee »

Niets anders dan elke (middel)grote stad dus.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsdienst Zwolle

Bericht door Meltrain »

NintendoC schreef: Ik nam bij de halte 'Burgemeester Rojensingel' lijn 1 richting stadshagen. Althans ik dacht dat hij daar langs ging. Op de halte paal was lijn 1 verdwenen, maar op de dienstregeling daaronder stond keurig lijn 1 aangegeven, en aan de andere kant van de straat reed wel een lijn 1. Dus ik was er vanuit gegaan dat lijn 1 dus daar langs zou komen. Mooi niet dus. Bleek dat hij sinds kort alleen nog langs de Katerdijk gaat ipv Burg. Rojensingel.
Uit je context maak ik op dat je de halte 'Burgemeester Roelandweg' bedoelt.
Sinds 11 december rijdt slechts 1 op de 2 ritten via die halte en de andere rit rijdt via de halte 'Katerdijk'. Lijn 1 komt er dus wel, alleen iets minder vaak (en je zult dus iets langer moeten wachten). ;)
Lijn 9 rijdt sinds 11 december wel altijd via Katerdijk en stopt nooit meer bij de Burgemeester Roelandweg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stadsdienst Zwolle

Bericht door Ardan »

Burgemeester Roelenweg dus ;)
Lijn 1 is laatst in frequentie verhoogd van 4 naar 8 per uur in de spits om de drukte naar Stadshagen op te vangen. Samen met de frequentieverlaging van lijn 9 rijden er dus nog steeds elke 5 minuten een bus naar Deltion. Station-Deltion is gewoon waanzinnig druk altijd. Het zijn nog net geen Utrecht-lijn 12-praktijken..
Voor de rest gaat het gewoon prima in Zwolle hoor ;) Af en toe eens wat vertraginkjes van enkele minuten, maar over het algemeen keurig op tijd. Alleen de stationsomgeving is een ramp in de spitsuren.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stadsdienst Zwolle

Bericht door deadlock »

Sinds de frequentieverdubbeling in de spits stopt slechts de helft van de bussen bij de burgemeester Roelenweg maar dit zijn er nog steeds 4 per uur. Aan de burgemeester van Roijensingel komt lijn 1 Stadshagen niet. Misschien als hij de bocht ruim neemt.

Verder is het in de spits in deze week gewoon een gekkenhuis geweest en het verbaasde mij eigenlijk dat lijn 4 wel redelijk op tijd reed.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Stadsdienst Zwolle

Bericht door fogeltje »

NintendoC schreef:dat ik naast de chauffeur moest staan, wat verboden is.
Op een beetje een normale stadsdienst is dat heel normaal. Bussen die van/naar Heyendaal in Nijmegen gaan hebben heel vaak mensen tegen de voordeur aan staan (naja, niet fysiek, want dat houdt de deur niet).
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten