Korte vragen
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Ik maak er uit op dat er tussen Hengelo en Osnabrück een Eurobahn vermeld staat.
De vraag gaat dan over het deel tussen een station in Nederland en Hengelo. Als dat een binnenlandse Nederlandse IC is dan zou het gek zijn dat je daar treinbinding hebt.
De vraag gaat dan over het deel tussen een station in Nederland en Hengelo. Als dat een binnenlandse Nederlandse IC is dan zou het gek zijn dat je daar treinbinding hebt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Korte vragen
Ik neem aan dat het een ticket van NS Internationaal is? Dan staat er achter Via behalve de grenspunten ook de treinnummers van de treinen die jullie verplicht moeten nemen. Je gaat een stukje met Eurobahn zeg je. Volgens mij houdt dat in dat je met een binnenlandse IC naar Hengelo reist en vervolgens de boemel van Keolis naar Osnabrück, klopt dat? Zo ja dan mag je tot Osnabrück elke trein gebruiken, behalve de IC Berlijn. Volgens mij heb je alleen tussen Osnabrück en Kopenhagen echt zugbindung. Kijk je ticket maar eens na.Bollenstad schreef:Vraagje:
Binnenkort vertrek ik met zoonlief naar Denemarken met de trein, waaronder een stukje met de Eurobahn (van Hengelo tot Osnabrück). Mijn DB-kaartje heeft Zugbindung. Geldt die Zugbindung ook voor het Nederlandse stuk?
Re: Korte vragen
Ja, dat schreef ik een paar uur geleden al, en toen kregen we een volstrekt onduidelijk antwoord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Toen NS nog de exploitant was van de Zoetermeer Stadslijn was het perron van Centrum West richting Den Haag heel lang. Halverwege was een wissel voor treinen komende vanuit Driemanspolder. Waarom was dat perron zo lang?
Re: Korte vragen
In den beginne werden alle treinen op Centrum West gesplitst in een deel tegen de klok in en een deel met de klok mee. Met het lange perron kon een trein die vanaf Stadhuis kwam alvast reizigers uit laten stappen als het voorste treindeel dat uit Dorp moest komen vertraagd was. Dat splitsen en combineren is vrij snel verdwenen, SGM wil wel eens wat moeilijk combineren/splitsen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Aldus onze wiki was dat zelfs zo in den beginne dat toen dat gebeurde de ring nog niet voltooid was (er werd gesplitst in een trein tot Meerzicht en een trein tot Palenstein)
En het zal later best nog vaker van pas gekomen zijn bij vertragingen, immers werd er in de laatste jaren in de spits elke 5 minuten gereden tussen Den Haag Centraal en Centrum West. Dan kan het best wel eens handig zijn twee treinen richting Den Haag aan het perron te hebben staan zodat de kruisende trein richting Palenstein er geen last van had.
En het zal later best nog vaker van pas gekomen zijn bij vertragingen, immers werd er in de laatste jaren in de spits elke 5 minuten gereden tussen Den Haag Centraal en Centrum West. Dan kan het best wel eens handig zijn twee treinen richting Den Haag aan het perron te hebben staan zodat de kruisende trein richting Palenstein er geen last van had.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Korte vragen
Dat was inderdaad mijn vraag. Inmiddels maak ik uit alle reacties op dat ik alleen Zugbindung heb in het Duitse deel dat ik met IC en EC afleg; i.c. het gedeelte vanaf Osnabrück. Dan ga ik lekker een uur eerder op pad, waarbij ik waarschijnlijk in Osnabrück dik een uur over heb. Dat heb ik best over voor wat rust in mijn hoofd...reisthijs schreef:Ik maak eruit op dat er tussen Hengelo en Osnabrück een Eurobahn vermeld staat.
De vraag gaat dan over het deel tussen een station in Nederland en Hengelo. Als dat een binnenlandse Nederlandse IC is dan zou het gek zijn dat je daar treinbinding hebt.
Veel dank aan iedereen voor het meedenken en -interpreteren; vergeef mij dat ik af en toe goedbedoelde flauwe grappen maak...
F.k.a. Bollenstad
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Korte vragen
Mijn e-ticket van Geldermalsen naar Vordingborg is afgegeven door DB (via Happy Rail) en er staan treinnummers en -tijden op vanaf Geldermalsen. Daardoor verkeerde ik in de veronderstelling dat ik voor het hele traject Zugbindung zou hebben... Maar zoals ik het nu interpreteer mag ik tot Osnabrück met iedere willekeurige trein, zolang het maar niet de ICB is. Klopt die interpretatie?Suus schreef:Ja, dat schreef ik een paar uur geleden al, en toen kregen we een volstrekt onduidelijk antwoord.
F.k.a. Bollenstad
Re: Korte vragen
De zugbindung is inderdaad alleen bij IC treinen. Echter vervalt deze zodra er ook maar één trein een vertraging van 20 minuten of meer heeft.en-es schreef:Zugbindung geldt alleen in fernverkehr, IC, EC en ICE dus. Daar valt Hengelo-Bielefeld niet onder.
De Intercity Hengelo - Osnabrück mag je niet gebruiken als je het tarief betaald van de RB 61 (of vanaf Rheine de RE 60)
Met andere woorden binnen Nederland kan je elke trein pakken die op de route ligt. Vanaf Hengelo mag je alleen de RB 61 (Of vanaf Rheine de RE 60) nemen. Anders had je vanuit Hengelo al gelijk zugbindung gehad.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Korte vragen
"Zugbindung vervalt zodra er ook maar één trein een vertraging van 20 minuten of meer heeft."
Hm... Valt een gemiste overstap daar ook onder? Ik heb in Hamburg Hbf 14 minuten om op de EC naar Denemarken over te stappen; de volgende gaat 2 uur later, maar als ik die overstap mis had mijn IC uit Osnabrück niet noodzakelijkerwijs 20 minuten vertraging...
Hm... Valt een gemiste overstap daar ook onder? Ik heb in Hamburg Hbf 14 minuten om op de EC naar Denemarken over te stappen; de volgende gaat 2 uur later, maar als ik die overstap mis had mijn IC uit Osnabrück niet noodzakelijkerwijs 20 minuten vertraging...
F.k.a. Bollenstad
Re: Korte vragen
Ja, kan ik uit ervaring vertellen :Y
De 14-minuten overstap te Frankfurt flughafen (of het missen daarvan) heeft mij al meermaals een hotelovernachting opgeleverd *O*
Het gaat er vooral om dat het "de schuld van de spoorwegen" moet zijn, en je dus niet zelf 20 minuten bij de Mac hebt gezeten.
En als een overstap uit de planner komt is ie geldig, en is het dus de schuld van de spoorwegen als je die, door vertraging, niet haalt.
De 14-minuten overstap te Frankfurt flughafen (of het missen daarvan) heeft mij al meermaals een hotelovernachting opgeleverd *O*
Het gaat er vooral om dat het "de schuld van de spoorwegen" moet zijn, en je dus niet zelf 20 minuten bij de Mac hebt gezeten.
En als een overstap uit de planner komt is ie geldig, en is het dus de schuld van de spoorwegen als je die, door vertraging, niet haalt.
Re: Korte vragen
Staat dat NS-naambordje van Centrum West er nog? Een heel eind van het huidige station vandaan? *O*ovforens schreef:Centrum West
Ik doe ook maar wat
Re: Korte vragen
Een paar weken geleden nog wel :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Korte vragen
Dank!cassie127 schreef:De zugbindung is inderdaad alleen bij IC treinen. Echter vervalt deze zodra er ook maar één trein een vertraging van 20 minuten of meer heeft.en-es schreef:Zugbindung geldt alleen in fernverkehr, IC, EC en ICE dus. Daar valt Hengelo-Bielefeld niet onder.
De Intercity Hengelo - Osnabrück mag je niet gebruiken als je het tarief betaald van de RB 61 (of vanaf Rheine de RE 60)
Met andere woorden binnen Nederland kan je elke trein pakken die op de route ligt. Vanaf Hengelo mag je alleen de RB 61 (Of vanaf Rheine de RE 60) nemen. Anders had je vanuit Hengelo al gelijk zugbindung gehad.
Nog even navraag gedaan bij Happy Rail: volgens hen geldt de treinbinding ook in de RB61. Ik ga in ieder geval een uur eerder op pad. Dat wordt ofwel in Hengelo een uur extra overbruggen, ofwel in Osnabrück (want natuurlijk ga ik de conducteur van de RB61 vragen of we tóch mee mogen (A) (A) )...
F.k.a. Bollenstad
Re: Korte vragen
Dan zit Happyrail fout, want er is geen zugbindung voor die RB, wel mag je (officieel) inderdaad alleen de RB nemen en dus niet de IC tussen Hengelo en Bad Bentheim
Re: Korte vragen
Je hebt in zoverre zugbindung in RB61 dat je tussen Hengelo en Osnabrück alleen gebruik mag maken van RB61. En dat mag gerust een uur eerder, je hoeft dat echt niet aan de conducteur te vragen.
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Korte vragen
Dank beiden!
Via een niet-nader-te-noemen-forumlid kreeg ik al de tip om in Amersfoort op de IC Berlijn te stappen, die ik ook gewoon voor binnenlandse reizen mag gebruiken, en te vragen of ik alsjeblieft-smeek-please tot Bad Bentheim mocht blijven zitten. Maar misschien dat ik de conducteur wel vraag of ik alsjeblieft-smeek-please tot Osnabrück mag blijven zitten...
Via een niet-nader-te-noemen-forumlid kreeg ik al de tip om in Amersfoort op de IC Berlijn te stappen, die ik ook gewoon voor binnenlandse reizen mag gebruiken, en te vragen of ik alsjeblieft-smeek-please tot Bad Bentheim mocht blijven zitten. Maar misschien dat ik de conducteur wel vraag of ik alsjeblieft-smeek-please tot Osnabrück mag blijven zitten...
F.k.a. Bollenstad
Re: Korte vragen
De conducteur wisselt in Bad Bentheim, je zou dan in Duitsland opnieuw moeten bedelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Dat laatste gaat je niet lukken, want het personeel gaat maar tot Bentheim, los van het feit dat je momenteel sowieso een knip in Bentheim hebt (er wordt gependeld tussen Amsterdam en Bentheim, als je pech hebt zelfs met ICM -o- )
Re: Korte vragen
Ik zou gewoon RB61 gebruiken en de IC Berlijn links laten liggen. Kan behoorlijk druk zijn in de IC en je hebt geen plaatsreserveringen. Dat advies van die niet nader genoemde forumlid zou ik dus niet opvolgen.
Laatst gewijzigd door en-es op di 03 jul 2018, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Korte vragen
Duidelijk; wederom dank aan beiden!
Edit: ook dank aan en-es; die reageerde tegelijk met mij.
Edit: ook dank aan en-es; die reageerde tegelijk met mij.
F.k.a. Bollenstad
Re: Korte vragen
Als je weet dat er een staffwissel is, kan je daar natuurlijk ook gebruik/misbruik van maken.
Re: Korte vragen
Na Bentheim komen ze dus sowieso controleren, en dan zit je zonder toestemming in die trein. Dat kan betekenen dat ze je een nieuw kaartje laten kopen (A)
Re: Korte vragen
Tenzij je dus aangeeft dat het mocht van het vorige personeel :Y
Re: Korte vragen
Wat ze in zulke gevallen doorgeven, en van het vorige team hebben ze dus niks gehoord
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten