Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
De nieuwere intercity's (DDZ en VIRMm) kennen drie zones: stiltezones, werken en rustzones en meet & greet zones. Het logo op de foto duidt een werken en rustzone aan. Ik citeer NS: "Deze zone is ingericht om rustig te reizen. Hier kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar. Een deel van de werken en rustzone is ook stiltezone. U vindt dit symbool op de binnendeuren die toegang geven tot het compartiment en op de ramen van de trein."
Het duidt dus geen stiltezone aan; die wordt nog altijd op dezelfde manier aangeduid als altijd, met een strook Stilte/Silence op het raam. Zie ook pagina 4 en 5 van dit document.
Laatst gewijzigd door Tochjo op wo 03 okt 2018, 07:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de reacties, maar wat is dan het verschil tussen de stiltezone en de werken-en-rustzone?
Vooral deze zin is erg verwarrend: "Een deel van de werken en rustzone is ook stiltezone." :?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Als op de ramen alleen dat symbool staat, zit de reiziger in een werken en rustzone en kan "de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten". Als naast dat symbool ook nog de strook Stilte/Silence op de ramen staat, is het een stiltezone en moet het écht stil zijn.
De verwarring is begrijpelijk; het hele concept gaat nogal verloren doordat maar weinig mensen de betekenis van het symbool kennen.
Tochjo schreef:De verwarring is begrijpelijk; het hele concept gaat nogal verloren doordat maar weinig mensen de betekenis van het symbool kennen.
Laat me het dan nog één keertje uitleggen: Als je de trein instapt moet je kiezen tussen eerste- en tweede klas. Daarna tussen meet-en-greet-sociaal en werke-rust-zachtjespraat. En dan kunnen de niet-snurkers in die laatste ook nog in kiezen voor de absolute stilte van de stiltecoupée. Zo simpel als het invullen van je belastingaangifte.
En in de praktijk kies je voor een van de laatste vrije zitplaatsen. Ongeacht in wat voor op-een-kantoor-door-dure-marketingmensen-bedachte-zone zich deze bevindt.
Nee, bij de stiltezone zit er een Stilte-Silence balk onder de witte streep. Het driezoneconcept is volgens mij ook alleen bij DDZ doorgevoerd. VIRMm is terug naar twee gegaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nee, VIRMm heeft ook de drie zones. Sterker nog, tenzij dat zeer recent is aangepast of nog wordt aangepast, krijgt de ICNG het ook, zelfs mét gedimde indirecte verlichting in de stilte- en rustzone.
Excuus voor de topicbump, maar ik vroeg me iets af over de stiltezone van de ICNG. Krijgt die alleen tweezitters (coachopstelling), of ook één of meerdere vierzitters (vis-à-vis) zoals in ICM en VIRMm? Vierzitters nodigen namelijk enorm uit voor duo's en groepjes om te gaan zitten kletsen; in mijn ervaring is het meer dan de helft van de tijd de vierzitter waar de herrie vandaan komt in een stiltezone. Ik hoop dus vurig dat NS daar niet wéér een miskleun doet.
(Hier geplaatst omdat dit het enige topic is waar de stiltezone van de ICNG is besproken)
Ik zit niet vaak in treinen met een stiltecoupé, maar ik krijg de indruk dat een aardig aantal individuen ook geen flauw benul heeft waar ze in de trein gaan zitten. Genoeg mensen die ogenschijnlijk zonder het door te hebben luidkeels gaan zitten bellen in de stiltecoupé.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022