Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
dennistd
Berichten: 5578
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Het was er nooit, maar met Android 13 lijkt het eindelijk ingebouwd te worden: https://9to5google.com/2022/02/11/andro ... e-preview/
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

De conductrice die mij net controleerde wilde mijn kaart een tweede keer checken. Ik vroeg waarom, en toen zei antwoordde ze dat dat was om aan te geven dat ik eerste klas reis. Ze tikte vervolgens wat aan op d'r handheld. Nog nooit zoiets meegemaakt, weet iemand wat dit was?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1136
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

Reis je met NS Flex? Dan staat de klasse niet op de kaart zelf. Bij de controle wordt de klasse via een gegevensverbinding opgehaald uit het achterliggende systeem. Soms lukt dat niet, en dan staat er een vraagteken. De conducteur kan dan registreren dat je in de eerste klasse zit. Als je ook een vervoerbewijs voor de eerste klasse hebt, gebeurt er verder niets. Anders wordt achteraf een correctietarief in rekening gebracht.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Ik reis inderdaad met NS Flex, dank voor dit razendsnelle antwoord :pos:
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1520
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Afbeelding
Wat heeft dit symbool te betekenen in sommige Tilburgse poortjes?
Gaat de NS stilletjes met contactloos betalen beginnen?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Ja, de OVpay-test bij NS zou dit jaar nog moeten starten. Woensdag zijn in Baarn ook de paaltjes al vervangen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
hauptbahnhof
Berichten: 3960
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Niet alleen Tilburgse maar alle stations hebbe/krijgen het. Aankomende zomer zou het in het hele land (dus alle OV) mogelijk moeten zijn om contactloos te betalen (OV-pay).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21510
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Ik zag net tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Noord een 1600/1700/1800 rijden met (waarschijnlijk) restauratierijtuigen rijden. Rijdt er weer een dinertrein?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Ja die rijdt sinds 25 februari weer elke vr/za/zo (elk weekend op een ander traject) https://dinnertrain.eu/
"Laat je ledematen bewegingen maken"
DDietzen
Berichten: 1374
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Volgens Wikipedia hebben alle sprinters een andere perronhoogte: SNG 76 cm, Flirt 78 cm, SLT liefst 85 cm. De overige 'gelijkvloerse' treinen (GTW, WINK, Protos, ICNG) hebben allen 81 cm.
Ervan uitgaand dat die getallen kloppen, hoe krijgen we dan ooit een gelijkvloerse instap in alle treinen op alle perrons als de vloerhoogtes van gelijkvloerse treinen tot wel 9 cm uiteen lopen? Of wordt een verschil van 5 tot 9 cm als overbrugbaar gezien voor bijv. rolstoelen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Dat is overbrugbaar dankzij de loopplank, de afstand tussen deur en trein is bij dat materieel sowieso groter dan de afstand tussen perronhoogte en hoogte van de vloer bij de deuropening.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7704
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Het is sowieso een illusie om te denken dat alle hoogteverschillen weggewerkt zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Tot vorig jaar had Alphen a/d Rijn een perron waarbij de ene helft wel op 76 centimeter was, en de andere helft op 84 centimeter min de daarna ontstane verzakking. Nu zakken beide helften weer vanaf het zelfde punt het moeras in. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Korot
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: Korte vragen

Bericht door Korot »

SLT (en mogelijk ook de GTW & Protos) zullen gebouwd zijn op de oude NL perronhoogte van 84cm.
De rest is allemaal van na de EU standaardisatie van 76cm voor 'hoge' perrons.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De SLT heeft een vloerhoogte van 780 mm boven de rails net zoals de technisch verwante Baureihe 425. Zou de vloerhoogte 850 mm zijn dan zou je, aangezien de meeste perrons zijn al omgebouwd naar 760 mm, een merkbaar hoogteverschil bij het instappen opmerken. Maar dat is niet het geval. Wel heeft SLT slechts één deur met een schuiftrede in plaats van een klaptrede. Bij de deuren met een klaptrede kan de afstand tussen het trein en het perron te groot zijn voor sommige gebruikers van hulpmiddelen.

Het perron van Schiphol Airport is nog altijd 84 centimeter hoog, daar zijn schrikstrepen op de perronkeerwand aangebracht omdat er een opstap is vanuit treinen met een gelijkvloerse instap.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13047
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ik ben in Witten een keer op mijn plaat gegaan omdat ik te haastig uitstapte om een krappe overstap te maken. 'Bitte achten Sie auf das Höhenunterschied' werd er wel omgeroepen maar een stap omHOOG zag ik niet aankomen :lol: :lol:
Ik doe ook maar wat
Bemined
Berichten: 6051
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Bij de metro in Londen komt het ook voor op perrons waar zowel de tube als subsurface treinen halteren, vanuit de tube moet je dan een stap omhoog doen en vanuit de subsurface een stap omlaag.

Overigens, vloerhoogte is niet per definitie hetzelfde als instaphoogte, soms heb je bij de deuren een flauwe helling en zitten er dus enkele centimeters verschil tussen de twee.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Ik ga met de paasvakantie naar de Ardennen toe, waarbij ik met de trein heen reis. Omdat de reis al lang genoeg, wil ik de Thalys nemen. Nu viel mij op dat:
1) de eerste klas een paar euro goedkoper is dan de tweede klas;
2) voor het trajectdeel met de Thalys het prijsverschil tussen Comfort (eerste klas zonder maaltijd) en Premium (eerste klas met maaltijd) altijd negen euro bedraagt, ongeacht het moment van de dag.

Mijn korte vragen:
1) Hoe kan het dat de eerste klas goedkoper is dan de tweede klas? Ik weet dat het voorkomt als je last minute boekt en de tweede klas vrijwel vol zit en de eerste klas niet, maar dat dit een maand van tevoren al kan voorkomen, is nieuw voor mij.
2) Heeft het een reden dat Thalys niet differentieert in de meerprijs voor Premium? Een ontbijt aanbieden is minder duur dan een lunch, en een lunch is weer minder duur dan een diner. Negen euro is duur voor een croissant met een kop koffie, maar voor een echte maaltijd is het geen geld.
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik weet het ook niet, maar kwam zelf een Franse nachttrein tegen waar een stoel €1 duurder is dan een couchette. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Met Thalys naar de Ardennen? Heb ik iets gemist?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Thalys naar Brussel-Zuid en daar overstappen ;)
umbusko schreef: ma 14 mar 2022, 19:09 maar kwam zelf een Franse nachttrein tegen waar een stoel €1 duurder is dan een couchette. :')
Welke? :o
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Die van Parijs naar Latour de Carol, eind april. (Heb zelf geen plannen, maar heb ik gevonden voor iemand anders.) €29 voor een couchette, €30 voor een stoel. :mrgreen:
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

29 euro voor een couchette, koopje! Ik dacht dat de stoel de prijs van de couchette zou zijn, en niet andersom :o
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

PHS schreef:Thalys naar Brussel-Zuid en daar overstappen ;)
umbusko schreef: ma 14 mar 2022, 19:09 maar kwam zelf een Franse nachttrein tegen waar een stoel €1 duurder is dan een couchette. :')
Welke? :o
Volgens mij ben je sneller in de Ardennen via Maastricht en Luik :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Via Maastricht en Luik is een stuk langzamer als je op de lijn Dinant - Libramont moet zijn :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten