Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Als je daar moet zijn is de Benelux misschien toch sneller, want de IC naar Dinant heeft een behoorlijke goede aansluiting op Brussels Airport Zaventem op de Benelux, alleen houdt de reisplanner dat geheim ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JothamvW
Berichten: 1235
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Hangt er van af waar je vandaan moet komen.

Voor mij zou naar bijvoorbeeld Poix-Saint Hubert zo'n 20 minuten sneller zijn via Maastricht dan via Brussel,
ook al sta je dan bijna een uur wortel te schieten te Luik.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Suus schreef: ma 14 mar 2022, 20:35 Als je daar moet zijn is de Benelux misschien toch sneller, want de IC naar Dinant heeft een behoorlijke goede aansluiting op Brussels Airport Zaventem op de Benelux, alleen houdt de reisplanner dat geheim ;-)
Bedoel je de aansluiting op luchthaven Zaventem op de IC van .16 naar Dinant? Die sluit helaas niet aan op de L Namen - Dinant - Libramont, die ik moet hebben. Maar het wordt gewaardeerd dat je met mij meedenkt :)
Wageningen1998
Berichten: 998
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Korte vragen

Bericht door Wageningen1998 »

Ik heb een probleem, ik zou vandaag met de Thalys en TGV naar Lille Europe reizen, echter kom ik er nu achter dat mijn paspoort nog in de auto ligt die mijn ouders momenteel bij zich hebben op skivakantie. Ik weet dat het uiteraard niet de bedoeling is, maar is er nog een mogelijkheid toch nog de reis te maken? Ik heb geen rijbewijs of ID-kaart.
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Nee dat zal niet meer lukken vrees ik.
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik ben bang van niet, want officieel heb je een paspoort of ID-kaart nodig om naar het buitenland te reizen. En bij een persoonlijk kaartje waarschijnlijk ook al in de Thalys en/of TGV.

Zolang niemand erom vraagt zal het wel goed gaan. Maar stranden in Frankrijk op het politiebureau terwijl je paspoort aan het skiën is in Oostenrijk lijkt me het risico niet waard.
gpvos
Berichten: 604
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Meltrain schreef: vr 11 mar 2022, 21:11Ik zag net tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Noord een 1600/1700/1800 rijden met (waarschijnlijk) restauratierijtuigen rijden. Rijdt er weer een dinertrein?
Ja. Op zaterdag hoorde ik dat-'ie op Utrecht werd omgeroepen. Er stond een fancy logootje van Railcharter op de CTA.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
DingeZ
Berichten: 460
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

Ik zit te overwegen om dit jaar over te stappen van Trein Vrij 2e klas naar Dal Vrij 1e klas, want qua werktijden zou ik het voor elkaar kunnen krijgen om voor 6:30 en 16:00 te kunnen vertrekken. Ik heb drie vraagjes daarover.
  1. Wat is de exacte drempel om nog in te kunnen checken in het dal, is dat 6:29:59 en 15:59:59?
  2. Kun je een Dal Vrij 1e klas combineren met reizen op saldo 2e klas? Dus dat als ik een keer wel in de spits moet reizen dat ik dan 2e klas betaal.
  3. Stel, ik vertrek om 8:40 en moet rond 9:05 overstappen, kan ik dan uitchecken en weer inchecken met vrij reizen?
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

1. Er is altijd 5 minuten marge in het voordeel van de reiziger, dus de uiterste grenzen zijn 06:34:59 en 16:04:59. Ook na de spits is er 5 minuten marge: inchecken kan dan weer tegen daltarief vanaf 08:55:00 en 18:25:00.

2. Ja, dat kan. In MijnNS kun je aangeven of je 1ste of 2de klas wilt reizen; dat heeft dan alleen effect op reizen die nog niet zijn afgekocht, dus in dit geval alle reizen in de spits. Je moet wel zelf goed in de gaten houden of je op spitstarief reist of niet, want het poortje of paaltje zegt alleen "reizen op rekening". Of, bij Arriva Limburg zegt het poortje altijd "reizen op rekening, 2de klas" maar als je in het dal reist met Dal Vrij 1e klas kun je gewoon 1ste klas reizen, daar moet je je niets van aantrekken.

3. Nee, alle overstappen binnen 35 minuten worden gezien als voortzetting van de vorige reis, tegen hetzelfde tarief. Wat je wel kunt doen is een e-ticket kopen voor het eerste deel van de reis (of een tweede OV-chipkaart gebruiken) en daarna inchecken met je abonnement voor het tweede deel. Bij poortjes moet je dan met je e-ticket het poortje openen en vervolgens aan de buitenkant van het poortje inchecken en weer terug door de poortjes gaan, want aan de binnenkant van de poortjes kun je alleen uitchecken.
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Umbusko was me nipt voor :mrgreen:

Wat betreft de 5 minuten marge bij inchecken: ik heb eerder (toen ik er zelf vaker gebruik van maakte) gehoord dat dat slechts een vorm van coulance is van NS, en als je daar te vaak gebruik van maakt krijg je mogelijk de fraudedienst achter je aan.
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Pardon? Dat is nieuw voor mij. En lijkt me ingewikkeld, je kunt een persoon toch niet verplichten om in een bepaald tijdvenster *niet* in te checken.

Wat ik wel weet is dat je binnen 30 minuten moet gaan reizen en dat ze aan de hand van je uitchecktijd proberen vast te stellen of je dat ook gedaan hebt. Dus vroeg inchecken, terug naar huis gaan en een uur later pas gaan reizen moet je niet doen. Maar inchecken en meteen gaan reizen, geen probleem. Check dan wel even uit en in, mocht je op je bestemming nog een tijd binnen de poortjes willen doorbrengen, dan krijg je geen gedoe.
DingeZ
Berichten: 460
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

Dank voor de antwoorden! Dat je na inchecken ook binnen een bepaalde tijd moet gaan reizen was me al bekend als algemene regel, volgens mij is het 35 minuten (voor het geval je na inchecken nog een stuk moet lopen en je nét je trein mist). Voor mij zou mijn trein in de ochtend om 6:38 vertrekken, dus dan komt die extra 5 minuten wel redelijk van pas.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1135
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

DDietzen schreef: do 17 mar 2022, 10:18 Wat betreft de 5 minuten marge bij inchecken: ik heb eerder (toen ik er zelf vaker gebruik van maakte) gehoord dat dat slechts een vorm van coulance is van NS, en als je daar te vaak gebruik van maakt krijg je mogelijk de fraudedienst achter je aan.
De marge is ervoor zodat je ook op een station als Utrecht Centraal een trein die om 9.00 uur vertrekt kunt halen. Dan moet je iets eerder kunnen inchecken om het perron te bereiken. Inchecken in de marge is dus geen probleem. En ook als je in de marge incheckt en dan een trein kunt halen die nog in de spitsuren vertrekt, is dat gewoon toegestaan.
DingeZ schreef: do 17 mar 2022, 14:57 Dat je na inchecken ook binnen een bepaalde tijd moet gaan reizen was me al bekend als algemene regel, volgens mij is het 35 minuten (voor het geval je na inchecken nog een stuk moet lopen en je nét je trein mist).
Volgens de voorwaarden is het 30 minuten. Die 35 minuten is de tijd die je hebt om na uitchecken opnieuw in te checken en tegen hetzelfde tarief verder te reizen.
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Die fraudedienst is er weldegelijk en kijkt vooral naar de check ins die gebeuren vlak voor de spits en of je je reis wel binnen die 35 minuten aanvangt.

Overigens mag je nog altijd uitstappen onderweg als je maar uitchecken. Wil je dan weer verder dan moet je binnen 35 minuten weer inchecken om je daltarief in de spits te behouden.

Ik ken inmiddels mensen die al brieven van de afdeling fraude op de mat hebben gekregen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1135
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

Als je vlak voor de spitsuren incheckt en er vervolgens bij herhaling veel meer tijd tussen inchecken en uitchecken zit dan de geplande reistijd, dan kun je een brief krijgen, ja. Maar niet als je vlak voor de spitsuren incheckt, gewoon reist en meteen uitcheckt.

Overigens kan NS helemaal niet aantonen dat je niet binnen 35 minuten bent gaan reizen. Je zou ook meteen kunnen zijn gaan reizen en op je bestemming nog een tijdje op het station gebleven zijn voordat je uitcheckte. Fraude kan beter worden opgespoord door meer te controleren in de trein.
teun
Berichten: 1528
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte vragen

Bericht door teun »

Heeft er iemand enig idee hoe de treinen- en of vervangende busloop voor het traject van Eindhoven naar Venlo tussen 17:00 en 20:00 vandaag in zijn werk gaat?

Uit de app kan ik echt geen zinvolle reisadviezen krijgen, als ik een reis plan van Ehv naar Hmh krijg ik tussen 16:05 en 20:05 slechts 3 reismogenlijkheden die tussen de 2:01 en de 2:31 duren en allemaal via Roermond lopen, de laatste heeft op Hm een overstap van 33 minuten, ik denk dat je dat sneller kruipt. :')
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5815
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

De 3500 zal een keer per uur rijden, voor de tussengelegen stopstations in Helmond zullen er taxibusjes gaan rijden. Die worden in de reisplanner geladen, maar het duurt altijd even voor die verwerking ook door de reisplanner wordt doorgegeven.
Project loading: 75% loaded. Please wait...
teun
Berichten: 1528
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte vragen

Bericht door teun »

Rijdt de 3500 dan wel gewoon in de gebruikelijke patroontijd?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5815
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Ook de 3500 is nu opgeheven en er zijn pendeltreinen ingelegd, tijden staan in de Reisplanner.
Project loading: 75% loaded. Please wait...
teun
Berichten: 1528
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte vragen

Bericht door teun »

Ik heb het gezien, uiteindelijk goed dat ik nog even checkte want het was op het laatste moment weer veranderd.
Uiteindelijk heb ik maar eens voor het eerst sinds 2017 weer eens een ritje met de Helmondse stadsbus gemaakt om thuis te komen. *O*
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Is er een maximale treinlengte voor eenmansbediening? Kan bijvoorbeeld een SLT-10 (vlot en veilig) door de machinist 'gesleuteld' worden vanuit de cabine, of is die 170 meter al te lang?
Jultar
Berichten: 580
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Theoretisch mag alles tot SLT-10 door de machinist meegenomen worden zonder conducteur (daarboven moet er een 2e persoon aanwezig zijn), mits er geen tunnel op het traject aanwezig is, maar in de praktijk wordt dat eigenlijk vrijwel niet gedaan door machinisten omdat er daarmee helemaal geen enkele vorm van toezicht of hulp is in het tweede treinstel. Daarnaast is het vertrekproces vanuit de cabine bij SLT niet mogelijk (er zit geen sleutelpunt), en ben je bij 10 bakken al snel het overzicht kwijt op niet-rechte perrons zoals Amsterdam Muiderpoort, waardoor het vertrekproces veel langer gaat duren omdat de machinist dan naar het midden van de trein moet lopen om daar te sleutelen. Of je het vertrekproces van SLT daarmee als 'vlot' zou bestempelen weet ik niet :mrgreen:
Kortom: in de praktijk zie je meestal dat 1 treinstel zonder problemen door een machinist alleen wordt meegenomen, maar bij meerdere treinstellen er altijd een HC of een andere machinist aanwezig moet zijn die als vertrekassistent en als hulp in het tweede treinstel dient.

Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Ik heb bij DD-AR wel eens meegemaakt dat de machinist bij elk station vanuit zijn 1700 naar het eerste rijtuig liep om de deuren te sluiten en daarna terugliep naar zijn 1700. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Tja er is een veiligheidsnorm en een servicenormen. Laatste maanden heeft men met de HC's op de veiligheidsnorm gereden, dat begint nu langzamerhand weer terug te gaan naar de servicenorm per materieelsoort. Dat houdt in dat vanaf 8 bakken IC mat en vanaf 10 bakken sprinter mat er weer een 2e HC aanwezig zal zijn.

De veiligheidsnormen zijn overigens ook de afspraken die met het ILT gemaakt zijn. Zo mogen de meeste treinen NS met één stel zelfs zonder aanwezige HC rijden en voldoen dan nog aan de veiligheidsnorm. Echter is dat niet wenselijk dus heeft men de afgelopen tijd op iedere trein standaard minimaal 1 HC gezet, al was een vertrek assistent hier ook voldoende geweest.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 654
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Wie heeft ervaring met het uitzetten van een route in Brouter met gebruik van busbanen?
Ik heb volgens mij wel ooit een code daarvoor gehad maar krijg het niet meer werkend. :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten